Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:45

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat het bij dressuurpaarden meer voor komt, maar dat deze wel stressgevoeliger zijn qua karakter en vaker stressvoller gehouden worden.

Dressuurpaarden hebben meestal (veel) minder afwisselend werk dan voltigepaarden, springpaarden, familieponies, etc. Daarnaast speelt karakter wel wat mee en vooral ook de manier van houden/voeren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:46

Sky_Britt schreef:
Tuurlijk lijkt dit je logisch maar dat komt omdat jij als mens een emotionele binding hebt met paarden. En daarom heb je de neiging om je eigen gevoelens op paarden te projecteren.

Juist omdat mensen dit doen is het des te belangrijker dat dit soort dingen objectief onderzocht worden, we willen allemaal het beste voor onze dieren en daarom moeten we zo objectief mogelijk hun reacties en emotioneel vermogen in kunnen schatten.

Ik wordt er zelf ook heel blij van als mijn paard naar me hinnikt waneer ik aan kom lopen omdat ik dan denk dat ze blij is om mij te zien. Maar het is logischer om ervanuit te gaan dat mijn verschijning met voer wordt geassocieerd en dat ze enthousiast wordt omdat ze honger heeft

Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar en weet natuurlijk ook niet heel zeker of het waar is, maar kan me het wel voorstellen) dat dezelfde onderzoeken door verschillende onderzoekers én in verschillende landen (culturen soms) heel anders geïnterpreteerd worden. En ook dat dezelfde onderzoeken jaren later herhaald werden en hele andere uitkomsten hadden. Ik zal proberen te achterhalen waar ik dat gelezen had.
Ook dat kan heel logisch zijn, omdat iedereen nu eenmaal dingen anders ziet en ervaart. En soms zijn onderzoekers niet helemaal neutraal. :+

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:18

Victory-Boy schreef:
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar en weet natuurlijk ook niet heel zeker of het waar is, maar kan me het wel voorstellen) dat dezelfde onderzoeken door verschillende onderzoekers én in verschillende landen (culturen soms) heel anders geïnterpreteerd worden. En ook dat dezelfde onderzoeken jaren later herhaald werden en hele andere uitkomsten hadden. Ik zal proberen te achterhalen waar ik dat gelezen had.
Ook dat kan heel logisch zijn, omdat iedereen nu eenmaal dingen anders ziet en ervaart. En soms zijn onderzoekers niet helemaal neutraal. :+

Dat klopt en dat geld voor elk soort onderzoek, daarom zal één los artikel ook nooit als bewijs gelden. Iets wordt pas als waar beschouwd als het door meerdere onderzoeksgroepen is gerepliceerd in dezelfde omstandigheden.
De omstandigheden van een onderzoek kunnen de resultaten ook beïnvloeden en daarom moet men altijd kritisch kijken naar het sample waarin het uitgevoerd is en met welke maten iets gemeten werd.

Onderzoekers zijn sowieso niet neutraal, je hebt altijd een bepaalde verwachting. Maar je mag van een redelijke onderzoeks groep wel verwachten dat ze de resultaten zo meten dat de scores die toe worden gekend aan bepaald gedrag van te voren helemaal vast gesteld wordt binnen bepaalde marges en dat de gene die scoort "blind" is voor de eventuele manipulaties of verschillende condities van het onderzoek. Dit moet ook uitgebreid beschreven worden in de methode sectie van een artikel, anders gaat een degelijk wetenschappelijk journal het nooit accepteren.

90% van al die berichtjes over een leuke of aparte nieuwe wetenschappelijk bevinding op internet en in kranten zijn van artikelen overgenomen die totaal verkeerd zijn geïnterperteerd door de betreffende journalist, of zijn van een of andere ambigue onderzoeksgroep in polen overgenomen, óf waarvan de gemeten maten niet lijken overeen te komen met die claim die ze hier uiteindelijk op baseren.
Vooral onderzoeks-groepen in Amerika hebben nog al de neiging om te snel conclusies te trekken uit hun experimenten omdat het daar de cultuur is om 100% achter je eigen ideeën te staan. Maar meestal als je een compleet wetenschappelijk artikel leest staan hier zelf ook al de beperkingen van het onderzoek en de mate waarin je hieruit conclusies kunt trekken vermeld.

