Studie: strakke neusriem veroorzaakt angst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:20

Het aansnoeren van een neusriem is niet alleen zeer onprettig omdat wangen en tanden in elkaar gedrukt worden maar juist ook omdat de plek van de meeste hoge ( Engelse) neusriemen precies over zenuwuiteinden en bloedvaten loopt. Die worden als het ware afgesloten waardoor de gevoeligheid van de mond kan afnemen ( en bij het losmaken juist weer veel pijn veroorzaakt); je krijgt dan als het ware een "dood" gevoel in en om de paardenmond.
Aansnoeren is dus een slechte oplossing;
a. doet het pijn op de plek zelf,
b. belemmert het de doorbloeding in het paardenhoofd,
c. kan, doordat het zenuwbanen afknijpt, een dood gevoel geven in de paardenmond.

Op onderstaande plaatjes is goed te zien hoe de zenuwbanen en bloedvaten in het paardenhoofd lopen. Op het 1e plaatje is in het geel de plek van de hoge neusriem ingetekend.

Overigens is dit ook meteen een reden om voorzichtig te zijn met allerlei bitloze optomingen, die soms op dezelfde wijze de bloedvaten en zenuwbanen afknijpen.

Afbeelding

Afbeelding

Malyma

Re: Studie: strakke neusriem veroorzaakt angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:28

Het lijkt mij dat wanneer je er nog 2 vingers ruimte tussen laat, de neusriem nog steeds (hinderlijk) drukt wanneer het paard met zijn kaken beweegt (kauwen op het bit bijv.)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:31

Hmm, interessant allemaal. Wat zou je als alternatief dan kunnen gebruiken? Een micklem?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:31

Helaas wel degelijk een onderzoek dat nog nut heeft. Ik lees nog veel te vaak "gewoon de neusriem twee gaten strakker" terwijl ik denk "losser bedoel je... Vaster kan ie toch haast niet meer..."
Ik zou het echt toejuichen als neusriemcontrole standaard werd zodra je de losrijring wil betreden.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:41

Ik keek ook niet raar op van dit onderzoek.. En inderdaad zoals Ayasha hierboven al zegt, een neusriemcontrole zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden! Goed idee zelfs :)

Ik heb zelf ook een hoofdstel met aansnoerneusriem, maar deze zit losjes, je kunt gewoon een open ruimte zien tussen het hoofd en de neusriem.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:43

Citaat:
Hmm, interessant allemaal. Wat zou je als alternatief dan kunnen gebruiken? Een micklem

Geen neusriem of wellicht een kineton.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:44

Knn je de neusriem van een willekeurig hoofdstel verwijderen zonder de verder werking cq ligging van het hoofdstel te comprimeren?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:46

wilma84 schreef:
Citaat:
Hmm, interessant allemaal. Wat zou je als alternatief dan kunnen gebruiken? Een micklem

Geen neusriem of wellicht een kineton.

vraag me af wat er dan met de ligging van het bit gebeurt.
Vraag me af of bitloos uberhaupt dan wel zo vriendelijk is gezien dat zo hard op de neus inwerkt?
dan is dat ook alweer achterhaald? of is dat dan weer overdreven om te zeggen

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:55

Ligt het aan mij of rapporteren ze niet wat de verschillen tussen de condities zijn? Dat een paard wat niet bekend is met een neusriem gestresst raakt als je er ineens een aan snoert vind ik nogal logisch. Nu weet je nog niet of het aan de strakte ligt of gewoon aan het dragen van een neusriem op zichzelf.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:56

leeneliefje schreef:
vraag me af wat er dan met de ligging van het bit gebeurt.
Vraag me af of bitloos uberhaupt dan wel zo vriendelijk is gezien dat zo hard op de neus inwerkt?
dan is dat ook alweer achterhaald? of is dat dan weer overdreven om te zeggen

Een gerenomeerd Amerikaans onderzoekster (Hillary Clayton) heeft ooit (2010? 2011?) een vooronderzoekje gedaan naar de druk die onder de neusriem en onder het kopstuk van een bitloos hoofdstel komt te staan. Dat was meer dan je zou denken. Uiteraard was het geen gevalideerde onderzoeksmethode (haar eigen paard werd als proefkonijn gebruikt), maar het algemene beeld was wel duidelijk. Ik weet niet of ze ooit nog (gedegen) vervolgonderzoek heeft gedaan.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:57

Ik ben ook voor een neusriem controle, denk dat het ook meer bewustzijn brengt bij mensen die misschien wel onwetend dat ding te strak vastzetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:02

Malyma schreef:
Ik ben ook voor een neusriem controle, denk dat het ook meer bewustzijn brengt bij mensen die misschien wel onwetend dat ding te strak vastzetten.

