Record aantal paarden op Eper Paardenvierdaagse

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:40

Zonde van die nare ervaring Antheman!
Zelf heb ik die niet, maar wel een aantal mensen gezien die hun paard echt niet goed genoeg voor elkaar hadden voor zo'n evenement. Verschillende paarden gezien die bij rustig passeren al helemaal over de zeik waren of continue aan het dansen waren.
Als je paard niet tegen inhalen of karren kan dan kun je beter niet meedoen.
Menners hebben evenveel recht als ruiters om op tijd te kunnen starten.

Ik denk dat omleidingen of andere routes ongetwijfeld overwogen zijn, maar dat andere paden niet beter waren. De heuvels zijn absoluut soms wat zwaar voor menners, maar persoonlijk zou ik het eeuwig zonde vinden als ze eruit gingen :D .

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:53

Tja, de mijne ging ook dansen. Maar ze moeten er toch aan leren wennen. Dus dat je dan niet mee zou moeten doen vind ik onzin. Daarbij was m'n merrie rustig als we netjes ingehaald werden. De menners die hun paarden opjutten, daar werd ze maf van.

Antheman

Re: Record aantal paarden op Eper Paardenvierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:57

Grappig, de mijnen waren supercool. En ik denk dat er daarom ook geregeld "vergeten" werd om te vragen of ze er langs konden. Vooral enduranceruiters schoten in volle galop weg zodra ze een neuslengte ervoor waren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:12

Ik bedoel uiteraard wel als het op een normale manier gebeurt hè! :D
Bij inhalen op asociale manieren snap ik goed dat je paard het spannend vindt.
Sowieso de eerste dag is het vaak een beetje stressen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:21

Ik heb eigenlijk geen asociale mensen gezien. Andere jaren was dat wel anders. Het was nat.maar ook zoveel water gevallen. Zondag met de pannekoekenrit was ik nog zwart na het rijden van het stof. De hellingen vind ik meevallen maar rijd deze ook vaker hier. Die van vorig jaar waren inderdaad een stuk steiler. Ik snap dat de hele kleine pony's er moeite mee hadden. Maar ik persoonlijk vind het ook niet een fijn gezicht om als volwassene met een mini de vierdaagse te doen. Nu waren sommige paden zwaar door de modder. Maar als het niet geregend had was het zwaar door de droogte. Het is voor de organisatie moeilijk om het iedereen naar de zin te maken. Dit was m'n vierde keer, ik hoop dat er nog vele zullen volgen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:09

Oh volgens mij heb ik je onder de modder in de tent gezien. Vond het niet netjes om te vragen of je was gevallen.
Ik start gelijk om 12.30 uur dus geen last van asociale mensen.
Wel denk ik dat sommige mensen Epe en de hectiek wat onderschatten en dat dat soms ook een reden is van "asociaal" gedrag.
Ik ben blij dat ik die nare ervaringen niet heb en verheug me onwijs op volgend jaar....

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:53

Natascha schreef:
Mond op mond reclame. Wat moet ik me daarbij voorstellen? :D

Beelddenk modus uit :)

Lijkt me overigens wel een heel leuk evenement.

Ik woon in de buurt van Epe en veel mensen van de paardenwereld hebben het hier er over dat ze weer gaan.

Dat dus :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:02

Hier ook voor de eerste keer meegedaan samen met mijn vriend die alles op de mountainbike heeft meegedaan en wat was dat een topervaring!.. ik heb ook vele mensen "netjes "ingehaald en daarbij het eerst gevraagd.. als het mocht en ik zag dat het paard te druk werd dan gingen we weer terug naar stap of zelfs stilstaan, alles voor de veiligheid!

De eerste dag ook in de berm gedrukt door een 3 span wat gewoon ging inhalen terwijl wij allemaal netjes achter elkaar reden en toen er dus ineens auto's op zijn weghelft kwamen moest hij er "even" bij en werd ik met mijn paard de berm ingedrukt

Verder ben ik het wel eens dat je, als je hieraan wilt meedoen je paard/paarden goed voor elkaar moet hebben, je kunt worden ingehaald door menners en ruiters en daar moeten ze echt tegen kunnen... veel gezien die er niet tegen konden en erg druk of zelfs gevaarlijk werden

Hopelijk mogen we volgend jaar weer meedoen

kleinemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:37

wwillemijn schreef:
Oh nee dat herken ik wel! In volle galop passeren. Een ruiter Met een trappend paard zelf te dicht op ons af komen en langs ons rijden. Menners die lachen als je paard bijna achterover gaat door het steigeren omdat zij zo achterlijk langskomen. Nee, dat was geen pretje. Ik vind nog steeds dat ze menners een laatste starttijd moeten geven, zodat Ruiters die liever niet tussen de karren rijden de keuze hebben om dat niet te hoeven.