Sokje_6

Re: Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:23

Het sample zou je moeten ondervangen door je statistical power analyses, lijkt me. Of dat hier ook gedaan is, weet ik niet. En een fatsoenlijk tijdschrift geeft je onafhankelijk commentaar, waardoor je ook andere opinies hoort.

Wat ik hier vooral het interessante vind, is dat ze voor het depressief gedrag puur uitgaan van de houdingen, of althans zo lijkt het. Je hebt zoveel manieren om het te testen (aangeleerde hulpeloosheid), en een depressie is meer dan alleen gedrag (neurotransmitters afgifte, opname etc.). Dat maakt dit een interessant en apart onderzoek.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:37

Ik heb het over het wetenschappelijke artikel zelf, dat is altijd geschreven door de onderzoekers zelf en die geven zelf dus aan waar de beperkingen liggen. Wetenschappelijke journals geven geen los commentaar bij hun publicaties maar de publicaties worden wel eerst nagekeken door andere wetenschappers in hun veld die eventueel suggesties kunnen maken aan de auteurs van wat aangepast moet worden alvorens het gepubliceerd wordt.
Met sample bedoel ik niet alleen de grootte, dat zou inderdaad altijd groot genoeg moeten zijn met een power berekening (alhoewel er in paarden geheugen onderzoek ook een aantal publicaties zijn met N=4 of minder zelfs). Maar er zijn altijd restricties aan je groep, zo wordt het meeste mensen onderzoek in gezonde vrijwilligers uitgevoerd in 1e jaars psychologie studenten. Bij dieren maakt huisvesting, land en ras heel veel uit en dit zijn dingen die onmogelijk zijn om goed te spiegelen aan de gehele populatie.

Bij paarden die niet in een onderzoeks lab gehouden worden en die verder gewoon gezond zijn is het vrij onmogelijk om andere onderzoeken te doen als gedrags onderzoek. Vind maar eens een eigenaar waarvan je een paard in de mri scanner mag leggen.. bovendien heb je voor het uitvoeren van interventies goedkeuring nodig van de ethische commissie voor dierenonderzoek, dat ga je niet krijgen voor paarden die niet worden gehouden in een onderzoeks faciliteit waar ten aller tijde een dierenarts en speciaal gediplomeerde verzorgers aanwezig zijn.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:06

Dat weet ik, ik schrijf ze namelijk zelf :). En dat bedoelde ik inderdaad ook. Onafhankelijk commentaar van het tijdschrift, waardoor je je eigen publicatie moet aanpassen voor het daadwerkelijk gepubliceerd wordt.

Goedkeuring van de DEC kan in principe wel hoor, ik weet bijvoorbeeld dat de faculteit in Utrecht onderzoek doet met honden die niet van hunzelf zijn maar gewoon van de eigenaar zelf. Ze zoeken doorlopend honden die daaraan mee kunnen doen (die dan die aandoening hebben). Zulke interventies horen dan ook gewoon bij het onderzoek, immers wil je weten wat die hond heeft dus komt 'ie sowieso al in de MRI. Waarom dan die resultaten niet gebruiken, uiteraard met toestemming. Maar dat is met honden natuurlijk wel anders dan met gezonde paarden.

Een van de grote tekortkomingen vind ik hier inderdaad dat het verleden van de paarden niet bekend is. Wie weet wat voor een verleden de paarden hebben, misschien hebben ze wel een hele andere associatie bij het geluid.

Edit: ik zie dat je Neuroscience gestudeerd hebt. Dat is ook mijn vervolgtraject. Tof!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:16

Citaat:
Vaak zie je in discussies (op bokt) dat er gevraagd wordt naar bewijs -wetenschappelijk onderzoek-. Op het moment dat er een wetenschappelijk onderzoek geplaatst wordt (op bokt) -dat is dus bewijs- dan roepen vervolgens een hoop mensen 'dat is toch logisch :roll: ... '.

