Janneke2 schreef:Interessant - het minste depressie bij voltigepaarden.
Offreins had ooit de waarneming dat eventers het minste stress hadden en dressuurpaarden het meeste.
Voltige is aan de ene kant erg saai: alleen maar linksom (....compleet mallotig....) in stap of galop aan de longe.
Maar als je dit als paard aankunt, heb je het verder niet slecht. Jouw werk is duidelijk: volstrekt regelmatig doorlopen en bij kleine rampen je mensen bovenop houden. Je conditie wordt gelijkmatig opgebouwd, je hoeft niet in een afgedwongen houding te lopen (ja, wel in die krul, maar het ruggebruik is het duidelijke doel - getrokken wordt er niet) Itt dressuurpaarden hoef je niet nonstop alert te zijn.
Maar een eventer heeft wel veel meer afwisseling....
Ik denk dat Offreins daar gelijk in heeft: veel paarden die gebombardeerd zijn tot dressuurpaard die ik ken lijden aan enorme eenzaamheid en of eenzame opsluiting. Op de manege waar mijn dochter 1 x per week met haar eigen pony rijdt staan er meerdere maar vooral 1 springt er bij mij altijd uit: paard staat afgezonderd van de rest, luiken dicht, er staat vermeld op de stal dat ie niks mag hebben en dat ie niet geaaid mag worden
, paard krijgt geen vrije gang, en moet dagelijks zijn kunsten vertonen veelal aan slof en als ie mazzel heeft mag ie dit ook wekelijks op concours doen.. het ongeluk spreekt van dit afgestompte paard af! Mijn hart breekt elke keer dat ik hem zie. Waarom in de godsnaam doen mensen een paard dit aan?? Het lijkt erop dat dit soort mensen zich totaal niet verdiept hebben in het natuurlijke gedrag van paarden ..