Nu ik erover nadenk: bij de vorige filmpjes kwam ook regelmatig naar voren dat dingen onvolledig waren doordat er niet genoeg tijd is besteed aan de research.
Ik snap dat research tijd en geld kost, helemaal als je als redacteur bijvoorbeeld zelf niet uit de paardenwereld komt en daar een brede basiskennis over hebt. Maar als de filmpjes Bokt TV heten: waarom dat niet gewoon Bokt zelf inschakelen voor de research?
Niets was makkelijker geweest dan vóór het maken van dit filmpje een topic openen met de vraag: waar moet je allemaal op letten als je een filmpje over strandritten maakt? Ik durf te wedden dat je dan binnen een half uur al alle info bij elkaar had geschraapt die nu in dit filmpje ontbrak, zoals dat de regel achter elkaar galopperen is, dat je niet alleen je paard het mulle zand in kunt sturen maar ook richting de zee, en wat je moet doen bij drijfzand, muien en co.
Natuurlijk zal er minder respons zijn als je vraagt 'wat moeten we voor een filmpje niet vergeten over trickriding', stomweg omdat minder ruiters zich daarmee bezig houden, maar zelfs in dat geval zou je waarschijnlijk er al snel op gewezen worden dat het in beeld brengen van het belang van een goede warm-up en cooling-down belangrijk is als je niet wilt dat jonge Bokkers ook hun paard een half uur in galop door de bak jagen.
En Bokt is nou eenmaal het grootste paardenforum ter wereld: waarom dat dan ook niet gebruiken om je filmpjes beter mee te maken?