Ik denk niet dat veel van de mensen die hiermee ongelijk hebben, zich hier melden: "ik dacht jaren dat dieren gevoelloos waren, maar nu ik dit lees staat de wereld op zijn kop!"
Denk dat die mensen liever hun kop in het zand steken, want veranderen is moeilijk

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:26

Ik verdenk kapot geparelliede paarden er altijd van depressief te zijn, zie hier het bewijs.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:29

Niks nieuws toch!
Was toch al heel lang bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:01

Natuurlijk weet iedereen dat paarden gevoel hebben en dat ze dus ook boos of in de rouw kunnen zijn, maar het waardevolle van dit soort onderzoek vind ik dat ze heel specifiek uitwijzen welke houding daar nou precies bij houdt. Het verschil zien tussen een paard dat staat te doezelen en een paard dat depressief is zal voor de meesten namelijk niet 1 2 3 te zien zijn, en als je al het idee hebt dat een paard depressief is en je wilt dat bvb aan de eigenaar uitleggen dan kom je niet ver met 'dat gevoel heb ik gewoon'. Met de resultaten van deze onderzoeken kun je uitleggen waar het verschil zit.

Ik heb de onderzoeken zelf niet gelezen, maar ik ben benieuwd naar wat voor paarden ze onderzocht hebben. Quarter horses hebben namelijk bijna al van nature een 'depressieve bouw' met een lage hoofdhouding en een rechte hals. Een verschil zien tussen een doezelende en depressieve QH zal ik dan ook veel lastiger vinden dan bij een Shet/Fries/Warmbloed.
Is deze QH bijvoorbeeld gewoon lekker ontspannen of onnatuurlijk passief/depressief?

https://www.youtube.com/watch?v=dT9FhK5 ... e=youtu.be

Ik neig zelf naar het laatste, maar of het bij QH's zo makkelijk te zien is weet ik niet.

Het grote voordeel dat een voltigepaard heeft boven dressuurpaarden (of parellipaarden) is dat voltigepaarden tijdens het voltigeren maar een paar commando's krijgt en die steeds voor langere tijd zelfstandig mag volgen. Hij wordt dus niet bij elke pas gemicromanaged en krijgt niet na elke vijf meter een nieuwe hulp (druk) en eventueel een correctie als hij niet snel genoeg reageert (nog meer druk). Al dat longeren onder bewegende ruiters lijkt mij lichamelijk niet gezond, maar ik snap wel waarom een paard daar geestelijk makkelijker gezond onder blijft .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:14

Interessant - het minste depressie bij voltigepaarden.
Offreins had ooit de waarneming dat eventers het minste stress hadden en dressuurpaarden het meeste.

Voltige is aan de ene kant erg saai: alleen maar linksom (....compleet mallotig....) in stap of galop aan de longe.
Maar als je dit als paard aankunt, heb je het verder niet slecht. Jouw werk is duidelijk: volstrekt regelmatig doorlopen en bij kleine rampen je mensen bovenop houden. Je conditie wordt gelijkmatig opgebouwd, je hoeft niet in een afgedwongen houding te lopen (ja, wel in die krul, maar het ruggebruik is het duidelijke doel - getrokken wordt er niet) Itt dressuurpaarden hoef je niet nonstop alert te zijn.
Maar een eventer heeft wel veel meer afwisseling....

Jolan43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:28

Toen ik ons paard leerde kennen was zij depressief, zij is een fries en ze liep voor een manege en moest elke dag dressuur lopen, iets waar zij niet goed in was en dat dus 2 uur per dag moest doen, wij leasten haar 3 dagen in de week wij zijn op die dagen andere dingen met haar gaan doen zoals longeren en veel vrijheids dressuur waarbij zij beloond werd voor haar harde werken en ze knapte ziender ogen op.
Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat naar een andere manege verhuizen omdat je ergens anders meer mogelijkheden hebt, wij hebben haar gekocht en verplaatst naar een manege waar we met haar veel meer verschillende dingen konden doen en zij vind het nu niet meer zo erg om dressuur te doen. Zij loopt intussen bijna voor de kar en kunnen heerlijk buiten rijden met haar,ze heeft zelfs weer praatjes en haar Zelfvertrouwen terug.
Dus misschien is zij een uitzondering op de regel maar ze zit heerlijk en vrolijk in haar vel.
Voor elk paard moet afwisseling een feit zijn en niet een mogelijkheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:37

Ik denk dat verandering van stal ook absoluut kan helpen als een paard ergens niet op zijn plek is.