Of expres, omdat het paard anders de tong over het bit gooit of naar buiten laat hangen en dit op het dressuurprotocol als 'verzet' wordt aangemerkt...

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:07

Hilary schreef:
Malyma schreef:

Of expres, omdat het paard anders de tong over het bit gooit of naar buiten laat hangen en dit op het dressuurprotocol als 'verzet' wordt aangemerkt...

Ja die ook

En wat ook terecht als verzet wordt aangemerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:16

Van mij mogen ze de neusriem gewoon afschaffen (voor bithoofdstellen uiteraard). Kan niemand meer discussie hebben over hoe strak of los en is verzet beter zichtbaar.

kim_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:17

Met de ligging van een bit zou op zich niks moeten veranderen, als je de neusriem er af zou halen.. Als het paard het bit accepteert en een juist passend bit in de mond heeft zou hij met een keurig gesloten mond rond kunnen lopen. Een neusriem aantrekken vanwege het feit dat het paard zijn mond open doet of zijn tong over het bit gooit is never nooit geen goede reden.

Dan zal er verder gekeken moeten naar de oorzaak ervoor in plaats van symptoom bestrijding.

Het klopt dat er behoorlijk wat druk op de neus is met een bitloze optoming. Maar dat is met een bit niet anders, alleen vindt de druk hier plaats op tong en lagen.

De ruiter maakt hoe hard de inwerking is met of zonder bit..
Het kan niet zo zijn dat als je een ontzettend harde hand hebt dat je dan door bitloos te rijden in 1 keer heel vriendelijk bezig bent.

Ik denk dat dit soort onderzoeken belangrijk zijn. Ik denk dat het nog belangrijker is dat we met onze paarden werken vanuit het paard.. Zoek een optoming die bij jou en je paard past....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:21

Ik rijd mijn paard al jaren met een lage neusriem waar makkelijk twee vingers tussen kunnen en die netjes hoog genoeg hangt. Paard kan de mond gewoon nog makkelijk openen, dan kan dit toch niet pijnlijk zijn voor haar? Ik kan hem zo optillen en heen en weer schuiven zonder de huid te raken, dan lijkt hij me wel los genoeg te zitten, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:30

Ayasha schreef:
Ik zou het echt toejuichen als neusriemcontrole standaard werd zodra je de losrijring wil betreden.

Idd, en dan gewoon vanaf de B. Voor je de ring in gaat controle... Neusriem te strak; Losser doen of paard weer inladen en huiswaarts.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:00

Heleennn schreef:
Ik rijd mijn paard al jaren met een lage neusriem waar makkelijk twee vingers tussen kunnen en die netjes hoog genoeg hangt. Paard kan de mond gewoon nog makkelijk openen, dan kan dit toch niet pijnlijk zijn voor haar? Ik kan hem zo optillen en heen en weer schuiven zonder de huid te raken, dan lijkt hij me wel los genoeg te zitten, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Ik weet het niet; ik ben uitgegaan van de hoge neusriem, zo'n dikke brede, die zat toen aan het hoofdstel van mijn paard. Ik liet hem er eigenlijk meer voor de sier aanzitten want zat zo los dat je er heel ruim doorheen kon kijken. Er kwamen opmerkingen van "dat het zo toch geen nut had", hihi, dat ik hem er maar afgehaald heb.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:55

