Mijdrecht: Paard schrikt en rent kledingwinkel binnen *foto*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 18:09

Duhelo schreef:
" Het paard liep in draf achteruit " :D
getalenteerd paard :D

Ziet er idd wel sneu uit, zeker ook met dat tongetje uit die mond, doe dan even die neusriem los joh ...
Gelukkig is het zonder grote ongelukken afgelopen.

Paard heeft geen tanden meer in haar mond, vandaar het tongetje.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:23

Ik kom daar wel eens, het is een winkelstraat, niet super groot maar wel meer dan de supermarkt en de slager waaruit het 'centrum' van mijn dorp bestaat. Alleen ik snap het niet zo, want de ijssalon die ik in gedachte heb kan je ook bereiken via een veel rustigere weg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:22

Waarom zou je niet met je beest in een winkels straat mogen komen? Wie zegt nou dat dat niet hoort? Je hoort niet in je blote kont te lopen, maar een paard daar neemt toch niemand aanstoot aan? Ik maak wel eens trektochten, dan kom ik echt overal hoor. Moet toch ook ergens mijn eten halen.
En bij ons in het dorp is het helemaal niet vreemd als er eens een paard langswandelt, om ergens te komen moet je door het dorp.
Nog niet zo heel lang geleden werden taxi's door paarden getrokken, ging je met paard en wagen naar de stad en waren er nog geen auto's Het wemelde toen ook van de mensen en paarden, maar dat was zeker vroeger...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:25

Focussed schreef:
Duhelo schreef:

Ziet er idd wel sneu uit, zeker ook met dat tongetje uit die mond, doe dan even die neusriem los joh ...

Paard heeft geen tanden meer in haar mond, vandaar het tongetje.

aha, dat verklaart het! Ik vermoedde dat ze door de val oid tong over bit gekregen had en op de een of andere manier niet meer in haar mond kreeg. Toen ze nadien wegstapten was het tongetje inderdaad weer weg

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:38

Duhelo schreef:

Haha, nou, als mijn merrie iets eng vindt gaat ze ook in draf achteruit. Dus het kan best kloppen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:42

Agut arm dier. Wat zal iedereen geschrokken zijn.

Tja,..ik ging vroeger ook een ijsje halen op mijn pony in Breukelen.
Mijdrecht is denk ik kleiner dan Breukelen.

eldora1

Re: Mijdrecht: Paard schrikt en rent kledingwinkel binnen *foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:30

Mijdrecht is niet zo druk. Kan makkelijk een ijsje met paard halen. Doe ik zelf ook..
maaaar niet op een drukke zaterdag als er live muziek word gespeeld enhet extra druk is..
meisje was een jaar of 15, die heeft haar lesje wel geleerd dnk ik..
paard is gelukkig lichamelijk oké.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:21

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:30

Die nam zich een hoedje schrikken erg letterlijk....
Nee serieus. Sneu, shit happens maar die zal ook ff paniek gehad hebben, arm duts, gelukkig niks aan over gehouden.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 01:39

Toevallig kwam ik precies aanlopen toen ik de menigte en de brandweer zag staan.

Paard kwam eigenlijk erg rustig de winkel uit en leek zo op het eerste gezicht enkel met de schrik zijn vrijgekomen. Het was eigenlijk vooral de paniek vanwege de vele mensen en de toch wel onverwachte gebeurtenis.

Mijdrecht is niet zo heel groot, maar toch wel wat meer dan alleen een snackbar en drogist. Uiteraard op zaterdag wel een stuk drukker en bij de desbetreffende winkel was inderdaad een evenement. Hierdoor was er muziek, ballonnen en stands buiten.

Tja ik vraag me ook af waarom je op zaterdagmiddag een ijsje wilt gaan halen en voor die route kiest. In mijn ogen vooral om gewoon even interessant te doen. Ik denk dat die meiden bij deze wel even hun lesje geleerd hebben.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:18

Dat er meteen de brandweer wordt gebeld joh, had niemand ergens een tapijt? Persoonlijk als ik zin had in een ijsje tijdens een rit ging ik altijd naar een ijsboerderij maar die zitten hier ook met hopen.
Hopelijk is ze in orde met haar verzekeringen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:26

Op het filmpje zie ik ze wel met tapijten bezig, maar misschien had de brandweer dat mee.

Als eigenaar van een (niet-bedrijfsmatig gehouden) paard ben je aansprakelijk voor schade wat voortkomt uit gedrag van je paard, valt gewoon onder de WA.

Tenzij het meisje verweten kan worden dat ze dom bezig is geweest, dan valt het, gezien haar leeftijd, onder de WA van haar ouders.

Het is misschien niet handig om met een paard in een drukke winkelstraat te komen, maar waarschijnlijk niet wettelijk verboden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:43

Precies. En waarom zou een politiepaard wel mogen en een gewoon paard niet? De mijne is ook braaf op straat en vindt drukte juist leuk. Is gewoon puur een gevalletje pech. Elk paard is een vluchtdier, dus het kan iedere ruiter overkomen. Er zijn ook maneges die met buitenritten door dorpen rijden.
En zoiets valt gewoon onder je WA-verzekering. Gevalletje pech.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:14

germie schreef:
Precies. En waarom zou een politiepaard wel mogen en een gewoon paard niet? De mijne is ook braaf op straat en vindt drukte juist leuk. Is gewoon puur een gevalletje pech. Elk paard is een vluchtdier, dus het kan iedere ruiter overkomen. Er zijn ook maneges die met buitenritten door dorpen rijden.
En zoiets valt gewoon onder je WA-verzekering. Gevalletje pech.

