Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:16

Niet perfect nee, maar wel het beste wat je op het moment kan doen. Maar dat de methode nog niet perfect is betekend niet dat we hem maar niet moeten gebruiken. Ik ben blij dat er in ieder geval een maatregel genomen kan worden, en ik vind de regel nog zeker niet zo streng. Op een gemiddelde haflinger kan dan nog een persoon van 100 kg bij 20%, vind ik persoonlijk wel nog zwaar.
Trouwens nergens is in het artikel te vinden dat ze tuig er ook bij nemen.

Veulen84

Re: Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:21

Het is heus niet perfect, maar geeft het niet gewoon ook een goed signaal? Onder het mom van paardenwelzijn willen we geen volwassenen meer op ponys. Maar je promoot ook gewoon een gezonde sport.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:24

Maar kun je dan bij de pony's dan niet beter uitgaan van de stokmaat in plaats van het gewicht?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:26

Zou kunnen ja. Maar ook die methode is niet echt perfect. Er zijn altijd weer die uitzonderingen.

(Bovendien zie ik eigenlijk niet dat dit heel snel gebeurd in nederland. We zijn veel te bang voor kritiek he)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:30

Mariska_28 schreef:
Een dikke pony kan dus een dikkere ruiter tillen... Met deze regel wel tenminste. Vind het idee op zich wel goed, maar om deze reden niet perfect..

Normaal gesproken wordt er uitgegaan van wat een gezond gewicht is voor de pony.

Ondanks dat ik meer factoren belangrijk vind dan een % regel een goed begin zo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:32

Mariska_28 schreef:
Een dikke pony kan dus een dikkere ruiter tillen... Met deze regel wel tenminste. Vind het idee op zich wel goed, maar om deze reden niet perfect..

Juist niet, want een dikke pony heeft dan al genoeg aan zichzelf doordat ie te zwaar is, laat staan een dikke ruiter er ook nog eens op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:34

mysa schreef:
We is'wij volwassenen'. Veel ijslanders halen 425kg echt niet.

Ik heb een tijdje terug bij een paardenweegschaal gestaan en de meeste IJslanders kwamen boven de 400 kilo uit.
Op een enkeling na die echt aan de kleine(stokmaat)/smalle kant waren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:35

Brainless schreef:
mysa schreef:
We is'wij volwassenen'. Veel ijslanders halen 425kg echt niet.

Ik heb een tijdje terug bij een paardenweegschaal gestaan en de meeste IJslanders kwamen boven de 400 kilo uit.
Op een enkeling na die echt aan de kleine(stokmaat)/smalle kant waren.

Maar zijn ze dan niet gewoon veel te dik? Mijn andalusier weegt iets meer dan 450 kg. Maar die is wel 156cm. Dat zou zo'n ijslander toch niet moeten halen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:05

Selka schreef:
20% is best een ruime marge. Dan kan er op een beetje kwpner 100+ kg. Persoonlijk vind ik dat te veel. Die van mij hoeven dat echt niet te dragen.

Volwassenen op pony's van 1.28 is natuurlijk wel een beetje gek. Laat ook geen volwassen persoon op onze 1.20 shet.

Ik rij op een pony van 1.28, ik weeg 45 kilo en ben meestal best volwassen :D

Maar ik vind het wel goed dat er wordt ingegrepen, ik ben wel bang dat mensen nu hun pony vet gaan mesten zodat dat percentage gunstig uitvalt.

Ik zou eigenlijk ook geen andere richtlijn weten, stokmaat zegt weer te weinig over hoe een paard gebouwd is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:11

newt schreef:
danzzz schreef:
Laat de mensen met fors overgewicht dit maar niet lezen, ze zijn het er vast niet mee eens.

Waarom niet. Ik was ook te zwaar, was het er ook mee eens, en ben het er nog mee eens.
En een volwassene op een pony kan al helemaal niet!

