Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Zevende plaats voor Aqiedo met 'tong over het bit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:45

Uiteraard kan dat op een trensje ook Jotoma en bitloos is ook niet automatisch vriendelijk. Maar zeg nou zelf, die complete ijzerwinkel in die paardenmond, in sommige gevallen kan het paard überhaupt z'n mond niet eens dichtkrijgen. Eerst dat eens afschaffen dat scheelt al een hoop!

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:46

uhm..ik weet niet veel over grand prix of hoge niveau dressuur..
maar waarom als een paard zijn tong over het bit doet wordt de score lager?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:50

Jotoma schreef:
Op een trensje kan dat net zo goed en zonder bit kan de druk op de neus wel weer worden opgevoerd.
Dus of dat nou de beste oplossing is?

Paard geeft een signaal af, aan de amazone om er iets mee te doen. En dan liever iets te doen aan de oorzaak (whatever that may be) en niet het symptoom (bit) bestrijden toch?

Het zou in elk geval fijn zijn als de wedstrijdregels ook trens of welke paardvriendelijke optoming dan ook toestaan op alle niveau's ipv de stang en trens verplichting in de hogere klassen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:51

Anna79 schreef:
Uiteraard kan dat op een trensje ook Jotoma en bitloos is ook niet automatisch vriendelijk. Maar zeg nou zelf, die complete ijzerwinkel in die paardenmond, in sommige gevallen kan het paard überhaupt z'n mond niet eens dichtkrijgen. Eerst dat eens afschaffen dat scheelt al een hoop!

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar ik denk niet dat de tong over het bit perse wordt veroorzaakt door het bit. Mijn paard heeft dit ook wel gedaan toen hij poepiescheef was, ik rijd hem ook bitloos en dan isie nog net zo scheef maar houdt hij zn tong binnen boord. Wil niet zeggen dan het probleem gelijk verholpen is, want scheef is hij nog steeds. Inmiddels stukken rechter, rijd ik zowel met bit als bitloos, maar als hij het moeilijk vind uit hij dat vaak nog steeds via zn mond.

Waarom een stang verplicht is begrijp ik ook niet zo goed. Nu rijd ik niet op dat niveau, dus misschien is het wel hartstikke waar dat je bepaalde verfijning met een stang kan vragen.. I don't know.
Mijn logica is toch dat hulpen voornamelijk via zit en been worden gegeven, maar misschien is t op dat niveau toch weer anders :D
Laatst bijgewerkt door Marvel op 25-04-16 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:52

tamary schreef:
Jotoma schreef:
Op een trensje kan dat net zo goed en zonder bit kan de druk op de neus wel weer worden opgevoerd.
Dus of dat nou de beste oplossing is?

Paard geeft een signaal af, aan de amazone om er iets mee te doen. En dan liever iets te doen aan de oorzaak (whatever that may be) en niet het symptoom (bit) bestrijden toch?

Het zou in elk geval fijn zijn als de wedstrijdregels ook trens of welke paardvriendelijke optoming dan ook toestaan op alle niveau's ipv de stang en trens verplichting in de hogere klassen.

Ja, helemaal eens hoor :j

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:25

Je mag t/m Grand Prix op trens rijden, alleen niet op FEI wedstrijden. En young riders ook niet geloof ik.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:29

Tja wat zullen we ervan zeggen.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:23

Persoonlijk vind ik het jammer dat tong uit de mond of tong over het bit (wat niet altijd te zien is) niet een reden is om de proef te moeten beëindigen. Ja, het kan iedereen gebeuren, maar het is wat mij betreft ook een vorm van protest/verzet, waarbij het paard het bit niet geheel wilt aannemen. En gezien bitloos op dat niveau nog niet is toegestaan, vind ik wel dat een paard het bit dan ook zou moeten accepteren, geheel, zonder protest. Dat is iets om aan te werken, en waarin verbetering kan komen. Het is echter niet iets wat ik op dat niveau in de wedstrijdring zou willen zien, en wat van mij ook zwaarder bestraft zou mogen worden. In ieder geval niet met voldoendes beloont zou moeten worden. Nu weet ik niet of ze eerst allemaal 8-en had, en daarna allemaal 4-en en daardoor op een dikke 6 is uitgekomen, maar hoop eigenlijk wel dat dat zo is (dan zou de jurering eerlijk zijn).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:03

Tong over het bit zie je als jury niet eens (altijd). Je voelt het als ruiter aan je verbinding. Je hulpen komen niet goed door. En dat zie je terug in de oefeningen.

Verder denk ik dat adelinde zelf ook wel heel goed kan inschatten waar aan gewerkt dient te worden :') kom op zeg.. Tweede officiële gp proef en dan willen verwachten dat er gelijk 80% ofzo gereden wordt? Alles foutloos? Kilometers maken!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:13

ik snap de opmerking kilometers maken wel maar ben het er niet mee eens. door ene paard in spanning door te rijden en dan verwachten dat hij uiteindelijk onspant terwijl je niks anders doet is niet reeel. je zult iets moeten veranderen aan je techniek/omgang met je paard wil je de spanning weg laten vloeien. iedereen zijn mening zullen we maar zeggen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:15

Mogen ze de proef stil leggen als ze het zien?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:30

Ik snap het wel. Het is niet zo zeer dat omdat je niets anders doet, de spanning in het paard verdwijnt.

