Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 39017
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:29

speurneusc schreef:
en wie mag dan de keuringen uitvoeren???? juist... 3x raden : de bovag...

o o wat zullen ze toch allemaal slecht geweest zijn die trailers... denk dat je een zoutvaatje kunt vullen van de korreltjes zout. En om in de spreuken te blijven.. de soep zal niet zo heet worden gegeten als ie wordt opgediend.

Precies!
Want diezelfde " controleurs" hebben niet doorgegeven wat ze dan aantroffen.
Als je al gaat zeuren omdat een grendeltje en beetje speling heft, ja, dan kom ik ook wel aan dergelijke aantallen.

Dit bericht komt gewoon elke zoveel tijd langs (ongeveer eens per jaar) om iedereen flink wind in de broek te jagen zodat de aangesloten bovag-bedrijven weer meer werk hebben want, ja , je moet dat natuurlijk wel bij een bovag aangeloten bedrijf laten doen..........

knollentuin
Berichten: 10827
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:33

Ilco schreef:
Ik ben ook voor een verplichte keuring. En dan niet door de bovag maar de RDW. Net als auto's. Soms zie je aanhangwagens de weg op gaan die rijp zijn voor de schroothoop. Mijn trailer is overigens wel bovag gekeurd en word jaarlijks nagekeken door een dealer. Hoe voorzichtig en zuinig ik ook op mijn trailer ben, sommige dingen zie je niet als particulier

De rdw heeft jaren terug die verplichte keuring afgeschaft voor particulieren, vroeger reed elke trailer met een rond bord met rode letters en cijfers, die keuring hield niet meer in dan dat de ruimte gewicht en afmetingen en ontluchting voldoende was, ( volgens mij niks geen veiligheid qua toestand banden en trailer

J0anieke

Berichten: 5483
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:41

Ik heb hier enorm gemengde gevoelens bij...
Vaak genoeg trailers zien rijden of trailers te huur zien staan waar ik dus ook nooit mijn paard in zou willen stoppen.. Een goede keuring lijkt me dus niet verkeerd, alleen altijd weer zo jammer dat mensen (en dan bedoel ik de mensen die keuren) overal geld in zien en dit dan weer gaan misbruiken...

Ibbel

Berichten: 51447
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:46

ju1982 schreef:
Ps en om nou te zeggen dat ik zelf geen verantwoordelijkheid kan nemen en /of geld teveel heb. Sorry, maar daar kan jij niet over beslissen. Iedereen mag zijn of haar mening geven maar vind jouw reactie echt te ver gaan.


Ik geloof dat jij mijn post niet helemaal begrepen hebt.

'Iedereen' piept op bokt altijd als de overheid weer met iets dat geld kost op de proppen komt. 'Paardenbelasting' is zo ongeveer de meest gehoorde kreet zodra 'wij paardenhouders' op kosten gejaagd dreigen te worden.

Nu wordt een verplichte (dus geld kostende) keuring geadviseerd, terwijl wij paardenhouders hier op bokt onze trailers toch allemaal netjes voor elkaar hebben, toch? Toch? Ik heb niemand nog zien reageren met: "oh shit, ik moet ook eens naar mijn banden kijken, geen idee dat die door UV/stilstaan in de zon slijten. Dacht dat dat alleen maar kwam door kilometers maken, en zoveel rijd ik niet..."

En dan moet die verplichte keuring er opeens komen. Waarom? Als we het allemaal al doen, hoeft dat toch niet verplicht te worden? We hébben met z'n allen toch geen geld te veel?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:48

Veel mensen die doorhebben welke belangen hier werkelijk spelen, mooi! Dit lijkt me inderdaad een handige truc van de Bovag om aan meer werk te komen. Ga naar een wedstrijdterrein met een goedgelovige journalist op sleeptouw en zeg: OMG! Met bijna alle trailers hier is wel iets mis! De overheid moet ingrijpen en ons alles laten keuren!

Sluitpost van de begroting? Wat een onzin. Mijn trailer was duurder dan mijn paard en daar ben ik echt niet de enige in.

