Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:58

Kelly_ann schreef:
Felicxa schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....

Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?

Inderdaad.
Als paarden 'vluchtdieren' zouden zijn, horen ze niet op de openbare weg.
Dat domme excuus voor ruiteronbekwaamheid levert nog eens een paardrijverbod op de openbare weg op.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:02

Vind het wel goed maar waarom alleen de wielrenners?
De elketrische fiets tegenwoordig zeker met de ouderen die gaan gewoon met 40 hoe hard die dingen gaan gewoon langs je paard en dan nog roepen en bellen..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:02

Picasso schreef:
Ja ik denk dat dus ook: 'wij' beslissen om met het dier op de openbare weg te gaan rijden en brengen in principe het overige verkeer en onszelf in gevaar. Ik kies ervoor om de bossen in te gaan met de paarden en de openbare weg te vermijden, ik kan niet garanderen dat mijn viervoeter(s) niet schrikken en de weg opspringen. Situatie is niet meer als 20 jaar geleden.

Nee gelukkig niet; toen kwam je heel wat meer horken tegen op de weg. Er is namelijk al heel veel verbetert; steeds meer mensen zijn zich bewust dat een paard kan schrikken. 20 jaar geleden maakte je op elke buitenrit mee dat je minstens 3 keer horken tegenkwam die toeterend en schreeuwend je voorbij gingen; want is zo leuk he, zo'n paard er vandoor zien gaan. Tegenwoordig gebeurt me dat hoogst zelden nog.

Dus gelukkig is het niet meer zo als 20 jaar geleden

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:30

Dat mensen nog ingaan op de reacties van HC :roll: of nog erger... het met hem eens zijn. Het zijn weer de voorspelbare 'knuppel-in-het-hoenderhok-gooiende' reacties. Moge duidelijk zijn dat ik het absoluut niet met hem eens ben. En ik vind nog wel meer dingen van zijn uitspraken, maar dat mag ik niet neerzetten.

Ik vind het geweldig dat hier aandacht voor is en ook de wielrenners hierop worden gewezen, maar in de praktijk veranderd het niks imo. De grote clubs wielrenners - en het worden er steeds meer, lijkt het wel - razen je dagelijks om de oren. En de gaan veel te strak langs (kost me menig staarthaar) en ze minderen absoluut geen vaart. Stel je voor... dat kost tijd en energie. Ik vind het gewoon jammer dat wielrenners - over het algemeen, wil je ze niet allemaal over een kam scheren - zich de weg zo toe-eigenen. En een aantal renners is geen probleem. Het probleem zit hem in die grote groepen. Van mij mogen dit soort groepen verboden worden. Max tien renners per groepje ofzo. En niet alleen omdat ik ruiter ben, maar ik vind het heel storend voor alle weggebruikers (ben ook hardloper, autobestuurder, wandelaar, recreatief fietser en moeder).

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:57

Duke schreef:
Ik vind het geweldig dat hier aandacht voor is en ook de wielrenners hierop worden gewezen, maar in de praktijk veranderd het niks imo. De grote clubs wielrenners - en het worden er steeds meer, lijkt het wel - razen je dagelijks om de oren. En de gaan veel te strak langs (kost me menig staarthaar) en ze minderen absoluut geen vaart.

Daarom rij ik altijd buiten met een lange zweep, dat lijkt vaak wel te helpen.
Overigens heb ik hier meer last van oudjes op elektrische fietsen dan wielrenners, jezus wat een asociaal volk is dat -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:02

Picasso schreef:
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Niet altijd de schuld afschuiven op het overige verkeer; geen controle over paard is niet de weg op....

Een wielrenner die op flink tempo de bocht om komt en mijn paard nét niet raakt. Paard springt opzij, gaat onderuit en we zijn een paar maanden bezig met een voet met verrekte bandjes.

Ja hoor. Hélemaal mijn schuld :roll:

Mijn grootste fietsersergernis: mountainbikers op hoog tempo op het RUITERpad _-:(

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:07

@Huertecilla

Zeker lang niet in Nederland gereden.
Groepen wielrenners zijn een ware plaag, en niet alleen voor ruiters, maar ook voor wandelaars en recreatiefietsers.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:14

Kelly_ann schreef:
Felicxa schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....

Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?

Als de overige weggebruikers mogen kiezen, onbetrouwbaar dier jn het verkeer of niet. Dan is de keuze snel gemaakt.

De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.

Nu is de campagne ongetwijfeld hulpzaam, maar bereikt het de nodige resultaten? Vrees van niet. Terug bij ons om te zorgen dat we ons paard onder controle hebben.

