Gezondheidscertificaat verplicht bij import in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:55

Rhino staat niet in die lijst.
En droes ook niet, wel kwade droes (andere ziekte)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-05-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Gezondheidscertificaat verplicht bij import in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:56

Klopt, zag ik ook al, maar ik weet toen in Alken Rhino uitgebroken was in een interview de DA zei dat het meldplichtig was. Ik ga eens verder zoeken bij het vlaams paardenloket

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:00

Mij ontgaat het doel van deze maatregel.

spatter schreef:
Het hele paspoortgebeuren in Belgie is 1 grote flauwekul.
In Nederland mag je gewoon een buitenlands paspoort hebben maar in Belgie moet het ineens aangepast worden met dito kosten.

Ik moest mijn in Belgie gekochte paard anders mooi wel laten inschrijven bij het Nedelandse stamboek. Die regels zijn recent veranderd. Maar hij mocht idd wel zijn Belgische papieren houden. Ik vind het Nedelandse paspoort veel mooier en steviger dus van mij hadden ze die er wel meteen bij mogen doen, een duur grapje was het toch al, voor zo'n stom stickertje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:02

Hm ik vind een hele lijst met allerhande (virale) infecties die meldplichtig zijn. Waaronder ook influenza en hep. A. Van Rhino vind ik niks. Ik krijg als ik op "meldplicht Rhino" zoek allemaal nederlandse artikels ipv Belgische ( :roll:) en in Ned. lijkt geen meldplicht te zijn dus nu ga ik twijfelen of dat in België wel zo zou zijn.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:03

SandraVerl schreef:
ariatje schreef:
Ja maar NL laat het weten. In BE moffelen ze het weg....Wat niet weet...wat niet deert.

Sorry hoor, maar wil je geen aannames doen over mijn land die niet correct zijn! Hier worden geen ziektes weggemoffeld en de meeste dieren worden hier gewoon netjes ingeënt en ontwormd. Je hebt in alle landen mensen die het niet nauw nemen met goede zorg, die soort kom je in Nederland ook tegen.

Ik woon al bijna 10 jaar net over de grens in belgie...in nl worden droesmeldingen gedaan. Hier krijg ik pas nadat een paard beetje op de been is te jhoren van een stal grenzend aan mijn wei dat er droes was. Dierenarts bijhalen, mwa, we verkopen dit paard en zadelen anderen ermee op, maar dat zal in meer landen voorkomen maar wat ik hier mee maak in dieren "welzijn" sorry dat maak je in nl pak minder mee...men loopt hier toch nog achter met veel zaken -O- ( dat is 1 van de redenen dat ik terug wil naar nl :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:24

België loopt achter op veel zaken? Weet je, droom gerust verder zou ik zeggen. Vind het eigenlijk toch wel raar, dat ik vaak netjes op het nieuws zie dat men uitbraken van droes en rhino meldt. Ik lees trouwens ook massa's nieuwsberichten omtrent dieren die weggehaald worden bij hun bazen die ze slecht verzorgen, oproepen om te melden wanneer dieren zonder voer en drinken staan en vanaf de eerste koude worden eigenaars van vee en paarden opgeroepen om de juiste maatregelen te nemen. Paardenasielen zitten vol met in beslag genomen dieren, maar ja, door 1 buur die het niet zo nauw neemt, ken jij natuurlijk alle Belgen hé.

Ik ken trouwens een Nederlands gefokte sportpony, die hoog in de sport loopt en als jonkie in Nederland uit een bufferzone gesmokkeld is. Al de dieren binnen die zone moesten eigenlijk afgemaakt worden owv een besmettelijke ziekte. Deze pony is samen met nog anderen, illegaal buiten de zone gebracht. Fijn voor het dier dat het nog leeft, maar hij had ook anderen kunnen besmetten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:42

Ik weet ook niet anders dan dat in Belgie keurig gemeld word dat er Rhino bij een manege.Ik geloof nu echt niet dat belgen slechter zijn voor hun paarden als nederlanders.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:58