Ik schaam me als menner dood als ik dit lees...,ikvind het niet meer dan normaal om te vragen of je er langs kan en als iemand het moeilijk had even tandje terug te doen. Nu is mijn paard bij de stop op donderdag ook recht overeind gegaan omdat andere menners me niet de ruimte gaven door te gaan. ...of ik even kon wachten want ze gingen zo weg.
Zaten de donderdag twee pittige heuvels in, maar te doen. Vond afdaling naar strandje met haarspeldbocht best wel spannend.
Het enige echt bezwaarlijke vond ik dat ze voor dat hele slechte pad van di en woe geen omweg hadden.....die was er wel....was ik de di per ongeluk op gekomen en terug gereden.
Menners later laten starten gaat niet werken,......gem tempo ligt h oger dus rijden alsnog achter op. Daarnaast zijn er ook ruiters die later willen starten.
Laatst bijgewerkt door kleinemuis op 21-06-16 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:39

Ik bedoel ook dus een laatste starttijd, bijvoorbeeld 16 uur. Waardoor Ruiters ervoor kunnen kiezen na 16 uur te starten als ze liever geen menwagens tegen willen komen :-)

Gelukkig waren de meeste menners wel heel netjes hoor!

kleinemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:42

Paard en ik moesten wennen aan de hektiek, en op sommige momrnten was hij daar best druk bij. Maar op andere momenten deed hij het zo super. Voor ons beide een ervaring rijker en zeker voor herhaling. En tja, het weer en bodemgesteldheid heb je niet in de hand

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:44

Die discussie is er elk jaar, daar is geen sluitende oplossing voor. Heb als menner ook vaak genoeg last gehad van ruiters die me niet langs wilde laten terwijl we op een ontzettend mul pad reden waar mijn haf stappend de kar echt niet doorheen kreeg. T is geven en nemen. Anders nummer van de menner doorgeven op het startterrein, dan worden ze erop aangesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:15

Hier ook heerlijk genoten van p4d.
En idd ene persoon houdt wat meer rekening met ander dan een ander. maar gelukkig allemaal goed gekomen.

Route's waren erg leuk, en heuvels vinden super leuk :D (van mij mogen meer heuvels in route)
Alleen jammer dat 2de dag de route erg veel over de autoweg ging. Ik kom juist speciaal naar Epe voor de bossen en natuur :o

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:28

Ik heb dit jaar juist erg weinig last gehad van 'passanten', misschien ook omdat wij zelf net wat sneller reden dan andere jaren. Maar het ligt er waarschijnlijk net aan wanneer je start en wie je achter je treft. Over het algemeen vind ik de mensen die tegen komt juist erg aardig en vriendelijk naar elkaar.

Heb het erg naar mijn zin gehad, topritten gereden ondanks het weer. En ja, wel heuvels/geen heuvels, (te) mul zand, te lange/korte routes: met 500 combinaties zijn er zoveel wensen....... De organisatie was in ieder geval weer top en nu is het weer heeeeeel lang wachten tot we weer mogen :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:12

Ook ik heb weer een heerlijke vierdaagse gehad. En het storen aan andere mensen, ach dat probeer ik maar zo min mogelijk te doen. Heb gezellige gesprekken gehad, enorm gelachen, zo nu en dan gevraagd aan iemand of het goed ging want zomaar ergens pauze houden, dat vond ik raar hahaha.

Ik vond het woensdag echt loeidruk en daarom zijn we donderdag echt mega laat gestart en dat was zalig! Wel nat en sommige paden waren echt slecht daardoor waren we net iets te laat binnen maar ik hou liever mijn paard heel.

Woensdag zaten we in een afschuwelijke optocht over fietspaden en er reed een menner die echt elke keer zijn fjorden op de rem trok, dus de hele stoet erachter in de remmen. Hij weigerde om mensen er voorbij te laten, ook toen dat ruimschoots kon. Wat jammer was dat er achter ons een menner zat die er perse voorbij wilde, ondanks onze waarschuwing waardoor wij vervolgens klem kwamen te zitten omdat hij zijn span er zo tussenduwde en wij geen kant meer op konden. Nou rijden wij met best relaxte paarden (behalve de intocht hahaha) maar dat vindt natuurlijk geen enkel paard leuk dus daar heb ik wat van gezegd. Maar weet je, zoiets maak je elk jaar wel mee, de menners klagen over de ruiters en andersom. Hoewel ik dit keer ook een paar loeitrage ruiters mee gemaakt heb maar ja daar ga je nou eenmaal makkelijker aan voorbij.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:19