Ik ben het er ook mee eens. Ben zelf (vind ik zelf) ook te zwaar en stap dan ook pertinent niet meer op een paard voordat ik afgevallen ben. Ondanks dat het niets zegt over de balans (een dunne ruiter kan een paard tenslotte net zo goed in de weg zitten in de beweging als dat een dikkere ruiter juist helemaal niet in de weg zit), vind ik het toch zielig. Om mij heen hoor ik vaak genoeg dat het allemaal wel meevalt met mijn gewicht en dat ik gewoon op moet stappen, maar ik verdom het. Arm beest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:44

Veulen84 schreef:
Maar zijn ze dan niet gewoon veel te dik? Mijn andalusier weegt iets meer dan 450 kg. Maar die is wel 156cm. Dat zou zo'n ijslander toch niet moeten halen?

Dat lijkt me ook ja. Er is eens een poll geweest op het IJslanderforum en daar kwam toch als gemiddelde zo'n 350-370 kg uit. De meeste IJslanders die ik heb gehad zaten daar ook ongeveer op. Ik heb er wel eentje met een stokmaat van rond de 1.47, bovendien er grof gebouwd, die komt wel boven de vierhonderd, denk ik.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:48

Goede actie 20% is echt zat, bij een gemiddeld paard van 600kg is dat dus 120kg daar blijven de meesten wel onder, meer wil je je dier toch ook niet aandoen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:36

LBLgypsycobs, echt? Maar is dat dan een zware tinker?

Kan mij geen volwassen persoon op een ponietje voorstellen :D

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:38

Natuurlijk beschamend voor de ruiter, want uiteindelijk wordt er wel op subtiele wijze gezegd "Je bent gewoon te dik.". Toch neemt dat natuurlijk niet weg dat je als je te bol voor je knol bent, je er gewoon niet op moet gaan :j De gezondheid van het paard staat voor je eer. Goed dat de dierenarts ze heeft laten afstappen, thumbs up! +:)+

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:41

Wat ik er van begreep was dit een echte wedstrijd voor kinderen met hun wedstrijdpony's.
Dus maatje 1.20/1.30 welshjes etc.
Dan is het gewoon heel duidelijk als daar de gemiddelde volwassene op stapt dat dat niet kan.
Op zich dus niet veel met te dik te maken. Maar wel volwassenen die voor hun kind de pony warm rijden omdat ponylief niet geschikt is (zie stukje over kind er op zetten en verongelukken.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:43

Mariska_28 schreef:
Maar kun je dan bij de pony's dan niet beter uitgaan van de stokmaat in plaats van het gewicht?

Denk het niet, krijg je heel dun iel pony paardje dat het zelfde moet dragen als steviger model (dat niet te dik is).

Ik mocht nooit met mijn 1.47 orun doen want dat zou er geen grote ruiter op kunnen (was argument van de KNHS), stalgenoot met ielspriegeltjepaard dat net de maat haalde mocht het wel, waarbij voor iedereen duidelijk was welk paard er het meeste moeite zou hebben met zwaardere ruiter. (op die van haar paste ik al niet zeg maar.). Dus dat met stokmaat is ook niet alles.

@Bontbeest, Even over TE DIK, TE ZWAAR is niet hetzelfde als te dik he!? Je kan best te zwaar zijn maar niet te dik.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:51

Selka schreef:
LBLgypsycobs, echt? Maar is dat dan een zware tinker?

Kan mij geen volwassen persoon op een ponietje voorstellen :D

Dit is al wel een oudere foto, maar we zijn beiden niet groter geworden :D

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:04

Leuke foto! Zou niet denken dat het een kleintje is :D

Neemt niet weg dat er naast jou weinig volwassenen op kunnen natuurlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:37

Ik vind het goed dat er is ingegrepen...zie om mij heen ook mensen die te zwaar zijn op een paard stappen en het kan er bij mij niet in dat ze zelf niet inzien dat ze er niet op zouden moeten stappen...

Idd, op IJsjes zie ik ook ontzettend veel volwassen kerels opzitten waarvan ik gewoon kan zien dat ze er te zwaar voor zijn..