En hoe vaak gebeuren er inderdaad ongelukken door slecht onderhoude trailers? Dat lijkt me een betere graadmeter dan een slager die zijn eigen vlees keurt.

Hiervoor had ik een oud paardenvrachtwagentje dat jaarlijks met vlag en wimpel door de apk kwam, na een tijd merkte ik dat de benzine letterlijk uit de tank stroomde en op de gloeiendhete uitlaat kwam als ik met de linkerkant op de stoep parkeerde. Een apk zegt ook niet alles, je moet ook zelf blijven kijken.

karijn

Berichten: 5714
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:30

Hoe vaak komt het niet voor dat men een paard koopt, besluit wedstrijden te gaan rijden en dan komt het besef: een trailer is wel handig dan. Je budget is beperkt, dus koop je een betaalbare vijfdehandsje. Eerlijk, zo ben ik ook begonnen. Voor een habbekrats een oude trailer gekocht waarvan ik samen met mijn man de wanden en vloer heb vervangen. Een paar nieuwe banden, nieuwe verlichting, kabels laten controleren en ik heb een paar jaar veilig rondgereden. In de tussentijd doorgespaard voor een volgende trailer. Die heb ik bijna 11 jaar gehad, eens in de twee jaar na laten kijken. Vorig jaar heb ik hem ingeruild voor een andere. De bodem was nog goed maar de wanden waren zacht, de bekabeling was aan vervanging toe en alle sluitsels waren metaalmoe.
Verplichte apk? Mwa, ik zie het nut er niet zo van in. Controleer zelf met regelmaat de status van je trailer, laat een deskundige ernaar kijken. Je kan zelf zo checken of een wand of bodem rot is. Je kan zelf zien of de bekabeling nog goed is, de banden niet versleten etc. Kleine moeite om zelf iets aan de veiligheid van je trailer te doen. Doe een aankoopkeuring als je het niet zeker weet. Er zijn genoeg goede en erkende trailer/aanhangwagenbedrijven die dat doen. Ja het kost geld en ja je zal er wellicht wat kilometers voor moeten rijden maar deze kosten kan je op voorhand al meenemen Bij de aanschaf.
Veel ongelukken met aanhangers ontstaan niet zo snel door de slechte staat maar door verkeerd/snel/impulsief handelen van de bestuurder. Even te snel uitwijken of remmen en voilà, je aanhanger kiept om of haalt je aan de zijkant in.

Ibbel

Berichten: 51447
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:34

Ik vraag me trouwens ook af of het gemiddelde Bovag autobedrijf uberhaupt de kennis en kunde wel heeft een trailer (of caravans, for that matter, die rijden net zo goed op 10 jaar oude UV-aangetaste banden rond, en die hebben maar 2 banden ipv 4, meestal) te keuren. En zoveel trailerboeren zijn er nou óók weer niet, om alle paardentrailers van NL jaarlijks te keuren :+

karijn

Berichten: 5714
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:02

In vergelijking tot autobedrijven niet dus in sommige gevallen zal je er een stukje voor moeten rijden maar een profiletyrecentre kan ook bandjes wisselen en gelijk de remmen checken. Een autobedrijf kan de bekabeling checken. Als dat in orde is, kan je naar een trailerboer rijden om de wanden en bodem te laten checken...je moet er even moeite voor doen. Ik ben helemaal naar Drenthe gereden vanuit brabant voor een goede trailer.

Ibbel

Berichten: 51447
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:09

Maar bij een verplichte keuring gaat dat dus niet werken, want íemand zal ergens een handtekening moeten zetten en verklaren dat-ie goed is. En dat gaat de laatste in de rij niet doen over het werk dat elders is uitgevoerd. Nog afgezien van dat als iets verplicht is, het dus ook simpel en drempelloos op één plek gedaan moet kunnen worden.

ikke

Berichten: 39017
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:12

karijn schreef:
In vergelijking tot autobedrijven niet dus in sommige gevallen zal je er een stukje voor moeten rijden maar een profiletyrecentre kan ook bandjes wisselen en gelijk de remmen checken. Een autobedrijf kan de bekabeling checken. Als dat in orde is, kan je naar een trailerboer rijden om de wanden en bodem te laten checken...je moet er even moeite voor doen. Ik ben helemaal naar Drenthe gereden vanuit brabant voor een goede trailer.