Geldklopperij...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:06

sandravrl, ik ga niet in discussie

Het aanmelden in een databank was toch al van Nl naar Be? dat moesten wij ook, een hele toestand iig toendertijd.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 12-05-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sneer naar Belgen verwijderd. Dit is onnodig kwetsend en niet relevant voor het topic.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:09

het is vooral geldklopperij.
ongelooflijk wat een boeltje ze er niet allemaal van maken,puur om weer extra geld uit de zakken te kloppen.

en dan zijn ze verwonderd dat er ontelbare paarden gewoon nooit op de nieuwe naam van de eigenaar gezet worden(bv recreatiepaarden)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:20

liekensancho schreef:
sandravrl, ik ga niet in discussie, je kent mijn situatie niet en ik ben gewend dat veel belgen zeer hard snoeven en dat maakt het volk er niet mooier op.

Het aanmelden in een databank was toch al van Nl naar Be? dat moesten wij ook, een hele toestand iig toendertijd.

Gek, die reputatie hebben Nederlanders (en wat wordt dat hier mooi bevestigd door sommigenl) in Belgie ook.
Voor zo'n lelijk volk te zijn houdt het Nederlanders toch niet tegen om hier te komen wonen (vaak illegaal ook nog maar dat mogen we niet zeggen.)

De meest verwaarloosde dieren zowel mentaal als fysiek die ik heb op gevangen kwamen allemaal van Nederland. Ook al zo apart voor een volk dat zo ver boven ons staat kwa moraal en verzorging v paarden. Ofwel: maak jezelf wijs wat je wil maar als je echt denkt dat Nederland zoveel beter voor de paarden is als de landen rondom ze dan staat je nog een teleurstelling te wachten als je een keer je ogen gaat open doen vrees ik. Heb tegen die tijd anders nog wel mooie foto's van paarden die van Nederland komen en niet van de minste fokker(s) ook nog. Nederland heeft even veel rotte appels als Belgie. Als je echt denkt van niet is 'wie steekt nu eigenlijk z'n kop int zand' best een goede vraag.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:11

Deze verplichting bestaat ook in Nederland en Duitsland.
Wil je met een paard reizen van Nederland naar Duitsland hebt je Gezondheidscertificaat nodig, en vv. ... en dit al als je op competitie gaat!
Alleen België onderscheidt import van paarden, uit landen die niet onder BENELUX horen, met paarden die deelnemen aan sport/recreatie/fokkerij/culturele happenings.
Koop je een paard in Duitsland en wilt het importeren naar Nederland ... hebt je Gezondheidscertificaat nodig. Andere richting ook!

Importeer je een paard vanuit oostblok landen of Estland, Rusland, Griekenland, Spanje, Portugal, enz enz enz ... is het toch gewoon logisch dat het dier met een gezondheidscertificaat reist? Wat is daar het probleem mee. Het is zelfs verplicht bij alle EU-staten dat dieren MOETEN reizen met Gezondheidscertificaten ... zij het paarden, katten, honden, reptilen ... noem maar op.

Het is niet nieuw ... alleen een verscherping van de regel nav van verschillende toestanden die voorgekomen zijn nav geimporteerde paarden die besmet ware met besmettelijke ziektes.

Snap niet waarom iedereen zich druk maakt. De wetgeving bestaat al jaren, heeft zijn nut, en hoort bij verantwoordelijk paardenhouderij. Niemand wilt een ziek paard vervoeren en zeker niemand zit op een besmetting te wachten afkomstig van de buurman's nieuw ingevoerde paard gewoon omdat diezelfde buurman te laks of lui of een vrek was om eerst een Gezondheidsheids attest te vragen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:13

SandraVerl schreef:
ariatje schreef:
Ja maar NL laat het weten. In BE moffelen ze het weg....Wat niet weet...wat niet deert.

