Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:22

danzzz schreef:
Ik vond het niet schokkend. Zirocco liet Vrieling lelijk zitten in het parcours en ik ben wel van mening dat dit een terechte reprimande was. Er was geen reden tot stoppen behalve de wil om erover heen te gaan. Sprongen kwamen keurig uit. Naar mijn bescheiden mening een terechte correctie.

Kijk en juist om dit soort reacties moet er gediskwalificeerd worden.
Vrieling gaf zelf aan dat het paard bang werd, waarom dan die tikken goed praten?
Het mág niet als normaal gezien gaan worden dat je met een zweep gaat straffen op deze manier.

Het normaal vinden van dit soort straffen is een trieste trend in de paardensport.
De ruiter mag dus wel zijn geduld verliezen en zich misdragen maar een paard moet alles maar doen zonder een eigen mening daar in te kunnen hebben (stoppen in dit geval)?

eenitraM schreef:
Silly_Woman schreef:

Ja want een paard denkt ik heb vandaag geen zin om te springen. Laat baaslief er maar in stikken...

Achteraf een tik geven is niet nuttig, paard snapt niet waarom, dus oneerlijk gedrag in mijn mening.

Een paard weet dondersgoed wanneer die fout zit. Al helemaal wanneer het dier weigert. Hoevaak zie je niet de paarden vluchten na een weigering want ze zijn zich bewust van een strengere aanpak.

Angst!! Het paard is dus bang omdat die weet dat die klappen gaat krijgen.
Zolang er mensen zijn die blijven denken dat een paard dit doet omdat het te lui is of omdat het de ruiter wil pesten kunnen er wat mij betreft niet genoeg diskwalificaties gegeven worden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:26

Gillbo schreef:
danzzz schreef:
Ik vond het niet schokkend. Zirocco liet Vrieling lelijk zitten in het parcours en ik ben wel van mening dat dit een terechte reprimande was. Er was geen reden tot stoppen behalve de wil om erover heen te gaan. Sprongen kwamen keurig uit. Naar mijn bescheiden mening een terechte correctie.

Kijk en juist om dit soort reacties moet er gediskwalificeerd worden.
Vrieling gaf zelf aan dat het paard bang werd, waarom dan die tikken goed praten?
Het mág niet als normaal gezien gaan worden dat je met een zweep gaat straffen op deze manier.

Het normaal vinden van dit soort straffen is een trieste trend in de paardensport.
De ruiter mag dus wel zijn geduld verliezen en zich misdragen maar een paard moet alles maar doen zonder een eigen mening daar in te kunnen hebben (stoppen in dit geval)?

Hij is niet gediskwalificeerd omdat hij twee klappen gaf, hij is gediskwalificeerd omdat hij dat deed NADAT de bel was gegaan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:38

Dan hoop ik dat ze dat snel gaan verander dat het niet uitmaakt of je zoiets voor of na de bel doet

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:59

Ben ik de enige die de hele rit niet erg lekker vond gaan? Zo fijn kwam ie niet aan de driesprong, en er ging nog ergens een pootje in de hindernis, dat kan een dier ook onzeker maken, zag er maar raar krampachtig uit. Maar ik ken het paard verder niet dus kan er weinig van zeggen, Jur vrieling zelf gaf wel aan dat t dier gespannen aanvoelde, misschien dat hij daarom niet aantrok.
Lastig hoor als je daar dan in die ring rijdt.

Ze geven nu aan dat ze het dier medisch gaan nakijken en 'vertrouwen terug gaan winnen'. Nou kan dat zijn om het imago van de ruitersport niet te zeer te beschadigen, maar dat lijkt me erg verstandig.