Kinderen en ouderen moeten ook maar binnen blijven :D

Ik snap wat er bedoeld wordt, maar een paard is een dier, met een eigen wil en mening (het paard van HC daarbuiten gelaten). Er kan altijd iets gebeuren.
Net als dat een kind onvoorspelbaar reageert en net als dat ouderen soms wat traag zijn of hun reactievermogen niet zo goed meer is.

Rekening met elkaar houden en voor ruiters: Maak je paard goed verkeersmak. Dan is het allemaal goed te doen.

Daaruit voort vloeit wel weer: Een paard wordt niet verkeersmak geboren. Om een paard goed verkeersmak te krijgen, moet er gewoon rekening mee gehouden worden. Is toch niet teveel gevraagd? ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:55

Maar lieve mensen, de groep kinderen wordt later zelfstandig verkeelsdemer, een paard nooit. Plus, paardrijders zijn maar een kleine groep hobbyisten, die zonder feitelijk doel de weg betreden.

Dan de wielrenners, die vinden ons ruiters een ware plaag. En 3x raden welke sport groter is in Nederland.

Wij verliezen het als wij ons niet keurig gedragen en vooral onze paarden onder controle houden. Wij zijn de minderheid, de doelgroep die best gemist kan worden op de openbare weg!

Denk dat we heel erg zuinig moeten zijn op onze 'sport' en dankbaar dat er nog af en toe aandacht is voor paard in het verkeer. Vanzelfsprekend is het allang niet meer.

liekensancho

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:14

eva saegerman, van de paardentaxi.be heeft een prachtig initiatief geopend en beschikbaar gesteld, belettering op fluo jasjes met waarschuwing naar keuze en soort fluo vlaggetjes voor aan een zweep met een L erop of een gevarendriehoek etc...
http://www.paardentaxi-webshop.be/niettesnel

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:19

Koper schreef:
Picasso schreef:
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Niet altijd de schuld afschuiven op het overige verkeer; geen controle over paard is niet de weg op....

Een wielrenner die op flink tempo de bocht om komt en mijn paard nét niet raakt. Paard springt opzij, gaat onderuit en we zijn een paar maanden bezig met een voet met verrekte bandjes.

Mijn grootste fietsersergernis: mountainbikers op hoog tempo op het RUITERpad _-:(

Natuurlijk is zo'n geval niet je eigen schuld dan...relativeren is niet hetzelfde als altijd maar de schuld op je moeten nemen. Niet zo zwart wit denken.

En je laatste zin; ja dat is ontzettend irritant, maar helaas mogen ze daar komen...althans; tenzij anders aangegeven natuurlijk. Net als dat wandelaars sowieso op alle paden mogen komen, dus ook de ruiterpaden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:26

Zo dan en dan vliegen de ruiters elkaar ook nog in de haren, geen fietser of automobilist bij nodig :+

Als alle verkeers deelnemers nou eens gewoon rekening met elkaar houden, jong en oud, grote auto en klein driewielertje wordt het voor iedereen stuk gezelliger op de weg.
En veel mensen weten nou eenmaal niet echt hoe ze met een paard om moeten gaan (eigenaren :D en overige weggebruikers :Y) in het verkeer), dus beetje uitleg is helemaal niet gek toch?

En ja, ik rij veel op de weg (sluiproute van de A15 dus geloof me.... kan verhalen vertellen.... van vrachtwagen, tractor tot groep wielrenners tot hele horde harleys tot fietsend oud dametje dat niet oplette en achterin het achterste van onze paarden haar voorwiel parkeerde) met paard en zonder paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:28

Och ja, ik heb ook wel eens een groepje joggers op het ruiterpad aangetroffen die daar stretchoefeningen deden. Dwars op het pad liggend. Maar die reageerden een stuk beter dan de gemiddelde mountainbiker.

Als er fietsers niet langs mijn paard gaan omdat ze denken dat hij niet verkeersmak is leg ik ze uit dat hij aan fietsen gewend is. En dat hij er zenuwachtig van wordt als er iemand achter 'm blijft hangen omdat diegene hem dan als het ware opdrijft. Mensen snappen dat wel. Maar dat zijn dan fietsers van het type ANWB-dagjesmensen of huisvrouwen. Wielrenners zijn al lang langsgezoefd tegen de tijd dat je ze aanspreekt. Leve de mamils...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:49

Koper schreef:
Picasso schreef:

Zover ik weet is een ruiterpad toch niet alleen voor ruiters?
Je mag er rijden maar meer dan dat zegt een ruiterpad volgens mij niet.
Wandelaars mogen (hier in de omgeving) op alle wegen en paden lopen. Mountainbikers weet ik zo niet. Maar op ruiterpaden of routes kun je nu eenmaal van alles tegen komen.
Ben ook al menig aso ruiter/menner tegen gekomen en ik denk met mij heel veel mensen in NL. Volgens mij hebben wij ruiters/menners ook niet zo'n goede reputatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:50

Dat snap ik maar op een ruiterpad lijkt het me niet heel raar als je af en toe een paard tegenkomt. Je kiest daar dan zelf voor. Uiteraard kies je er ook voor om totáál geen rekening te houden met dat paard op het ruiterpad maar mijn logica laat me dan in de steek waarom je persé daar zou willen fietsen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:54

Koper schreef:
Dat snap ik maar op een ruiterpad lijkt het me niet heel raar als je af en toe een paard tegenkomt. Je kiest daar dan zelf voor. Uiteraard kies je er ook voor om totáál geen rekening te houden met dat paard op het ruiterpad maar mijn logica laat me dan in de steek waarom je persé daar zou willen fietsen.

Je zegt zelf dat hij/zij de bocht om kwam dus misschien heeft diegene je niet gezien. Niet echt heel slim maar dat hebben we allemaal weleens dat we een stomme actie hebben.
En dat hij kiest voor het ruiterpad. Wellicht is het daar normaal erg rustig is en hij gewoon gas wilden geven. Ik maak te paard ook weleens een domme fout. Gelukkig tot nu toe altijd goed afgelopen maar gaande weg wordt men wat wijzer. Nadeel is dat je niet meer weet of je die "aso" al 3 x gezien hebt of dat deze "aso" een eenmalige fout gemaakt heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:02

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.

Daarbij: als een paard echt verkeerd op fietsers reageert, heb je aan 2 meter afstand nóg niet genoeg om veilig te passeren: een paard hoeft van schrik maar een kwart draai te maken, en de achterhoeven kunnen je alsnog van je fiets meppen. #)
Achteraf kun je dan concluderen dat een paard inderdaad geen zwakkere verkeersdeelnemer is.

oh ja, imo... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:09

Hier wordt ook flink hard gereden op de polderweg die wij helaas moeten nemen; zowel door auto's, brommers en wielrenners trouwens. Wat ik heb gemerkt is dat weggebruikers heel erg zenuwachtig worden en flink afremmen als je jezelf in een fluorescerend hesje hult en ook je paard van onder tot boven inpakt in fluorescerende dingen - ook overdag.
Ik vermoed dat ze dan denken dat ik geestelijk niet helemaal goed ben of zo, want achteropkomende automobilisten rijden dan echt via de andere berm om ons heen. Vrij absurd hoeveel ruimte je dan ineens krijgt. :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:11

Prima initiatief. Wat meer kennis over de andere weggebruikers in alijd nuttig. Mensen die niets van paarden weten denken dat teugels een soort remkabels zijn. En dat paarden omdat ze groot zijn nergens bang van zijn. Omgekeerd weten de meeste ruiters ook niet veel van fietsversnellingen...
Als iedereen dan nog wat rekening met elkaar houdt, komt het helemaal in orde. Ik heb trouwens het gevoel dat er bij de motorcrossers al zo een initiatief geweest is: als we met de paarden motorcrossers tegenkomen stoppen die meestal en zetten ze hun motor af. Mekaar vriendelijk goeiedag zeggen en we kunnen weer verder.
Wielertoeristen kom je vaak net op rustige wegen tegen, zo van die wegen die je met je paard neemt omdat er niet veel verkeer te verwachten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:34

Wauw Koper....kort lontje?
Zo zwart/wit is het toch niet....
Ik vraag me gewoon af wat we als ruiters nog op de openbare weg te zoeken hebben met een paard..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:42

Volgens mij is deze actie bedoeld om begrip en tolerantie te kweken bij andere weggebruikers. De gemiddelde reactie hier doet me vermoeden dat een actie onder ruiters om óók een beetje begrip en tolerantie te kweken meer dan hard nodig is.

Niet iedereen hoeft in het extreme rekening te houden met een paard, maar een béétje is wel handig.
En iedere ruiter zou z'n best moeten doen met een paard op pad te gaan dat wel íets gewend is, maar ze moeten het ook leren.
En ergens daar tussen ligt de noodzaak voor begrip en tolerantie van en naar beide kanten. En zo te horen, is dat ook nog eens heel erg nodig onder ruiters onderling.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:45

Huertecilla schreef:
Mijn HEMEL wat een geneuzel, wat een slachtoffer rol weer.