Elektrische installatie is zelden een serieus problem en banden en remmen is ook wel te doen maar waar het echt om gaat, namelijk de deugdelijkheid van de constructie, de bodem en de wanden.
er worden nog steeds trailers gebouwd waarvan ik de constructie in twijfel trek en dan gaat het over nieuwe trailers!

karijn

Berichten: 5714
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:13

Eens, ik wil alleen aangeven dat je er moeite voor moet over hebben. Maar met internet kom je een heel eind in het zoeken van een goed bedrijf.

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:28

Het kan wel een meerwaarde zijn voor trailers die verhuurd worden. Ik boek zelf taxi's altijd bij bedrijven die goed bekend staan. Je wil toch een zo groot mogelijke kans dat je paard in 1 stuk op plek van bestemming komt.
Maar dan ook kan je gewoon vragen naar het meest recente keuringsrapport. Je HOEFT niet met een trailer weg (kliniekbezoeken uitgezonderd). Dus het is je eigen keus als je je dier dan in een niet gekeurde trailer zet.

En ik denk dat de staat van trailers niet perse een risico is voor het overige verkeer, en dat zou voor mij een goede reden zijn voor een verplichte keuring. Maar verder moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar van een trailer.

BabiiVeeraa
Berichten: 1140
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:58

Tja, ik vermoed dat de helft van de mensen hier hun paard ook niet in mijn trailer zou willen zetten. Van het weekend op wedstrijd nog commentaar gehad (zo'n dure chique auto en dan zo'n oud aftands ding erachter wat van ellende uit elkaar valt). En eerlijk is eerlijk, het ziet er ook niet uit.

We hebben namelijk ook een mooie chique trailer. Maar mijn wedstrijdpaard is nogal een autist en weigert daar in te gaan. Hij laat zich alleen vervoeren ik zijn eigen oude trailertje.
En hoe dat eruit ziet, snap ik best dat mensen daar de vraagtekens bij zetten. De verf bladdert, er zit een flinke kier bij het voordeurtje (niet zo groot dat je naar binnen kan kijken, maar je ziet wel dat het niet netjes aansluit) en het hele ding ziet er gewoon oud en niet onderhouden uit.

Echter wordt de bodem met regelmaat gecontroleerd en wordt de trailer na ieder gebruik uitgemest. De wanden zijn in perfecte staat en ook de klep is top. Elektronica is goed in orde. De trailer is zo veilig als wat. Ik heb alleen geen zin en tijd om de buitenkant op te knappen :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5580
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:41

Nieuwsredactie schreef:
Twee keurders, die bij een wedstrijd in Rosmalen namens brancheorganisatie Bovag 54 trailers controleerden,

Willekeurige trailers? Of enkele bij voorbaat al "verdachte" exemplaren eruit gepikt om te keuren?

Anoniem

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:09

Ikke,
Wat voor constructie bedoel jij. Heb je een voorbeeld?

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:36

Bij mij was mijn trailer wel een sluitpost. Ik heb hem enkel en alleen voor af en toe naar de les in de winter wanneer het vroeg donker is en voor het geval ik een keer met spoed naar de kliniek moet.

Het was een goedkope trailer ja, die waarschijnlijk al een eigenaar of 4/5 heeft gehad. Maar de trailer is in perfecte staat. Oud model natuurlijk, zonder klapraampjes e.d. Maar goede bodem, goede wanden, fijne klep met veel grip, nieuwe banden, remmen en koppeling en ook de electronica is prima in orde.

