Ruiterfitheid verbeteren door mechanisch paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:32

Moet je dat wel kunnen fysiek dus. :+

Ineke2

Re: Ruiterfitheid verbeteren door mechanisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:39

Ehm ja ik kán niet fietsen dus dat valt al af... Al " fiets" ik wel in de sportschool. Als het gaat om de conditie.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:41

@ Jetta
Das echt te kort door de bocht :D :D :D

Sommige hebben geen stallen om uit te mesten of te weinig energie door ziekte.
Onder die lading valt eigenlijk wel het meeste.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:15

De dressuursimulator van Racewood heeft een aantal keer op Nederlandse beurzen gestaan. Uit mijn hoofd gezegd kon je daar o.a. je eigen scheefheid mee meten.
Uit oog van paardenwelzijn vind ik het ook geen verkeerd ding om een beginnende ruiter hierop te leren lichtrijden, onafhankelijke zit krijgen, doorzitten, galopbeweging, voelen hoe een sprong aanvoelt, voordat deze op een echt paard gaat zitten. Maar ja.... die dingen zijn eigenlijk niet te betalen.

Is Joker / Otto zoiets als boven van Racewood?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:18

Maar als je het vergelijkt met wat een paard kost kwa aanschaf en onderhoud. Zou je zeggen dat een manege de kosten er best snel uit hebben. ALs je de basis op een dergelijk neppaard kunt leren sparen zij weer uit op uberbrave paarden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:27

Ja ik juich die dingen absoluut toe voor manege's etc...
Zou het zelf zeker ook wel eens willen proberen, omdat ik er heel nieuwsgierig naar ben. Het is vast en zeker heel goed om te leren voelen door veel herhaling op precies een " lastig" stukje wat per ruiter verschillend zal zijn te oefenen zonder een echt paard daar mee te belasten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:47

Precies dat dus, plus het zélf aanleren van hulpen voor nieuwe oefeningen, die je paard zelf wellicht ook nog niet beheerst (of juist zo fijngevoelig afgesteld is dat hij elke fout "afstraft".) En idd, uiteraard de nieuwsgierigheid ;) .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:58

Het nadeel van Otto tov een echt paard is dat Otto geen werkelijke snelheid heeft zoals een paard. Lichtrijden op Otto is echt anders, omdat je niet wordt meegenomen in de voorwaartse beweging van het paard. Heel kort door de bocht kun je het vergelijken met het paard van C&A :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:07

Natuurlijk zijn er wel meer nadelen. Een simulator komt idd niet vooruit, maar doet ook niet een keer een pasje te snel, een bokje of een misstap zoals een echt paard. Maar om een oefening aan te leren, slechte gewoontes af te leren, een proef of parcours te oefenen of gewoon conditioneel zou ik het wel een mooi ding vinden.

(Jammer dat je er bij de mensport niet veel aan hebt)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:17

Dit kan vast ook heel goed gebruikt worden voor revalidaties :j Moeten dan vast wat aanpassingen voor gemaakt worden en het is natuurlijk niet voor iedereen, maar zou wel een optie kunnen zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:21

Ik denk wel dat ie heel nuttig kan zijn, al is het maar om de algemene bewegingen te kunnen voelen en uitproberen. En je kunt de ruiter letterlijk een spiegel voorhouden.