Ezeltje Noah krijgt een pacemaker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Ezeltje Noah krijgt een pacemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:17

Ik vind toch echt wel verschil tussen een mens of dier!
Mijn persoonlijke (!) mening is dat je nu eenmaal niet alle zieke dieren kunt redden, zeker als het gaat om dit soort ingrijpende en kostbare ingrepen. Een pacemakers plaatsen is niet zomaar iets hoor ...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:18

En alle zieke mensen moeten we wel maar redden? Een ezel die nog een heel leven te gaan heeft of een ouwe opa van in de 70?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:25

Damned schreef:
En alle zieke mensen moeten we wel maar redden? Een ezel die nog een heel leven te gaan heeft of een ouwe opa van in de 70?

Ik spreek je nog wel wanneer het jouw opa is :(:)

Kom op zeg, dit is toch niet meer realistisch.
Even nieuwsgierig: wie heeft dit betaald? Er staat dat de ezel bij een stichting staat, die stichting is vast afhankelijk van donaties. Hoeveel meer gezonde dieren hadden zij kunnen helpen voor dit geld?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:29

Damned schreef:
Grappig hoe iedereen er geen problemen mee heeft om er alles aan te doen om mensen in leven te houden (zelfs wanneer ze geen 'nut' meer hebben, ze al oud zijn of ze toch nog pijn gaan blijven hebben) en een dier moet maar doodgaan.
Als dit de ezel echt helpt, hadden ze het geld op geen betere manier kunnen spenderen :)

Ik wilde dat het bij mensen ook een stuk makkelijker was. Wij hebben nu eenmaal die "macht" om een leven te beëindigen. Laten we daar dan ook gebruik van maken wanneer nodig.

Voor mij valt dit onder vermenselijken en ik had er dan ook niet voor gekozen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:30

Damned schreef:

Mijn moeder is 70+ en is heel actief.
Werkt nog, doet veel vrijwilligers werk enz.

Zij is echt nog niet oud hoor....

Mensen die nu ong 28 en jonger zijn moeten werken tot hun 71st... zal wat zijn dat als ze eindelijk met pensioen mogen niet meer geholpen mogen worden omdat ze te oud zijn.

Bericht uit 2013!
Citaat:
Mensen die dit jaar 25 worden, moeten doorwerken tot ze 71.5 zijn. De pensioenleeftijd blijft niet op 67, maar gaat de komende jaren flink omhoog.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... a-je-71ste

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:35

Zo bedoelde ik het niet hoor :) ik zal de eerste zijn die mijn woede vanuit de hemel afroep op mensen wanneer ze mij op mijn 70ste hebben laten doodgaan :')
Ik vind het gewoon vreemd dat het voor mensen zo normaal is om iedereen koste wat kost in leven te houden (wat goed is voor alle duidelijkheid) zelfs wanneer het niet meer 'rendabel' is maar dat zelfs een jong dier dat na een ingreep misschien wel weer 100% is voor derest van zijn leven maar gewoon dood moet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:36

Wendy schreef:
Damned schreef:

We waren heel blij voor mijn opa toen hij uiteindelijk dood ging, en eigenlijk ook voor mijn oma. En weet je, als mijn andere oma (laatste grootouder) dood gaat, dan heb ik daar wel verdriet van maar ook zeker vrede mee, want het leven wordt voor haar ook steeds minder leuk.

Dus nee, zeker niet alle zieke mensen redden. Dat men dat wil is ook één van de redenen dat de ziektekosten zo hoog oplopen. Nu van dichtbij al 2 mensen die gigantisch veel kosten veroorzaken (ergens tussen de 20.000 en 100.000€ per jaar), beide terminaal maar gaan beide al langer mee dan verwacht. Ik gun hen het leven wel hoor en betaal er wel aan mee, maar of het echt eerlijk is? Ik twijfel erover. En dat het dan ook nog zo ontzettend lastig is wettelijk om je eigen leven te (laten) beëindigen vind ik daar ook niet positief in meespelen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:40

Goh ik denk, mensen die zelf dood willen, laat ze (zeker in ziekenhuizen enz waarbij de dokters willen doorgaan ook al hoeft het van de patient niet ) maar ik vind dat elke cent gespendeerd aan het redden of helpen van levens goed gespendeerd is.
Een dier kan helaas niet vertellen wat hij wil, maar ik vind het nogal erg om die maar te laten doodgaan bij het minste wat er is.
Wie zou er nu niet hetzelfde doen voor zijn paard mocht hij er het geld voor hebben ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:43

Ik zou het zeker niet bij mijn paard doen, of bij mijn hond. Niet vanwege het geld (want dat was geen issue) maar omdat ik helemaal niet overtuigd ben van de diervriendelijkheid. Een dier kan niet denken, nu heb ik het slecht, maar straks heb ik het beter. Of ik moet wel in alles remmen, maar ten minste leef ik nog. Hij wil nu een fijn leven hebben en de waarde van het leven an sich is iets typisch menselijks.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:12

Ja, het is min of meer experimenteel, daar dienen universiteitsklinieken ook voor. Er moet ergens onderzoek en progressie gedaan worden.