Het gedoe met ruiters en menners door elkaar is prima op te lossen. Ik heb in Woold (Winterswijk) diverse keren meegereden met de vierdaagse. De ruiters en menners rijden dezelfde route, maar ruiters linksom en menners rechtsom. Je komt elkaar dus in tegengestelde richting tegen ipv dat er steeds ingehaald moet worden. Als je als ruiter met een menner mee wil rijden, kan dat (andersom niet).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:31

Hilary schreef:
Het gedoe met ruiters en menners door elkaar is prima op te lossen. Ik heb in Woold (Winterswijk) diverse keren meegereden met de vierdaagse. De ruiters en menners rijden dezelfde route, maar ruiters linksom en menners rechtsom. Je komt elkaar dus in tegengestelde richting tegen ipv dat er steeds ingehaald moet worden. Als je als ruiter met een menner mee wil rijden, kan dat (andersom niet).

Er waren (redelijk wat) paden waar ruiters en menners niet langs elkaar konden rijden, dus juist in tegenovergestelde richting zou dit flinke problemen opleveren.

Ik kon op de hei (als ruiter) geeneens een groep ruiters inhalen omdat deze 3 breed bleven stappen (ook heuvel op).
Daardoor had ik een 2 span achter mij en een groep traag (lees 5 km per uur) stappende ruiters voor mij.
En als ik vroeg er langs te mogen kon dat niet....
Dus menners zijn niet eens altijd het probleem.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:41

Vriend en ik zijn nog even bij de intocht komen kijken, wat een mooie paarden allemaal. Wel een paar mini's die het iets minder vonden, eentje trapte flink van zich af (werd al vastgehouden door iemand). Vond wel dat de mensen niet echt uitkeken voor de paarden, kinderen renden zo de weg op tussen de paarden door :wow:

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:52

Ik reed dit jaar voor de 10e keer mee en heb echt nog nooit problemen gehad :o. Of ja trouwens één keer een menner die in galop achterop kwam. Nu heb ik een heel braaf paard die niet warm of koud wordt van karren of wat dan ook dus dat scheelt misschien ook. Daarbij had de mijne de turbomodus weer aan dus ik ben voornamelijk de inhaler geweest ipv dat ik ingehaald werd :D.

Ik vraag altijd of ik in mag halen in een gematigd drafje. Menners halen wel vaak ik een stevigere draf in maar je gaat nu eenmaal ook al snel een stuk sneller met een kar.

Ik vind het vele verharde ieder jaar weer erg jammer maar ik kan me voorstellen dat dat voor menners juist weer een verademing kan zijn af en toe.

Karren en ruiters niet samen laten rijden is imo ook geen optie. Je hebt ook veel mensen die graag samen willen rijden en ik vond het af en toe wel fijn om af en toe even achter een kar te hangen om mijn paard te dwingen te stappen :D. En gezellig bovendien.

Je moet je paard wel donders goed onder controle hebben bij zo'n evenement en daar verkijken mensen zich af en toe op denk ik :o.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:59

We hadden geluk met de regenbuien en ik vond het een fijne 4-daagse en een super en relaxte sfeer. Qua passeren rustiger dan andere jaren. Vorig jaar en het jaar er voor toch enkele paarden over de hip. Maar ja, ergens moet je het rijden met zulke grote aantallen ook een keer leren. Zowel voor paarden als ruiters is het wat anders. Ik vind dat niet zo'n punt. Als iedereen z'n best doet het veilig te houden (wat het geval was) dan is het wat mij betreft prima. Mocht je echt a-sociale ruiters/menners tegenkomen: nummer noteren en melden aan de organisatie, dat is het meest effectief. En verder weer genieten van de mooie ritten.
Zelf reden we vrij laat en hele stukken met z'n tweeeen. Was daar soms verbaasd over, zo rustig.

Verder: dikke pluim +:)+ voor de organisatie en de vele vrijwilligers die dit evenement mogelijk maken

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:42

Brainless schreef:
Op de FB pagina van de 4daagse staat ook dat het:
800 aanmeldingen en 500 deelnemers moet zijn.

Citaat:
kleine nuance: Er waren ongeveer 800 aanmeldingen en er zijn 500 deelnemers.
Uiteraard zijn we ook niet de grootste vierdaagse, wel de grootste (en gezelligste) paardenvierdaagse

En vervolgens staat dit in de nieuwsbrief:
In totaal zijn 527 deelnemers aan de start verschenen, te weten 339 ruiters en 188 menners.

Dat zijn er dus meer dan 500, met hun 'en meer geven we er niet uit' 8)7!