Paarden met korte weidegang eten meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:17

Ik vraag me wel af hoe ze dit hebben onderzocht. Je kan er moeilijk naast gaan staan en elk sprietje wegen voordat het naar binnen gaat.. en je kan ook niet de mest gaan wegen want er komt niet hetzelfde uit als wat erin gaat..

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:07

xSlvna schreef:
Maar een IR paard moet je ook geen 24/7 op de wei zetten, want dan vreet ie alsnog meer.

Ik kan het eigenlijk niet echt geloven. 8,4 kg gras is 1,7 kg droge stof. Hier zou ieder paard toch van dood omvallen?

De gegeven kilo's zijn droge stof!
Even doorklikken naar de originele bron:

Researchers at North Carolina State University were interested in just how much pasture horses consume at varying combinations of pasture and hay availability. What they found confirms what we have all witnessed. At varying levels of pasture turnout, an 1100 lb (500 kg) horse will consume the following amounts of grass dry matter (all horses were given free choice hay after grazing):

24 hours/day: 0.77 lb per hour (0.35 kg/hr)
    9 hours/day: 1.32 lb/hr (0.6 kg/hr)
    6 hours/day: 1.65 lb/hr (0.75 kg/hr)
    3 hours/day: 2.2 lb/hr (1.0 kg/hr)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:08

senta schreef:
xSlvna schreef:
Maar een IR paard moet je ook geen 24/7 op de wei zetten, want dan vreet ie alsnog meer.

Ik kan het eigenlijk niet echt geloven. 8,4 kg gras is 1,7 kg droge stof. Hier zou ieder paard toch van dood omvallen?

De gegeven kilo's zijn droge stof!
Even doorklikken naar de originele bron:

Bokt vaak de helft van het verhaal. :D

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:47

Wow! Dat wist ik niet ?!

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:57

Ik denk dat hier zeker een stuk waarheid in zit.
Twee jaar geleden stond mijn paard amper buiten, en kreeg inderdaad hooi. (ook het hooi was maar beperkt). Hij was niet dik te krijgen, logisch... Hij was ook niet te mager, maar een onsje meer was niet erg. Als hij dan inderdaad op de wei kwam, was het eten en nog meer eten. Dat ze ook van die lekker opgezwollen kaken krijgen.

Nu staat meneer vanaf 8 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond buiten op een grasveld daar zeg je u tegen. Het gras staat nu meer dan een meter hoog. Ik natuurlijk super bang dat hij vet zou worden. Maar meneer staat heerlijk te eten, en een groot deel van de dag staat meneer ook heerlijk te slapen. En wat ziet hij er mooooi uit nu!! En geen opgezwollen kaken.

Meneer krijgt nu wel nog maar beperkt brokken, dit ook vanwege gebrek aan tijd om hem extra beweging te geven. Verder wel nog genoeg hooi in de stal.

Dus uit mijn eigen ervaring durf ik te zeggen dat de stelling: paarden die veel buiten staan eten minder/sneller, waar is.

Mijn paard zal meer eten dan een paard die maar enkele uren buiten staat, maar inderdaad eet hij zich niet dik of vol. Wat een ander dan waarschijnlijk eerder doet, die minder buiten staat.