Dat ze het nu een 2de keer toepassen wil zeggen dat het een technisch haalbare ingreep is die blijkbaar ook succesvol is (heeft iemand informatie over het andere ezeltje, hoe die nu gaat?).

Als de pacemaker z'n werk doet, zal de ezel hierna gewoon een normaal leven hebben. Dus vind ik het geen verkeerd idee.
Ik heb meer problemen met protheses voor paarden zoals in Amerika wel eens gebeurt. Dat gaat voor mij te ver, omdat het hun natuurlijk gedrag (vrij rennen) beinvloed. De voorbeelden die ik gezien heb konden nu niet bepaald zorgeloos vrij rondrennen.
De ezel kan dat hierna wel. In het ergste geval valt hij dood door een hartaanval maar dat is dan pats boem gedaan en verder merkt hij er ook niets van.
Met een handicap moeten ze maar rondstrompelen.

Of het nut heeft? Ezels hebben tegenwoordig hetzelfde nut als katten en honden, ze dienen voor gezelschap. En misschien opent dit wegen voor nieuwe technieken of behandelingen in de diergeneeskunde die nuttig kunnen zijn.

Als er nooit iets geprobeerd wordt zouden we paarden met een beenbreuk heden ten dage nog steeds de kogel geven terwijl sommige breuken nu wel goed behandeld kunnen worden en de paarden achteraf ook nog bereden kunnen worden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:55

Thioro schreef:
Ja, het is min of meer experimenteel, daar dienen universiteitsklinieken ook voor. Er moet ergens onderzoek en progressie gedaan worden.

Dat ze het nu een 2de keer toepassen wil zeggen dat het een technisch haalbare ingreep is die blijkbaar ook succesvol is (heeft iemand informatie over het andere ezeltje, hoe die nu gaat?).

Als de pacemaker z'n werk doet, zal de ezel hierna gewoon een normaal leven hebben. Dus vind ik het geen verkeerd idee.
Ik heb meer problemen met protheses voor paarden zoals in Amerika wel eens gebeurt. Dat gaat voor mij te ver, omdat het hun natuurlijk gedrag (vrij rennen) beinvloed. De voorbeelden die ik gezien heb konden nu niet bepaald zorgeloos vrij rondrennen.
De ezel kan dat hierna wel. In het ergste geval valt hij dood door een hartaanval maar dat is dan pats boem gedaan en verder merkt hij er ook niets van.
Met een handicap moeten ze maar rondstrompelen.

Of het nut heeft? Ezels hebben tegenwoordig hetzelfde nut als katten en honden, ze dienen voor gezelschap. En misschien opent dit wegen voor nieuwe technieken of behandelingen in de diergeneeskunde die nuttig kunnen zijn.

Als er nooit iets geprobeerd wordt zouden we paarden met een beenbreuk heden ten dage nog steeds de kogel geven terwijl sommige breuken nu wel goed behandeld kunnen worden en de paarden achteraf ook nog bereden kunnen worden.

helemaal mee eens. :j

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:04

Hihi mijn DA :D

Mijn eerste opmerking was ook dat er eerst wel eens een smid bij kan komen. Überhaupt op een stichting mogen dit soort dingen niet gebeuren vind ik persoonlijk, bij particulieren staat er direct de dierenbescherming.

Heb nog nooit gehoord dat ezels een pacemaker krijgen maar als het werkt en het geld is er waarom niet? Ik persoonlijk zou het niet doen eerlijk gezegd

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:18

Grappig hoe iedereen er geen problemen mee heeft om er alles aan te doen om mensen in leven te houden (zelfs wanneer ze geen 'nut' meer hebben, ze al oud zijn of ze toch nog pijn gaan blijven hebben) en een dier moet maar doodgaan.
Als dit de ezel echt helpt, hadden ze het geld op geen betere manier kunnen spenderen :)

Ik wil wel even reageren op een quote van Damned

Mij hoeven ze als mens ook niet tegen beter weten in leven te houden.
Volgens mij dokteren ze met mensen ook veel te lang door.
Ik was vroeger ook zo een die "alles" wou redden en de dood niet kon accepteren.
Inmiddels weet ik dat de dood ook mooie dingen kan brengen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:54

Twintig jaar geleden was dat experimenteel, ik ben nog in Merelbeke geweest toen ze een pacemaker aan het steken waren (dat waren volgens mij de beginjaren), de prof die hier genoemd wordt was toen nog assistent en werd in zijn werk bijgestaan door een mensen cardioloog) en wij hebben hier nog een tijdje een proefpony gehad op logement die zo'n pacemaker had. Is ook geen ingrijpende operatie, de pacemaker steekt gewoon onder de huid in de borst. Toen toch. Het enige waar je moest op letten was dat het dier geen schop van een andere paard/pony op zijn borst kreeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:14

Mizora schreef:
Wendy schreef:

We waren heel blij voor mijn opa toen hij uiteindelijk dood ging, en eigenlijk ook voor mijn oma. En weet je, als mijn andere oma (laatste grootouder) dood gaat, dan heb ik daar wel verdriet van maar ook zeker vrede mee, want het leven wordt voor haar ook steeds minder leuk.

