Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:00

Gewoon niet gaan.

Paarden kunnen veel slechter tegen de warmte dan mensen.

Echt slecht, zeg... hitteprotocol moet betekenen: paard lekker laten staan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:05

Ik snap best dat je op zo'n NK gewoon start. Niet te lang losrijden en je paard genoeg water aanbieden en daarna lekker afspoelen. Iedereen heeft het warm, of ze nou in de wei staan of een halfuurtje lopen.

Natuurlijk rijdt niemand graag met dit weer. En anders 's ochtends of 's avonds rijden. Met goede maatregelen nemen kun je best starten. :)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:12

Echwel schreef:
MarlonNaldo schreef:
Pfoe, mijn paard hoeft geen inspanning te leveren met dit weer hoor. Doe ik zelf liever ook niet.

.

Tja en de grijze garde die gewoon tot 67 door moet werken levert wel die inspanning, ook met die warmte...

Ja inderdaad, maar wij kunnen vaak wel in koele ruimtes werken. En voor degene die buiten werken zal er toch ook wel een protocol bestaan?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:35

Ligt wel heel erg aan je paard. Mijn Gelderse heeft het wat zwaarder dan mijn vorige die helemaal geen last van de warmte leek te hebben. Mits hij goed kon drinken. Die had dan ook een flinke scheut Arabisch bloed in zich. Had ook een zeer dunne vacht. Echter kon die weer minder tegen koud en nat.
Ik zou het alleen zelf totaal niet volhouden. Ik kan niet tegen het hele hete.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:42

R12312 schreef:
Ik heb mijn lessen door laten gaan, wel in de vroege ochtend of late avond. Iedereen moet dit weekend starten dus trainen in deze hitte is wel zo slim om te oefenen. Om de 6 minuten stappen en nooit boven de 140 qua hartslagmeter.

Hoezo moet dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:43

Hoop dat er gelet word op dat mensen hun paard niet te lang op de trailer laten staan op het terrein.

Er is altijd een hoop gaande over honden in warme autos maar onderschat de hitte in een polyester trailer niet!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:48

Change3x schreef:
Ik snap best dat je op zo'n NK gewoon start. Niet te lang losrijden en je paard genoeg water aanbieden en daarna lekker afspoelen. Iedereen heeft het warm, of ze nou in de wei staan of een halfuurtje lopen.

Natuurlijk rijdt niemand graag met dit weer. En anders 's ochtends of 's avonds rijden. Met goede maatregelen nemen kun je best starten. :)

Paard heeft dus weinig keuze.. Hier paarden en sporthonden die gelukkig met dit weer niks hoeven behalve zwemmen.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:50

Nou zeg hitte protocol echt niet dus. Vrienden van ons uit Limburg hebben niet eens een stal op het terrein kunnen krijgen hebben op tijd een stal aangevraagd maar er zijn maar 50 stallen en die zijn dus al vol. Bellen ze vanochtend de knhs krijgen ze te horen dat 200 kilometer heen en 200 kilometer terug niet ver genoeg is om voorrang te krijgen op een stal. Met andere woorden laat je paard maar op de trailer staan tot de prijsuitreiking en dan kan je daarna wel weer die 200 kilometer terug rijden. Dus hitte protocol echt niet !

Amaris

Re: Hitteprotocol tijdens de Hippiade dit weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:13

Dus ik neem aan dat ze nu niet gaan?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:16

Ze heeft gelukkig een stal kunnen regelen bij mensen daar in de straat maar anders was ze niet gegaan nee

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:24

Wij hebben een stal op de hippiade, we vertrekken morgenvroeg en dan kan de pony daar lekker op stal, 's avonds een stapritje op het terrein en dan zaterdag pas om half 4 rijden, hopelijk valt de hitte mee.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:26

Vroeger werkte de paarden (en mensen overigens ook) de gehele dag op t land.. In de brandende zon met op de terugweg een kar hooi achter de kont van heb ik jou daar. Nu vinden we het not done om naar hippiade of wedstrijd te gaan. Waren de paarden van destijds gezonder dan de gepamperde generatie van nu? Of slaan we met z'n allen door?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:29

Alani schreef:
Vroeger werkte de paarden (en mensen overigens ook) de gehele dag op t land.. In de brandende zon met op de terugweg een kar hooi achter de kont van heb ik jou daar. Nu vinden we het not done om naar hippiade of wedstrijd te gaan. Waren de paarden van destijds gezonder dan de gepamperde generatie van nu? Of slaan we met z'n allen door?

Denk inderdaad dat we een beetje doorslaan. Genoeg water (en evt. eten als je lang weg bent) meenemen als je op wedstrijd gaat. En als je op de plaats van bestemming bent, direct het paard van de trailer afhalen. Plus vooral niet alles dicht doen in de trailer, zoals de raampjes en het luik/zeil bij de achterklep. De meeste wedstrijden zullen dit weekend ook wel zorgen voor genoeg water op het terrein zelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:34

Alani schreef:

Verschil:
1: boeren hadden geen keus; die moesten doorwerken.
2: het was zwaar werk, maar het meeste alleen in stap.
3: er werd niet/nauwelijks naar dierenwelzijn gekeken.

