[HK] Rio: Springen - dag 1 - kwalificatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: [HK]Rio: Springen - dag 1 - kwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:03

Quote uit andere topic met uitleg:
- In de eerste manche gaan alle landenteams van start. Daarnaast geldt dit ook voor de individuele ruiters die in de top 60 zijn geëindigd van het eerste onderdeel, maar geen deel uitmaken van een landenteam. In deze manche tellen voor een team de beste drie resultaten.
- Een dag later zien we de beste acht landen uit de eerste manche in omgekeerde startvolgorde terug in de tweede, vaak zwaardere manche. Hierin ook aan de start de individuele ruiters uit de top 45 na de rubriek direct op tijd en de eerste manche. Ook in de tweede manche tellen voor een team alleen de beste drie resultaten. Het strafpuntentotaal van beide manches bepaalt de eindstand van de landenwedstrijd. Bij een gelijke klassering voor een of meerdere medailles wordt er barrage gereden door alle teamleden.

Het laatste onderdeel is de individuele finale, die bestaat uit twee zware omlopen. Voor de eerste ronde plaatsen zich de beste 35 paarden en hun ruiters uit het klassement dat opgemaakt kan worden na de rubriek op tijd en de beide manches in de landenwedstrijd, met een maximum van drie combinaties per land. Bijzonder aan de olympische finale is dat de strafpuntenteller weer op nul springt. De startvolgorde is in omgekeerde volgorde van het klassement en na de eerste omloop blijven er nog twintig kandidaten over. Deze twintig combinaties gaan in de tweede omloop strijden voor het eremetaal en de eeuwige roem. Bij een gelijke klassering voor een of meerdere medailles wordt er barrage gereden.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:05

Bloodymary schreef:
Pasha_2011 schreef:
Hoe werkt het vandaag met het kwalificeren van de teams + voor het individuele?

Ja dat is ook mijn vraag, waar gaat het precies om?

Ik heb 't inmiddels even opgezocht op Bit magazine:

Het vier dagen durende evenement voor de springruiters start vanmiddag met een eerste individuele kwalificatieronde, niet tegen de klok en zonder barrage. De hindernissen hebben een maximale hoogte van 1.60m. Het resultaat van deze rubriek telt uitsluitend mee voor het individuele klassement. Wel is het resultaat bepalend voor de startvolgorde van de landenteams in de eerste omloop van de landenwedstrijd op dinsdag. Voor de individuele ruiters is het van belang om aan het eind van de dag bij de 60 beste ruiters te behoren, om daarmee een startplek op dinsdag veilig te stellen.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:06

Bloodymary schreef:
Pasha_2011 schreef:
Hoe werkt het vandaag met het kwalificeren van de teams + voor het individuele?

Ja dat is ook mijn vraag, waar gaat het precies om?

1e kwalificatie individueel / team kwalificatie (lees: bepaalt startvolgorde) voor ronde 1.
dinsdag: 2e kwalificatie individueel / team ronde 1
woensdag: 3e kwalificatie individueel / team ronde 2 (= team finale, alleen beste 8 landen uit ronde 1 mogen starten)

vrijdag: finale individueel over twee rondes. Daar mag je dus alleen aan starten als je goed genoeg gereden hebt tijdens de kwalificatierondes (na elke kwalificatieronde vallen er dus ook al steeds een aantal combinaties af). Aan de finale mogen 20 combinaties deelnemen.

edit: wat de anderen dus ook tegelijk postten, en duidelijker. ;-)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:22

Oke. Zal voor het springen de startvolgorde dan net zo zijn als bij de dressuur ruiters. Dat hoe later je loot als het ware hoe fijner? Of is dat voor springen weer anders?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:30

HorseTimeXL schreef:
Oke. Zal voor het springen de startvolgorde dan net zo zijn als bij de dressuur ruiters. Dat hoe later je loot als het ware hoe fijner? Of is dat voor springen weer anders?

Zekers, want hoe later, des te meer kans heb je gehad om te kijken hoe je tegenstanders het parcours hebben afgelegd. m.a.w. bij welke sprong je misschien net een galoppas meer of minder moet nemen om er goed overheen te komen, of waar je misschien een kleinere draai (lees: tijdwinst!) kan maken voor de volgende hindernis.

En bij een evt. barrage is het natuurlijk helemaal geweldig, want dan moet men afwegen of ze op safe rijden, dus langzaam maar hopelijk foutloos, of snel en riskeren fouten te maken. En als je dan als laatste start, en de rest voor je heeft allemaal al een fout gemaakt, kan je het rustig aandoen.

