Duitsland: Wolven vallen veulens aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drifter

Re: Duitsland: Wolven vallen veulens aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:04

Als ik het bericht zo lees lijkt het me veel logischer dat er vorig jaar meer dan een wolf was, maar een paar, die nu kids hebben die jagen. Dat zou de vondst van veulen met bijtwonden die niet opgegeten zijn verklaren, die jonge wolven moeten natuurlijk nog leren jagen.

Ik vind het mooi, de natuurlijke balans die wij verstoord hebben begint zich te herstellen, dat vind ik een goede zaak.

@henrie1977: We hebben wel wolven nodig, balans is heel belangrijk in de natuur. Als je heel eerlijk kijkt is de mens daarin nuttelozer dan de wolf, want het is door ons mensen dat de natuurlijke balans verstoord is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:11

Ze herintroduceren oude paardenrassen in dat gebied en vervolgens ook de natuurlijke vijand daarvan zodat er door natuurlijke selectie een sterk ras ontstaat en vervolgens is het nieuws als er 1 gevangen wordt. Huh?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:15

henrie1977 schreef:
wolven zijn we hier niet nodig!!! er moet denk ik eerst een kind kapot gemaakt worden door "de natuur" voordat men zn verstand terug krijgt!!!

Wat een onzin, de kans dat dit gebeurt is nihil. Hoeveel kinderen komen er jaarlijks onder een auto? Laten we die eerst maar verbieden dan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:33

Zolang de mens " natuurbeleid " uitoefent gaat het toch mis.Zie Oostvaarderplassen. Of hier op de Veluwe. Eerst de Wilde zwijnen een paar jaar hun gang laten gaan. Dan zijn er veel te veel en ze komen de voirtuinen in ( en soms wel gewoon over dag).dan moeten ze afgeschoten worden (daar komen dan weer protesten ),enz,enz...Hier zouden de wolfen genoeg hebben om op natuurlijke wijze de zwijnen te decimeren. Daar is de wolf (meestal) via Polen gekomen en door het idiote landschapsbeleid (heb 8 jaar op zo een ampt gewerkt) heb je bijna geen natuurlijke prooidieren... Dus wat moet een wolf die geen "normaal" voedsel kan vinden? Plus, dat ik inmiddels ook voorzichtig ben wat zulke berichten betreft. Vaak genoeg gezien hoe loslopende honden ( en ook daar wordt sinds de crisis goed gedumpt) ravages aanrichten bij schapen//kalveren en ponnies..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:52

henrie1977 schreef:
wolven zijn we hier niet nodig!!! er moet denk ik eerst een kind kapot gemaakt worden door "de natuur" voordat men zn verstand terug krijgt!!!

Welke kinderen?
Ze horen er niet te zijn.

De ouders moeten ze in de gaten houden, als ze er wandelen, dus niet los rond laten lopen en alles kapotlopen maar bij de hand houden!
Dan gebeurt er niets.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:59

Het is ook niet zeker dat het wolven zijn, dat vermoeden hebben ze. Maar past niet bij het gedrag van wolven. Wel bij dat van honden.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:15

henrie1977 schreef:

mensen zijn ook niet 'nodig' maar ja..ze zijn er wel :P
beetje rare opmerking om een wild dier 'niet nodig' te vinden. Ze leven nou eenmaal ook op deze aardkloot. Wilde dieren zijn geen voorgeprogrammeerde robots die een standaard rondje op een aangewezen plek lopen of effe bij de appie een biefstukje gaan kopen als ze honger hebben. Dit zijn echt wilde wolven die weet ik veel hoe ver hebben gereisd, ze zijn niet bewust uitgezet. Gelukkig hebben mensen (over het algemeen) het intellect om hekken/omheiningen te plaatsen om hun tamme paarden tegen roofdieren te beschermen. Wilde paarden..tja..huilen we ook om een gnoe die door een hyena wordt gepakt? Ik vind het trouwens vreemd dat een wilde wolf een veulen aanvalt en niet meteen opvreet. Klinkt meer als iets wat een (verwilderde?) hond zou doen, of een katachtige.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:40

Daarnaast lopen wolven, als het even kan, met een grote boog om ons mensen heen ;) Zo verstandig zijn ze wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:57

tine10 schreef:
Het is ook niet zeker dat het wolven zijn, dat vermoeden hebben ze. Maar past niet bij het gedrag van wolven. Wel bij dat van honden.

