Colorado: miniatuurpaardje krijgt artificiële hoef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:24

Ik vind het mooi dat de pony zo nog een 2e kans krijgt. Ik erger me aan de hypocrisie hier. Wel toejuichen om paarden/pony's met een chronische blessure/aandoening hun leven als grasmaaier te laten slijten. Maar een prothese afkeuren omdat het dier volgens hen lijdt. Ik vraag me af of dit dier lijd. Dat zal de tijd uitwijzen. Zou mooi zijn als we over een aantal maanden opnieuw een filmpje kunnen zien. Mocht het sterk vermagert zijn en dor in de vacht zitten, ja dan kan ik geloven dat het lijdt. Nu zeker niet.
En helemaal normaal lopen met een prothese is bijna niet mogelijk. Dit ziet er dan als kreupel uit maar er is niet van pijn. Ook de opmerkingen van het scheef belasten en ontstaan van overbelasting/ slijtage is onzin. Alsof al die grasmaaiers zuiver lopen. Bovendien, mocht dit dier artrose krijgen dan kan ze nog altijd als grasmaaier aan de bak :+ . Ik zie het verschil niet.

Mijn Border Collie moest ten gevolge van een ongeluk zijn rechter achterpoot missen. Hij kon nog alles. Rennen, zwemmen enz. Alleen alles niet meer zolang volhouden als voorheen.
Mijn neef heeft t.g.v. een ongeluk ook een beenamputatie gehad en loopt vanaf zijn 12e met een prothese. Hij loopt niet helemaal zuiver, maar is pijnvrij. Een prothese loopt nu eenmaal niet hetzelfde als je eigen been. Maar dit "kreupelen" wordt niet veroorzaakt door pijn.

Bij dit dier gaat t om een achterbeen. En dat is voor zo'n lichte pony wel te doen. Een voorbeen missen is een veel groter probleem.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 25-04-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:40

Jij verwoord het precies zoals ik net ook vind :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:45

Benfan schreef:
Het is maar de vraag Joolien tot hoever die pony al normaal kon bewegen. Door dat er zo verschrikkelijk word doorgefokt bij deze pony's (zeker in Amerika) heb je behoorlijk vergroeide pony's.. en dat is dan schattig.

Mwah, correcte Amerikanen zijn niet vergroeid, gok dat jij het over dwerggroei hebt, iets wat zéker een probleem is binnen de fokkerij, maar niet elke Amerikaan is een dwerg.

Heb eigenlijk het idee dat de prothese te lang is?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:53

Ik zal dit zelf nooit doen.
Paardje loopt idd mank en denk dat dat erger zal worden.
Ik heb zelf ook een beperking.
En merk zelf door mijn slechte lopen dat is ook snel mank loop zere rug en heup krijg.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:41

Ik wist niet dat er zoveel revalidatie experts op bokt zaten, waarvan sommigen de genealogie van dit paard hebben doorgespit, en die ook de toekomst kunnen voorspellen :+

Wellicht staat dit paard aan het begin van revalidatie, en zal het paard er beter mee om leren gaan. Misschien zal het in plaats van 30 jaar, nog 15 of 20 jaar een pijn vrij, gelukkig leven lijden.
Die jaren zouden hem dus niet gegund zijn?

Misschien is deze pony een van de voorlopers waardoor protheses bij (grote) paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Colorado: miniatuurpaardje krijgt artificiële hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:53

Triest. Imo valt dit onder diermishandeling.

Fijne toekomst... Altijd pijn en lekker rennen is er niet bij.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:13

Ik vind het super gedaan ! Ik lees echt wel wat andere ook zeggen, maar wie weet is het over enkele weken of maanden alsof er niks aan de hand is en kan hij gewoon rond lopen? Denk dat dit filmpje net na het "zetten" gemaakt is, en dan vind ik kan je weinig oordelen... Tuurlijk is het wennen en even zien hoe je het moet gebruiken maar ben benieuwd over paar maanden. Loopt hij dan nog heel lastig ja dan moet men vind ik realistisch blijven en zeggen het is een keer klaar. Maar vind het wel super dat er verder gekeken word plaats van klakkeloos een spuitje geven... Wie weet is dit iets wat kan gaan werken en dan vind ik proberen zeker wel een goed idee !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:08

Ik ben benieuwd hoe het diertje over een jaar loopt... maar ik ben bang dat dit dier idd een leven vol scheve en overbelasting tegemoet gaat...
Ik had er een eind aan gebreit, net zoals ik mijn eigen paard de rust zou gunnen als ze niet meer pijnvrij zou op de wei zou kunnen lopen.

En zo zijn er veel mensen hoor Famke :) er zijn idd genoeg mensen die dieren met issues als grasmaaier weggeven, maar ook ruim voldoende mensen die de verantwoording nemen en de laatste beslissing nemen
Ook mensen die hier in dit topic posten.
Niets hypocriets aan :n just the simple facts of life

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:56

Of het paardje er nu wel of niet mee leert omgaan doet er volgens mij niet zo veel toe.
Het dier heeft er ook geen idee van of hij nu 5 of 15 jaar van het leven heeft kunnen "genieten."

