Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:35

[quote="Kuggur Klopt, ik neem aan dat dat is wat deze "dierethicus" (zelaangemeten titel :roll: ) nastreeft.[/quote]

Hoe bedoel je, zelf aangemeten titel?

Ik kan er geen fouten in ontdekken, lastig hoor! Het ermee eens zijn heeft vergaande consequenties...

Ook al denk en beleeft een paard niet hetzelfde als een mens, zijn eigen beleving, gevoelens en gedachten zijn daarmee niet minder waard. Misschien juist omdat wij er onvoldoende van begrijpen, we nog een reden hebben om paarden (dieren in het algemeen) niet te domineren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:37

Kansloos dat zon gast, die niet eens t verschil weet tussem dressuur en springen een podium wordt geboden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:38

maralyn schreef:
Kuggur, dat het geen topsport is, prima. Maar koeien moeten wel degelijk een prestatie leveren.
En deze prestatie mag wel degelijk gelijk waardig worden gezien als topsport.

Oh man wat is dit vermoeiend. Ik geef het op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:38

De man is docent en drs milieuwetenschappen. Moeten we daar nou echt waarde aan hechten? :\

Geen DA, geen bioloog, geen ethicus, nee, milieu is z'n specialiteit.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:39

Ik ben het gedeeltelijk met hem eens, maar het is hoe de mens er mee omgaat. We kunnen prima op die dieren rijden, als ze verder gewoon ''paard'' kunnen zijn. Ook goed passend tuig ed hoeft het niet schadelijk te zijn voor de rug.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:40

Ik vind het tamelijk hyprocriet dat men op het huisdier houden afgeeft, zolang men op deze manier blijft dieren kweken en opeten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:41

Bla..bla..bla...
En, gaat iedereen die hier post het wel degelijk met hem eens te zijn nu stoppen met het rijden van zijn paard??

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:44

Sammie schreef:
Kansloos dat zon gast, die niet eens t verschil weet tussem dressuur en springen een podium wordt geboden.

:')

Wat een man, pff...
Tuurlijk staan er veel paarden te wei of buiten of zijn er te harde ruiters, maar waarom het hele paardrijden dan afstraffen?
Ik ken overigens weinig paarden die lang op stal staan, maarja.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:46

maralyn schreef:
Kuggur, dat het geen topsport is, prima. Maar koeien moeten wel degelijk een prestatie leveren.

Helemaal mee eens. waarschijnlijk heeft kuggur ook niet de nodige ervaring in de veehouderij.
Ieder zijn eigen mening over topsport.
maar goed, op bepaalde punten ben ik het ook mee eens.
Zoals jonge paarden die op 3 a 4 jarige leeftijd al prestatie's moeten leveren zodat ze met 8 jaar al de wereld over kunnen om aan hoge wedstrijden mee te doen mag van mij wel veranderen. ook het punt dat paarden veelste veel op stal staan ben ik het helemaal mee eens. maar goed, dat zijn dan vaak ook weer de paarden die in de topsport lopen.
ik ben bang dat het niet zal veranderen maar zou mooi zijn als het wel kan. Maar paardrijden helemaal verbieden is toch wel weer een beetje overdreven.

AlwaysH

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:48

Inderdaad ben ik ook voor een langere opfok of minder snel inrijden. :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:58

Vind het een heel mooi, compleet artikel, en ben het hier ook erg mee eens. Veel mensen keken gister bijvoorbeeld naar het springen en zeiden hoe hoog het wel niet was en hoe gedurft. Het enige wat ik dan zie zijn veel paarden met stress in de ogen en een mond die probeert open te gaan maar dat niet lukt door de neusriem en wat ook weer gepaard gaat met veel schuim.
Hetzelfde bij dressuur.
Snap dat dat ook bij recreatie rijden zo is, maar vaak is dat toch anders, mensen gaan sneller op hun gemak een ritje door het bos maken waarbij het paard niet heel erg gedwongen wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:59

AmyJamess schreef:
maralyn schreef:

Helemaal mee eens. waarschijnlijk heeft kuggur ook niet de nodige ervaring in de veehouderij.

