Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:17

Hoe ingewikkeld is het nou om als vereniging je verantwoordelijk te nemen en een regel uit te vaardigen dat dieren geboren in 2002 of later met een gecoupeerde staart niet mogen deelnemen aan keuringen.
Veulens mogen begeleid worden door hun gecoupeerde moeder mits de merrie geboren is in 2001 of eerder.

Probleem opgelost. Oudere en waardevolle merries kunnen gewoon nog ingezet worden. En op die manier sterft het verschijnsel vanzelf uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:47

Misschien eens beginnen met die titel 'koninklijk' eraf halen........

Paar weken geleden bij de powerhorse competition wezen kijken in zeeland. Ironisch genoeg had daar ruim 75% gewoon een staart. Dus de hedendaagse werkpaarden hebben een staart en de showpaardjes worden gecoupeerd :roll:

Zou graag mijn jonge merrie eens showen of in de toekomst mee fokken maar heb geen zin om lid te worden van die club :n

Steppe

Re: Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:19

Heel simpel paard in Nederland geboren maar in Frankrijk gecoupeerd, dat paard is dus uitgesloten van deelname, in NL verboden te couperen en in NL geboren.
En dit kan je doortrekken naar Benelux dus ook alles in Belgie geboren en zonder staart mag niet meedoen aan keuringen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:04

suffie schreef:
Het probleem is dat het KVTH het deelnemen aan de keuring NIET KAN verbieden. De wet in Nederland staat toe dat paarden zijn toegestaan op keuringen/wedstrijden, als zij in een land zijn gecoupeerd waar geen coupeerverbod geldt. Alle deelnemers moesten dit jaar ook een verklaring van het couperen kunnen overleggen en dit is dan ook gebeurd. Als de minister nu eens op z'n strepen gaat staan, schept dit voor velen duidelijkheid.

http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf

Vergelijk het met brandmerken: in Nederland is het verboden, in Duitsland niet. Ik kan met mijn gebrandmerkte paard gewoon deelnemen aan keuringen en wedstrijden in Nederland, omdat dit is toegestaan.

De Nederlandse wet stelt dat het verboden is voor dieren die gecoupeerd zijn mee te doen aan keuringen of wedstrijden muv van dieren die in het buitenland gecoupeerd zijn. Maar in principe zijn stamboeken en wedstrijdorganisaties toch grotendeels vrij om zelf aanvullende eisen te stellen aan hun deelnemers? Het feit dat het niet verboden is om dieren die legaal gecoupeerd zijn toe te laten betekend toch niet direct dat iedere wedstrijd organisatie of elk stamboek ook verplicht is deze dieren toe te laten?

Zover ik mij herinner was meedoen met een gecoupeerde hond bij de hondenschool waar wij bij zaten gewoon niet mogelijk. Als had je hem geimporteerd uit timboektoe waar het hardstikke legaal is om je hond in zoveel stukjes te hakken als je wilt. Daar hoeft een vereniging dat toch niet perce te ondersteunen door je mee te laten doen aan activiteiten die zij organiseren als het haaks op hun principe staat om stukjes van je dier af te knippen??

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:40

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:00

Yunomi schreef:
Misschien een interessante aanvulling die ik op facebook voorbij zag komen:
http://www.horses.nl/algemeen/moet-kvth ... scherpen2/

Wat Henk van de Pols hier aangeeft, stond ook al in de link die ik meestuurde op de vorige pagina. Het ligt dus allemaal even anders, het is de regering die de knopen moet doorhakken.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:16

Het is alleen wel verbazend dat ik toch bar weinig paarden met staart in meneer van der Pols zijn wei zie staan. Hij kan als voorzitter van het stamboek tenminste het goede voorbeeld geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:02

suffie schreef:
Yunomi schreef:
Misschien een interessante aanvulling die ik op facebook voorbij zag komen:
http://www.horses.nl/algemeen/moet-kvth ... scherpen2/

Wat Henk van de Pols hier aangeeft, stond ook al in de link die ik meestuurde op de vorige pagina. Het ligt dus allemaal even anders, het is de regering die de knopen moet doorhakken.

Maar waarom moet de regering dat doen??? Dat hebben ze gedaan.......ze hebben het couperen in NL verboden. Dan is het vervolgens aan de vereniging om dat verbod door te voeren in de regelementen. Als je met je vingertje wijst naar de staat en vervolgens via een omweg in het buitenland coupeert dan heb je een complete emmer boven op je hoofd.

Kortom ze willen niet en niemand binnen de vereniging wil het voortouw nemen, want dan is die de boeman. En reken maar dat de grote fokkers binnen stamboeken veel macht hebben. Ze hebben er duidelijk de behoefte aan dat de regering het verbiedt zodat ze die de schuld kunnen geven en binnen de eigen vereniging de discussie, of zeg maar gerust oorlog, kunnen vermijden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:14

Knuppel in het hoenderhok waarschijnlijk, maar ik vind ze zonder staart vaak veel mooier... Hetzelfde met honden, een Dobermann met oren en staart, een rottweiler met staart, niet mijn keuze. Wilt niet zeggen dat ik zo'n dier nooit een kans zou geven als herplaatser, maar dan is het puur op karakter en niet op uiterlijk. Ik vind ze wel mooi, maar nog mooier zonder.