Sorry hoor, maar wil je geen aannames doen over mijn land die niet correct zijn! Hier worden geen ziektes weggemoffeld en de meeste dieren worden hier gewoon netjes ingeënt en ontwormd. Je hebt in alle landen mensen die het niet nauw nemen met goede zorg, die soort kom je in Nederland ook tegen.

Jouw land is ook mijn land. En ik zie heel duidelijk de verschillen. Sorry.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:28

Ayasha schreef:
liekensancho schreef:
sandravrl, ik ga niet in discussie, je kent mijn situatie niet en ik ben gewend dat veel belgen zeer hard snoeven en dat maakt het volk er niet mooier op.

Gek, die reputatie hebben Nederlanders (en wat wordt dat hier mooi bevestigd door sommigenl) in Belgie ook.
Voor zo'n lelijk volk te zijn houdt het Nederlanders toch niet tegen om hier te komen wonen (vaak illegaal ook nog maar dat mogen we niet zeggen.)

De meest verwaarloosde dieren zowel mentaal als fysiek die ik heb op gevangen kwamen allemaal van Nederland. Ook al zo apart voor een volk dat zo ver boven ons staat kwa moraal en verzorging v paarden. Ofwel: maak jezelf wijs wat je wil maar als je echt denkt dat Nederland zoveel beter voor de paarden is als de landen rondom ze dan staat je nog een teleurstelling te wachten als je een keer je ogen gaat open doen vrees ik. Heb tegen die tijd anders nog wel mooie foto's van paarden die van Nederland komen en niet van de minste fokker(s) ook nog. Nederland heeft even veel rotte appels als Belgie. Als je echt denkt van niet is 'wie steekt nu eigenlijk z'n kop int zand' best een goede vraag.

Ja rotte appels zijn er overal, klopt als een bus. Maar sorry Belgie gaat ( over het algemeen ) anders met dieren om. Hier zie ik honden 24 / 7 opgehokt nooit maar dan ook nooit uitgelaten worden. Nooit! Voor heel hun leven. Als ik om mij heen kijk 6 van mijn buren al....dat zijn de honden.

De paarden, hier heel gewoon paard ALLEEN op een paar vierkante meter tussen de woonhuizen. In nl echt niet zo snel. De buren staan dat direct op de achterste benen en bellen de dierenbescherming. Hier gaan buren totaal anders met elkaar om. Als jij niet over mij klaagt, klaag ik niet over jou. En zo zie ik een hoop verborgen dierenleed.

Zwerfkatten, my God! Kastreren, steriliseren? Weet je wat dat kost. Mega zwerfkatten probleem in BE.
Nederlanders die graag in Belgie wonen. Ja meer wooncomfort voor minder geld. En wat zien de Belgen ons graag komen. Een goede Hollander is er een waar je goed geld aan kunt verdienen.

Ik ken beide landen. Ken de goede en minder goede kanten van beide. Is NL heilig? Nee, absoluut niet. Is BE heilig? Nee, net zo min. Maar in NL worden de zaken graag benoemd, heel direct. In BE wordt het verzwegen en bijvoorkeur weggemoffeld. Wat niet weet wat niet deert. Blijf onder de radar dan krijg je geen gezeur.

Ik weet van uitbraken van Rhino die gewoon worden verzwegen....sorry. Ja achteraf wordt er terloops iets over gezegd. Medicatie die allang niet meer is toegestaan maar nog vollop wordt gegeven omdat het goedkoper is...enfin ik laat het er maar bij.

Maar als ik dan hoor dat er bloedgetrokken moet worden im een NL paard te importeren naar BE dan moet ik toch even lachen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:51

Ariatje +:)+ , dat is ook mijn ervaring.

Ik woon in Nederland maar heb familie en veel paarden vrienden in België en het is echt anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:19

ariatje schreef:
Ja rotte appels zijn er overal, klopt als een bus. Maar sorry Belgie gaat ( over het algemeen ) anders met dieren om. Hier zie ik honden 24 / 7 opgehokt nooit maar dan ook nooit uitgelaten worden. Nooit! Voor heel hun leven. Als ik om mij heen kijk 6 van mijn buren al....dat zijn de honden.

