Paardenkoper makkelijke prooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:14

knollentuin schreef:
CastaMickey schreef:
Heb dit onderzoek ingevuld :j Enige waar ik schuldig aan ben is het contract. Een contract op het niveau waar ik een paard gekocht heb is niets waard. Als je het paard laat keuren en hij wordt goedgekeurd, waar heb je dan een contract voor nodig als je niet aan proeftijd doet? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk :j

Je koopcontract is je enige officiële eigensomsbewijs....

Dit is zoooooo belangrijk. Stomweg bewijs dat je het paard hebt gekocht, wanneer, waarvoor en wat je ervoor betaald hebt. En meer dan de helft neemt het paard mee zonder bewijs van koop. :brr:

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:17

lolotjeh schreef:
ik heb geloof ik altijd geluk met mijn paardjes. heb ze niet laten keuren maar heb een zeer kritische oog als ik ga kennis maken met zo'n paard.
waar ik op let is.
gedrag in omgang welke signalen geeft hij af. laat hij alles toe zonder problemen.
hoe voelt de vacht aan is het glad en soepel. hoe zijn de hoeven staat hij er goed op zijn de hoeven mooi hard. hoe staat hij op z'n benen en hoe loopt hij.
dit zijn de dingen waar ik heel goed op let voor ik een paard koop en weet dat niet veel mensen dit kunnen zien.

Ik zat mijn huidige paard alleen maar af te zeiken. Kromme poten (franse stand), doorgezakte rug, totaal verkeerde bespiering... en hij zat voor geen meter. Maar mn gevoel zei dat ik hem moest hebben. Nu loopt hij lichte tour. Zn poten zijn nog steeds krom maar zn rug is inmiddels veel rechter geworden en zn bespiering totaal veranderd. Het is een heel ander paard geworden. Geen spijt gehad, hoewel ik hem in de proefperiode wel wilde terugbrengen omdat ik erachter kwam dat der verkoopster over alles had gelogen. Ze had hem niet al jaren, maar pas 2 weken. En dat hij nog nooit kreupel was geweest, was ook niet waar. Sterker nog, hij was aan haar verkocht als zijnde ongeschikt voor de sport wegens jarenlange rugproblemen. Ik had wel een contract maar daar kon ik niks mee toen bleek dat de verkoopster alles over het paard had gelogen. Ze zat toch al met mn geld in Griekenland en de politie doet niks. Rechtszaak zou ik wel gewonnen hebben maar dan stond ik achteraan in de rij van schuldeisers. Dus paard gehouden en niks aan de hand. Helemaal blij.
Nu opnieuw bezig een tweede paard te kopen. Ook totaal niet handig, ik ben namelijk een enorme schijtebak en toch wordt het een driejarige. Maargoed mn gevoel zegt dat ik deze moet hebben dus dan doen we dan maar. Hopen dat dit net zo goed afloopt als met mn huidige paard

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:34

RianneH schreef:
Hele mooie treffende zin aan het einde van het artikel! Interessant onderzoek :)

Ja inderdaad, ik heb als verliefde 14-jarige ook ja gezegd op het kopen van Sidera die nogal wat handen vol werk was omdat ik zo verliefd was :') maar dat was ik vrees ik op heel veel pony's geworden, dus dat iemand ook mee ging die dat in mij erkende was wel belangrijk :P Gelukkig konden mn ouders dat wel inschatten en de dierenarts de rest. Had dan wel weer een contract gevraagd wat best slim was voor een 14 jarige

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:30

mysa schreef:
Wat een suggestieve titel voor een vrij neutraal verhaal.

Viel me ook al op, alsof elke verkoper als een wolf op een arm lammetje van een koper duikt.

Citaat:
Daar is door kopers én verkopers massaal op gereageerd. 3500 mensen vulden de vragenlijsten in.

Dat er relatief veel slechte ervaringen bij de reacties zaten verbaast me niet. Mensen met slechte ervaring zullen eerder hun hart willen luchten en dus de enquete invullen dan (ver)kopers waarbij het allemaal soepel verliep. Op die manier krijg je heel makkelijk een scheef beeld.