(Niet dat het 100 % zekerheid biedt dat het dan wel goed gaat, helaas mooi voorbeeld was Gerco Schroeder laatst bij de GP van Aken, startte als laatste, ging op safe, rustig, had titel bijna in zijn zak, hoefde alleen nog foutoos te blijven... en toch een balk eraf. En dan kan je dus in 1 klap heel ver zakken, want dan heb je een fout *en* heb je langzaa gereden).
Ik dwaal af, hahaha.

edit: okay, eigenlijk is het vooral bij een barrage van belang. In eerdere omlopen maakt het minder/weinig uit, want dit zijn professionele ruiters die toch zelf wel weten hoe ze over de hindernissen moeten (daarom lopen ze het parcours ook van tevoren). Er zijn genoeg ruiters die er voorkeur aan geven vroeg te starten. En die omlopen zijn niet "op tijd", er is alleen een tijdslimiet, maar ook daarvoor geldt dat men meestal wel goed kan inschatten hoe ze in de tijd zitten zonder naar andere ruiters te hebben gekeken. Maar het kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Dallista op 14-08-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:32

Dallista schreef:
HorseTimeXL schreef:

Zekers, want hoe later, des te meer kans heb je gehad om te kijken hoe je tegenstanders het parcours hebben afgelegd. m.a.w. bij welke sprong je misschien net een galoppas meer of minder moet nemen om er goed overheen te komen, of waar je misschien een kleinere draai (lees: tijdwinst!) kan maken voor de volgende hindernis.

En bij een evt. barrage is het natuurlijk helemaal geweldig, want dan moet men afwegen of ze op safe rijden, dus langzaam maar hopelijk foutloos, of snel en riskeren fouten te maken. En als je dan als laatste start, en de rest voor je heeft allemaal al een fout gemaakt, kan je het rustig aandoen.

(Niet dat het 100 % zekerheid biedt dat het dan wel goed gaat, helaas mooi voorbeeld was Gerco Schroeder laatst bij de GP van Aken, startte als laatste, ging op safe, rustig, had titel bijna in zijn zak, hoefde alleen nog foutoos te blijven... en toch een balk eraf. En dan kan je dus in 1 klap heel ver zakken, want dan heb je een fout *en* heb je langzaa gereden).
Ik dwaal af, hahaha.

Ah ja bedankt voor je toelichting. Nou ben erg benieuwd dan :)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:35

Oh geen jachtparcours dus om mee te starten? Of is dat nooit bij de OS?

Plus naast startvolgorde landenwedstrijd moet je het natuurlijk individueel wel goed doen, om in ieder geval de individuele finale te kúnnen halen, dus zeker belangrijk. :j

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:52

Kijkt ook mee :)F :)F

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:53

Ik zit er al klaar voor met m'n allereerste zelfgebakken desembrood. :D

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:54

Jaa, eindelijk :):) Ik vind dit toch wel het leukste om naar te kijken. Dressuur duurt me soms net iets te lang, met mijn kleine concentratieboog :D

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:55

Ik met mn zelfgebakken havermout appeltaart en bekertje ijsthee.
Meteen maar even alle 4 foutloos :D

Maritelisab

Ik ben bijna thuis van stal en dan kan ik ook lekker gaan kijken! Denk dat ik de eerste paar moet missen

HorseTimeXL

Oe hopelijk haal je het. Jeroen is als 7e al!

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:56

Daar gaan we dan *\o/*

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:57

Sorry als ik er overheen lees, maar waar kan ik meekijken? Ik zie geen stream staan op nos.nl

Edit: nu wel *\o/*
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 14-08-16 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:57

NinaCharlie schreef:
Sorry als ik er overheen lees, maar waar kan ik meekijken? Ik zie geen stream staan op nos.nl -O-

Ik kijk hier http://nos.nl/rio2016/

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:58

damn wat een afstanden in het parcours.
Laatst bijgewerkt door Twilight op 14-08-16 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

joke20

NinaCharlie schreef:
Sorry als ik er overheen lees, maar waar kan ik meekijken? Ik zie geen stream staan op nos.nl -O-

nos.nl/rio2016. dan heb je naast beeld een blok met alle streams daar staat het bij

Littera

Paardensport komt trouwens op tv hoor ik net, maar ik weet natuurlijk niet hoe laat en ik vermoed dat het alleen de vier Nederlandse combinaties zijn nadat ze hebben gereden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:59

Zo interessant parcours is het zeker wel. Ergens heb ik zo idee dat we het weer gaan verknallen omdat veel nederlandse sporters het allemaal verknallen. Maar we blijven positief haha.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:00

Ik hoop dat alle Nederlandse paarden alert zijn vandaag en geen slordige balkjes eraf gooien (Verdi ik kijk nu ook naar jou :Y) ).

nicole_floor

Heujjj eerste gaat de ring in.

MarJon

Ik hoop trouwens wel dat de NOS niet ontzettend achterloopt met de stream. Vannacht was Dafne Schippers op de stream nog niet eens gestart, terwijl ik al een berichtje kreeg dat ze vijfde was geworden. :=

HorseTimeXL

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:02

Mag de reserve van Duitsland dan starten?