De paarden, hier heel gewoon paard ALLEEN op een paar vierkante meter tussen de woonhuizen. In nl echt niet zo snel. De buren staan dat direct op de achterste benen en bellen de dierenbescherming. Hier gaan buren totaal anders met elkaar om. Als jij niet over mij klaagt, klaag ik niet over jou. En zo zie ik een hoop verborgen dierenleed.

Zwerfkatten, my God! Kastreren, steriliseren? Weet je wat dat kost. Mega zwerfkatten probleem in BE.
Nederlanders die graag in Belgie wonen. Ja meer wooncomfort voor minder geld. En wat zien de Belgen ons graag komen. Een goede Hollander is er een waar je goed geld aan kunt verdienen.

Ik ken beide landen. Ken de goede en minder goede kanten van beide. Is NL heilig? Nee, absoluut niet. Is BE heilig? Nee, net zo min. Maar in NL worden de zaken graag benoemd, heel direct. In BE wordt het verzwegen en bijvoorkeur weggemoffeld. Wat niet weet wat niet deert. Blijf onder de radar dan krijg je geen gezeur.

Ik weet van uitbraken van Rhino die gewoon worden verzwegen....sorry. Ja achteraf wordt er terloops iets over gezegd. Medicatie die allang niet meer is toegestaan maar nog vollop wordt gegeven omdat het goedkoper is...enfin ik laat het er maar bij.

Maar als ik dan hoor dat er bloedgetrokken moet worden im een NL paard te importeren naar BE dan moet ik toch even lachen.

Wauw 6 hele belgen. ja, dan kan je wel oordelen over een heel land ja.
Vreemd dat het merendeel van de honden en paarden die ik ken toch echt goed verzorgd worden. Ja, klopt, er zijn debielen met paarden op een postzegel maar goed, als ik op bokt lees, heeft Nederland daar ook geen tekort aan.

Heel vreemd is ook, dat er toch een hele hoop in beslagnames zijn en dat er over verwaarloosde dieren die ik in de omgeving gekent heb, wel degelijk snel gebeld werd. Zelfs over dieren die niet eens verwaarloost waren (enfin, dat waren ze wel maar ze werden daar opgevangen dus op dat adres werden ze wél goed verzorgd maar je hebt ze niet op een vingerknip weer mooi rond.) waar ze telefoon over bleven krijgen. :)

Zwerfkatten is inderdaad een probleem. Daar heb je gelijk in. Maar wederom; als ik op bokt lees is dat niet enkel hier een probleem. Bovendien zijn er projecten (felix project) die ze gratis komen halen en castereren/steriliseren.

Dat je zegt dat de Belgen de Nederlanders graag zien komen zegt mij eigenlijk al genoeg over hoe realistisch jouw beeld van hier is. Ik woon in een grensgebied en lieve schat, het spijt me dat ik het je moet zeggen maar als er nu één volk is dat niet graag gezien is (en hier zitten heel veel immigranten) dan zijn het de Nederlanders. :)

Er is de afgelopen heel veel veranderd. Ik weet niet waar jij zit natuurlijk, wellicht scheelt het ook per provincie (daar ben ik zelfs van overtuigd) maar in de provincie waar ik zit, heb ik helemaal niet de ervaring dat die toestanden veel meer voorkomen dan Nederland.