Het meest depressieve paard dat ik ooit heb meegemaakt was ook op een manege: een klein wit manegeponytje dat helemaal onder de littekens van hoeven en tanden zat omdat het het pispaaltje was van de groep. Ik gaf daar clinics clickertraining waarbij de cursisten gebruik mochten maken van de manegepony's. Dit ponytje werd dus aan ons gegeven voor de clinic en toen we haar in de longeercirkel zette bleef ze precies zo staan als door de onderzoekers werd omschreven: horizontale, strakke hals, reageerde nergens op en blik op oneindig. Toch zijn we heel voorzichtig begonnen met clickertrainen (los) en na een half uur begon ze eindelijk iets te ontdooien, raakte uit zichzelf de target aan en wilde zelfs stukjes meelopen achter de target, ontzettend ontroerend. Toen de les over was moest ze weer naar de kudde. Ze liep vlot met ons mee de longeercirkel uit, maar toen ze doorhad dat we afsloegen naar de paddock paradise bleef ze steeds stilstaan en kroop ze weer helemaal in haar schulp. Dat was afschuwelijk om te zien. De clinicdeelneemster en ik vonden het zo naar dat we gevraagd hebben of de pony niet te koop was, maar het antwoord was nee, want doordat ze blind de hulpen volgde en verder nergens op reageerde was ze juist zo geschikt voor beginners...
Dat was heel raar: het besef dat depressie bij een paard juist 'handig' kan zijn voor de mens.

Jolan43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:07

Dat was ons geluk, doordat zij door had dat ze in die drie dagen bij ons mocht zijn wie ze was ging ze op de andere vier dagen staken en moeilijk doen.. zodat ze niet meer geschikt was voor de manege.
Mensen vragen nu nog steeds hoe het met haar gaat omdat zij er van overtuigd waren dat wij de Miskoop van de eeuw hadden gemaakt en ze haar een sloom niks kunnend vervelend paard vonden en dat ze maar vooruit geslagen moest worden. een totilas of salinero zal ze zeker niet worden maar wij genieten van haar en zij geniet van ons, dat laat ze duidenlijk merken, krijgen elke dag veel kusjes van haar, we merken echt dat ze blij met ons is en is ook erg boos als we een keer een dagje iemand anders vragen om haar te doen... paarden hebben geen gevoel.... mensen die dat denken ... die hebben geen gevoel!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 06:18

Janneke2 schreef:
Interessant - het minste depressie bij voltigepaarden.
Offreins had ooit de waarneming dat eventers het minste stress hadden en dressuurpaarden het meeste.

Voltige is aan de ene kant erg saai: alleen maar linksom (....compleet mallotig....) in stap of galop aan de longe.
Maar als je dit als paard aankunt, heb je het verder niet slecht. Jouw werk is duidelijk: volstrekt regelmatig doorlopen en bij kleine rampen je mensen bovenop houden. Je conditie wordt gelijkmatig opgebouwd, je hoeft niet in een afgedwongen houding te lopen (ja, wel in die krul, maar het ruggebruik is het duidelijke doel - getrokken wordt er niet) Itt dressuurpaarden hoef je niet nonstop alert te zijn.
Maar een eventer heeft wel veel meer afwisseling....

Ik denk dat Offreins daar gelijk in heeft: veel paarden die gebombardeerd zijn tot dressuurpaard die ik ken lijden aan enorme eenzaamheid en of eenzame opsluiting. Op de manege waar mijn dochter 1 x per week met haar eigen pony rijdt staan er meerdere maar vooral 1 springt er bij mij altijd uit: paard staat afgezonderd van de rest, luiken dicht, er staat vermeld op de stal dat ie niks mag hebben en dat ie niet geaaid mag worden %), paard krijgt geen vrije gang, en moet dagelijks zijn kunsten vertonen veelal aan slof en als ie mazzel heeft mag ie dit ook wekelijks op concours doen.. het ongeluk spreekt van dit afgestompte paard af! Mijn hart breekt elke keer dat ik hem zie. Waarom in de godsnaam doen mensen een paard dit aan?? Het lijkt erop dat dit soort mensen zich totaal niet verdiept hebben in het natuurlijke gedrag van paarden ..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:29

....vanmorgen op de radio, een interview met Frans de Waal over een boek met de schone titel "...zijn wij slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn?"

