Paard door brandweer uit sloot gered, wie betaalt dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesandme

Re: Paard door brandweer uit sloot gered, wie betaalt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:17

Hekken plaatsen mag niet zo maar in een land net als schuilmogelijkheden bouwen. En daarbij moet de gemeente altijd bij de sloten kunnen. En moet er inderdaad gebaggerd worden.
Sloten zijn afgezet met meerdere stroomdraden. Maar ongelukjes gebeuren. Zeker met paarden. Ze kunnen elkaar opjagen of met slecht weer misschien uitglijden. Dan kunnen ze zelfs door een houten hek belanden.
Maar in jaren tijd nooit een paard bij ons op stal in de sloot gehad. Mijne heeft alleen 's nachts / 's ochtends vroeg een ongelukje gehad.
Sprak de brandweer daarna nog en die zeiden zelfs dat ze dit leuke klusjes vonden. Zo kwamen ze eens ergens anders :)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:54

Wij hebben het zelf jaren terug bij de hand gehad dat derden de brandweer belden om een paard van ons uit de sloot te halen, dit kregen ze niet voor elkaar en uiteindelijk hebben we het paard er zelf uitgehaald. Het eind van het liedje was dat men de kosten op ons probeerde te verhalen terwijl wij de brandweer niet hadden gebeld en zelf het paard uit de sloot hadden gehaald.

Een sloot hoeft overigens niet diep te zijn om een paard te laten verdrinken, in diep water blijven ze zwemmen. In ondiep water staan ze vaak vastgezogen in de bagger, daar worden ze zo moe van dat ze hun hoofd inderdaad onder water later zakken en zo "verdrinken"

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:17

Sorry maar geen hekken mogen plaatsen? := Dan klopt er toch iets niet in het beleid hoor

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:55

Wij hebben schapen en hier ook een weiland met een sluis, waar een hek omheenstaat maar als de kudde wild oversteken is het af en toe zou geduw dat een schaap Nasr onder valt. Staat dan wel een paar meter lager maar nauwelijks in het water. Dat mensen dan meteen de brandweer bellen terwijl het zo makkelijk zelf te doen is. Ze bedoelen het goed zullen we maar zeggen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:56

Damned schreef:
Sorry maar geen hekken mogen plaatsen? := Dan klopt er toch iets niet in het beleid hoor

Waarom? Ziet vreselijk lelijk uit, horizonvervuiling.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:25

In alle jaren dat ik nu op pensionstallen rondloop, 9 jaar een keer een paard in de sloot meegemaakt.
Sloten zijn hier niet afgezet, dan is er geen einde aan in de polder.
Die ene keer was met een al niet sterk paard.
Ik ging rijden en zag een koppie uitsteken in de wei, en verder niks.
Ja hoor paard in de sloot.
Deze was zo uitgeput dat hij zichzelf echt liet verzuipen zo uitgeput.
We hebben met twee man zijn hoofd boven water moeten houden.
Uiteindelijk met een trekker en een brede band hem eruit gekregen, maar dat duurde wel even voor er iemand was met de trekker.

Maar dat is dus 1x in 9 jaar geweest dat ik dat heb meegemaakt, zonder afgezette slootkanten.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:13

SARINO schreef:
Wij hebben af en toe koeien/paard in onze sloot.Deze sloten zijn niet diep ,dus verdrinken is niet mogelijk.
Vaak wordt de brandweer of 112 gebeld door mensen die er langs rijden.Zware paniek altijd bij mensen.
Wij halen het liefste de koeien zelf uit de sloot,we zijn daar vaak toch iets handiger in.De meldkamer heeft alle percelen en eigenaren en telnrs maar helaas wordt vaak toch de brandweer gestuurd.
Kijk liever even aan of het echt nood is ,ze kunnen echt wel even in de sloot staan ,als het hoofd maar boven water staat :j en of er een boerderij/huis in de buurt is zodat de eigenaar zelf gewaarschuwd kan worden.

Ik zou als omstander ook bellen. Niet alleen vanwege het verdrinken, hoofd boven water zie ik wel. Maar een dier wat zelf blijft proberen eruit te komen kan ook vermoeid raken/zijn en dus toch verdrinken. Daarnaast zou ik me ook nog zorgen maken om onderkoeling, enige tijd in een sloot is toch niet zo lekker....