Mijn eigen ervaring voor wat het waard is: mijn paard wordt al tien jaar zonder neusriem gereden zonder problemen. Paar maanden geleden leuk hoofdstel mét simpele hoge neusriem gezien en gekocht op de Boktmarkt. Paard vindt het helemaal niets! Los bevestigd, meer dan twee vingers speelruimte, maar elke keer weer hoofd aan been vegen. Tandarts laten komen (kan tenslotte best een haakje zitten), maar geen afwijkingen gevonden. Conclusie:(niet zo) strakke neusriem veroorzaakt boos paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:02

wilma84 schreef:
Mijn eigen ervaring voor wat het waard is: mijn paard wordt al tien jaar zonder neusriem gereden zonder problemen. Paar maanden geleden leuk hoofdstel mét simpele hoge neusriem gezien en gekocht op de Boktmarkt. Paard vindt het helemaal niets! Los bevestigd, meer dan twee vingers speelruimte, maar elke keer weer hoofd aan been vegen. Tandarts laten komen (kan tenslotte best een haakje zitten), maar geen afwijkingen gevonden. Conclusie:(niet zo) strakke neusriem veroorzaakt boos paard.

Precies wat ik ervaar. Ieder paard wat ik rijd is véél blijer, soepeler, meegaander zonder neusriem dan met. Ik ben sowieso van mening dat een mexicaanse neusriem ook al veel beter is (mits goed gebruikt; zachte hand dus, maar dat geldt altijd), en zonder is nog beter. Die druk op die zenuwen en de wangen die pijnlijk tegen de kiezen worden gedrukt is gewoon echt veel erger dan we denken. Ook met losse neusriem.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:41

Ik ken iemand die de sperriem zeer strak gebruikt, ooit gevraagd waarom, ik kreeg als antwoord dat het paard anders z'n mond steeds open deed bij druk op het bit...
Joh...

Ik heb trouwens al vaak commentaar gehad op m'n, volgens hun, te los zittende neusriem, zelfs mensen die het nodig vonden om het te bewijzen door de sperriem over d'r neus te trekken: "ze je, te los"... En ja, ze hebben idd te horen gekregen dat ze met hun fikken van het hoofdstel af moeten blijven!

Ik laat elk jaar m'n hoofdstel controleren bij de tandarts, ook al heeft hij dat hoofdstel en bit al 5x gezien, gewoon even een ander paar ogen laten checken of alles nog comfortabel ligt :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:48

Het verschil tussen een strakke neusriem en druk bij het gebruik van een bitloze optoming, is dat bij een bitloze optoming het wegnemen van druk (release) mogelijk is als het paard doet wat je van hem vraagt.

Een paard leren zijn mond niet te openen door een neusriem te gebruiken, kan echt niet - het enige wat een neusriem doet, is de mond gedwongen gesloten houden.
In tegenstelling tot wat veel wordt gezegd, is neusriem trouwens ook niet nodig 'om het bit op zijn plaats te houden'.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:58

De neusriem was er om op het slagveld er voor te zorgen dat het bit in het heetst van de strijd in de mond bleef en niet van plaats wisselde met het kopstuk.
En om te zorgen dat wanneer de ruiter bij een val aan de teugels zou hangen, het paard de mond dicht houdt en niet met open mond op de grond klapt en zo de kaak breekt.

In het huidige rijden kan de neusriem voor wat stabiliteit zorgen bij het bit, zeker als een ruiter nog moet leren om de handen stil maar meegaand te houden.

Het onderzoek heeft wel een beetje een 'duh!' gehalte, maar is wel relevant omdat de FEI al meerdere malen is verzocht om te gaan controleren en daarbij een tooltje te gebruiken zoals ISES dat gebruikt.
In aanloop naar de OS is er toch vraag naar een vriendelijker beeld in de ring.

Hoewel er waarschijnlijk wel veel meer open monden en tongen uit de mond zijn te zien als de neusriemen losser moeten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:46

Dan zijn ze wel verplicht om ze lucht te geven vanmorgen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:12

Toevallig in een Duits blad vandaag een heel stuk over gelezen, en daarin beweert een onderzoeker dat te strak aangesnoerde riemen, van elk soort hoofdstel onder dierenmishandeling valt en ook een teken van gewoon falen van de ruiterkunde is hele verhaal gelezen en kan ze alleen maar gelijk geven.