Rio: "Zware parcours geen reclame voor sport"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Rio : "Zware parcours geen reclame voor sport," Marc Rigout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:08

Echt paardenliefhebbers die ik hier en daar zie reageren... :n dat dat soort reacties op een paarden-forum staan is in-triest.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:17

Barbabientje schreef:
eenitraM schreef:
Geen reclame? Juist wel!

Zelfs broerlief keek. Ik denk dat non-paardensporters juist wel van een beetje actie en vallende partijen houden. Dat maakte het blijven kijken juist aantrekkelijk voor leken :')

Mijn vriend was opeens lyrisch enthousiast en vroeg zich af wanneer ik dat met mijn paard ging doen. :')

:') haha ja, ik heb het ook gisteren vaker gehoord ja. Ineens wordt het wel interessant

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:25

Ja dat vallen hoefde dan niet want dat vond ie ook maar eng, maar wat meer actie en snelheid mocht wel :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:37

Ik vond het een schandalige cross deze OS. Een regelrechte ramp. Die Braziliaan op het laatste viel twee keer bijna met paard en al op zijn bek. Toch blijven rijden, wss splinters in de buik van het paard door vlaggenstokken/hindernissen die gewoon kapot gesprongen werden, wonde op de schouder die binnen no-time vol bloed hing en toch mag hij blijven rijden. Hij had wegens zijn stijl al een gele kaart moeten krijgen, compleet onverantwoord! Nadien volgde de waterbak en spoelde het bloed natuurlijk weg, dat kwam lekker uit. Ik vond het echt geen stijl hoe er soms werd gereden, vooral door de onervaren combinaties die risico's namen in de cross die ze eigenlijk niet zouden moeten nemen omdat ze gewoon nog nooit op dit niveau gereden hebben...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:00

Het was een mega zwaar parcours over ruim 6 kilometer. Weinigen haalden dat, laat staan foutloos. Je zág sommige paarden inzakken gedurende de laatste etappe er van.

De laatste deelnemer, Braziliaan De Carvalho, is overigens wegens 'grof rijden" gediskwalificeerd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:03

terpentijn schreef:
Het was een mega zwaar parcours over ruim 6 kilometer. Weinigen haalden dat, laat staan foutloos. Je zág sommige paarden inzakken gedurende de laatste etappe er van.

De laatste deelnemer, Braziliaan De Carvalho, is overigens wegens 'grof rijden" gediskwalificeerd.

Nee hoor. Die is er tegenin gegaan en mag gewoon starten bij de jumping vandaag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:11

Gisteren was hij na afloop van zijn rit nog EL . Weird dat ze daarop terug zijn gekomen, maar ja, Braziliaan... dat zal dan ook wel enigszins meespelen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:17

Die Braziliaan mag idd starten. Echt debiel... Zo geen voorbeeld voor onze sport. Dat is wel jammer dat ze dan geen gele kaarten aan bekende namen geven of op grote wedstrijden en dat de onbekendere ze wel krijgen voor minder erge dingen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:19

terpentijn schreef:

Helaas is hij gewoon aan de start gekomen vandaag én zijn paard werd goedgekeurd bij de vetcheck wat bij mij een aantal vragen doet opkomen... Er was overduidelijk sprake van serieuze verwonding bij dit paard dus ik kan mij niet voorstellen dat een paard met een wonde door de vetcheck heen raakt zonder vriendjespolitiek. Zeer vreemd, op z'n minst :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:20

Als dat paard niet kreupel loopt of last heeft van de wond is er geen reden tot afkeuring..

Iets meer vertrouwen mag wel hoor. Het is nou niet dat daar allemaal en alleen maar Brazilianen rondlopen die even de een voortrekken dan de ander :=

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:24

Lon schreef:
Dat alle partijen prima weten dat eventing risicovol is ben ik niet met je eens. Paarden zijn niet slim genoeg om risico's te kunnen taxeren, dat moet je als ruiter voor ze doen.

Natuurlijk zijn paarden wel slim genoeg om risico's te kunnen taxeren. Beter dan wij mensen vaak door hebben. Het wordt een ander verhaal als je een paard leert te luisteren naar mensen, die vervolgens soms andere keuzes maken dan het paard zou doen. En als die keuzes van mensen niet genoeg rekening houden met het natuurlijke karakter/de behoeften van een paard is het nooit leuk om naar te kijken vind ik. Ongeacht de tak van sport.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:24

Sammie schreef:
Als dat paard niet kreupel loopt of last heeft van de wond is er geen reden tot afkeuring..

Iets meer vertrouwen mag wel hoor. Het is nou niet dat daar allemaal en alleen maar Brazilianen rondlopen die even de een voortrekken dan de ander :=

Heb je zijn ronde in de cross überhaupt wel gezien?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:25

Dat zegt ook niemand, maar de twee Belgische commentatoren gisteren stelden zich meteen al vragen bij de wijze hoe er door meneer "Brasil" gereden werd... en het is minstens zwak beleid en ook ongeloofwaardig om eerst EL (eliminatie) te geven om vervolgens tóch weer het groene licht te geven.