Oh wat ontwijk je trouwens handig de verwaarloosde nederlandse paarden die hier komen. En dan heb ik het niet over fokkers die toevallig een hengst en een merrie vonden en die bij elkaar gooide.
Nee lieve meid, ik denk dat in verhouding, paarden het in BE niet slechter hebben dan in NL.
Zoals Peterina zei is de regelgeving enkel verscherpt, het is geen nieuwe regel.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:20

fijn dat op 1 post al 3 mensen dit vinden en 1 belg hier stug blijft beweren dat het allemaal hetzelfde is als in NL. De normen en waarden liggen gewoon anders in de landen.
Aangifte doen bij politie ( er was geen dierenbescherming voor handen in BE dus moet je bij politie je melding doen) helpt ook geen jota. Als er bij een stal een hengst tot moes geslagen is met een zweep omdat hij over hindernissen moest, nog jong en onervaren en de groom huilend bij mij aan de deur stond... en er niet ingegrepen wordt, dat zegt al genoeg. Er stonden er meer met striemen op stal en paard tot aan zijn hoeven bloederige striemen, dus de huid eraf geslagen. Dit is geen op zich staand feit... nu in een compleet andere regio worden de paarden de trailers ingeslagen gestampt en gedaan, komen jonge dieren amper buiten en staan op 1 jaar al met dikke benen, dan de bovengenoemde honden die nooit van erf afkomen. Jagers die op je beesten schieten.
Dat is het land wat eisen aan buurlanden gaat stellen.
Natuurlijk wil je niet dat er 'ziekten' overgebracht wordt... maar in veel gevallen hier betreft het 'hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten'.
Ik maak er ook geen woord meer aan vuil.
Hoera, 1 belg die dieren opvangt :-), ja, er kunnen er niet genoeg zijn. In Nl worden ze gemeld omdat veel burgers zich ook verantwoordelijk voelen. hier kun je melden wat je wilt maar zolang het eten en drinken krijgt.
Ik ga mijn energie weer even in mijn dieren steken ;-).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:36

Volgens mij moet je gaan integreren want dierenbescherming hebben we hier zat. :+

Ken genoeg Belgen die paarden op vangen, hele stallen. Dat je dat niet weet zegt ook genoeg.

Ik kan ook wel wat mooie situaties opnoemen die ik in Nederland en van Nederlanders ken. Gek dat de paarden die in de winter geen hooi bij gevoerd kregen op een kale weide vlakbij de mijne van Nederlanders waren. Dat de stal waar 2 van de 36 dieren waarvoor gebeld was (door een Belg naar die onbestaande dierenbescherming) het overleeft hebben van Nederlanders was. En dat de vorige Nederlanders die daar zaten ook al de onbestaande DB op bezoek hadden en naar Nederland terug zijn gevlucht.
En zo kan ik nog wel even door gaan. Dit gaat dan over twee dorpen he. :+

Er zitten nu eenmaal minder Belgen op bokt en bovendien is tellen precies ook al een verleerde kunst.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:54

ik snap je frustratie, dierenopvang is gewoon frustrerend, ga door met je goede werk, ik ga hier niet verder op in, sommige mensen hebben gewoon een blad voor hun hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:00

Zo wat een heisa zeg. Als je de zorg voor paarden beter vindt in Nederland (en andere dieren) dan ga je met je beesten toch gewoon weer die kant op? Of is het omdat je ze dan niet meer kan betalen?

Op de meeste plekken waar ik kom zie ik paarden in het land, in groep. Of dat nu particulier is of wedstrijdstallen. Vanaf het weer en de bodem het toelaten gaan ze naar buiten. Geen enkele stal laat paarden toe zonder het boekje en entingen na te kijken. Iets niet in orde? Jammer maar helaas. Ofwel vertrek je ofwel regel je de prikken zo snel mogelijk.
Droes, rhino, alles wordt hier gewoon gemeld. Zoiets gaat ontzettend snel rond via eigenaars hoor.
Op bokt zitten alleen heilige boontjes en moraalridders. Denk je echt dat iedere bokker zo piekfijn in orde is met alles? Wil ik nog wel een keer zien, of het overal picture perfect is.
Er zijn volgens mij zat situaties in NL die in België volgens jou zo vaak voorkomen. Dierenbescherming onbestaande, wat een grap. Ze zullen niet overal perfect werken maar ze zijn er heus wel. En anders mail je maar rechtstreeks naar de FOD Dierenwelzijn en de minister.