Citaat:
73% van de kopers schat hun eigen rijkunst niet goed in en dán kan het paard tegenvallen, niet omdat het paard niet goed is maar omdat de ruiter er niet goed mee omgaat.
...
Rosie's belangrijkste tip, net als die van Annemarie van der Toorn: als je een paard wil kopen, neem iemand mee, je instructeur, iemand die verstand van paarden én van jou heeft.

Amen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:41

Prrrr schreef:
Dit is zoooooo belangrijk. Stomweg bewijs dat je het paard hebt gekocht, wanneer, waarvoor en wat je ervoor betaald hebt. En meer dan de helft neemt het paard mee zonder bewijs van koop. :brr:

Ik ben schuldig...
Maar heb veel mail contact gehad met de verkopers en ook na de koop berichten met hoe het gaat enz.
Heb nog steeds leuk contact met de oude eigenaren van mijn paardjes; en genoeg bewijs dat ik nu de eigenaar ben.

Op paardenmarkten wordt nog steeds 99% van de paarden/pony's verkocht zonder contract.
Van de mensen die ik ken (met paarden) hebben er maar een paar een officieel aankoopcontract.
De meeste paarden (zeker 90/95%) zijn zonder gekocht.

BigOne

Re: Paardenkoper makkelijke prooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:33

Gezond verstand gebruiken, heb je dat niet dan iemand meenemen voor de eerste bezichtiging en nooit maar dan ook nooit een verkoper op zijn blauwe ogen vertrouwen. Altijd eigen da er bij en jezelf qua niveau kennen, dan kan er niet zo heel veel verkeerd gaan. Maar , je koopt een levend iets en daar kan na aankoop van alles mis mee gaan, ondanks alle voorzorgsmaatregelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:09

jury schreef:
Maar koper willen zich ook wel laten bedonderen.
Budget max. 1000/1500 maar moet wel gezond zijn, braaf en goed kunnen lopen. En geen driejarige graag.
Voor een shetlander is dat natuurlijk te doen maar voor een pony en zeker voor een paard moet je wel heeeeeeeeeeel veel geluk hebben.
Dan denk ik altijd, spaar ff door (dat moet toch lukken met een paar 100 euro per maand die je dan nog niet aan je paard uitgeeft omdat je die nog niet hebt) en koop iets goeds.

Daarnaast zie ik als verkoper vaak dat mensen schrikken of amper luisteren naar het verhaal over het karakter van een paard dat ze er bij mij altijd gewoon bij krijgen. Liefde maakt blind.
Vandaar dat ik zelf bepaal of ik denk dat de match gaat lukken of niet. En zo niet dan blijft de pony gewoon lekker staan.

Mijn ruin is voor onder de 1500 weggegaan, volledig gezond. Waarom? Ik moest anders 400 euro kosten makenvoor inenten, smid en extra maand stalling en de winter kwam er aan, dus financieel risico. Het bedragzegt niet alles. Dier was 3.5 en L2 klaar en kon piafferen. Dat laatste deedie gewoon.

ik zievaak meerdan va. Foto's zeggen zeer weinig. Va mee als extra paar ogen ja, maar niet als oordeel vellen voor mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:19

Een paard van 3,5, L2 klaar en kunnen piafferen wil ik eerlijk gezegd niet hebben. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:34

Babootje schreef:
Een paard van 3,5, L2 klaar en kunnen piafferen wil ik eerlijk gezegd niet hebben. :D

Snap ik, maar ik hoefde die niets te leren. Die deed hetgewoon. Ik, 3 jaar en 10 maanden.
Zelf ga ikvoor groene dieren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:36

Babootje schreef:

Snap ik, maar ik hoefde die niets te leren. Die deed hetgewoon. Was overigens 3 jaar en 10 maanden.
Zelf ga ik voor groene dieren. Met 3 jaar zelf inrijden. Dat scheelt ook in de aanschafprijs