Het is meer dat, omdat het paard zo vaak in zo'n entourage komt, het normaal wordt waardoor er bijna geen reden meer is voor het ontwikkelen van spanning.
Daarom maak je kilometers en daarbij hoef je (in normale omstandigheden) niks te wijzigen in je rijderij omdat het gaat om het normaal maken van een situatie :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:32

DarkoFoitzik schreef:
ik snap de opmerking kilometers maken wel maar ben het er niet mee eens. door ene paard in spanning door te rijden en dan verwachten dat hij uiteindelijk onspant terwijl je niks anders doet is niet reeel. je zult iets moeten veranderen aan je techniek/omgang met je paard wil je de spanning weg laten vloeien. iedereen zijn mening zullen we maar zeggen :)

Wie zegt dat ze daar niet mee bezig is? :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:35

het kilometers maken komt meer van de bokkers dan van de person in kwestie. misschien doet ze het wel. ik begrijp dat de situatie normal wordt maar door gewoon door te rijden los je in mijn ogen het onderlinge problem niet op.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:37

DarkoFoitzik schreef:
het kilometers maken komt meer van de bokkers dan van de person in kwestie. misschien doet ze het wel. ik begrijp dat de situatie normal wordt maar door gewoon door te rijden los je in mijn ogen het onderlinge problem niet op.

maar hoe weet je dat er een onderling probleem is?
Misschien rijdt ze thuis wel de sterren van de hemel maar laat ze dit op concours niet zien omdat het dier zo gespannen is.
In dat geval is kilometers maken een hele goede oplossing.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:41

DarkoFoitzik schreef:

Hoe kan jij nou weten of er een probleem speelt? Wij zien niet hoe het thuis gaat, alleen de momentopname op wedstrijd. En ja, op wedstrijd is er duidelijk spanning (hier kan tong over het bit gooien ook een uiting van zijn natuurlijk) en spanning op wedstrijd die er thuis niet is, is vaak alleen maar op te lossen door km te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:46

Ayasha schreef:
Mogen ze de proef stil leggen als ze het zien?

Nee, bij de knhs kost het je flinke punten op het betreffende onderdeel en zou ook aan het meegenomen moeten worden bij gehoorzaamheid.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:48

dan verschillen wij van mening :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:04

DarkoFoitzik schreef:

Nieuwsredactie schreef:
Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.

:)*

Doordat de situatie (vreemd terrein = spanning) normaal (regelmatig op vreemd terrein = minder spanning) wordt los je het probleem juist wel op. Immers vaker op vreemd terrein is op den duur nagenoeg altijd minder spanning en stress bij het paard :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:06

Anna79 schreef:

Een stang en trens kan bij goed gebruik juist een enorme verfijning en daardoor vriendelijkheid brengen. Bij slecht gebruik is het echter het tegenovergestelde...

Het moet eigen keus ruiter blijven/ worden wat men gebruikt, met jury's die de inbreng van bit(ten) en of neusriem mee laten beoordelen in het ontspannen gaande paard.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:27

Coloured schreef:
En tong over het bit. Waarom zou die dat nou doen... O:) :o?

Precies wat ik ook dacht.. O:)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:28

Sammie schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Nieuwsredactie schreef:
Het is gewoon een kwestie van kilometers maken en ervaring opdoen met Aqiedo!”, liet Adelinde Cornelissen op haar Facebookpagina weten.

:)*

Doordat de situatie (vreemd terrein = spanning) normaal (regelmatig op vreemd terrein = minder spanning) wordt los je het probleem juist wel op. Immers vaker op vreemd terrein is op den duur nagenoeg altijd minder spanning en stress bij het paard :)

Adelinde heeft het toch wel vaker met haar paarden, deze winter ook met die jonge hengst ( Governor meen ik...) in de hengstencompetitie.
En stress komt vaak van ergens.. en is niet alleen van hetgeen rondom het paard gebeurt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:35

Stress heeft zoveel verschillende factoren en oorzaken en uit zich bij elk dier (en mens) anders dat je zonder de hele situatie gedegen te kennen (en die ken je niet door een aantal random facts te benoemen) niet een factor (in dit geval insinuer je wrs de ruiter) kan aanwijzen voor die 'facts'. Er is hooguit een handvol die dat wel kunnen. Ik behoor niet tot die groep en ik gok jij ook niet :D

Toch wel grappig dat een andere ruiter gewoon een soortgelijke en zelfs ergere spanning heeft (gehad) bij een bepaald paard en daar is het commentaar vervolgens weer héél anders. Iig niet dat het aan de ruiter ligt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:41

grote spanning tijdens het rijden is altijd de schuld van de ruiter. de omgeving heeft zeker effect op de spanning van het paard maar het vertrouwen in de ruiter en het respect zou dit moeten doen afvloeien. dan zie ik helaas maar bitter weinig gebeuren in de modern dressuur

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:48

Sammie schreef:
Stress heeft zoveel verschillende factoren en oorzaken en uit zich bij elk dier (en mens) anders dat je zonder de hele situatie gedegen te kennen (en die ken je niet door een aantal random facts te benoemen) niet een factor (in dit geval insinuer je wrs de ruiter) kan aanwijzen voor die 'facts'. Er is hooguit een handvol die dat wel kunnen. Ik behoor niet tot die groep en ik gok jij ook niet :D

Toch wel grappig dat een andere ruiter gewoon een soortgelijke en zelfs ergere spanning heeft (gehad) bij een bepaald paard en daar is het commentaar vervolgens weer héél anders. Iig niet dat het aan de ruiter ligt.

Tja.. bij die andere ruiter zou ik ook niet graag paard zijn..
Heb ze beiden thuis verschillende keren live zien rijden ( zelfs zelf les gehad) , de manier waarop, .... het zijn brave paarden zeg ik dan..
Maar hé, ben ik er mij van bewust dat er veel gebeurt achter gesloten deuren.. maar of het allemaal fair is tegenover die beesten...