Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:36

Hoe wil jij het dan doen met zoveel jonge paarden die al gestrest zijn? Geef daar dan ook eens antwoord op.
Je roept wel dat dit niet kan. Maar heb je paarden wel eens onderling bezig gezien. Die voelen echt niet dat ze een tik tegen het hoofd krijgen. Denk dat jouw hand zeerder doet dan dat het een paard pijn doet.

En nee, van die ene tik krijg je ze niet kopschuw.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:46

Je hoeft ze toch niet perse een tik te geven toch? Kijk op hun kont oke. Maar je hoeft ze niet op hun hoofd te slaan.
Hekken der naast druk van achter, lijkt mij meer dan genoeg
Ps zo gestrest vind ik ze niet over komen dus het totaal onnodig?

KellyDV

Re: Losgebroken paarden rennen tussen Blije en Holwerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:56

Met de zweep? Op hun kont :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:01

Dus als ze moeten omdraaien geven jullie een tik op de kont. Ja, dan loopt hij helemaal over je heen. Paard moest omdraaien en kreeg daarom een tik op het hoofd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:13

Nu is een paard op zn hoofd slaan om hem een bepaalde richting op te krijgen verre van mijn manier, maar kom; we kunnen ook overdrijven; Die 3 tikken die ik zie komen overduidelijk niet hard aan.
Het lijkt heftig en keihard te zijn, maar dat komt meer door de overdreven armzwaai die nodig was om überhaupt bij het dier te komen. Die bruine krijgt een iets harde klap, maar ook die is niet hard en die vos wordt amper geraakt.
En in die positie met een zweep op de kont slaan; ja moet je vooral doen als je dat paard een rechtsomkeert wil laten maken en keihard de andere kant op gaat, waarbij dan de drijvers binnen de hekken overhoop worden gelopen.
En zoooooo snel worden ze nu ook weer niet kopschuw

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:15

xxCYNNxx schreef:
Nu is een paard op zn hoofd slaan om hem een bepaalde richting op te krijgen verre van mijn manier, maar kom; we kunnen ook overdrijven; Die 3 tikken die ik zie komen overduidelijk niet hard aan.
Het lijkt heftig en keihard te zijn, maar dat komt meer door de overdreven armzwaai die nodig was om überhaupt bij het dier te komen. Die bruine krijgt een iets harde klap, maar ook die is niet hard en die vos wordt amper geraakt.
En in die positie met een zweep op de kont slaan; ja moet je vooral doen als je dat paard een rechtsomkeert wil laten maken en keihard de andere kant op gaat, waarbij dan de drijvers binnen de hekken overhoop worden gelopen.
En zoooooo snel worden ze nu ook weer niet kopschuw

Inderdaad.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:00

Mjetterd schreef:
Wow, er zijn echt rare mensen op de wereld :').

FriesWytske schreef:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/63968 ... en-holwerd

Hier staan foto's op. En als je op Les frysk berjôcht drukt. Krijg je ook een filmpje te zien.

Hmmm, interessante manier van een paard in de trailer krijgen. Ik begrijp ineens waarom sommige paarden zo moeilijk doen met trailerladen.

Wat een onzin. Mijn jonge hengsten breng ik altijd naar dit opfok bedrijf. Super bedrijf, super mensen met hart voor de paarden en gezond boeren verstand. En ze lopen allemaal makkelijk de trailer op als ik ze ophaal.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:08

Discussie is onnodig vind ik, dat is corrigerende klap. Paard had neiging terug te lopen en klap op de kont hielp niet.
Fijn dat alle paarden ongedeerd zijn!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:55

FriesWytske schreef:
Dus als ze moeten omdraaien geven jullie een tik op de kont. Ja, dan loopt hij helemaal over je heen. Paard moest omdraaien en kreeg daarom een tik op het hoofd.

Dan op het borst ;)

Vind het wel grappig dat nergens wordt vermeld om welke opfok het gaat, zou dat een reden hebben?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:09

KellyDV schreef:
FriesWytske schreef:

Dan op het borst ;)

Vind het wel grappig dat nergens wordt vermeld om welke opfok het gaat, zou dat een reden hebben?

Wat is dat nu weer voor insinuatie. Als je dan ook goed leest, weet je dat deze mensen ook heel tevreden over deze opfok zijn.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:39

FriesWytske schreef:
Wat is dat nu weer voor insinuatie. Als je dan ook goed leest, weet je dat deze mensen ook heel tevreden over deze opfok zijn.

Ja heb wel ogen om te lezen :D
En dan zie ik dus ook dat nergens wordt vermeld om welke opfok het gaat.
Dat heeft niets er mee te maken of mensen positief zijn of niet?
Vraag me af of er een reden voor is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:48

Je kan natuurlijk ook overal iets achter zoeken :')
Soms is het zaak om zo snel mogelijk te handelen bij zo'n gebeurtenis en er is stress in het spel.
Heb je meer aan dan lief staan wachten en ze hun eigen nog gekker maken.
Die van mij hebben ook weleens een knal op hun kop gehad en ze zijn nog steeds blij om me te zien en niet schuw.
Vind het niet echt wereld schokkend om te zien _O-
Zijn paarden geen suikerklontjes

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:55

Ik vraag me af of dit nog een staartje krijgt voor de automobilist

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:57

Ik heb mijn veulens hier ook gehad. Zeer tevreden over.
Filmpje met laden valt best mee, overdrijven is ook een vak. Mijne altijd super terug gekregen, niet kopschuw en makkelijk te laden.
Mensen met hart voor de dieren en als je bokt terug zoekt ook alleen maar hele positieve verhalen er over.