Hap uit veulen nemen, maakt nog niet dat wolf ook maaltijd heeft gevangen. Merrie beschermd veulen en ook veulen protesteerd tegen opgegeten worden. Zeker alleen/onervaren zal een jacht lang niet altijd slagen, maar het sluit niet uit dat er gewonden vallen.
henrie1977 schreef:

Mens smaakt vies, zolang er genoeg wild of vee te eten is, zal een wolf (of welk ander roofdier ook) er niet aan beginnen. Ziekte en bedreiging uitgezonderd. In het verleden stond mens in Europa idd op het menu omdat de adel door zijn jachtpartijen te weinig wild over liet.

Wolven in NL zijn interessant, al betekent het wel dat de omheiningen voor vee (en erf ivm huisdieren) flink steviger en anders moeten. Sloten bv houden mooi schapen tegen, maar geen wolf. Dus je zit vast aan combi's met gaas, stroom en eventueel prikkeldraad. We kunnen naast elkaar leven, maar dat moet vooral de mens wel echt willen en de bijkomende kosten houden dat mede tegen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:14

Een dier uit de keten heeft erg veel invloed op de hele keten (.....wilde dat ik al mijn leesvoer eens vastlegde )

Maar als de wolf weer terugkomt heeft dat invloed tm bv een vioolsoortje wat daar nu weer kan groeien doordat muizen weer opgegeten worden.

( het is niet perse dit beest en dat bloempje ...maar daar ging het artikel over dit principe )

Als de mensheid nou eens flink werd uitgedund dat zou een erg goed zijn voor het ecologische evenwicht.
Maar voor zover ik weet zijn mensenhapjes alleen interessant voor uitgehongerde dieren.

En sluit me aan: paarden moeten weer wennen aan natuurlijke vijanden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:27

A3a1 schreef:
Een dier uit de keten heeft erg veel invloed op de hele keten (.....wilde dat ik al mijn leesvoer eens vastlegde )

Maar als de wolf weer terugkomt heeft dat invloed tm bv een vioolsoortje wat daar nu weer kan groeien doordat muizen weer opgegeten worden.

( het is niet perse dit beest en dat bloempje ...maar daar ging het artikel over dit principe )

Als de mensheid nou eens flink werd uitgedund dat zou een erg goed zijn voor het ecologische evenwicht.
Maar voor zover ik weet zijn mensenhapjes alleen interessant voor uitgehongerde dieren.

Heel mooi gezegd!

Inderdaad, er mag best flink wat minder mensen zijn, ga eens wat minderen met kinderen per gezin krijgen etc. etc.

Meer alles in evenwicht.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:37

martichr schreef:
henrie1977 schreef:

Wat een onzin, de kans dat dit gebeurt is nihil. Hoeveel kinderen komen er jaarlijks onder een auto? Laten we die eerst maar verbieden dan.

Een kind??? Sedert wanneer vallen wolven mensen aan? Ze zijn doodsbang voor mensen!!!
Wolven zijn puur natuur. Laat ze met rust maar gezien de Saarloos en de Tsjechische wolfshond steeds populairder worden en graag uitbreken moet niet altijd de wolf met de vinger gewezen worden. Semi wolven vallen ook dieren aan. Mijn vriend zijn hond heeft tot mijn grootste ontzetting een schaapje doodgebeten van mij. Tja, ik was er de put van in maar is natuur.
Trouwens, wie de wolf veroordeelt mag eens beginnen met naar zichzelf te kijken hoeveel kilo's zwaar mishandeld bio industrie vlees hij al in zijn botten gespeeld heeft. Ongelofelijk....Wij zijn hier toch wel de grootste vlees monsters...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:42

A3a1 schreef:

_/-\o_
Super! Idd zo is het. Leve de wolf en beren. Ik wenste dat er veel minder mensen waren en wolf en beer weer in België en Nederland leven. Net zoals in de prachtige gebieden van Oost Europa. Mensen zijn schadelijk voor alees wat je maar kan denken. Hoe minder Hoe beter.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:32

A3a1 schreef:

Sluit me hier ook bij aanader.
je bedoelt waarschijnlijk dit prachtig filmpje " How wolves change rivers"

https://theguardian.com/science/grrlsci ... nge-rivers

Wolven zijn zeer van nature schuwe dieren die als het maar even kan bij de mens uit de buurt blijven. Wij als mens zijn gevaarlijker voor onze omgeving dan dat wolven zijn.

De wolven pakken normaal gesproken ook alleen maar zieke, zwakke of oude dieren als prooi. Dus met het doden van die veulentje ( als het al wolven waren) hebben ze de kudde een dienst bewezen want zo blijven wel de gezondste en sterkste dieren over.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 05:28

Ja dat was het inderdaad.
En een vertaling van dat stuk.

Ik was verbijsterd toen ik las hoe groot het effect was.