Ik rij alweer bijna 15 jaar optomingsloos in nhet zuiden van Spanje. Daar zjn geen ruiterpaden, geen fietpaden en het overige vereer gaat er van uit dat de ruiter opzij gaat/ voorrang geeft aan alles.
Op de provindiale weg rijdend, rijden de vrachtwagens de vouwen uit mijn rij-jas.
Dat is niet anders dan op de fiets.
Als ruiter heb JIJ de verantwoordelijkheid voor jouw dier, niet de rest van de wereld.
Als je die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoor je niet op de weg.

Weer even terug naar de fiets ben je te paard belist niet de 'zwakkere' verkeersdeelnemer. Als je dat zo ervaart hoor je echt niet op de weg.

Als de ruiterij serieus genomen wil worden, laat ze dan eerst eens HEEL VEEL zelfreflectie doen en intern campagne voeren.
Dit is echt..... zielig.

Oh, even correct uiteraard; imo.

Gaat het weer een beetje? Al die frustratie die eruit komt :(:)
Ben het er mee eens hoor, maar uiteindelijk is het een wisselwerking tussen de verkeersdeelnemers. Ik neem aan dat die vrachtwagens niet een halve meter naast je voorbij suizen, daar waar wielrenners dat wel doen. Paard hoeft maar even te schrikken en ongelukje is zo gebeurd. Iets meer ruimte zou dan fijn.

Vraag me af in hoeverre deze actie überhaupt aandacht krijgt. Gaat dit verder dan Bokt? Ik zelf denk niet echt ...

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:55

Ik vindt het wel een goede actie. Mensen zijn vaak niet bewust van dit soort dingen, en een beetje rekening met elkaar houden zou toch wel fijn zijn.
Ik kom vaak crossmotoren, mountainbikers en quarts tegen en ik heb bijna nooit geen problemen. Ze gaan aan de kant en ze zetten zelfs de motoren uit :D
En langs de weg, mijn paard is verkeerssmak, maar een dier wat in de bosjes zit en weg vliegt/springt enz ja daar kan hij van schrikken als het plotseling is. Dus vaart minderen en afstand bewaren is toch wel erg prettig dan. En als ik iets tegenkom, of zie dat er wat aan komt wat hij eng kan vinden, zoek ik een inham of draai ik hem er naar toe dat hij het ziet.

Moet ook heel eerlijk zijn dat sommige ruiters er ook wat van kunnen en denken dat alles alleen om hun draait.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:05

Als we gewoon met z'n alle wat verdraagzamer worden kan iedereen van de natuur genieten.
Schriktraining is helaas geen garantie op een paard buiten, maar het is wel een begin waar men veel aan kan hebben. De echte "toets en leermomenten" bevinden zich toch ook vooral buiten plaats.

Er zit veel ombegrip bij de meerdere partijen. Zo liep ik heel veel buiten met mijn paard om hem al zo veel mogelijk dingen te laten zien. Juist dus ook wel eens bij de tram overgang op een afstandje wachten tot er een tram aankwam, om daarna paard flink te belonen voor zijn uitblijvende reactie. Mensen vroegen mij op straat waar ik mee bezig was en hadden er niet bij stilgestaan dat een paard dat soort dingen dus ook moet leren.
Een buurtgenoot kwam ook regelmatig even naar buiten als we langsliepen om zijn pup aan paarden te laten wennen, 2 vliegen in 1 klap!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:03

ijsco2008 schreef:
@Huertecilla

Zeker lang niet in Nederland gereden.
Groepen wielrenners zijn een ware plaag, en niet alleen voor ruiters, maar ook voor wandelaars en recreatiefietsers.

Je bent je ervan bewust dat die vaak hier trainen vanwege het mooie weer?
Dus BIJ de locals die ook massaal 'weilrennen'.

Oh en daabij hier ook massaal uit het noorden komende offroad motorrrijders die hier komen doen wat bij jullie al 10 jaar niet meer kan/mag.

Nogmaals geen ruiterpaden hier.
Gewoon je paard verkeersveilig beleren :)*

Het hele punt is dat paarden geen vluchtdieren zijn. Zie het paard wat van zich af schopt.

Wanneer de rest van het verkeer rekening moet houden met het fundamenteel onveilige van een potentieel vluvhtpaard dan hoort paardrijden niet op de weg.

Ondertussen is de ruiter zo'n beetje de enige zonder bekwaamheids-vereiste op de weg.
Ligt DAAR wellicht een causaal verband :)*