Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
suffie schreef:Het probleem is dat het KVTH het deelnemen aan de keuring NIET KAN verbieden. De wet in Nederland staat toe dat paarden zijn toegestaan op keuringen/wedstrijden, als zij in een land zijn gecoupeerd waar geen coupeerverbod geldt. Alle deelnemers moesten dit jaar ook een verklaring van het couperen kunnen overleggen en dit is dan ook gebeurd. Als de minister nu eens op z'n strepen gaat staan, schept dit voor velen duidelijkheid.
http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf
Vergelijk het met brandmerken: in Nederland is het verboden, in Duitsland niet. Ik kan met mijn gebrandmerkte paard gewoon deelnemen aan keuringen en wedstrijden in Nederland, omdat dit is toegestaan.
Yunomi schreef:Misschien een interessante aanvulling die ik op facebook voorbij zag komen:
http://www.horses.nl/algemeen/moet-kvth ... scherpen2/
suffie schreef:Yunomi schreef:Misschien een interessante aanvulling die ik op facebook voorbij zag komen:
http://www.horses.nl/algemeen/moet-kvth ... scherpen2/
Wat Henk van de Pols hier aangeeft, stond ook al in de link die ik meestuurde op de vorige pagina. Het ligt dus allemaal even anders, het is de regering die de knopen moet doorhakken.
KimD schreef:Knuppel in het hoenderhok waarschijnlijk, maar ik vind ze zonder staart vaak veel mooier... Hetzelfde met honden, een Dobermann met oren en staart, een rottweiler met staart, niet mijn keuze. Wilt niet zeggen dat ik zo'n dier nooit een kans zou geven als herplaatser, maar dan is het puur op karakter en niet op uiterlijk. Ik vind ze wel mooi, maar nog mooier zonder.
Maar aangezien ik ook tegen bewust verminken ben komen die rassen er gewoon niet in bij ons.
Edit: even aangepast voordat het verkeerd begrepen wordt.
Peelie schreef:KimD schreef:Knuppel in het hoenderhok waarschijnlijk, maar ik vind ze zonder staart vaak veel mooier... Hetzelfde met honden, een Dobermann met oren en staart, een rottweiler met staart, niet mijn keuze. Wilt niet zeggen dat ik zo'n dier nooit een kans zou geven als herplaatser, maar dan is het puur op karakter en niet op uiterlijk. Ik vind ze wel mooi, maar nog mooier zonder.
Maar aangezien ik ook tegen bewust verminken ben komen die rassen er gewoon niet in bij ons.
Edit: even aangepast voordat het verkeerd begrepen wordt.
Ik ben het met je eens hoor. Maar er zijn bij de paarden genoeg andere manieren om dat blote billen effect te krijgen.
Bij honden ligt dat natuurlijk wat anders.
Maar dat systematisch de wet overtreden kan worden door de dieren maar in het buitenland te kunnen laten couperen, vind ik echt verschrikkelijk.
Bitchy schreef:Tja...ik weet niet hoor... ruinen zijn legaal gecastreerd, maar verschijnen niet op keuringen omdat die rubriek nooit wordt opengesteld. Want (nagenoeg letterlijke quote van een oud-jurylid): "ruinen hebben niks te zoeken op keuringen".
Wat als de KVTH ervoor zou kiezen om aparte rubrieken te maken voor paarden mét, en paarden zonder staart, en dan besluit om die laatste rubriek niet open te stellen?
Waarom zijn ze wel in staat paarden zonder ballen te weren van keuringen, maar paarden zonder staart niet??
Ibbel schreef:Als ze zich verschuilen achter: maar we *moeten* legaal gecoupeerde paarden toestaan, dan kunnen ze natuurlijk wél een statutenwijziging doorvoeren dat de KVHT 'een vereniging voor trekpaarden mét staart' is. Maar ja, voor statutenwijzigingen heb je 2/3 meerderheid in een ALV nodig...