Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowgirl schreef:UMayDream schreef:Heel mooi initiatief! Super dat dat nu geregeld is.
@_elizabeth, ik kan het me helemaal voorstellen dat dieren in Canada dat gewend zijn. Maar laten we wel wezen, dieren uit Nederland zijn nu eenmaal niet gewend aan temperaturen onder de -5 en ik kan me dan ook best indenken dat -10 dan simpelweg te koud is.
Edit: ik zie dat je je post hebt gewijzigd, dit is een reactie op wat je eerder schreef. Het was in geenszins aanvallend bedoeld.
Dat komt omdat we ze verpest hebben met warme stalletjes en dekens.
Mijn beesten stonden op mijn vorige stal gewoon buiten in de winter en toen hebben we 1 winter gehad waarbij de nachttempratuur makkelijk onder de -10 kwam. Ik geloof zelfs een nacht onder de -20.
Nog nooit zulke blije en gezonde paarden gehad. Dot vreten in de wei en klaar is kees.
Zegt niet dat ik het niet eens ben met de nieuwe regel hoor. Vind het wel goed.
Nessa schreef:rapido schreef:Wanneer word het in dit land überhaupt 35 graden?
Laatste 3 jaar elke zomer dacht ik...
Het is echt 38 graden geweest. Niet lang. Paar dagen. Maar tot nu toe elke keer wel extreme hitte.
Staat in het artikel alle hoefdieren. Zou het graag genuanceerd willen zien. Al zou ik met paard niet op wedstrijd willen boven 35 graden. Maar ritje naar een dierenarts zou wel fijn zijn als het nodig is
FrNo schreef:Hier in het Noord oosten van Brabant is het toch vaak boven de 30°.
Vorig jaar begin juli is het hier een dag over de 40° geweest.
Paarden die op een windstille dag dan zonder schaduw in de wei staan hebben het volgens mij warmer dan paarden in een rijdende trailer of een geparkeerde trailer met open klep en deurtje. Tevens denk ik dat je veel paarden en plezier doet met een trailerritje naar een zwemplas of zee waar ze mogen zwemmen.
Wel moet ik zelf zeggen dat als het zo warm is, ik zelf al niet zoek te rijden en mijn paard vrij geef. Wel misschien even lekker afspuiten. Wedstrijden geef ik pas kort van te voren op, als ik zie dat de voorspelling niet te heet is.
In de schaduw is het ook al lastig... Sannnn schreef:neocoon schreef:Er zijn toch ook vrachtwagens met airco? Mogen die dan ook niet rijden?
Jawel, ventilatie en temperatuurregeling systemen zijn er juist voor om met extreme temperaturen toch je paarden goed te kunnen vervoeren.![]()
![]()
RDW keurt vrachtwagens voor paardentransport. Denk dat dit bericht vooral voor het vervoeren van ander vee is waar er minder toezicht op is. Maar het precieze weet ik daar niet van.
Janine1990 schreef:FrNo schreef:Hier in het Noord oosten van Brabant is het toch vaak boven de 30°.
Vorig jaar begin juli is het hier een dag over de 40° geweest.
Paarden die op een windstille dag dan zonder schaduw in de wei staan hebben het volgens mij warmer dan paarden in een rijdende trailer of een geparkeerde trailer met open klep en deurtje. Tevens denk ik dat je veel paarden en plezier doet met een trailerritje naar een zwemplas of zee waar ze mogen zwemmen.
Wel moet ik zelf zeggen dat als het zo warm is, ik zelf al niet zoek te rijden en mijn paard vrij geef. Wel misschien even lekker afspuiten. Wedstrijden geef ik pas kort van te voren op, als ik zie dat de voorspelling niet te heet is.
Gezien het grote aantal trailers met polyester kap, of volledig polyester uitvoering, betwijfel ik dit... Daarbij heeft aluminium ook vaak een polyester kap... Nou, dat broeit aardig hoor... Brrrrrr... Dan ben je zomaar aan de kookIn de schaduw is het ook al lastig...