Paarden zorgen voor onrust in de Giro D'Italia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:35

Ik denk idd dat het vooral van belang is om je dieren, indien mogelijk, niet langs de route te laten staan.
Het is een hele karavaan die voorbij komt, een luidruchtige en woelige karavaan. Het gebeurt wel vaker dat paarden in het peleton eindigen, soms met minder florissante gevolgen.

Wel goed dat de tour de France tegenwoordig voorzorgen neemt.

Moest mijn paard in een weide naast de route staan, dan zou ze voor die dag mooi ergens anders gaan logeren.
Boeren halen ook vaak hun koeien binnen als er koers is.

Die paar uren of hooguit dagje 'ongemak' zijn onbelangrijk vergeleken bij de eventuele risico's.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:42

MarliesV schreef:
Gelukkig goed afgelopen.

Wil niet weten wat er gebeurd als die dieren tussen de fietsers komen. Eng idee.

Zou eerder bang zijn dat ze tussen de ploegleiderswagens komen, zo'n wielrenner lopen ze nog wel omver als het moet :Y) .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:42

Femke_Tweety schreef:
2 paarden een kudde noemen ìs wat overdreven.

Overigens is de titel mijns inziens verkeerd, het had moeten zijn:

Giro d'Italia zorgt voor onrust bij paarden....

Gelukkig dat alles goed afgelopen is.

Ik zie er in het eerste fragment toch echt 3, 2 grote en een veulen..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:49

Kudde, kudde....2 paarden.
Vind het trouwens wel een mooi gezicht *houwelvanwatreuring* hoort bij het leven.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:10

video doet het niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:14

Femke_Tweety schreef:
Giro d'Italia zorgt voor onrust bij paarden....

Want?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:22

A3a1 schreef:
Kudde, kudde....2 paarden.
Vind het trouwens wel een mooi gezicht *houwelvanwatreuring* hoort bij het leven.

Duidelijk niet goed gekeken. In het begin van het filmpje zie je duidelijk al 2 merries met 2 veulens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:29

LBLGypsyCobs schreef:
De titel had ook prima 'Wielertocht zorgt voor paniek bij paarden' kunnen zijn.

Nee joh. Die van mij zou ook het gas opentrekken. Vindt 'ie prachtig en doet 'ie met de trein ook. Altijd even kijken of hij 'm bij kan houden.

Zoe_97

Re: Paarden zorgen voor onrust in de Giro D'Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:38

Lijkt me toch gewoon verantwoordelijkheid van de eigenaar. Maanden op voorhand weten die dat die e
Ronde daar voorbij komt en ze hebben blijkbaar geen/onvoldoende maatregelen genomen hun paarden veilig te houden. Vind het vreemd hier de schuld bij de giro te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:41

Voor zo ver ik weet wordt het parcour pas enkele dagen ervoor bekent gemaakt? Kan mis zijn hoor. Maar goed, alsnog tijd om ze te verplaatsen :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:04

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:22

DeMolenhoek schreef:
Voor zo ver ik weet wordt het parcour pas enkele dagen ervoor bekent gemaakt? Kan mis zijn hoor. Maar goed, alsnog tijd om ze te verplaatsen :j

De giro is een van de grootste rondes van de wereld, niet het plaatselijke rondje om de kerk

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:56

DeMolenhoek schreef:

Met de Tour kregen wij ruim op tijd bericht dat de route langs ons zou komen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:36

Jillsil schreef:
Toen de Tour de france langs de weilanden kwam waar onze paarden staan kregen we ruim van te voren een keurige brief van de organisatie dat hun ervaring had geleerd dat de vee kan schrikken van een peloton en alles wat erbij komt kijken en dat als het mogelijk was, hun advies was om dieren niet langs de route te laten staan. Dus paarden lekker in een ander land laten lopen die dag en de grootste angsthaas een ochtendje binnen gehouden.

