Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:20

antje_vip schreef:
Oh, dat was dus weer stemmingmakerij

Als je zulke berichten vind en je weet dat de paarden op de OS gecheckt worden door dierenartsen denk je toch twee keer kritisch na voor je ze voor waar aanneemt?

Niet alles wat op internet geschreven wordt is waar mensen

lolotjeh

Danielleeee_ schreef:
Debiel, ik vind Adelindes rijstijl ook niet de fijnste, maar ze heeft alles voor Parzival over.

En als die Kelly dit wint, dan mogen ze nog wel honderden andere ruiters voor de rechter slepen. Echt niet alleen Adelinde maakt deze 'fout'.

Daar ben ik mee eens het is niet de fijnste rijsteil.
ik zie steeds meer kinderen die met de handen zitten zagen in de mond en behoorlijk met de sporen zitten te porren... denk dat die mensen weer opnieuw moeten leren rijden op de juiste manier zoals het hoord.

MariekeS_

plutolover schreef:
Dan kan je elke ruiter wel aan gaan klagen..

Precies.
Praat het niet goed, maar zo op de man spelen is gewoon pestgedrag

Om maar even een voorbeeld te nemen... waar iedereen zo lyrisch over is en oeh en ah en zo vriendelijk gereden. Hoppa, gewoon van google geplukt :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:21

antje_vip schreef:
Ze heeft dat paard gereden terwijl zijn kaak was gebroken/gescheurd... Valt zoiets dan echt niet op voordat je gaat zitten? Ik had eerst wel respect voor haar, dat ze halverwege de proef afgroette. Maar nadat die breuk bekend was, ging ik toch twijfelen.

En zo komen roddels (die helemaal niet waar zijn) de wereld in.. :')
Duidelijk niet op de hoogte betreft Parzival...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:23

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:24

Danielleeee_ schreef:
Debiel, ik vind Adelindes rijstijl ook niet de fijnste, maar ze heeft alles voor Parzival over.

En als die Kelly dit wint, dan mogen ze nog wel honderden andere ruiters voor de rechter slepen. Echt niet alleen Adelinde maakt deze 'fout'.

Was het Steven Peters ook niet die er wat van kon? Nee los van dat. Ik sluit me helemaal bij je reactie aan. Ik ben ook zeker niet een fan van Adelinde, nooit echt geweest maar dit klopt niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:24

antje_vip schreef:
Oh, dat was dus weer stemmingmakerij

Ook dit vind ik schrikbarend. Dat een fout bericht metéén voor waar wordt aangenomen, zonder enige feitelijke checks...

-O- -O- -O-

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:25

Gevalletje van ergens een klok horen luiden.......! Hoe komen de verhalen de wereld in! Dat hele verhaal van gebroken kaak is uit zijn verband gerukt want het is nog steeds een insectenbeet.

Het mag van mij ook allemaal wat minder opgekruld en dergelijke daar niet van maar op deze manier kan wel iemand in een kwaad daglicht gesteld worden maar om nu zo iemand af te branden. Ben benieuwd of er ook zo geschreven wordt als ze goud hadden gewonnen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:27

lolotjeh schreef:
Danielleeee_ schreef:

Daar ben ik mee eens het is niet de fijnste rijsteil.
ik zie steeds meer kinderen die met de handen zitten zagen in de mond en behoorlijk met de sporen zitten te porren... denk dat die mensen weer opnieuw moeten leren rijden op de juiste manier zoals het hoord.

Terug naar eerst een jaar aan de longe op goed opgeleid dier, basis zit en voltige. Dan evalueren en pas verder als je dier niet meer in de weg zit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:28

Grasje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:29

Ik denk dat Adelinde binnen haar kennis en ervaring heeft gehandeld naar eigen inzicht en netjes heeft afgegroet toen het niet liep. Op de OS is er een heel team aan dierenartsen bij, ik denk dat deze ook wel eventjes hebben gekeken voor ze startte en vertrouw erop dat zij in het welzijn van onze Olympische Paarden handelen. Misschien is het goed om meer onderzoek te doen naar stang en trens en andere 'hulpmiddelen' die toegestaan zijn en tenslotte door iedereen op de OS gebruikt worden.