En speculeren over waarom geen namen genoemd worden idd apart. Misschien idd ook wel omdat iedereen tegenwoordig over het minste geringste lijkt te vallen. Zwartmakerij om niks.

Vind zo'n automobilist meer reden om over de zijk van te zijn. Wat voor mens ben je dan? Had allemaal heel anders af kunnen lopen dit.
Zo iemand mogen ze flink aanpakken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:56

Wat een onverantwoorde manier om paarden (van anderen not bene!) Te verplaatsen. Ja een voor een kost tijd en moeite maar daar wordt hij dan ook goed voor betaald. Dit soort grappen hebben mij doen besluiten om nooit iets in de opfok te doen. Alles gaat massaal, hoefsmid gaat ook niet kalm aan. Als een pensionstalhouder het zo zou doen, zouden zonder uitzondering al zijn klanten opstappen. Maar omdat het opfok is, is het ineens prima?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:27

Diervriendelijk? Dat een na laatste paard kán niet verder maar wordt een paar keer op zijn gezicht geslagen, stond er nog een overdwars. Dat de laatste achteruit gaat is logisch want voorwaarts is gewoon nog geen plek. Dus waar moet dat beest dan heen? Twee tellen wachten en ze hadden er ook zonder slaan opgestaan. Dus nee, ik zou niet blij worden van deze beelden.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 07:32

Pauline schreef:
Diervriendelijk? Dat een na laatste paard kán niet verder maar wordt een paar keer op zijn gezicht geslagen, stond er nog een overdwars. Dat de laatste achteruit gaat is logisch want voorwaarts is gewoon nog geen plek. Dus waar moet dat beest dan heen? Twee tellen wachten en ze hadden er ook zonder slaan opgestaan. Dus nee, ik zou niet blij worden van deze beelden.

Dit dus. Bedankt voor het goed omschrijven en idd wat farahdiba46 zegt. Omdat het een opfok is is het wel oke? Als iemand zo met zijn paard omgaat die op een stal staat gilt iedereen dat het mishandeling is. Bokt heeft een aparte manier van opvoeden. Tot drie jaar mag je slaan Ed en daarna mag je het nooit meer doen en moet alles met respect en geduld worden geleerd.....

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 07:54

Ik denk dat je met een grote kudde anders omgaat dan met 1 paard alleen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 07:58

Serieus, dat noemen mensen slaan? Hij raakte hem nauwlijks! Mensen moeten eens stoppen met dat "alles is sielug".

Ben toch blij dat bokkers hier van die keurig opgevoede paarden hebben zodat ze hier geen last van hebben. Dan hoeven ze zich ook niet zo druk te maken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:01

Wat een onzin om een paar tikken. De kudde moet gewoon voorwaarts blijven gaan. Als er eentje omdraait en weer terug gaat, gaat de rest mee en dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:48

Wat een hoop commentaar weer van mensen die duidelijk alleen op maneges rijden en totaal geen verstand hebben van het houden van groepen (jonge) paarden. ALs je daadwerkelijk verstand hebt van paarden, dan zie je dat de paarden die een tik op de wang krijgen, hier niet echt van onder de indruk zijn. Ook zijn ze niet bepaald in paniek. Als dit regelmatig zou gebeuren, of ze zouden echt geslagen worden (wat sommigen hier durven te beweren), dan zouden ze wel anders reageren (hoofd omhoog gooien, schichtig reageren, enz.).
Laatst bijgewerkt door neocoon op 29-05-16 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:48

farahdiba46 schreef:
Wat een onverantwoorde manier om paarden (van anderen not bene!) Te verplaatsen. Ja een voor een kost tijd en moeite maar daar wordt hij dan ook goed voor betaald. Dit soort grappen hebben mij doen besluiten om nooit iets in de opfok te doen. Alles gaat massaal, hoefsmid gaat ook niet kalm aan. Als een pensionstalhouder het zo zou doen, zouden zonder uitzondering al zijn klanten opstappen. Maar omdat het opfok is, is het ineens prima?

Opfok en pension met elkaar vergelijken gaat niet helemaal op imo. Bij pension heb je het over dagelijkse handelingen en omgang waardoor een ruigere aanpak misplaatst en door conditionering onnodig zou zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:47

neocoon schreef:
Wat een hoop commentaar weer van mensen die duidelijk alleen op maneges rijden en totaal geen verstand hebben van het houden van groepen (jonge) paarden. ALs je daadwerkelijk verstand hebt van paarden, dan zie je dat de paarden die een tik op de wang krijgen, hier niet echt van onder de indruk zijn. Ook zijn ze niet bepaald in paniek. Als dit regelmatig zou gebeuren, of ze zouden echt geslagen worden (wat sommigen hier durven te beweren), dan zouden ze wel anders reageren (hoofd omhoog gooien, schichtig reageren, enz.).

:') jij weet niet wie welke kennis heeft, dus blaas eens niet zo op.
En ze reageren toch op die klap? Bekijk het filmpje maar goed. Ze zullen het snel weer vergeten maar daarmee is dat nog niet zonder meer goed. Dat laatste paard was helemaal niet van plan om alleen weg te rennen van zijn kudde maar kon simpelweg nog niet verder. Kun je blijven slaan maar dat is gewoon zinloos.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:59

Oke, het filmpje ook even gekeken.
En echt :') waar doet men moeilijk over :evaw:

Iemcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:04

Lieve mensen laten we blij zijn dat het goed is afgelopen en dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd.
laat ik je wel zeggen als die paarden zich omgedraaid hadden wou ik niet graag op de plek staan van deze mensen die ze aan het in laden zijn :brr: .
En ik zeg goed gehandeld van deze mensen.
En voor die beste man ik hoop dat je de boot gemist hebt *\o/* .