De paarden stonden ook rustig de hele winter in een stand zonder 1 stap buiten te komen.
En de paarden werden (vergeleken met nu) niet oud.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:22

Dat wilde ik ook zeggen. Argumenten vroeger deden ze het ook. Vind ik wel een dood doener. Vroeger was ook slavenhandel geaccepteerd!
Paarden werden ook niet oud.
Mits je er zelf tegen kan. Je paard op getraind heb (juist dus ook in de hitte) en je goede voorbereiding hebt(voldoende water,zout ,zweetmes, sponzen en) en je paard kan het ook aan en vind het nog leuk ook. Je verder. Je zorgt dat je paard goed drinkt, voldoende zout binnen krijgt en er mogelijkheid is om in de schaduw te staan. Verder blijf ook wel je paardpaa in de gaten houden!
Kan het wel. Of ik het dan nog zou willen. "Nee" , maar ik val dan ook bij de eerst eis af en ik ben geen fanatiek wedstrijd ruiter. Wel ooit geweest, maar warm weer ging bij mij niet goed.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 25-08-16 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:24

Lievelucje schreef:
Het hitteprotocol is van toepassing op vervoer van varkens, runderen, schapen en geiten. Paarden en pluimvee vallen hier dus niet onder.

Paarden vallen hier sinds kort ook onder. Heeft zelfs nog op VN gestaan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:28

SaraViavia schreef:
daffie1986 schreef:
Toch wel vreemd dat dieren vanaf 28 graden niet meer vervoerd mogen worden bij daglicht maar dat ze wel de hele dag op een wedstrijd aanwezig moeten zijn

En dat terwijl t vee in gekoelde wagens met drinkinstallatie staan

Wat dat betreft vind ik het 100% belachelijk dat dit jaren niet voor paarden geregeld was. Dat vee heeft t inderdaad veel beter met vers water.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:41

Vee staat 9 van de 10 keer langer op een veewagen dan een paard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:51

Het weerbericht is best aangepast. Waar ik SMW rijd dit weekend staat nu op 24 graden. Helemaal top!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:15

In ieder geval als eerste: iedereen die mee mag doen dit weekend: leuk! Als je alle bovenstaande reacties ziet moet je je schamen dat je gaat geloof ik :D
Ken je eigen dier, de ene pony kan er beter tegen dan de andere. Het warmteprotocol vind ik keurig alsmede dat er op de website staat dat de prijsuitreikingen versneld zullen gedaan worden, zonder paard.
Ik ga zaterdagochtend de dochter van mijn vriendin aanmoedigen, 1 dressuuproefje om half 10 op haar niet te stoppen pony zoveel energie heeft dat dier. Niks mis mee en alle voorzorgsmaatregelen worden getroffen.

Weeronline geeft overigens voor zaterdag in Ermelo 26 graden aan.

Iedereen die gaat: veel succes!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:07

daffie1986 schreef:
Lievelucje schreef:
Het hitteprotocol is van toepassing op vervoer van varkens, runderen, schapen en geiten. Paarden en pluimvee vallen hier dus niet onder.

Paarden vallen hier sinds kort ook onder. Heeft zelfs nog op VN gestaan.

Dit gaat over slachttransporten, meststieren en drachtig rundvee van Oost Europa naar Turkije, paarden en pluimvee vallen er nog steeds buiten, zoals Daffie1986 ook al aangaf! Hier worden de koeien voor de slacht nu 's avonds opgehaald en rijden ze de nacht door. Eerder werden ze overdag opgehaald en naar een verzamelplaats gebracht om 's morgens vroeg te gaan rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:56

Het was 28 graden en er stond wind. Prima te doen voor een paard in wedstrijdconditie. Er was ook code geel... 3 flitsen en 2 mm regen. Niet zo lopen miepen allemaal.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 05:25

Anne_GTI schreef:
Het was 28 graden en er stond wind. Prima te doen voor een paard in wedstrijdconditie. Er was ook code geel... 3 flitsen en 2 mm regen. Niet zo lopen miepen allemaal.

Inderdaad het was prima te doen:) genoeg schaduw plekken waar het met het windje erbij gewoon lekker was en genoeg water punten waar je water kon halen, prima geregeld.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 05:57

Ik vind het ook allemaal overdreven. Een paar dagen 30 graden in Nederland en er heerst een soort idee of het buiten bloedheet is en levensgevaarlijk buiten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 06:13

Tobbes schreef:
Arme paardjes. Snap ook niet dat ze niet even week verzetten of zo?

Weet je hoeveel geregel een nk is :') hoeveel mensen daar helpen.

En ik zou bijv vrij hebben gevraagd en niet blij zijn geweest als het een week later moet terwijl k dan bijv zou moeten werken