Zie het meer als een "lab rat " voor de medici en direct betrokkenen.
Hoever kan je gaan en hoe hard kunnen "wij" onszelf straks op de borst kloppen.
( tenslotte hebben "we" er een hoop geld tijd en energie in gestoken om paardje weer op de been te krijgen )

En nu is dit een paardje, maar incontinente hondjes in wagentjes e.d .......mij maakt het misselijk.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:08

Ik zal wel heel naïef zijn, maar ik vraag me af hoe iedereen kan weten dat dit paardje zijn hele leven zal blijven lijden?
Natuurlijk loopt het net na het zetten van zo'n prothese mank, dat lijkt me juist logisch. Maar hiervan kunnen we toch niet beoordelen dat het beestje er niet aan zal wennen en altijd pijn zal lijden.

En zorgen zulke ontwikkelingen juist niet dat we in de toekomst veel meer paarden en andere dieren kunnen redden met de kennis dat hiermee opgedaan wordt?

Ik ben zeker niet voor een onnodige lijdensweg, ik vraag me alleen af hoe iedereen zo zeker weet dat dit paardje eeuwig pijn blijft houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:14

Als zelfs mensen zo veel fantoompijnen hebben, kan ik mij niet voorstellen dat deze pony daar ook geen last van heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:27

Famke160301 schreef:
Ik vind het mooi dat de pony zo nog een 2e kans krijgt. Ik erger me aan de hypocrisie hier. Wel toejuichen om paarden/pony's met een chronische blessure/aandoening hun leven als grasmaaier te laten slijten. Maar een prothese afkeuren omdat het dier volgens hen lijdt. Ik vraag me af of dit dier lijd. Dat zal de tijd uitwijzen. Zou mooi zijn als we over een aantal maanden opnieuw een filmpje kunnen zien. Mocht het sterk vermagert zijn en dor in de vacht zitten, ja dan kan ik geloven dat het lijdt. Nu zeker niet.
En helemaal normaal lopen met een prothese is bijna niet mogelijk. Dit ziet er dan als kreupel uit maar er is niet van pijn. Ook de opmerkingen van het scheef belasten en ontstaan van overbelasting/ slijtage is onzin. Alsof al die grasmaaiers zuiver lopen. Bovendien, mocht dit dier artrose krijgen dan kan ze nog altijd als grasmaaier aan de bak :+ . Ik zie het verschil niet.

Mijn Border Collie moest ten gevolge van een ongeluk zijn rechter achterpoot missen. Hij kon nog alles. Rennen, zwemmen enz. Alleen alles niet meer zolang volhouden als voorheen.
Mijn neef heeft t.g.v. een ongeluk ook een beenamputatie gehad en loopt vanaf zijn 12e met een prothese. Hij loopt niet helemaal zuiver, maar is pijnvrij. Een prothese loopt nu eenmaal niet hetzelfde als je eigen been. Maar dit "kreupelen" wordt niet veroorzaakt door pijn.

Bij dit dier gaat t om een achterbeen. En dat is voor zo'n lichte pony wel te doen. Een voorbeen missen is een veel groter probleem.

Je neef heeft het geluk dat hij kan vertellen aan de orthopeed welke prothese wel of niet pijn geeft.
Ik ken ook iemand die een been mist, en die heeft 24 uur per dag fantoompijnen en had jarenlang veel problemen met protheses.

Of die pony dat ook heeft, zullen we niet weten. Overigens: met een goede onderbeenprotese kun je vrijwel perfect lopen, in ieder geval niet zo onregelmatig als de pony van het filmpje. Ik kan me voorstellen dat er nog wat verbetering kan komen, de pony moet misschien nog wennen, maar als hij zo onregelmatig en moeizaam zou blijven lopen, vind ik dat de eigenaren en dierenartsen eerlijk moeten toegeven dat dit leven lijden is geworden.

Om het experiment met deze pony uit te buiten door goede sier te maken bij veteranen vind ik not done. Dat kun je met gehandicapte mensen of honden op drie poten ook wel voor elkaar krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:33

xRaisin schreef:
Ik zal wel heel naïef zijn, maar ik vraag me af hoe iedereen kan weten dat dit paardje zijn hele leven zal blijven lijden?
Natuurlijk loopt het net na het zetten van zo'n prothese mank, dat lijkt me juist logisch. Maar hiervan kunnen we toch niet beoordelen dat het beestje er niet aan zal wennen en altijd pijn zal lijden.

En zorgen zulke ontwikkelingen juist niet dat we in de toekomst veel meer paarden en andere dieren kunnen redden met de kennis dat hiermee opgedaan wordt?

Ik ben zeker niet voor een onnodige lijdensweg, ik vraag me alleen af hoe iedereen zo zeker weet dat dit paardje eeuwig pijn blijft houden.

Dat weten we niet, want... dat kan het paardje ons niet vertellen. Alleen de manier van lopen en hoe moeizaam het gaat, kan ons wel iets zeggen.
En de ervaringen van mensen die een ledemaat moeten missen: soms is een simpele huidontsteking al genoeg om het gebruik van een prothese ondraaglijk te maken, zodat die persoon( tijdelijk) van een rolstoel afhankelijk is. Daar kan die persoon dan ook voor kiezen en hij kan het ook duidelijk maken. Ook kan een prothese van een mens aan- en uitgedaan worden.

Pony's krijgen soms een prothese die níet afgedaan kan worden. Ik weet niet of het in dit geval ook zo is. (In Emmeloord hadden ze ooit een shet met zo'n vaste prothese.)