Rio: Meer diskwalificaties vanwege overmatig spoorgebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:21

liekec schreef:
Ik vind alleen het nieuwsbericht niet geheel juist, Jur is niet gediskwalificeerd wegens overmatig gebruik van de zweep, maar voor gebruik van de zweep na uitbellen wat ik er van begrepen heb.

Ik zag die toevallig, maar mijn reactie was wel 'wooooow, moet dat nu'.
want dat je een paard een paar flinke tikken geeft op het moment van weigering, duidelijk.
maar ik zat echt te kijken met verbazing, want die tikken leken meer uit frustratie gegeven, te laat om echt als 'correctie' te kunnen tellen..

in dat opzicht zou je het best onder overmatig zweep gebruik kunnen scharen..
als je nooit de zweep gebruikt, maar 1x met een verkeerde timing, dan is die ene maal ook gewoon overmatig.

het gaat er dan niet om hoeveel slaag het paard krijgt in zijn leven, maar puur om dat moment.

ik vond het op zich nog wel begrijpelijk dat het kan gebeuren.. stijf van de adrenaline, de schrik van de tweede weigering en dan de zweep hanteren.. maar hoe begrijpelijk ook, de zweep op dat moment had in mijn ogen weinig nut meer.. die zou pas weer nut hebben op het aanrijden op je extra sprong om te zorgen dat hij niet weer zal weigeren...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:22

yarrah schreef:
Het publiek (verstand van paarden of niet) vraagt zich al jaren af of de paardensport wel bij de olympische spelen hoort.
Doordat het publiek zich via de sociale media alles kunnen zeggen en beweren is de media daar. Alles wat niet gaat volgens het grote publiek wordt in de media enorm uitvergroot. Dat verkoopt natuurlijk, maar het is hele slechte journalistiek (triest zelfs).

Het gaat niet alleen om de sport maar ook om andere zaken in de krant. Journalisten onderzoeken vaak niet grondig of maar half half de dingen waarover ze schrijven. Ik merk zelfs dat bekend staande serieuze kranten tegenwoordig half afglijden naar halve waarheden.

Daphara

Re: Rio: Meer diskwalificaties vanwege overmatig spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:52

Ik vind dat er doorgaans erg overtrokken gereageerd wordt op de situatie met Perzival en de twee tikken met de zweep van Jur (die zelf al toegaf dat hij fout zat) waardoor hij gediskwalificeerd werd.
Maar tot bloedens toe een paard prikken met je sporen of zo hard in de mond hangen dat deze bloed, is gewoon niet goed te praten. Niet linksom en niet rechtsom en verdient dus ook altijd diskwalificatie.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:59

MCE schreef:
Inoterry schreef:
Jeetje zeg, wat ben je een enorme dierenbeul als je uit alle macht probeert op je paard te blijven zitten en daarbij, per ongeluk, je paard raakt met de spoor http://www.horses24.be/2016/08/17/het-g ... -opgevoed/
De regels zijn zoals ze zijn en in dat opzicht is hij volledig terecht gediskwalificeerd. Maar zoals de media hem dan maar meteen als dierenbeul wegzet en het gros van de mensen daar braaf in mee gaat is gewoon triest.

als het een gewoon klein knopspoortje is/was ..................

Dan nog kan je een paard met een gevoelige huid daarmee verwonden als je bij een bokkensprong uit alle macht probeert er op te blijven zitten. En zelfs zonder bokkensprongen kan een simpel knopspoortje bij een onkundige ruiter meer schade toebrengen dan een wat scherpere spoor bij een kundige ruiter.

petraaken schreef:
yarrah schreef:
Het publiek (verstand van paarden of niet) vraagt zich al jaren af of de paardensport wel bij de olympische spelen hoort.
Doordat het publiek zich via de sociale media alles kunnen zeggen en beweren is de media daar. Alles wat niet gaat volgens het grote publiek wordt in de media enorm uitvergroot. Dat verkoopt natuurlijk, maar het is hele slechte journalistiek (triest zelfs).

Het gaat niet alleen om de sport maar ook om andere zaken in de krant. Journalisten onderzoeken vaak niet grondig of maar half half de dingen waarover ze schrijven. Ik merk zelfs dat bekend staande serieuze kranten tegenwoordig half afglijden naar halve waarheden.