Accoord, ging meer over "hersens hebben" dan gevoel, maar toch.
Veel oud onderzoek wat erg "egocentrisch". (Vergelijk met dat grapje over de oude zeevaarders. Voer de VOC langs de kust van Afrika, riepen ze "Is dit land van iemand?!" - en als dan niemand terugriep: "Weg met de voc, dit is van ons!" , nou, dan werd het land ingepikt.

(Als het om eigen belang gaat, kan de diersoort mens erg kortzichtig zijn....)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:31

Sokje_6 schreef:
Dat weet ik, ik schrijf ze namelijk zelf :). En dat bedoelde ik inderdaad ook. Onafhankelijk commentaar van het tijdschrift, waardoor je je eigen publicatie moet aanpassen voor het daadwerkelijk gepubliceerd wordt.

Een van de grote tekortkomingen vind ik hier inderdaad dat het verleden van de paarden niet bekend is. Wie weet wat voor een verleden de paarden hebben, misschien hebben ze wel een hele andere associatie bij het geluid.

Edit: ik zie dat je Neuroscience gestudeerd hebt. Dat is ook mijn vervolgtraject. Tof!

oh sorry dat begreep ik verkeerd. Leuk dat je ook neuroscience wil gaan doen, wellicht komen we elkaar dan tegen in de toekomst :)

Welk artikel is dat dan met die geluiden? In het artikel uit 2012 hebben ze naast observatie alleen de reactie op menselijke benadering en verschillende druk op de huid gemeten.
Ik zie nu dat ze ook cortisol metingen hebben gedaan en dat ze juist minder cortisol (stress-hormoon) in het plasma van de "depressieve" paarden hebben gevonden, dat is tegenstrijdig met de menselijke depressie. Dit zou kunnen wijzen op een "defect" in de stress-response wat ook de symptomen van apathie zou kunnen verklaren.

Jammer inderdaad dat er niet meer over de achtergrond bekend is dat zou ook meer over de oorzaak kunnen vertellen. Er wordt wel genoemd dat het alleen in franse warmbloeden voorkwam (maar dit waren 40 van de 59 geobserveerde paarden) en het kwam veel meer voor op 1 van de 3 maneges. Over de omstandigheden wordt alleen gezegd dat deze hetzelfde waren box van 3*3, evenveel lessen per dag en één vrije dag in de week (waarschijnlijk komen dus geen van de onderzochte paarden ooit buiten behalve voor ritten).

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:39

Dat staat in dit artikel, net boven het stukje over de lichaamshouding.

Citaat:
Uit een onderzoek met vreemde geluiden bleek dat paarden die zich meer terugtrekken minder op de geluiden reageerden: er was sprake van verminderde selectieve aandacht, zoals ook bij depressieve mensen het geval is.

Wat bizar, die cortisolmetingen. Vind jouw redenering wel plausibel, ik zou dat als onderzoeker juist willen belichten. Maar goed, ik hou dan ook van onverwachte uitkomsten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:37

Sky_Britt schreef:
Ik zie nu dat ze ook cortisol metingen hebben gedaan en dat ze juist minder cortisol (stress-hormoon) in het plasma van de "depressieve" paarden hebben gevonden, dat is tegenstrijdig met de menselijke depressie.

Over cortisol bij depressie bij mensen is het laatste woord nog niet gesproken geloof ik. Zowel verhoogde curves als verlaagde komen voor. http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 119pdf.pdf

Corieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:16

Sky_Britt schreef:
oh sorry dat begreep ik verkeerd. Leuk dat je ook neuroscience wil gaan doen, wellicht komen we elkaar dan tegen in de toekomst :)

Welk artikel is dat dan met die geluiden? In het artikel uit 2012 hebben ze naast observatie alleen de reactie op menselijke benadering en verschillende druk op de huid gemeten.
Ik zie nu dat ze ook cortisol metingen hebben gedaan en dat ze juist minder cortisol (stress-hormoon) in het plasma van de "depressieve" paarden hebben gevonden, dat is tegenstrijdig met de menselijke depressie. Dit zou kunnen wijzen op een "defect" in de stress-response wat ook de symptomen van apathie zou kunnen verklaren.