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:46

Afgelopen week nog een oude kennis die zijn friese paard (sappe x jillis) als goed te koop zette met ook nog eens onjuiste informatie over de africhtingsgraad. Eea moeilijk(er) te checken voor een koper. Je kunt alleen maar kopen dat zo'n dier een goed plekje krijgt.
Als je een paard koopt, neem je eigen veearts mee en iemand met verstand van zaken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:47

Tja als verkoper kan je dan ook bedonderd worden hoor als de DA van de koper beweert dat het paard aan de hand van zijn foto's niet goed is. Dit om de prijs flink omlaag te krijgen. Laat de foto's altijd nog bekijken door je eigen arts of een onafhankelijke arts. Mes snijdt aan 2 kanten.

Paarden op proef mee geven doe ik echt van z'n leven niet. Meerdere keren komen proef rijden mag wel. Zou nl niet het eerste paard zijn dat compleet verreden terug gestuurd wordt na de proefperiode. Mag jij dan weer maanden bezig zijn met het dier weer op het niveau te krijgen van waar hij vertrok bij jou thuis.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:00

mysa schreef:
Wat een suggestieve titel voor een vrij neutraal verhaal.

Nou. Inderdaad!

Een autokoper is net zo'n makkelijke prooi. En iemand die gewoon een auto koopt zonder te voldoen aan zijn eigen onderhoudsplicht vind ik ook niet zielig.
Goed opletten en dan is heus een heleboel te voorkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:58

petraaken schreef:
Paarden op proef mee geven doe ik echt van z'n leven niet. Meerdere keren komen proef rijden mag wel. Zou nl niet het eerste paard zijn dat compleet verreden terug gestuurd wordt na de proefperiode. Mag jij dan weer maanden bezig zijn met het dier weer op het niveau te krijgen van waar hij vertrok bij jou thuis.

Ligt eraan hoe lang. Een paar weken op proef is al voldoende om een paard te beoordelen.
Een proefperiode leidt toch vaker tot koop. Maar pas na keuring zodat het paard kan worden verzekerd en de koper de kosten van de verzekering betaalt. Als je zeker weet dat het paard is zoals ie is, dan moet een proefperiode niet zo'n probleem opleveren.
Als een paard netjes is geschoold is dat echt niet met een paar weken weg. Als dat zo is en jij weer maanden bezig bent om het dier weer op niveau te krijgen zegt dat meer iets over jou als professional.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:19

Ik ben geen prof maar ik geef no way een paard op proef mee. Geloof me in 2 weken kunnen ze echt wel veel schade doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:52

Precies, ga dan wat vaker langs om het paard aan de hand te nemen, te poetsen, rijden en te wassen. Kijk naar het hele plaatje. Je merkt dan al snel of het klikt of niet.

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:49

Of je nu een paard of een tv koopt, er bestaat zoiets als consumentenrecht en recht op retour.
Op Europees niveau, tot zelfs 3 maanden na aankoop.

Ik heb ons eerste paard gekocht, met een deskundige, en een dierenartsenverklaring en een contract.
Hij bleek vervolgens onmogelijk in een gemengde kudde en is snel weer verkocht.

Daarna heb ik op de gok een paard geimporteerd, gewoon nav een filmpje op internet en 1 referentie. 1 daverend succes. Sja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:52

Alhoewel ik wel voor keuren ben als je bijvoorbeeld de sport in wil gaan of rijden echt op nummer 1 hebt staan, hebben wij geen van onze 5 paarden gekeurd en maar bij eentje een contract.
Ik denk dat men als met er voor open staat, zelf ook een hele hoop kan controleren en ontdekken, natuurlijk niet alles.
Wij hebben hier nog nooit spijt van gehad en zijn ook niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:35

KBK , reken maar dat ook een paard die je voor de heb hebt of voor vrijheidsdressuur of gewoon omdat je paarden leuk vind, die kunnen je ook klauwen met geld kosten wanneer ze iets mankeren en je hebt dat als koper bij aankoop niet door. Die 100 euro van een keuring heb je dan heel snel terug verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:39

Dat zal ik ook zeker niet ontkennen. :)