Hahaha, Ik ben veehouder... _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:00

Kuggur schreef:
AmyJamess schreef:

Hahaha, Ik ben veehouder... _O-

Jouw kleinschalige houderij in een ander land met totaal andere dieren voor een ander doel heeft alleen niet zoveel met die koeien te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:01

rapido schreef:
Bla..bla..bla...
En, gaat iedereen die hier post het wel degelijk met hem eens te zijn nu stoppen met het rijden van zijn paard??

Nee hoor, zo egoïstisch ben ik dat ik ermee kan leven dat ik op een paard ga zitten en huisdieren heb. Andere mensen zoals deze schrijver misschien niet en die stappen niet op een paard. Buiten het gewauwel om heeft hij wel degelijk een paar goede punten en ik vind best dat wij daar bij stil zouden mogen staan helemaal na enkele voorvallen deze OS.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:07

Fenrir schreef:
Jouw kleinschalige houderij in een ander land met totaal andere dieren voor een ander doel heeft alleen niet zoveel met die koeien te maken.

Wat denk je hoe vaak ik hier in koeiestallen kom?
Enfin het ging niet over hoeveel verstand ik of andere posters hier van melkveehouderij hebben, en geloof me ik heb er aanzienllijk meer verstand van dan de gemiddelde nederlandse paarden liefhebber (als je wil weten waarom, pb me maar).

Het ging om de absurde hantering van de term "topsport".

Als je ethiek van dierenhouderij wil bespreken, gebruik dan termen in hun normale officiële betekenis, niet je eigen zelf verzonnen.
Dat was mijn punt.

Discussieert een stuk duidelijker.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-08-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:10

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:12

Meneer Vermaat heeft een punt mits het alleen om exessen gaat.
Ik heb mij gisteren bij het OS springen ook geergerd aan de sjeik die totaal niet fatsoenlijk kan rijden maar het dier wel rondscheurt en over hoge hindernissen jaagt.
Maar ik vind het erg dom (drs....?) om alles en iedereen die van paarden houdt en/of paardrijdt over een kam te scheren.
Zo kan ik dhr. Vermaat verklappen dat bijvoorbeeld de paarden en pony's bij ons op stal het verschrikkelijk zwaaaaaar hebben. Ze staan de hele dag en nacht ( behalve bij extreem weer) in een groep in de wei. In gezelschap van grote gevulde kuipen met water . Ze moeten zich ongeveer 1 a 2 uur per dag aan de grillen van de mens overgeven....vreselijk! Arme dieren. Ze worden gepoetst en geknuffeld en tot overmaat van ramp wordt er nog een uur op gereden. Zoooooo erg .
Ik stel voor dat Vermaat zich gaat richten op echte misstanden. Die zijn er, dat weten we. Maar het gemiddelde recreatiepaard, hobbysportpaard of manegepaard is er nog niet zo slecht aan toe als Vermaat wil doen geloven.
Vermaat, man, ga wat nuttigs doen met je studie. Zat te doen in plaats van de hele paardenwereld beledigen!

Och arme, nu ik er aan denk....mijn paardje staat nu ook, na een half uur 'zwoegen' (met poetsen en kroelen erbij is 'ie wel bijna twee uur lang mishandeld) in de wei. Arm dier....verschrikkelijk gewoon. Het zou verboden moeten worden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:17

Kuggur schreef:
Fenrir schreef:

Wat denk je hoe vaak ik hier in koeiestallen kom?
Enfin het ging niet over hoeveel verstand ik of andere posters hier van melkveehouderij hebben, en geloof me ik heb er aanzienllijk meer verstand van dan de gemiddelde nederlandse paarden liefhebber (als je wil weten waarom, pb me maar).

Het ging om de absurde hantering van de term "topsport".

Als je ethiek van dierenhouderij wil bespreken, gebruik dan termen in hun normale officiële betekenis, niet je eigen zelf verzonnen.
Dat was mijn punt.

Discussieert een stuk duidelijker.