Ik hou sowieso niet van dit soort slijtageslagen voor paarden, dus zal me van verdere comments onthouden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:26

Mijn vriend (geen paardenman) vond het anders verschrikkelijk om te zien. Hij vroeg zich af waarom die ruiters niet normaal op hun paard konden zitten en toen die Braziliaan door het parcours kwam gestruikeld was hij er wel klaar mee. Hij riep meteen dat het paard bloedde.

Dus nee, dit was inderdaad geen reclame voor de Eventingsport.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:27

Hij werd dus eerst wel degelijk uitgesloten? Dat heb ik zelf niet geweten,nu mag hij gewoon weer meedraaien toch?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:27

Of misschien zouden combinaties die niet meer dan een lichte 3sterren cross aankunnen, zich niet moeten kunnen kwalificeren voor de olympische spelen... :roll:

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:28

Dee_Es schreef:
Mijn vriend (geen paardenman) vond het anders verschrikkelijk om te zien. Hij vroeg zich af waarom die ruiters niet normaal op hun paard konden zitten en toen die Braziliaan door het parcours kwam gestruikeld was hij er wel klaar mee. Hij riep meteen dat het paard bloedde.

Dus nee, dit was inderdaad geen reclame voor de Eventingsport.

Ja het was echt geen mooie ronde en het bloed viel mij ook meteen op, was echt een grote rode plek op de schouder... Maar niet kreupel leek mij, dat is toch al iets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:28

Heleennn schreef:
Sammie schreef:

Heb je zijn ronde in de cross überhaupt wel gezien?

Het ging om het goedkeuren van vandaag tijdens de vet check. Maar ook voor de beslissing van gisteren geldt precies hetzelfde. Dat zijn echt geen corrupte Brazilianen die het ff opnemen voor een landgenoot.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:34

Ja hopelijk dan maar, dat zou er nog aan mogen mankeren :')

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:36

Tja, het is in Brazilië he. Dus dat zal wel het voordeel van de twijfel hebben gegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:37

Sammie schreef:

Met oog op het feit dat zowel Adelinde als Gal uitgesloten zijn omwille van bloed vind ik het heel apart dat deze niet uit gesloten is in de cross en bijgevolg is het dus ook erg apart dat ie mag mee springen.
Hoe je het ook draait of keert; ergens heeft iemand zich niet helemaal aan de "geen bloed" regel gehouden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:42

Dat ligt aan de regels van die geen bloed regel. In de mond is altijd uitsluiting. Dit was op de schouder? Als die geen bloed regels omhelst er nergens bloed mag zijn had hij gewoon EL moeten blijven, maar naar mijn herinnering is het geen bloed in de mond en flanken/ buik (spoor). En uitsluiting door bloed van een vlag op de buik kan ook.

Dus ik snap de verwarring, maar ik ga er vanuit dat die internationale lui (dus nogmaals echt niet alleen maar Brazilianen, zoveel controleurs heeft dat land wrs niet eens := ) daar gewoon de regels toepassen. Dat het een vaag gebied is waar een discussie over te voeren valt is geen reden om die mensen gelijk bevooroordeeld en corrupt te noemen of hier suggesties over te maken in dit topic.

En misschien is ie wel door het oog van de naald gekropen omdat er water overheen is gekomen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:51

Ik noem helemaal niemand corrupt, ik kijk wel uit. Dat zijn jouw woorden, die hoef je mij niet in de mond te leggen, toch? En het is inderdaad een grijze zone maar het bloed was echt bijna een minuut lang te zien live op tv dus ik vind het gek dat hij op het moment zelf niet is moeten stoppen om meteen dat paard na te kijken en te verzorgen. Hij had sws al geen kans meer op prijzen of een goede ronde dus waarom dan nog perse willen blijven rijden? Dat snap ik echt niet. Zal wel aan mij liggen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:58

Dat een dier bloedend aan de schouder "goedgekeurd" wordt is een schande voor de gehele paardensport, niet enkel voor de SGW. En al helemaal als dat dan ook nog onder "aan de regels gehouden" valt.
Schouder is idd een grijze zone al kan je wel zeggen (imo) dat een bloedende schouder valt onder misbruik van het paard (te grof gereden, misbruik van de zweep, onverantwoord gereden) en dat is dan weer een geldige reden voor uitsluiting. Dat deze combi dus niet uitgesloten is, is triest en geeft wel mooi weer waar de paardensport op competitief niveau heen aan het gaan is. Dat niet íedereen dit schandalig vindt maakt dan weer duidelijk dat de paardenwereld an sich ook niet echt geweldig is kwa "liefhebberij".

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:00

Dat doe ik ook niet.. Ik reageer in het algemeen en jij reageert op mij waar ik weer op reageer in het algemeen om mijn vorige opmerking te verduidelijken. Ayasha reageert weer op mijn opmerking en ik geloof niet dat er ergens in die twee reactie's staat dat Heleenn zegt dat iemand corrupt is.