Dus nee, zeker niet alle zieke mensen redden. Dat men dat wil is ook één van de redenen dat de ziektekosten zo hoog oplopen. Nu van dichtbij al 2 mensen die gigantisch veel kosten veroorzaken (ergens tussen de 20.000 en 100.000€ per jaar), beide terminaal maar gaan beide al langer mee dan verwacht. Ik gun hen het leven wel hoor en betaal er wel aan mee, maar of het echt eerlijk is? Ik twijfel erover. En dat het dan ook nog zo ontzettend lastig is wettelijk om je eigen leven te (laten) beëindigen vind ik daar ook niet positief in meespelen.

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken wat je nu doet. Ik zeg nergens dat we alle zieke mensen moeten redden, degene waarop ik reageerde vroeg waarom wel een pacemaker bij een oude opa van 70 (wat inderdaad niet oud is) en niet bij een ezel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:17

Damned schreef:
Goh ik denk, mensen die zelf dood willen, laat ze (zeker in ziekenhuizen enz waarbij de dokters willen doorgaan ook al hoeft het van de patient niet ) maar ik vind dat elke cent gespendeerd aan het redden of helpen van levens goed gespendeerd is.
Een dier kan helaas niet vertellen wat hij wil, maar ik vind het nogal erg om die maar te laten doodgaan bij het minste wat er is.
Wie zou er nu niet hetzelfde doen voor zijn paard mocht hij er het geld voor hebben ?

Ik zou het niet doen :n Maar goed, ik ben dan ook van mening dat er bijvoorbeeld met paarden vaak veel te lang gedokterd wordt. Mensen zien vaak te laat dat het dier eigenlijk gewoon op is, niet meer wil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:30

Laat ze eerst wat aan de hoeven doen. Maar als ik eerlijk ben is het gewoon zielig voor het dier.
Ik vind een dier heel wat anders dan een mens.

Overigens: Sommige mensen van 80 doen alles nog en anderen zijn net plantjes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:28

Ik ken enkele mensen met een pacemaker die daar heel goed mee leven.Het leven is kostbaar,als het te redden is moewt je het doen vind ik. Maar ik ben tegen medische experimenten.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:15

anjali schreef:
Ik ken enkele mensen met een pacemaker die daar heel goed mee leven.Het leven is kostbaar,als het te redden is moewt je het doen vind ik. Maar ik ben tegen medische experimenten.

Gewoon even een vraag uit interesse niet om je aan te vallen, maar als er geen medische experimenten zouden zijn hoe weet je dan of het werkt en of het ook daadwerkelijk voor dat gene werkt?

Snap ergens je redenatie wel hoor in sommige gevallen zou ik ook liever een andere oplossing zien :)

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:36

Als je het mij vraagt is het geweldig dat we dit soort dingen tegenwoordig kunnen doen. En de ezelopvang zal heus wel nagedacht hebben over hoe ze het geld het beste kunnen spenderen. En als het ezeltje een beetje een "experiment" is, is dat dan zo heel erg? Hij kan hierdoor een gelukkig, lang leven leiden en is niet expres ziekgemaakt. Waarom zouden we niet voor dieren doen wat we ook voor mensen doen? Want dat lijkt mij wel zo eerlijk. En met de kennis die dit oplevert kunnen weer allerlei geweldige dingen bereikt worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:30

rienne schreef:
anjali schreef:

Gewoon even een vraag uit interesse niet om je aan te vallen, maar als er geen medische experimenten zouden zijn hoe weet je dan of het werkt en of het ook daadwerkelijk voor dat gene werkt?

Snap ergens je redenatie wel hoor in sommige gevallen zou ik ook liever een andere oplossing zien :)

Hierbij haal ik dan iza things aan: als de ezel niet expres is ziekgemaakt dan vind ik het o.k. Als iemand (mens of dier) ziek is kun je iets proberen om hem te redden,maar niet een gezond iemand (mens of dier) expres ziek maken om te experimenteren.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:59

ik vind ook dat het geld voor deze operatie beter besteed had kunnen worden, hadden zeker 20 gezonde ezel mee geholpen worden (wilde schatting)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:19

Eerst die hoeven op orde brengen, want zo zou ik ook omvallen. En die pacemaker: volstrekte onzin. Van dat geld kunnen veel andere dieren of mensen geholpen worden.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:35

ik ben al lang blij dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt om de hoeven van dat beestje.
want omg, wat een elvenschoentjes!

over de pacemaker, ik had het waarschijnlijk niet gedaan,
maar dit experiment kan later misschien wel een ander dier helpen.
nou maar hopen dat het ezeltje er niet onder lijdt.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:54

hoeven zullen ze zeker verzorgen, ezel is nog niet lang gered dus dat komt wel goed!