Iedereen snapt wat er bedoelt wordt, als jij wil mierenn*ken over een term moet je dat vooral doen maar volgens mij ben jij hier vooral degene die vermoeiend is voor zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:59

Weet je...het is heel verleidelijk om recht te praten wat we doen. Als je iets leest wat in strijd is met je eigen gedrag en houding (bijvoorbeeld paardrijden is niet ethisch, terwijl het je lust en je leven is) dan geeft dat een nogal onaangenaam gevoel. En mensen hebben van nature de neiging om dat onaangename gevoel terug te dringen. En dat kan door je gedrag aan te passen (stoppen met paardrijden bijvoorbeeld), maar vaak is de stap om gedrag aan te passen te groot. En dan kiezen mensen andere strategieën. Bijvoorbeeld:
- bagatelliseren: argumenten verzinnen waardoor het allemaal wel mee lijkt te vallen. Bijvoorbeeld: andere mensen doen nog veel ergere dingen met dieren dan ik. Ik ben niet zo erg, want ik doe niet aan topsport, rij zonder bit, ik zorg goed voor mijn paard etc.
- trivialiseren: shoot the messenger, 'die vent heeft er geen verstand van', 'dat is weer een geluid uit de activistische, geitenharensokkenhoek.' 'Dit gaat alleen over de olympische spelen en niet over mij.'

Grappig dat ik dat hier eigenlijk best veel zie terugkomen. Was ook wel te verwachten natuurlijk. Ik doe dat zelf ook. Toch zit het me niet lekker. Ben ik de enige die dat heeft? Ik twijfel tegenwoordig steeds vaker over of het allemaal zo diervriendelijk en tof is wat ik wil van mijn pony. Of ik wel wedstrijden wil mennen en intensief wil trainen bijvoorbeeld...

Fenrir schreef:
Iedereen snapt wat er bedoelt wordt, als jij wil mierenn*ken over een term moet je dat vooral doen maar volgens mij ben jij hier vooral degene die vermoeiend is voor zichzelf.

Mierenn*ken. Dát zou verboden moeten worden. Daar zijn die dieren namelijk helemaal niet voor gemaakt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:02

Safina, dat ligt er natuurlijk maar net aan...
Wie t kleine niet eert...
En je moet als man...

Neee laat maar... we gaan te veel of toppic :') _O-

Edit: Verder gelezen.
Ja, je hebt een punt.
Ook ik denk steeds meer aan... of het allemaal wel zo moet.

Maar stoppen met paardrijden doe ik niet.
Echter zorg ik er wel voor, dat ik het voor het paard wel zo dragelijk mogelijk kan maken.
Zodat het steeds minder naar "dierenmishandeling" toe neigt.

Paard 24/7 in groot groepsverband op een grote weide buiten.
= luxe voor het paard. Maar voor mij een hele wandeltocht.

Paard krijgt nodige zorg van dierenarts/peuten/paten wanneer dit nodig acht.
= minder luxe voor mijn portomonee, maar... wil ik er op zitten, vind ik wel dat ik er iets mee moet doen.

Tandarts.
paard moet altijd goed kunnen eten, werk of niet.

En een max aantal kilo's als regel instellen.
= wil ik er op zitten, moet ik het voor het paard zo dragelijk mogelijk maken.

Maar... ik ben me er wel bewust van, dat paardrijden misschien wel onvriendelijk is voor het dier.
En daarom stel ik mij egoistisch op, en ga ik er toch op zitten.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 20-08-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:05

maralyn schreef:
Safina, dat ligt er natuurlijk maar net aan...
Wie t kleine niet eert...
En je moet als man...

Neee laat maar... we gaan te veel of toppic :') _O-

Dat is zo. Zolang je het niet doet op olympisch niveau en goed voor je mieren zorgt is het uiteraard geen probleem. :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:08

Had even een Editje geplaatst.

Hahaha... mierenn*ken op olympisch niveau.... aaaaaah ik ben een beelddenker.

thanxx

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:15

autorijden(PK) moet verboden worden en de postkoets moet terugkomen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:41

Wat een zuur stuk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:46

Deze man heeft bij mij zo ontzettend veel woede opgeroepen... Ten eerste, bekijk zijn opleiding en je begrijpt dat deze man van rijkunst helemaal geen kaas gegeten heeft. Wat nou 'dierethicus'.

Ten tweede gooit deze leek met zijn achterlijke uitspraak de discussie volledig dicht. En het is zó nodig dat deze discussie gevoerd wordt, de paardenwereld MOET diervriendelijker worden. Met dit soort niet-onderbouwd dom gelul sla je de discussie keihard dood - dag welzijn paard :evaw:

Het is belachelijk dat notabene een krant als NRC dit soort mensen een podium geeft.