Toch een rare sport, waarin is vastgelegd of je met zwepen op dieren mag rammen voor of na een bel.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:09

randalinpony schreef:
Ben ik de enige die de hele rit niet erg lekker vond gaan? Zo fijn kwam ie niet aan de driesprong, en er ging nog ergens een pootje in de hindernis, dat kan een dier ook onzeker maken, zag er maar raar krampachtig uit. Maar ik ken het paard verder niet dus kan er weinig van zeggen, Jur vrieling zelf gaf wel aan dat t dier gespannen aanvoelde, misschien dat hij daarom niet aantrok.
Lastig hoor als je daar dan in die ring rijdt.

Ze geven nu aan dat ze het dier medisch gaan nakijken en 'vertrouwen terug gaan winnen'. Nou kan dat zijn om het imago van de ruitersport niet te zeer te beschadigen, maar dat lijkt me erg verstandig.

Toch een rare sport, waarin is vastgelegd of je met zwepen op dieren mag rammen voor of na een bel.

Eens het was een moeilijke rit! Ze hebben vanaf het binnenkomen al discussies met elkaar. En daarom kan ik het me ook wel voorstellen dat Vrieling die twee tikken gaf. Ik als mens had wellicht al veel eerder de discussie afgekapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:11

Hij weigerde omdat er verkeerd werd aangereden en hij niet goed voor de hindernis kwam. Tenminste: dat zei de bondscoach erover.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:16

safina schreef:
Hij weigerde omdat er verkeerd werd aangereden en hij niet goed voor de hindernis kwam. Tenminste: dat zei de bondscoach erover.

De eerste of de tweede keer?

Ik vond namelijk dat hij goed genoeg aanreed en zeker een paard op dat niveau moet zich kunnen redden als het misschien net effe niet uitkomt, dat is geen reden om te weigeren voor een paard op dit niveau

Ayasha
Blogger

Re: Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:17

Dat vind jij geen reden om te weigeren, paard vond dat blijkbaar wel nodig. Hij is niet op dit niveau gekomen omdat ie niet wil. Dat dit dan nog goed gepraat wordt vind ik even schandalig als de tikken zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:20

Er is ook geen reden om na te slaan voor een ruiter. Als het de hele rit zo twijfelend gaat dan zit er iets niet goed, om dan het paard meteen maar de schuld te geven is lekker makkelijk. Je zou ook kunnen zeggen dat Jur in dit geval niet goed genoeg gereden heeft.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:22

Als hij het paard direct een tik had gegeven na de weigering was het een correctie. Nu niet, dit is echt kansloos meppen vanuit frustratie.
Niet dat ik een tik zou goed praten overigens als het direct was gebeurd. Ik denk dat je daar alleen maar angst mee creëert ipv een meewerkend paard vol vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:24

Ik ben geen mietje met die paarden, maar dit was idd niet terecht.. Hij had het paard al weggedraaid, bel was al geweest en dan de zweep even ompakken om hem er een paar harde tikken mee te kunnen geven klopt gewoon niet. Dat ie het acuut na/in de weigering deed kan ik begrijpen, maar nu was ie te laat :n

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:26

dees_daan schreef:
Er is ook geen reden om na te slaan voor een ruiter. Als het de hele rit zo twijfelend gaat dan zit er iets niet goed, om dan het paard meteen maar de schuld te geven is lekker makkelijk. Je zou ook kunnen zeggen dat Jur in dit geval niet goed genoeg gereden heeft.

Zeker! Jur schoot tekort, en het paard schoot tekort. Samen waren ze het gewoon niet eens en dan krijg je stops.
Ik kan heel goed begrijpen dat Jur die twee tikken gaf, zoals ik al zei dat het mens in mij die discussie waarschijnlijk veel eerder in het parcours afgekapt zou hebben

Wat ik vreemd vind is dat die ringenmeneer vooral mens moet mogen zijn en zeker af en toe prof af, en Jur voor een hele, hele normale menselijke eigenschap tijdens enorme druk niet even prof af mag zijn maar gewoon de ruiter van een paard.

MissBmx

Re: Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:33

Dus het paard mag niet stoppen want een toppaard op dit niveau moet zich maar kunnnen redden als een ruiter hem niet goed aanstuurt.
Maar een topruiter op dit niveau mag zich wel verliezen in zijn emotie van dat moment.