Ik denk persoonlijk dat topsport nooit zonder 'afzien' beoefend kan worden, in geen enkele sport, dan zou je topsport met dieren moeten afschaffen, maar zelfs dan zal het 'privé' ook gebeuren dat er dergelijke prestaties van een paard gevraagd worden, al dan niet met protest van het paard. Het zien van oogwit, oren in de nek en dergelijke aanwijzingen zeggen niet alleen iets over de rijkunsten van de ruiter, er kunnen ook andere aanleidingen zijn waarom het paard zulk gedrag vertoond. Wellicht voelt het paard zich niet lekker en kan het die dag niet opbrengen een zware prestatie te leveren. Ik wens ze veel succes met aantonen dat er daadwerkelijk sprake is van mishandeling. Als het zo is, zal er meer bewijs moeten zijn dan een spoortje in de buik of oogwit van het paard. Dan kun je elke ruiter wel voor het gerecht slepen! Als je daadwerkelijk wat wilt betekenen kun je beter een gedegen onderzoek starten onder een groot aantal verschillende paarden naar de gevolgen van alle soorten bitten en sporen.

Overigens denk ik dat op andere vlakken nog veel meer winst te behalen is, zoals op controleren op passendheid van zadels en teugeldruk, wellicht kan er met een drukpunten matje en teugeldrukmeter voortaan concoursen gestart worden?

Kortom: misschien kan deze partij beter een nuttige tijdbesteding zoeken!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:31

MariekeS_ schreef:
plutolover schreef:
Dan kan je elke ruiter wel aan gaan klagen..

Precies.
Praat het niet goed, maar zo op de man spelen is gewoon pestgedrag

Om maar even een voorbeeld te nemen... waar iedereen zo lyrisch over is en oeh en ah en zo vriendelijk gereden. Hoppa, gewoon van google geplukt :')
[ Afbeelding ]
Omdat z'n onderlip hangt :+?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:31

Wat een gejammer, zijn genoeg andere ruiters die dit nog veel erger zouden doen, ook in het springen.

@Lailapri, een jaar? Ken weinig volwassenen die zo hebben leren rijden, natuurlijk moet je eerst je balans leren houden door aan de longe te rijden, maar en jaar is wat te ver gezocht.

Vreselijk, dat gezaag en getrap, en dan heb ik het over de meiden van mijn leeftijd (en de jongens...).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:32

Dat mens is net zo'n randdebiel als die Karel de Lange. Doodmoe word ik van dat soort mensen, bah!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:33

Haha die reacties hier :') Omdat het bij zo veel topruiters mis gaat, moet zij maar niet aangeklaagd worden? Als dit een succes wordt, is dat wellicht eindelijk een mooie eye-opener voor al die anderen in de topsport. De ruiters zullen vast alles voor hun paard over hebben, maar dat dit wel degelijk pijnlijk en niet fijn is voor een paard lijkt me overduidelijk. Dat is iets waar zij zelf blind voor worden. Veel bokkers ook overigens :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:35

wat een gedoe zeg...
Dan straks Jur ook zeker, wat een gez...

fransje23

Ik vind Adelinde ook geen fijn rijstijl hebben.. Vraag mij af wie haar toch blijft aanbevelen om op deze manier te rijden?

Rechtzaak zal wel loslopen, storm in een glas water.

callum schreef:
Lijkt beetje op zwarte Piet verhaal. Is ook een Amerikaanse geweest die dat heeft aangezwengeld.
Valt er geen sensatie meer te behalen in Amerika ofzo en zijn. Wij daarom aan de beurt

Je weet dat je nu onzin schrijft? En daarnaast is het ook nog eens off-topic :+

EarthFocus

Ik vind het geen ramp dat de dressuur onder de loep wordt genomen.
Om het alleen op Adelinde te richten gaat wel weer ver, maar je moet ergens beginnen en Adelinde is toch wel het beeld wat ik absoluut niet wilt zien.

Tegenwoordig is het plaatje het belangrijkste, niet of het paard correct en ontspannen loopt.
En dan heb je weer die mensen die zeggen ; 'Als ze niet correct gereden zouden worden dan zouden ze ook niet zo hoog in de top lopen.'
Deels waarheid, maar tegenwoordig worden al die paarden maandelijks (of vaker) gemasseerd, alle vastzittende punten worden gekraakt en weet ik veel wat voor dingen er nog meer gedaan worden om het paard goed te houden.

Vroeger werd er gewoon voor gezorgd dat paardrijden bijdraagde aan de verbetering van het paard zelf, toen werd een paard correct gereden, waardoor die helemaal geen fysio, ostheopaat of cranio-sacraal-therapie nodig had.