Ga je schamen om je uitspraken. Het is niet omdat 1 stal het doet dat het hele land zo achterlijk is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:13

Ik snap een paar dingen niet:
1. Als Belgen echt zoveel lakser zijn zou je een verstrenging moeten toe juichen. Dat geeft weer dat men er mee bezig is lijkt me.
2. Als Nederlandse paarden zoveel gezonder zijn heb je al helemaal niks om je druk over te maken.
3. Waarom blijf je in een land dat zó tegen je waarden in gaat. Is geld dan blijkbaar belangrijker dan houw waarden dat paarden verzorgd moeten worden? Of overdrijf je gewoon? Als ik werkelijk zo zou denken zou ik voor geen geld van de wereld in dat land blijven wonen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:28

Ik begrijp je hoor. Belgen zijn nogal achterljk en de waarheid kwetst hé.

Je ziet dat hier op bokt toch ook? Alle Nederlanders zijn allemaal altijd zo hoog in met dierenwelzijn voor paarden en hun dieren. Het is altijd hetzelfde liedje hier. Altijd weer zo'n domme belg die gaat vertellen dat zijn paard raar doet, terwijl die alleen staat. En dan zijn het altijd de Nederlanders die allemaal in discussie moeten met die Belgen die vinden dat een paard prima alleen kan staan, want in Nederland is zoiets ondenkbaar. Nog nooit een Nederlander gezien hier die vond dat het prima kon.
Altijd weer die Belgen die hier topics openen over hun paard die spastisch op de grond ligt te stuiptrekken, en dan word je als Nederlander er moedeloos van als je dan hoort "jamaar weet je wel wat het tarief is zaterdagavond? Ik bel wel maandag naar de DA hoor". Nog nooit een Nederlander ontmoet hier die belangrijke medische problemen laat aanslepen of liever geen geld uitgeeft aan zijn dier.
Altijd weer die Belgen op die foto topics die met slecht passende zadels en strakke slofteugels tonen dat ze kunnen rijden. Nog niet te spreken dat er bij zijn die op 2,5 al beginnen, nooit gezien in Nederland!
Ook hier nog nooit gezien dat de dierenbescherming niet helpt. Als iemand een topic opent over een verwaarlozing is het altijd een belg wanneer er gemeld wordt "ik heb het gemeld, maar ze zeggen dat ze niets kunnen doen". Nee in Nederland wordt altijd direct actie ondernomen.
En dan zijn het ook nog altijd die Belgen die op BB topics openen over pretnesten terwijl de asiels vol zitten. Een Nederlander heb ik dat nog nooit zien doen.

Nee, met die Belgen is niets aan te vangen. Decenium bokt en dat een Nederlander zijn paard slecht houdt of behandeldt heb ik nog nooit gezien, zijn toch altijd die Belgen. Ik zou terug naar Nederland gaan wonen, waar iedereen beschaafd met zijn dieren omgaat en zulke dingen een echte rariteit zijn. Heb je er in ieder geval geen last meer van :j .

Volgens zijn al die mensen hier in de buurt trouwens die hun paarden in grote weiden in groep houden en goed verzorgen genaturaliseerde Nederlanders. Kan niet anders, want ze zijn met zoveel, en dat past toch echt niet in de mentaliteit van de gemiddelde Belg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:04

In deze regio kunnen we iets wat in NL niet kan: hengsten paardwaardig op pension houden, inclusief sociaal contact en weidegang. Sterker nog, de mijne heeft 6 jaar vrolijk en vrij 24/7 in het land kunnen lopen in een (kleine) groep :D
En mijn shet hengst van 9 vindt zijn luie leventje prima. En ik ken er zo nog wel een aantal. Sportpaarden gaan eveneens in het land, samen met manegepaarden. Niet overal maar de tendens is er zeker wel en is gewoon norm geworden. Plekken waar ze 24/7 opgehokt blijven zie je steeds minder en hebben het keihard in concurrentie met de andere.