Dat was dus ook wat ik wilde vragen bij dit.
Ik zou als ik wist dat er zo'n groot evenement langs mijn wei kwam gereden, mijn pony's echt even voor die paar uur veilig opbergen. Je wilt geen ongelukken, niet veroorzaken door jouw dieren, maar vooral ook niet krijgen aan jouw dieren.
Tenzij deze paarden niet pal langs het parcours stonden en sowieso al uitgebroken rondliepen, dat is ook nog mogelijk. Hoop dat het voor iedereen goed is afgelopen in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:39

LadyMadonna schreef:
DeMolenhoek schreef:

De giro is een van de grootste rondes van de wereld, niet het plaatselijke rondje om de kerk

Oooh echt? Dacht echt dat mijn buur mee reed 8)7 Ik weet dat er grotere rondes zijn waarbij het parcour niet op voorhand bekend wordt gemaakt. Althans, dat beweerde Tom Boonen toch. Sorry dat ik niet vanbuiten heb geleerd welke wel en niet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:49

Haha jammer dat bokt geen "vind ik leuk" knop heeft:)

LBLGypsyCobs schreef:
De titel had ook prima 'Wielertocht zorgt voor paniek bij paarden' kunnen zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 05:47

Uit ervaring kan ik zeggen, dat het grote aantal mensen dat op zo'n evenement afkomt en de herrie die dat met zich meebrengt al voor behoorlijk wat stress bij de paarden kan zorgen.
Vervolgens maakt een groep wielrenners een heel apart geluid, doordat de wielen een zoemend geluid maken. Dit bouwt de stress nog meer op en zorgt in sommige gevallen voor het "ontploffen" van het stressniveau van de paarden en vervolgens gaan zij door het lint.

Een beetje eigenaar weet hoe een paard kan reageren en ik zou er dan ook voor gekozen hebben om mijn paarden deze dag even binnen te houden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 06:07

Zoe_97 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Het is bekend sinds 5 oktober....
http://lottosoudal.be/parcours-giro-dit ... 16-bekend/

De Giro kwam ook door ons stadje (Nederlandse deel van de giro) en wij hadden ruim twee weken van tevoren al overal borden staan welke wegen gebruikt/afgesloten werden. Genoeg tijd voor voorbereidingen dus, zelfs als je niet op de site had gekeken.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:25

Die van mij probeert wielrenners meestal te bijten als ze dicht langs komen :), prettig dat mijn merrie daar niet liep voor de fietsers

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:54

LadyMadonna schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar ik begreep wel de minst 'populaire' wat ik meende te horen. Maar goed als iedereen van te voren te horen kreeg doormiddel van een brief, tja dan moet je ook naar de eigenaren zelf gaan kijken hoor. Nu weet ik niet dat het met Giro D'Italia ook zo is maar toch en niet alleen gekeken worden naar dat Giro 'D Italia niet kijk naar welzijn van de dieren.. ze geven de eigenaren de keuze.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:54

De Tour de france is de grootste, dan de Vuelta (Spanje) en de giro (Italië).
Qua populariteit tja, das maar net waar je vandaan komt en hoe goed je landgenoten het doen ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:07

O thnx voor je toevoeging, weer wat geleerd. Ik blijf het toch wel mooi vinden die sport.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:35

Gelukkig is dit goed afgelopen...

Horsetime, bedoel je de minst populaire voor de kijkers of voor de renners?
Naar mijn weten vinden veel renners de Giro minder fijn om te fietsen dan de Tour of de Vuelta omdat in de Giro meer opstakels op de wegen zijn. Smalle wegen, gemene bochten. Maar denk dat de Giro voor publiek toch wel populair is eigenlijk. Natuurlijk blijft de Tour de France de grootste maar liefhebbers volgen evengoed de andere grote rondes denk ik.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:33

LadyMadonna schreef:
De Tour de france is de grootste, dan de Vuelta (Spanje) en de giro (Italië).
Qua populariteit tja, das maar net waar je vandaan komt en hoe goed je landgenoten het doen ;)

Psies, op dit moment is de populariteit van de Giro erg gestegen in Nederland :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:06

*\o/* *\o/*