Aflevering twee van NH Bokt TV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:44

Er werden wel een paar goede tips gegeven, maar ik denk dat het beter werkt om een dergelijke tv-show te doen met een groen paard. Een paard wat helemaal voor de camera beleerd wordt en waarbij je echt stap voor stap naar een goed opgevoed paard werkt.
Nu krijg je eerst wat tips over grondwerk, prima.. Maar nog voordat het paard dat onder de knie heeft moet hij al de trailer op (wat hij duidelijk wel al kent), en ik vind het eigenlijk verkeerd om verder te gaan werken met een paard wat inderdaad niet eens stil kan staan en geen respect toont.
Voor een tv-show zou ik ook verwachten dat een trainer echt een professional is, maar hoe ze het paard terug duwt doet me daar aan twijfelen.
En ik zou het dus interessanter vinden als een groen paard of paard met problemen op de trailer werd gezet, daar leer je veel meer van.

marengolike

Re: Aflevering twee van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:46

Ik ga mee met hierboven.
Pak een paard die iets moeilijker te laden is. En kwa grondwerk is er weinig te zien gezien hij flink loop te dammen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:16

Juist omdat filmpje bedoeld is voor mensen, met weinig ervaring, die willen leren hun paard op de trailer te laden, vind ik het wel heel belangrijk dat ze ook verteld wordt dat je een paard niet aan een touwhalster mag vastzetten.
En idd niet achter de klep gaan staan tijdens het dichtdoen. Een vorige eigenaar van mijn paard heeft hierdoor maanden in coma gelegen!
Misschien de filmpjes eerst laten checken door bijv.3 ervaren bokkers, na montage of tijdens de opnames al.
Veiligheid voor alles!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:36

sakvis schreef:
Daarnaast vind ik de tip van Astrid, over het niet tegenhouden bij achteruit van de klep stormen, nogal dubieus. Wat zou als ik zo'n achteruit sprinter heb en ik wil hem juist leren dat de klep afremmen verboden is? Technisch gezien heeft het paard tijdens het grondwerken geleerd om niet tegen de druk in te gaan. Dus via een kleine ophouding op de leadrope, of het geven van een beetje druk, moet het paard gewoon weer keurig de trailer binnenwandelen.

.

Het meeste is wel gezegd, hier wil ik wel even op inhaken.

Dit is juist heel degelijk advies. De reden dat paarden van de klep af stormen is 9 vd 10 keer dat ze eigenlijk helemaal niet ok zijn met het op de trailer staan. Ze kiezen er echter voor omdat de consequentie van niet op de trailer gaan nog vervelender is (voor de discussie even genaraliserend)

De drang om de trailer uit te gaan (self preservation) is vele malen groter dan het wijken voor druk. Als je op dat moment gaat tegen houden leer je ze feitelijk dat ze door de druk heen kunnen.

Het afstormen van de klep leer je ze in mijn ervaring veel makkelijker af door ze al veel eerder weer de klep af te laten stappen nog voor ze helemaal de trailer op gegaan zijn.

Zodra ze bijvoorbeeld 4 voeten op de klep hebben laat ik dit soort paard enniet in 1x verder gaan (ook als ze dit zelf aanbieden) maar juist dan vraag ik ze terug de klep af te komen. Omdat ze niet op de trailer gestaan hebben en dus niet in de situatie komen waarbij ze er heel graag weer af willen gaat dat veel rustiger.

In hele extreme gevallen (ik heb ze er wel is tussen die zich achterover de trailer uit willen laten vallen bijvoorbeeld) begin ik ook zo, daar duurt het echter langer voor ze daadwerkelijk "ok" zijn met het in de trailer staan. Hierbij kan ik het dus zijn dat ik veel langer bij een tussen stap blijf of in veel meer kleinere stapjes te werk ga.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:52

Jannico, ik ben het volledig met je eens! Een jong paard of een paard met een trailerprobleem zetten wij ook niet in 1 keer op de trailer. Eerst inderdaad 1 voetje op de klep, dan weer een pasje achterwaarts. Volgend voetje op de klep, weer een pasje achterwaarts. Niet het in de trailer staan is het doel. Maar juist de weg ernaartoe en het rustig van de klep afstappen.

Maar in de situatie van het filmpje gaat het om een braaf paard dat aan de presentatrice is gegeven. Een braaf, ervaren paard moet mijne inziens rustig de klep af kunnen en op een simpele ophouding weer naar je toe komen. Zo niet, dan hoort dit paard nog niet op deze manier geladen te worden

Deze tip vond ik daarom een beetje vreemd. Mijn zeer ervaren paard weet prima dat het 'verboden' is om de klep af te stormen. En reageert ook keurig op druk van de leadrope als ik haar weer naar binnen vraag.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:16

Tjah Ik snap opzich wel dat ze kiezen voor een algemeen bericht.

Dat jij je paard kan lezen is natuurlijk mooi. Voor de overgrote meerderheid is dat in dit soort situaties (ondanks dat men het altijg goed bedoeld) niet het geval.

Ik snap de keuze voor het onderwerp ook wel (spreekt veel mensen aan) echter is Trailerladen uiterst situationeel en daarmee niet direct het beste onderwerp voor 4 minuten.

Aan de andere kant zie ik liever dit dan geklooi met longeerlijnen /hekken etc.