Uh tha beetje krom he

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:34

Jolandaa_ schreef:
Ik snap de ophef niet. Terecht gecorrigeerd.

Het was geen correctie, maar het achteraf afreageren, dat het paard niet sprong.

Overigens vind ik niemand een top ruiter die zijn paard niet zonder zweep kan aansporen. Het woord mishandeling vind ik wat groot, maar leuk vind ik het niet om te kijken naar "paardensport", waarin paarden met de zweep geslagen worden, uit frustratie.Ben blij dat dit niet geduld wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:37

Relaxed schreef:
Ik ben geen mietje met die paarden, maar dit was idd niet terecht.. Hij had het paard al weggedraaid, bel was al geweest en dan de zweep even ompakken om hem er een paar harde tikken mee te kunnen geven klopt gewoon niet. Dat ie het acuut na/in de weigering deed kan ik begrijpen, maar nu was ie te laat :n

Mee eens.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:45

Gillbo schreef:
Dus het paard mag niet stoppen want een toppaard op dit niveau moet zich maar kunnnen redden als een ruiter hem niet goed aanstuurt.
Maar een topruiter op dit niveau mag zich wel verliezen in zijn emotie van dat moment.

Uh tha beetje krom he

nee is niet krom. Wij trainen onze paarden omdat we ze a. heel willen houden en b. onszelf heel willen houden. Een groot deel van die training bestaat uit gehoorzamen. Een paard MOET gehoorzamen anders verongelukken we ermee. Dus ja. Jur mag zijn professionaliteit best even verliezen om als ruiter zijn paard te corrigeren voor het niet gehoorzaam zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:47

danzzz schreef:
dees_daan schreef:

Zeker! Jur schoot tekort, en het paard schoot tekort. Samen waren ze het gewoon niet eens en dan krijg je stops.
Ik kan heel goed begrijpen dat Jur die twee tikken gaf, zoals ik al zei dat het mens in mij die discussie waarschijnlijk veel eerder in het parcours afgekapt zou hebben

Wat ik vreemd vind is dat die ringenmeneer vooral mens moet mogen zijn en zeker af en toe prof af, en Jur voor een hele, hele normale menselijke eigenschap tijdens enorme druk niet even prof af mag zijn maar gewoon de ruiter van een paard.

Ik hoop eigenlijk niet dat 'gewone' ruiters zo reageren als er iets niet lukt, mishandeling wil ik het niet noemen maar onnodig zweepgebruik vind ik het zeker en als je (Jur dus) zelf al zegt dat het paard bang werd en hij hem aan wilde sporen dan lijkt me dit echt de slechtste manier om iets te bereiken.
Ik vraag me dan ook af hoe het er thuis tijdens de trainingen aan toe gaat, als er geen camera op staat en er mensen omheen staan, als je je nu al zo laat kennen terwijl je weet dat de hele wereld mee kijkt maar daar zal geen antwoord op komen.

Verder blijf je bezig over het corrigeren, ik kan dit niet als correctie zien want daarvoor is het veel te laat en zo ziet het er imo ook echt niet uit.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:47

Sizzle schreef:
Relaxed schreef:

Mee eens.

Ik ook wel. Ik denk dat er heel wat door zijn hoofd ging die paar seconden en hij uiteindelijk koos om de discussie af te kappen. Winnen ging hij toch niet meer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:48

danzzz schreef:
Gillbo schreef:

Uh tha beetje krom he

nee is niet krom. Wij trainen onze paarden omdat we ze a. heel willen houden en b. onszelf heel willen houden. Een groot deel van die training bestaat uit gehoorzamen. Een paard MOET gehoorzamen anders verongelukken we ermee. Dus ja. Jur mag zijn professionaliteit best even verliezen om als ruiter zijn paard te corrigeren voor het niet gehoorzaam zijn.