Tuurlijk zullen er nog zijn. Maar die zijn er in NL ook. Die zijn er overal. Misschien wel een verschil tussen NL en België: we moeten ons niet nodeloos bewijzen om steeds de beste te zijn.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:16

SandraVerl schreef:
Ik ken trouwens een Nederlands gefokte sportpony, die hoog in de sport loopt en als jonkie in Nederland uit een bufferzone gesmokkeld is. Al de dieren binnen die zone moesten eigenlijk afgemaakt worden owv een besmettelijke ziekte. Deze pony is samen met nog anderen, illegaal buiten de zone gebracht. Fijn voor het dier dat het nog leeft, maar hij had ook anderen kunnen besmetten.

Onwaarschijnlijk verhaal.
Ja er zijn wat jij bufferzones noemt geweest in de vogelgriep en mond-en-klauwzeer periodes en er zijn toen veel dieren geruimd, maar paarden vielen daar buiten.
Er was wel een vervoersverbod, maar voor paarden een kortere periode dan bij het vee(mkz)
Overigens, in de bufferzones, een x aantal kilometers rond een daadwerkelijke besmette zone, is sowieso niks geruimd.
Wij woonden destijds in zo'n bufferzone, en na enige tijd mochten we gewoon met onze paarden over straat. (Wat we overigens nooit gedaan hebben uit solidatiteit met de veebedrijven om ons heen die hermetisch op slot zaten)
Laatst bijgewerkt door idje op 12-05-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:18

Met verbazing lees ik sommige reacties.
Kennelijk raak ik een gevoelig punt.

Nederlanders en Belgen verschillen nou eenmaal meer dan dat sommige denken.
Nederlanders zeggen wat ze bedoelen Belgen bedoelen niet altijd wat ze zeggen. Daardoor ontstaat ruis, onduidelijkheid en frustratie.

Belgen vinden Nederlanders onbeschoft omdat we onomwonden zeggen wat we denken. Nederlanders vinden de Belgen onbeschoft omdat ze NIET zeggen wat ze denken maar voor het moment diplomatieke antwoorden geven maar averechts doen.

De Belgen vinden de Nederlanders gierig omdat ze één koekje bij de koffie krijgen. De Nederlanders vinden de Belgen gierig omdat een tuinhekje 50 jaar mee moet gaan en mocht het uiteindelijk toch aan ouderdom bezwijken proberen ze de schuld in de schoenen van de " geburen " te schuiven zodat zij kunnen betalen.

Belgen durven geen risico's te nemen en willen dat alles bij het oude blijft. Nederlanders omarmen verandering omdat je er wel eens beter van zou kunnen worden.

Nederlanders hebben te vaak een grote mond, weten dat donders goed zelf en hebben geen probleem naar verloop van tijd sorry te zeggen. Ik moet de eerste Belg nog tegen komen die zijn fout toe geeft.

We verschillen dus meer dan we denken. Zo ook in het houden van dieren. Nee natuurlijk niet iedereen maar over het algemeen. En zolang mijn dierenarts nog zegt Ik ben liever een paard bij een Nederlander dan bij een Belg dan weet ik genoeg. En de DA is een Belg btw...

Een pré moet ik de Belgen geven, jullie paarden lopen veel meer buiten. De runderen ook. Top. Maar geef die paarden er een kameraadje bij. Alleen staande paarden, opgehokte honden, niet steriele buiten lopende katten zijn echt niet meer van deze tijd. En ga enten! Honden, paarden en katten! Verkeerde zuinigheid!

Nee ik hoef geen relaas te horen van de mensen die dat wél doen. Die hoeven zich ook niet aangesproken te voelen. Maar in verhouding tot hoe om te gaan met dieren loopt Belgie toch wat achter de feiten aan. Als de Belgen dan willen leren van de Nederlanders en Nederlanders willen leren van de Belgen dan krijgen we een vriendelijk beschaafd volk die gezamelijk met een pintje kunnen lachen om de grollen van hun gezonde dieren.