Jammer inderdaad dat er niet meer over de achtergrond bekend is dat zou ook meer over de oorzaak kunnen vertellen. Er wordt wel genoemd dat het alleen in franse warmbloeden voorkwam (maar dit waren 40 van de 59 geobserveerde paarden) en het kwam veel meer voor op 1 van de 3 maneges. Over de omstandigheden wordt alleen gezegd dat deze hetzelfde waren box van 3*3, evenveel lessen per dag en één vrije dag in de week (waarschijnlijk komen dus geen van de onderzochte paarden ooit buiten behalve voor ritten).

Dat artikel over geluiden is volgens mij te vinden via deze link; http://www.horsetalk.co.nz/2016/04/15/m ... z46AP4cG3q

Het zal dan gaan om het onderzoek 'Behavioural Processes' uit begin 2016..

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:54

Mijn pony is een tijdje geleden een beetje depressief geweest,
dus dit wist ik echter al.
(was depri omdat hij niet mocht eten en altijd weggejaagd werd door onze merrie en ik was veel
ziek dus kreeg niet genoeg liefde)
Nu heeft hij een merrie die hem op handen draagt, we rijden op de ponyclub
en zijn nog nooit zo hard vooruit gegaan.

En grappig van de voltige paarden want ben zelf voltigeur en zijn idd altijd heel blij!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:19

Als je optelt te weinig loopvrijheid door veel op stal, het vaak werken met bitten en onnatuurlijke optoming, te weinig geestelijke uitdaging... en er wordt maar gezegd dat je dominant bent, krijgt steeds tikken, wordt hardhandig aan gepakt omdat je iets doet wat niet leuk vind.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:49

ik vind het stigma waar de dressuur zich in bevind echt vreselijk. de dressuur is ontworpen om een paard zijn welzijn en leven te verbeteren. het ontwikkeld ene paard zijn natuurlijke vermogen zodat het beter in zijn vel komt en daardoor meer zelfvertrouwen krijgt. dressuur doe je dan ook 20 minuten tot een half uur (in het begin) om een paard los te maken. misschien 3 keer per week. de rest gan je naar buiten (voor conditie) en longeren/springen/balkjes lopen/Mennen etc. om het paard afwisseling te geven. lekker de hele dag op de wei met andere paarden en altijd iets anders doen. daar worden ze gelukkig van en dat komt de training ook ten goede.

ik zou ook depressief worden als ik elke dag de hele dag op ene toilet moest staan en er dan een uur uitgehaald werd om in een volstrekt ongezonde houding een kunsje te moeten doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:31

Zou het kunnen zijn dat er in de dressuurlijnen een paar toen populaire voorvaders/moeders zitten die meer dat terugtrekken in zich hebben?
Als dit verder goede paarden zijn en dit generatie op generatie doorgeven heb je een vermeerdering van goede sportpaarden met die eigenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:14

karuna schreef:
Helaas zijn die er genoeg nog, die zien een paard in een hoekje van de stal staan met een ellendige blik en zien dan oo wat een braaf paard is dat. -O-

Veel tinkers die uit het semi wild komen zijn daar een voorbeeld van. In het begin uberbraaf maar meestal compleet afgesloten en in overlevingsstand alles ondergaan. Tot ze of gewend zijn of eindelijk paard kunnen zijn en dan komt het ware karakter boven. Alleen je moet wel zien dat de eerste houding of een depressief dichtgeklapt paard niet gewoon braaf is maar emotioneel vlak.

Ik heb een tinker uit het semi wild.
In het begin heel moeilijk en niet "aaibaar". Had echt moeite met aanraking.
Nu over 2 weken een jaar verder, kan al erg veel met hem.
Ik zelf heb het idee dat er erg veel vertrouwen is, en hij is dan ook erg braaf.
Vaak de 1e keer vind hij iets vreemd, en de 2e keer is alles al prima.
Ik ben nog niet gaan rijden, maar zijn er nu wel naartoe aan het werken.
Ik ben benieuwd hoe jij kan zien of hij depressief is of dat hij al zijn ware karakter toont.
Oprecht benieuwd. Ik wil namelijk het beste.