Omdat een politiepaard heel goed getraind is op bijzondere geluiden en bewegingen en een gewoon paard niet?! :P
Als je bewust dit soort risico's neemt is het nog maar de vraag of de verzekeringsmaatschappij zomaar alle eventuele schade zonder (gedeeltelijk) verhaal op de eigenaar gaat betalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:16

simodi schreef:
[
Omdat een politiepaard heel goed getraind is op bijzondere geluiden en bewegingen en een gewoon paard niet?! :P
Als je bewust dit soort risico's neemt is het nog maar de vraag of de verzekeringsmaatschappij zomaar alle eventuele schade zonder (gedeeltelijk) verhaal op de eigenaar gaat betalen.

Spreek voor jezelf. Zat 'gewone' paarden die daar prima op getraind zijn.
Zelfs mijn heethoofd durf ik prima het centrum in te nemen. In theorie zal die gewoon bij me blijven ook bij angsst en dat zal bij deze vast ook zo zijn (anders pak je zo'n dier het centrum niet in lijkt me) maar zelfs een politiepaard kan schrikken dus een "gewone" zeker. En als je dan pech hebt kom je in een situatie waar de brandweer nodig is. Da's dan beetje balen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:19

Hell, ik moet om van stal het bos in te komen zelfs door de winkelstraat :P Dus ook op zaterdag. En ja, wij gaan ook wel eens oliebollen of een ijsje halen, dan parkeren we paarden (met evt koetsen) gewoon midden in de winkelstraat hoor, haha.

Wat een gezeik weer van bokt. Kan dat meisje niets aan doen hoor, ongelukje, tja, blijven dieren, kan overal en altijd gebeuren.

Gelukkig niets aan over gehouden!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:28

Zo op de foto's te zien is het volgens mij geen straat waar ook auto's door heen rijden.
Als het een wandelgedeelte is , mag je daar niet met een paard komen, ook te voet blijf je bestuurder!

Maar dan nog vind ik het niet erg doordacht om met een paard op zaterdag in de drukte door zo'n straat te rijden.
Het is geen kleine pony en menig niet paardenmens is behoorlijk onder de indruk van zo'n groot dier en het hoeft maar iets zijn kont te keren en het raakt voorbijgangers of winkelmateriaal.
Of het loopt dus een winkel binnen met alle risico en schade vandien.

Hopelijk hebben de meiden er wat van geleerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:46

LBLGypsyCobs schreef:
Op het filmpje zie ik ze wel met tapijten bezig, maar misschien had de brandweer dat mee.

Als eigenaar van een (niet-bedrijfsmatig gehouden) paard ben je aansprakelijk voor schade wat voortkomt uit gedrag van je paard, valt gewoon onder de WA.

Tenzij het meisje verweten kan worden dat ze dom bezig is geweest, dan valt het, gezien haar leeftijd, onder de WA van haar ouders.

Het is misschien niet handig om met een paard in een drukke winkelstraat te komen, maar waarschijnlijk niet wettelijk verboden.

Valt niet onder de WA, want de enige WA verzekering die er nog is is die voor auto's. ;) Valt onder AVP, en die is niet meer wettelijk verplicht, dus ik hoop dat ze die wel hebben (en ja, er zijn genoeg mensen die die tegenwoordig niet meer hebben, omdat er niet heel veel meer onder valt, veel dingen worden toch weer verhaalt op een andere hoger liggende verzekering, inboedel bijvoorbeeld, en het kan best zijn dat dat in dit geval ook zal gebeuren).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:05

Oh ja AVP :)*

Is dat serieus niet meer verplicht?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:18

spatter schreef:
Zo op de foto's te zien is het volgens mij geen straat waar ook auto's door heen rijden.
Als het een wandelgedeelte is , mag je daar niet met een paard komen, ook te voet blijf je bestuurder!

Maar dan nog vind ik het niet erg doordacht om met een paard op zaterdag in de drukte door zo'n straat te rijden.
Het is geen kleine pony en menig niet paardenmens is behoorlijk onder de indruk van zo'n groot dier en het hoeft maar iets zijn kont te keren en het raakt voorbijgangers of winkelmateriaal.
Of het loopt dus een winkel binnen met alle risico en schade vandien.

Hopelijk hebben de meiden er wat van geleerd.

Rijden inderdaad geen auto's, zelfs fietsers mogen er niet komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:45

LBLGypsyCobs schreef:
Oh ja AVP :)*

Is dat serieus niet meer verplicht?

Is volgens mij nog nooit verplicht geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:50

Nee, vandaar dat er ook nog wel eens wat kinderschades worden afgedaan als 'dat doet die van mij niet'.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:06

Kan eindelijk eens die verzekering van het ruiterbewijs gaan betalen.

Ik zie dit puur als ongeluk. als je er gewoon mag komen, dan is het niet meer dan een ongeluk. Hetzelfde kan gebeuren als je in het bos rijdt. Ja, dan glijdt je paard niet uit in een winkel, maar kan wel wegzakken in een berm of in een veerooster vast komen te zitten (zonder dat je er met opzet overheen reed natuurlijk). Of schrikken en tegen een auto springen.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:09

Snap niet waarom je een ijsje ter paard moet halen. Dat kan toch ook na dat je hebt paard gereden. Amazone heeft geluk dat het paard geen slachtoffers heeft gemaakt en alleen maar schade aan de desbetreffende winkel. Zo onnodig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:29

germie maar ze mocht daar helemaal niet komen!

Wordt tijd dat ruiters eens inlezen in de verkeersregels voordat ze op pad gaan.

Winkel had flinke schade dus dat kan nog een duur geintje worden, dat ijsje halen.