Ik vind dat er nog wel meer ingegrepen mag worden...ook op maneges bijvoorbeeld...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:05

daffieduck83 schreef:
20% vind ik nog een ruime marge, is dat inclusief tuig of alleen het gewicht van de ruiter + kleding. Voor mezelf houd ik als richtlijn ongeveer 15% inclusief tuig aan.

Dan zou ik al niet meer op mijn ruin mogen rijden van 500 kg (gewogen op weegschaal ) :Y)
Zie profiel voor foto

20% is ruim idd maar 15 wel erg krap

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:10

Crisis, ik vind 20% nog veel, dat zou betekenen dat er op mijn pony van 1.45 pak en beet 90 kilo mag. No way! Ik heb zelf echt wel teveel gewicht en ga om die reden ook niet op pony's of slank gebouwde paarden zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:15

Top :) zou veel vaker moeten gebeuren :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:18

Moedig van die dierenarts, maar wel helemaal terecht!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:24

Wat goed..!

En dan werd ik laatst nog voor gek verklaard door te zeggen dan n shet van 200 kg schoon gewicht maar 40 kg mocht dragen incl tuig. Ik van kunststof zadels uit ging en dus 3 kg rekende en meiske 43 kg woog en vervolgens ik het zes kg te veel benoemde.

En nu wordt de 20 procent als te ruim benoemd....??
Als ik voor de shet van 200 kg 15 zou nemen... zou er max 30 kg incl op mogen.

Conclusie. Meeste kindeen te zwaar voor shets.

Ik vind t n goed ding... 15 voor slanke paarden met lange rug en benen en 20 voor stevige types...

Voor onze fries houd ik ook 15 procent aan... maar goed... 650 kg die maar 60 aanpersoon dragen hoeft... ghehehe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:38

Het heeft ook nog wel de onderliggende reden dat het geen goede competitie is als volwassen het op gaan nemen tegen kinderen in bestgaande rijpony klasses, want daar gaat het om.
Volwassenen kunnen vaak net een beetje meer uit zo´n pony knijpen in draf en net een beetje meer verzamelen in galop.
Daarbij is het voor het plaatje ook storend.
In bestgaande rijpony wordt de geschiktheid als kinderpony gekeurd en dan is het raar al een volwassen hem voor gaat brengen. Dat steeds oudere tieners en soms kleine moeders/vders/ooms/tantes die voor gingen brengen is er in geslopen en nu wordt er gewoon op deze manier voor gezorgd dat het niet een potje wordt tussen volwassenen die elkaar af proberen te troeven met hun fokproducten of ponies van hun kinderen.

Het is echt niet zo dat iemand per see altijd te zwaar zal zijn. Maar ze trekken gewoon ergens een lijn.

Ze doen dit (belasting van de pony) bii heel veel ponyclubs bij kinderen zelfs al heel lang (minstens sinds de jaren 70) dus ik snap niet waarom het nu ineens nieuws is.
Misschien deden ze het bij de bestgaande rijpony nog niet. Of is het nieuws omdat ineens een dierenarts zich er mee bemoeit?

Bij gewone wedstrijden zijn volwassenen en inderen tot 16 strikt gescheiden en speelt het hele probleem niet, omdat ze niet snel op een fijn ponietje het op gana nemen tegen paarden.

Overigens is die 20% regel geen wet van meden en perzen. Er zijn ponies waar je met gemak met twee personen op kunt en dat werd voorheen bij bepaalde gymkhana spellen ook gewoon gedaan.

Ik vind het prima dat er gekeken wordt naar overbelasting maar ik vind het niet okee als ze daarbij zuiver op een 20% regel afgaan. Maar ik wed dat die combinaties die op het oog wel okee lijken gewoon doorgelaten worden ook al is de ruiter zwaarder dan die 20%. Het is alleen zo dat als ze eentje te zwaar vinden dat ze zich dan kunnen beroepen op die regel.