Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jotoma schreef:Op een trensje kan dat net zo goed en zonder bit kan de druk op de neus wel weer worden opgevoerd.
Dus of dat nou de beste oplossing is?
Paard geeft een signaal af, aan de amazone om er iets mee te doen. En dan liever iets te doen aan de oorzaak (whatever that may be) en niet het symptoom (bit) bestrijden toch?
Anna79 schreef:Uiteraard kan dat op een trensje ook Jotoma en bitloos is ook niet automatisch vriendelijk. Maar zeg nou zelf, die complete ijzerwinkel in die paardenmond, in sommige gevallen kan het paard überhaupt z'n mond niet eens dichtkrijgen. Eerst dat eens afschaffen dat scheelt al een hoop!
tamary schreef:Jotoma schreef:Op een trensje kan dat net zo goed en zonder bit kan de druk op de neus wel weer worden opgevoerd.
Dus of dat nou de beste oplossing is?
Paard geeft een signaal af, aan de amazone om er iets mee te doen. En dan liever iets te doen aan de oorzaak (whatever that may be) en niet het symptoom (bit) bestrijden toch?
Het zou in elk geval fijn zijn als de wedstrijdregels ook trens of welke paardvriendelijke optoming dan ook toestaan op alle niveau's ipv de stang en trens verplichting in de hogere klassen.
kom op zeg.. Tweede officiële gp proef en dan willen verwachten dat er gelijk 80% ofzo gereden wordt? Alles foutloos? Kilometers maken!
DarkoFoitzik schreef:ik snap de opmerking kilometers maken wel maar ben het er niet mee eens. door ene paard in spanning door te rijden en dan verwachten dat hij uiteindelijk onspant terwijl je niks anders doet is niet reeel. je zult iets moeten veranderen aan je techniek/omgang met je paard wil je de spanning weg laten vloeien. iedereen zijn mening zullen we maar zeggen
DarkoFoitzik schreef:het kilometers maken komt meer van de bokkers dan van de person in kwestie. misschien doet ze het wel. ik begrijp dat de situatie normal wordt maar door gewoon door te rijden los je in mijn ogen het onderlinge problem niet op.

DarkoFoitzik schreef:het kilometers maken komt meer van de bokkers dan van de person in kwestie. misschien doet ze het wel. ik begrijp dat de situatie normal wordt maar door gewoon door te rijden los je in mijn ogen het onderlinge problem niet op.
Nieuwsredactie schreef:Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.

Anna79 schreef:Uiteraard kan dat op een trensje ook Jotoma en bitloos is ook niet automatisch vriendelijk. Maar zeg nou zelf, die complete ijzerwinkel in die paardenmond, in sommige gevallen kan het paard überhaupt z'n mond niet eens dichtkrijgen. Eerst dat eens afschaffen dat scheelt al een hoop!
Sammie schreef:DarkoFoitzik schreef:het kilometers maken komt meer van de bokkers dan van de person in kwestie. misschien doet ze het wel. ik begrijp dat de situatie normal wordt maar door gewoon door te rijden los je in mijn ogen het onderlinge problem niet op.Nieuwsredactie schreef:Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.
Doordat de situatie (vreemd terrein = spanning) normaal (regelmatig op vreemd terrein = minder spanning) wordt los je het probleem juist wel op. Immers vaker op vreemd terrein is op den duur nagenoeg altijd minder spanning en stress bij het paard

Sammie schreef:Stress heeft zoveel verschillende factoren en oorzaken en uit zich bij elk dier (en mens) anders dat je zonder de hele situatie gedegen te kennen (en die ken je niet door een aantal random facts te benoemen) niet een factor (in dit geval insinuer je wrs de ruiter) kan aanwijzen voor die 'facts'. Er is hooguit een handvol die dat wel kunnen. Ik behoor niet tot die groep en ik gok jij ook niet
Toch wel grappig dat een andere ruiter gewoon een soortgelijke en zelfs ergere spanning heeft (gehad) bij een bepaald paard en daar is het commentaar vervolgens weer héél anders. Iig niet dat het aan de ruiter ligt.