De rhinopaniek van een par jaar terug is hier ook een prachtig voorbeeld van. De pers had niks zinnigs om over te schrijven dus zoeken ze zelf maar wat op. Terwijl het notabene dat jaar een mild jaar was met de rhinopnuemonie.
Ook vanuit mijn werk merk ik vaak dat waarheden opgeblazen worden of verdraaid omdat het gros van de mensen het dan interessanter vind. En wat er in de krant staat is natuurlijk waar..........

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:32

Daphara schreef:
Ik vind dat er doorgaans erg overtrokken gereageerd wordt op de situatie met Perzival en de twee tikken met de zweep van Jur (die zelf al toegaf dat hij fout zat) waardoor hij gediskwalificeerd werd.
Maar tot bloedens toe een paard prikken met je sporen of zo hard in de mond hangen dat deze bloed, is gewoon niet goed te praten. Niet linksom en niet rechtsom en verdient dus ook altijd diskwalificatie.

absoluut want wat je ziet is een moment opname onder invloed van wedstrijdstress en adrenaline, niet goed te praten zondermeer.. maar het is net als wanneer je van je fiets af vliegt in een wedstrijd en je geeft je fiets een schop of smijt m aan de kant.. of een tennisser die zijn raket kapot gooit.. beiden leiden dan overigens ook tot diskwalificatie over het algemeen.. Nu is een paard een levend middel waarmee je de sport bedrijft, dus dat zal zeker mee wegen in de overtrokken reacties. Maar feitelijk wat je ziet is niets anders dan een sporter die zichzelf even verliest. dat zegt verder niets over hoe hij in het algemeen met zijn dieren omgaat.. Terechte bestraffing, ja dat denk ik wel.. Maar er hoeft geen hele scene van gemaakt te worden verder..

ik denk overigens dat het zeer lastig is om dat onderscheid te maken. want wanneer is iemand stelselmatig verkeerd bezig, en wanneer kun je het onder de noemer 'een (enkele) malen misser' door de omstandigheden. daarvan afhankelijk zouden ze wat mij betreft kunnen kijken naar verzwarende straffen.. bijvoorbeeld wel altijd uit de wedstrijd halen, maar bij herhaaldelijk vertonen bijvoorbeeld uitsluiting voor enkele maanden

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:48

Wanneer, om welke reden dan ook, reden is om aan te nemen dat het welzijn van het paard niet gewaarborgd wordt, mogen deze regels aan blijven wat mij betreft.

Een paard bijt op zijn tong in dressuur? Zeer spijtig. Phillipaerts die perongeluk zijn paard schaaft? Zeer spijtig. Al hoe geweldig en vredelievend het team is- op dat moment is er iets mis. Dan geen handen boven het hoofd houden; alles eerlijk behandelen en eruit.

Dat dit een droom, na jaren training zo ineens kapot kan gaan, is heel erg- maar er moet stelselmatig aangepakt worden om buiten de onfortuinlijkheden, de echte misstanden aan de kaak te stellen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:15

de ene schaaft per ongeluk (of niet, even terzijde) zijn paard,
de ander valt flat faced van de rekstok..

in beide gevallen pech gehad inderdaad khirshanta..
het is heel vervelend als je iets mist waarvoor je keihard hebt gewerkt,
maar het is dan gewoon niet anders..
of het nu door pech of eigen toedoen is, soms verlies je, soms moet je verliezen (door je terug te trekken) en soms wordt de beslissing voor je genomen omdat je door een ongeluk niet door een controle komt.. en of dat nu het per ongeluk schaven van je rijdier is, of een hoestdrankje ingenomen waarvan je niet wist dat er een verkeerde stof in zat.. per ongeluk koop je niets voor als het verschil tussen per ongeluk en opzettelijk gewoon hetzelfde resultaat geeft en tot uitsluiting leidt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:38

maximuss schreef:
Ik heb het idee dat er vooral vlugger ingegrepen wordt. Zeker bij het springen. De Belg, daar is het lang niet de eerste keer dat er bloed zichtbaar is maar wel de eerste keer dat een official durft te reageren...

Helemaal mee eens. Ik heb me er eerder al om verbaasd dat een Philippaerts blijkbaar niet uitgebeld werd met een bloedvlek ter grootte van een hand op de flank van een wit paard. Je kon er niet naast kijken, maar er werd totaal niets gedaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:53

Terecht dat zo'n combinatie word uitgebeld nadat het paard tegen een hindernis is opgelopen, en zowel daarvan als van de vastklemmende ruiter enkele schaafwonden oploopt. Maar om dan direct te roepen dat het een dierenbeul is, gaat mij te ver.