Maar aangezien ik ook tegen bewust verminken ben komen die rassen er gewoon niet in bij ons.

Edit: even aangepast voordat het verkeerd begrepen wordt.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:23

Ik zou die uitspraak van de rechter, waar de KVTH zich achter verschuilt, eigenlijk wel érg graag zelf willen lezen.
Heeft iemand daar misschien een link van?
Ik heb zelf al gezocht, maar ik kan niks vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:30

Ik snap heel goed dat er genoeg mensen zijn die het prachtig vinden, die dikke, blote kont, maar kies dan inderdaad voor een andere oplossing!
In Engeland worden de staarten van shires sinds het verbod gewoon geschoren of kort geknipt en gevlochten. Niet mijn smaak, maar als je van blote konten houdt is dat toch een prima oplossing imo, zonder dat je het dier hoeft te verminken.

Ik merk ook dat erg veel mensen, vooral publiek, er gewoon te weinig over weten. Mijn schoonmoeder kwam er vorig jaar pas achter dat couperen betekent dat de staartwortel wordt geamputeerd := Die dacht dat paarden gewoon altijd een stompje hadden en dat couperen betekende dat de haren werden geknipt :') Ik kan me voorstellen dat veel mensen zich er om die reden niet druk over maken, want 'dat haar groeit wel weer'.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:41

KimD schreef:
Knuppel in het hoenderhok waarschijnlijk, maar ik vind ze zonder staart vaak veel mooier... Hetzelfde met honden, een Dobermann met oren en staart, een rottweiler met staart, niet mijn keuze. Wilt niet zeggen dat ik zo'n dier nooit een kans zou geven als herplaatser, maar dan is het puur op karakter en niet op uiterlijk. Ik vind ze wel mooi, maar nog mooier zonder.

Maar aangezien ik ook tegen bewust verminken ben komen die rassen er gewoon niet in bij ons.

Ik ben het met je eens hoor. Maar er zijn bij de paarden genoeg andere manieren om dat blote billen effect te krijgen.

Bij honden ligt dat natuurlijk wat anders.

Maar dat systematisch de wet overtreden kan worden door de dieren maar in het buitenland te kunnen laten couperen, vind ik echt verschrikkelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:44

Peelie schreef:
KimD schreef:

Ik ben het met je eens hoor. Maar er zijn bij de paarden genoeg andere manieren om dat blote billen effect te krijgen.

Bij honden ligt dat natuurlijk wat anders.

Maar dat systematisch de wet overtreden kan worden door de dieren maar in het buitenland te kunnen laten couperen, vind ik echt verschrikkelijk.

Ze maken het ook wel heel makkelijk natuurlijk. Ik woon op twee keer struikelen van zowel de Duitse als Belgische grens, als ik een trekpaard veulen, of pup zou aanschaffen wat ik gecoupeerd wil hebben hoef ik hier geen moeite voor te doen. Zelf ken ik drie Belgische dierenartsen, ik denk dat er minimaal één zou couperen op aanvraag.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:50

Citaat uit deze link: http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf
Sedert het in werking treden van het vernieuwde ingrepenbesluit in 2001 heeft de K.V.T.H. het
standpunt ingenomen zich hier aan te houden. Dit gaf veel verzet bij een groot deel van “de
aanhangers van het authentieke trekpaard”. Deze groep heeft destijds op eigen initiatief een comité
gevormd en zij hebben de mogelijkheid gevonden om op legale wijze in het buitenland te laten
couperen. Tevens heeft dit comité, op verzoek, bevestigd gekregen door het ministerie van LNV, dat
de K.V.T.H. de paarden toe moet laten op haar exterieurkeuringen, indien aantoonbaar is dat de
ingreep is uitgevoerd in een land, waar dergelijke ingrepen zijn toegestaan. Oftewel artikel 41 geldt
niet voor paarden, die onder deze voorwaarden een ingreep hebben ondergaan. De K.V.T.H. heeft zich
hier met behulp van juridische ondersteuning tegen verzet, echter zonder succes.