Dus het is ook onzin om te zeggen dat een paard nooit zo hoog kan lopen als die niet goed gereden wordt.

Laat ze eens een grand-prix proef rijden op alleen een trensje, geen sperriem en een neusriem waar 2 vingers tussen passen.
Pas dan kan je zien of een paard ontspannen loopt en of je je rondje kan rijden zonder dat je het bit alle kanten op trekt in de mond.

Want als je paard ontspannen loopt en correct gereden wordt dan kan je ook op alleen een trensje alle oefeningen rijden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:36

Thesserd schreef:
Haha die reacties hier :') Omdat het bij zo veel topruiters mis gaat, moet zij maar niet aangeklaagd worden? Als dit een succes wordt, is dat wellicht eindelijk een mooie eye-opener voor al die anderen in de topsport. De ruiters zullen vast alles voor hun paard over hebben, maar dat dit wel degelijk pijnlijk en niet fijn is voor een paard lijkt me overduidelijk. Dat is iets waar zij zelf blind voor worden. Veel bokkers ook overigens :D

Je moet het anders zeggen. Omdat zij aangeklaagd word moeten de andere ook worden aangeklaagd. Dat is anders dan dat zij niet moet worden aangeklaagd omdat de rest dat ook niet word.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:40

Vala schreef:
Dat mens is net zo'n randdebiel als die Karel de Lange. Doodmoe word ik van dat soort mensen, bah!

Karel heeft ook vaak een mening, die door sommigen voor waar wordt aangenomen en verspreid.
Pure laster en smaad van een gefrustreerde man.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:41

Thesserd schreef:

Mee eens..

Waar ligt de grens van dierenmishandeling?
HP zijn spoorgebruik vind ik ook dierenmishandeling, veelste strakke teugels vind ik ook dierenmishandeling.
Maar als ik dat zeg ben ik een natuurgoerroe en krijg ik te horen dat ik dan maar helemaal niet meer paard moet gaan rijden, want dan kan je alles wel dierenmishandeling vinden..

Thesserd

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd om dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:46

@HorseTimeXL zo kun je 't ook zeggen idd :)

@EarthFocus, tsja inderdaad. In de paardensport moet je dat allemaal maar normaal vinden. Terwijl, als je er bij nadenkt, kan dat op geen enkele manier leuk of fijn zijn voor een paard.

Paardensport is best leuk, tot op bepaalde hoogte (recreatief). Dat hogere segment vind ik echt helemaal niks.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:47

Grasje88 schreef:
IkOverigens denk ik dat op andere vlakken nog veel meer winst te behalen is, zoals op controleren op passendheid van zadels en teugeldruk, wellicht kan er met een drukpunten matje en teugeldrukmeter voortaan concoursen gestart worden?

Creatief idee. Dan vallen de rotte appels snel uit de boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:49

Tsja.... Tegenwoordig is het paard voor de dressuur in plaats van dressuur voor het paard. En niet alleen in de top. Zogauw er geld bij komt kijken draait iedereen door geloof ik.
Als ze Adelinde aanklagen weet ik trouwens nog wel een paar ruiters die eens onder de loep genomen mogen worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:50

EarthFocus schreef:
Thesserd schreef:

Mee eens..

Waar ligt de grens van dierenmishandeling?
HP zijn spoorgebruik vind ik ook dierenmishandeling, veelste strakke teugels vind ik ook dierenmishandeling.
Maar als ik dat zeg ben ik een natuurgoerroe en krijg ik te horen dat ik dan maar helemaal niet meer paard moet gaan rijden, want dan kan je alles wel dierenmishandeling vinden..

Waar ligt dan inderdaad de grens?

Manegeruiters die nog moeten leren rijden en stuiteren en trekken aan de teugels om evenwicht te bewaren? Te zware ruiters? Te grote ruiters? Shetlanders die in de blubber buiten staan met te lange hoeven? Pony-ruiters die 10 keer achter elkaar een te hoge hindernis springen? Ruiters die hun paard op het strand afjakkeren? Paarden die geblesseerd raken bij (te hoge) hindernissen? Kreupele paarden die gewoon doorgereden worden, omdat de ruiter het niet weet of merkt? Pony's die hoefbevangen zijn?

Om iets te kunnen verbieden c.q. aanklagen, zal er toch eerst wetgeving en een kader moeten worden geschapen, zodat iedereen weet wat tot dierenmishandeling behoort.