Ik heb het geld niet over voor een nieuwe trailer, maar zorg uiteraard wel dat mijn paarden veilig vervoerd kunnen worden. Dat de aanschaf een sluitpost is, is in mijn ogen dus helemaal niet erg... Ik gebruik de trailer wel met enige regelmaat voor andere dingen omdat die dan niet te lang stil staat.

Ik kijk mijn oude trailertje zelf prima na en zit niet te wachten op extra keuringskosten.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:17

ikke schreef:
Elektrische installatie is zelden een serieus problem en banden en remmen is ook wel te doen maar waar het echt om gaat, namelijk de deugdelijkheid van de constructie, de bodem en de wanden.
er worden nog steeds trailers gebouwd waarvan ik de constructie in twijfel trek en dan gaat het over nieuwe trailers!


Bedoel je de dikte van de bodemplaat?

Overigens is de opbouw/constructie van de trailers nagenoeg hetzelfde. Bij de keuring zoals een TUV wordt er nauwelijks naar gekeken, roest op de assen wel, maar staat van wanden, klep of bodem niet.
remmen oploopmechanisme en koppeling gelukkig wel.

Een keuring voor paardentrailers vind ik een aanfluiting, wat voor de paardenbezitter belangrijk is wordt niet gekeurd. En de duizenden gewone aanhangers (in Ned,) worden niet op banden, koppeling, verlichting en /of remwerking gecontroleerd. puur reklame voor de BOVAG, jammer dat velen zoveel waarde hechten aan een verplichte keuring die alleen een stukje scheinveiligheid gaat leveren.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:51

Babootje schreef:
speurneusc schreef:
en wie mag dan de keuringen uitvoeren???? juist... 3x raden : de bovag...

o o wat zullen ze toch allemaal slecht geweest zijn die trailers... denk dat je een zoutvaatje kunt vullen van de korreltjes zout. En om in de spreuken te blijven.. de soep zal niet zo heet worden gegeten als ie wordt opgediend.


Eens, in alle eerlijkheid... hoe vaak heb jij in de krant gelezen dat een paard op de (snel)weg door de bodem van de trailer is gezakt. De hele enkele x dat je over een trailerongeluk in de krant leest was er sprake van een andere oorzaak dan slecht onderhoud of een technisch mankement. Flinke korrel zout dus en idd ik voel alweer een extra regeltje aankomen waar we onze centjes aan uit mogen geven.


Ja dat dacht ik ook, zeer ironisch tsjonge wat veel ongelukken met slechte trailers het afgelopen jaar.

Anwb mannetje wees mij eens op banden. Moesten vernieuwd worden.
Nu 25.000 km verder zijn ze glansrijk door de keuring.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:06

Mijn trailer wordt ieder jaar gekeurd. Met een nieuwe trailer wachten tot hij 4 jaar oud is, is denk ik te laat. De breekkabel zoals aangehaald in het stukje is soms al na een jaar slecht geworden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hoop ellende tussen zie zitten. Begrijp best dat een knappe trailer duur is maar denk dat je toch beter af en toe kan huren als je budget niet zo groot is.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:16

Babybeertjes schreef:
Begrijp best dat een knappe trailer duur is maar denk dat je toch beter af en toe kan huren als je budget niet zo groot is.

Als het er niet mooi uit ziet betekent het niet dat het ook slecht is. En een hele mooie trailer hoeft ook zeker niet goed te zijn!
Mijn trailer heeft mij 650 euro gekocht. Is een oudje (1990), maar zeker 100% in orde!

ikke

Berichten: 39017
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:32

Babybeertjes schreef:
Mijn trailer wordt ieder jaar gekeurd. Met een nieuwe trailer wachten tot hij 4 jaar oud is, is denk ik te laat. De breekkabel zoals aangehaald in het stukje is soms al na een jaar slecht geworden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hoop ellende tussen zie zitten. Begrijp best dat een knappe trailer duur is maar denk dat je toch beter af en toe kan huren als je budget niet zo groot is.

Er zijn merken die na vier jaar al op de schroothoop kunnen.

Beetje gericht zoeken op Bokt vindt je de topics wel terug.