Dan had hij dat meteen moeten doen en niet na het afbellen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:51

dees_daan schreef:
Ik hoop eigenlijk niet dat 'gewone' ruiters zo reageren als er iets niet lukt, mishandeling wil ik het niet noemen maar onnodig zweepgebruik vind ik het zeker en als je (Jur dus) zelf al zegt dat het paard bang werd en hij hem aan wilde sporen dan lijkt me dit echt de slechtste manier om iets te bereiken.
Ik vraag me dan ook af hoe het er thuis tijdens de trainingen aan toe gaat, als er geen camera op staat en er mensen omheen staan, als je je nu al zo laat kennen terwijl je weet dat de hele wereld mee kijkt maar daar zal geen antwoord op komen.

.

Ik durf met hele grote zekerheid te zeggen dat jij en ik (en alle andere gewone ruiters) in de beperkte tijd dat wij met paarden bezig zijn veel vaker veel oneerlijker tegenover een paard hebben gehandeld, en ook nog zullen handelen in de toekomst, dan Jur hier doet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:52

danzzz schreef:
Gillbo schreef:

Uh tha beetje krom he

In dit geval maakte een bang paard ( Woorden van Vrieling) een stop omdat het bang was te verongelukken.
Dus nee dan mag je je niet verliezen.
Daarbij is hij een voorbeeld en geeft hij dus het voorbeeld dat je frustraties mag uiten op je paard.
Dus nee mij overtuig je niet dat dit geen diskealificatie verdiende, al had dat voor het hele toernooi moeten gelden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:57

danzzz schreef:

En wat leert dat paard hier dan van? Aangezien die 'correctie' toch echt niet direct na het 'niet gehoorzamen' was?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:03

Gillbo schreef:
In dit geval maakte een bang paard ( Woorden van Vrieling) een stop omdat het bang was te verongelukken.
Dus nee dan mag je je niet verliezen.
Daarbij is hij een voorbeeld en geeft hij dus het voorbeeld dat je frustraties mag uiten op je paard.
Dus nee mij overtuig je niet dat dit geen diskealificatie verdiende, al had dat voor het hele toernooi moeten gelden

Achteraf heeft Vrieling de boel geanalyseerd en is tot de conclusie gekomen dat het paard waarschijnlijk bang was. Op het moment dat hij nog in de ring was, was er volop discussie en het paard heeft voor die discussie en de twee weigeringen een correctie gekregen. Laat inderdaad maar wel logisch, in drie a vier seconden moet je besluiten wat je doet als ruiter. Winnen ga je die wedstrijd niet meer, daar "straf" je ook het paard niet voor, wel voor diens ongehoorzaamheid. Als dit gewoon een rondje springen was geweest had Jur al veel eerder orde op zaken gesteld.

Het paard was gewoon ongehoorzaam en eigenlijk met alles en als trainer/ruiter van zo een paard kan ik het me voorstellen dat je daarop corrigeert. In zo een wedstrijd kan je eigenlijk niet echt corrigeren. Dan gaat de bel en dan denkt ieder mens wel van (*&#*&%*#__*#&!!!! Vroeger zou ik als meisje zijnde een draai om mijn oren gehad hebben als ik zo ongehoorzaam was, tegenwoordig mogen kinderen geloof ik op de trap zitten als ze ongehoorzaam zijn. En een ruiter, onder zulke druk, met een paard dat hem gewoon heeft laten zitten in het parcours (om welke reden dan ook, want ook die is niet relevant. Immers op een druk kruispunt moet jouw paard ook heel goed luisteren ondanks dat die bang is) moet dan gewoon ruiter/trainer kunnen zijn en mag wat mij betreft best even prof af zijn

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:04

Kinke schreef:
danzzz schreef:

En wat leert dat paard hier dan van? Aangezien die 'correctie' toch echt niet direct na het 'niet gehoorzamen' was?

hij leert er niks van, maar de discussie was wel over, en daar gaat het om.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:04

ze zouden ook eens wat strengere regels moeten op stellen bij dressuur ruiters!.....