Een reactie van M. van Dam uit maart 2016:
Het couperen van dieren (staarten, oren) is sinds 2001 een verboden lichamelijke
ingreep in Nederland, tenzij de ingreep uit medische noodzaak wordt verricht. Ook
verboden is de toelating tot een tentoonstelling of een keuring van dieren (als ook
het deelnemen aan of toelaten tot wedstrijden van dieren) waarbij een verboden
lichamelijke ingreep is verricht. Volgens een uitspraak uit 2002 van het College
van Beroep voor het bedrijfsleven (hierna: het CBb) evenwel, is de reikwijdte van
het tentoonstellingsverbod beperkt. Indien een dier legaal in het buitenland is
gecoupeerd, mag het volgens de uitspraak toch in Nederland worden
tentoongesteld. Ik verwijs hiervoor ook naar eerdere brieven over dit onderwerp
en beantwoorde vragen (Kamerstukken 11 2007/08, 28286, nr. 76;
Kamerstukken 11 2007/08, 31389, nr. 3; Kamerstukken 11 2007/08, 31389, nr.
5; Kamerstukken 11 2008/09, 28286, nr. 246, Kamerstukken 11 2012/13, 31389,
nr. 125; Kamerstukken 11 2012/13, Aanhangsel, nr. 20209; Kamerstukken 11
2013/14, Aanhangsel, nr. 368; Kamerstukken 11 2013/14, Aanhangsel, nr.
1043).
Ik vind dit uit het oogpunt van dierenwelzijn niet gewenst en vind dat het
tentoonstellingsverbod uit Europeesrechtelijk perspectief bezien wel degelijk
gerechtvaardigd kan worden.

Volgens mij kun je dan niet anders...........

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:20

Tja...ik weet niet hoor... ruinen zijn legaal gecastreerd, maar verschijnen niet op keuringen omdat die rubriek nooit wordt opengesteld. Want (nagenoeg letterlijke quote van een oud-jurylid): "ruinen hebben niks te zoeken op keuringen".
Wat als de KVTH ervoor zou kiezen om aparte rubrieken te maken voor paarden mét, en paarden zonder staart, en dan besluit om die laatste rubriek niet open te stellen?

Waarom zijn ze wel in staat paarden zonder ballen te weren van keuringen, maar paarden zonder staart niet??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:32

Omdat ze zelf niet achter het verbod staan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:47

Wat ik niet snap hé.

Ze gaan zogenaamd allemaal naar Frankrijk om te couperen maar in Frankrijk is het ook verboden en hier loopt geen enkel trekpaard rond zonder staart (wel kort geknipt eventueel). Ze hebben hier meerdere trekpaardrassen, allemaal met staart. Enkel bij de ardenner en de trait du nord (franse versie van belgisch trekpaard) wil er wel eens een gecoupeerde rondlopen.

Misschien moeten de zogenaamde fokkers gewoon eens een flinke draai rond hun oren krijgen en als ze er niet in slagen een ras naar moderne maatstaven te fokken moeten ze er maar mee ophouden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:20

Gewoon geen enkel paard zonder staart vanaf een bepaalde datum meer toelaten. Heel jammer voor de genen die daadwerkelijk een ongeluk gehad hebben maar dat is dan niet anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:51

Als ze zich verschuilen achter: maar we *moeten* legaal gecoupeerde paarden toestaan, dan kunnen ze natuurlijk wél een statutenwijziging doorvoeren dat de KVHT 'een vereniging voor trekpaarden mét staart' is. Maar ja, voor statutenwijzigingen heb je 2/3 meerderheid in een ALV nodig...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:20

Bitchy schreef:
Tja...ik weet niet hoor... ruinen zijn legaal gecastreerd, maar verschijnen niet op keuringen omdat die rubriek nooit wordt opengesteld. Want (nagenoeg letterlijke quote van een oud-jurylid): "ruinen hebben niks te zoeken op keuringen".
Wat als de KVTH ervoor zou kiezen om aparte rubrieken te maken voor paarden mét, en paarden zonder staart, en dan besluit om die laatste rubriek niet open te stellen?

Waarom zijn ze wel in staat paarden zonder ballen te weren van keuringen, maar paarden zonder staart niet??

Op de afgelopen Nationale Tentoonstelling liep er anders minimaal 1 ruin mee. Welliswaar van het andere KVTH-ras, maar ze zijn er dus wel ;) . Ik heb het boekje even niet paraat, dus ik kan niet nakijken of die rubriek er ook was bij de trekpaarden, maar de rubriek is dus wel gewoon opengesteld. (Heb ik ook pas net dit jaar geleerd hoor :+ )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:36

Ibbel schreef:
Als ze zich verschuilen achter: maar we *moeten* legaal gecoupeerde paarden toestaan, dan kunnen ze natuurlijk wél een statutenwijziging doorvoeren dat de KVHT 'een vereniging voor trekpaarden mét staart' is. Maar ja, voor statutenwijzigingen heb je 2/3 meerderheid in een ALV nodig...

En die gaan ze niet krijgen, al niet vanaf de trekpaardenkant. Maar de haflingerkant probeert zich zo minmogelijk met de trekpaarden bezig te houden, omdat het anders nogal een "clash of the titans" wordt.

Laten we zeggen dat verschillen van mening binnen een stamboek niet groter kunnen zijn dan binnen het KVTH.

Met een Haflinger kan je gewoon naar de keuring voor opname.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:01

KimD schreef:
Omdat ze zelf niet achter het verbod staan.

_/-\o_

I rest my case