Duitsland: dierenarts moet schadevergoeding betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:48

Dat alles lijkt me vrij irrelevant voor deze gerechteljike uitspraak, en het precedent dat het schept
.

Ibbel

Re: Duitsland: dierenarts moet schadevergoeding betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:52

Veel uitspraken zijn niet relevant voor de dagelijkse praktijk.

Ik ga ook niet na een vrijspraak van een drugkoerier denken: hé, is het zo makkelijk er onder uit te komen, dat ga ik ook doen.
Zo ga ik ook niet na de toewijzing van schadevergoeding denken: hé, ligt het geld zo makkelijk op straat, ik ga bij de eerste de beste fout mijn DA aanklagen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:55

Je denkt imo vrij licht over de omkering van bewijslast.
Ook denk ik dat je schromelijk de gevolgen onderschat van deze mogelijkheid.
En drugkoerier worden is niet echt te vergelijken met schadevergoeding eisen.....

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:51

Denk dat er 100k ge-eist is om alle kosten te dekken van opfok en opleiden. Duitsland is daar nogal drastisch in. Maar dat het ge-eist is, wil niet zeggen dat het ook toegewezen wordt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:35

Ibbel schreef:
Veel uitspraken zijn niet relevant voor de dagelijkse praktijk.

Ik ga ook niet na een vrijspraak van een drugkoerier denken: hé, is het zo makkelijk er onder uit te komen, dat ga ik ook doen.
Zo ga ik ook niet na de toewijzing van schadevergoeding denken: hé, ligt het geld zo makkelijk op straat, ik ga bij de eerste de beste fout mijn DA aanklagen.

Ehm Ibbel, ik woon in het land waar deze uitspraak nu gedaan is. En het eerste wat ik las op het forum waar ik het ook al gezien had?........................ En dat meer dan 1 keer he, ja ik zit ook in zon gerechtsgeval met mijn DA. Of als ik dit geweten had, ik dacht dat ik geen kans zou hebben.
En deze verhalen gingen dan van: paard moest een prikje hebben vanwege het een of ander. DA had helaas een ader geraakt, kan een keer gebeuren. Maar kreeg daardoor wel een ontsteking waardoor de DA nog een aantal dagen moest komen. En die rekening wil ik niet betalen. Zelfs die beginnen het dus al op die omgekeerde bewijslast te gooien.

Ik zat alleen nog maar met mijn mond open.

Maaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrr :D Er is vanmiddag nog een nieuw stuk omtrend deze uitspraak gepubliceerd. En de uitspraak schijnt wat genuanceerder te zijn.

http://www.wir-sind-tierarzt.de/2016/05 ... -tierarzt/

Er moet dus in eerste instantie bewezen worden dat het om een grove fout van de DA gaat. Pas daarna gaat die omgekeerde bewijslast in. En als er bepaald wordt dat het om een simpele inschattingsfout, blijft de bewijslast bij de eigenaar van het paard.

Maar ik blijf het eens met de meeste hier, dat de DA's zich echt wel gaan indekken met extra foto's en meer boxrust. Maar de volledige uitspraak is dus nog niet vrijgegeven, en ik heb toch nog wel wat vragen over het hoe enz. Kan me niet voorstellen dat dit niet een uitgebreidere uitleg zal hebben. Ook met oog op "hij moet dus Grob Fahrlassig dus een grote inschattingsfout gemaakt hebben. Want een ingeroepen expert had aangegeven dat die DA die frisuur had kunnen verwachten. Het paard had dus een tik op het pijpbeen gehad. En daar heb je vrij snel wonden als er eens wat uitgedeeld wordt. En ik ken het ook niet anders dan dat je een frisuur pas na dagen ziet op een foto.
Dus zou deze behandeling al een grootte inschattingsfout zijn, wat wil dan de rest van de DA's nog. Dan gaat het toch echt bij elke tik op het been foto heten.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:27

Als er geen röntgenfoto zijn gemaakt, hoe weet ze dan zo zeker dat de breuk het gevolg is van een haarscheurtje? Heel apart

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:52

Inoterry schreef:
Mijn paard had op woensdag een flinke klap tegen zijn been gehad en daar zat een redelijk diepe wond die gehecht moest worden. Vrijdag voor de zekerheid toch nog maar foto's laten maken, was werkelijk niks op te zien. Een paar dagen later brak mijn paard alsnog zijn been op die plek |( , er zat dus toch een haarscheurtje. Niemands schuld, gewoon een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden.
Vind dit echt niet fijn om te lezen. Dit zou inderdaad in kunnen gaan houden dat dierenartsen bij elke trap tegen het been langdurige boxrust en foto's gaan adviseren om zichzelf in te moeten dekken.

Wat erg voor je: heel veel sterkte met het verlies.

Mijn ervaring is dat de Duitse dierenartsen hier in Duitsland, veelal sowieso uitgebreider onderzoeken en behandelen. Heb hier een paard van klant staan, waarvan de da ook gewoon elke dag komt kijken als er iets is, de wondverzorging zelf doet etc. (wanneer deze niks voorstelt). Wij vinden dit als nuchtere Hollanders overdreven en zonde van het geld, maar hier is ook veel eerder een cultuur dat men voor nagenoeg alles naar het Gerecht gaat, helaas, dus kan me ook wel voorstellen dat a. gewoon zoveel mogelijk geld willen verdienen :-) en b. zich zo goed mogelijk willen indekken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:41

Grinnik ja Avaluna de eerste keer dat ik bij mijn huidige (Duitse) dierenarts kwam stond ik heel raar op mijn neus te kijken dat zelfs ik niet voor moest brengen. werd allemaal gedaan door assistentes :D
Nou heb ik ondertussen mijn DA aardig opgevoed :P En hou ik gewoon zelf mijn paard vast ed. Maar dat is ook omdat mijn maandagmorgen heel vroeg modelletje een beetje een draak is <<) Houdt niet zo van dierenartsen, en is uberhaupt nogal lastig in omgang. Maar mijn DA weet dus ook dat ik bepaalde dingen heel goed zelf kan. Hij noemt me tegenwoordig al gekscherend zijn assistente :')