Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:25

Arme dier en ook erg voor de eigenaar.

Men weet toch hopelijk wel dat gieren ook eten moet, daar had de beheerders voor moeten zorgen......want als er niet voldoende wilde dieren zijn dan zal deze bijgevoerd moeten gaan worden.

En dat gaat prima met de overleden boerderijdieren, jammerlijk mag dat niet meer.........

Dan kun je zoiets verwachten, ze moeten eten en overleven.

Forbiddenpie

Re: Merrie aangevallen door hongerige gieren in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:17

Zou zo'n groep gieren nou ook gevaarlijk voor de mens zijn? Ik bedoel wij zijn een stuk kleiner dan het doorsnee paard en ook een stuk langzamer..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:57

Zou of een paar kadavers op de kop tikken... of anders een fikse buks... Bizar dat zgn 'wildbeheer' kennelijk daar zo uit de klauwen loopt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:02

pien_2010 schreef:
Hmmm gelukkign og een eindje hier vandaan (450 km). Maar jeetje wat heftig dit. Ik moet er niet aan denken gewoon.
Inderdaad karkassen gaan bij voeren op verschillende plekken want dit is niet goed.

Ik heb er 5 jaar geleden nog 1 op de foto gezet in d biesbosch.... En ze worden wel vaker waar genomen in nl :j

Verder past het gedrag idd niet bij de vale gier :n. Zeer opmerkelijk...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:07

Ik kan me niet voorstellen dat het aangevallen paard gezond was, konhet wel opstaan?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:12

maar niemand weet ook weer het wat en hoe.....
stel je maar voor dat de merrie bv een erg lelijke val gemaakt had,open wonde had en bv idd niet meer recht kon.
dan kan ik me voorstellen dat hongerige gieren in no-time op het paard af gaan.

is zo weer een vaag verhaal zonder details,om dan direct conclusies te gaan trekken zonder de precieze omstandigheden te weten,is ook maar gokken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:15

Of je gaat gewoon af op het nieuwsbericht zonder er dingen bij te verzinnen en geloofd dat er idd een gieren-probleem is.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:40

Voor degenen die de mooie Franse taal machtig zijn, hier een link naar een zeer informatieve site over gieren in Frankrijk: http://www.rapaces.lpo.fr/grands-causses

De gier (verschillende soorten) is vanaf ongeveer 1980 door de mens weer geïntroduceerd in het zuiden van Frankrijk en de Pyreneeën, net zoals wolven en beren. Met name de gieren worden geacht een forse besparing te leveren op de afvoer van kadavers en ook een bijdrage te leveren aan de vermindering van de verspreiding van ziekten, omdat ze de dode (of bijna dode) dieren zeer snel "wegwerken". Er is een opmars van de gieren naar het noorden gesignaleerd omdat ze door schaarste aan kadavers niet genoeg te eten hebben.

Op de site valt ook te lezen dat gieren in een "netwerk" naar kadavers zoeken en daarbij oogcontact met hun soortgenoten bewaren. Vandaar dat als er één gier een kadaver gevonden heeft, er meteen een hele zwerm op afkomt. De site vermeldt ook dat een gier in principe echt alleen dode en bijna dode dieren eet. Gieren zouden niet sterk genoeg zijn om een gezond dier te doden.

Franse boeren in de streken waar gieren (maar ook wolven en beren) leven voeren actie tegen deze dieren omdat ze, naar hun zeggen, met name veel schapen verliezen. Probleempje is dat deze dieren, behalve de mens (!) eigenlijk weinig natuurlijke vijanden kennen.

Het wildbeheer wordt in Frankrijk heel serieus aangepakt, maar men moet vaak voorzichtig zijn in hun beslissingen om aan de een kant de milieuactivisten en aan de andere kant de boeren tevreden te houden. Er zijn gevallen bekend van illegaal afschot van deze dieren.

Als een situatie erg uit de hand loop kan de Prefect (vergelijkbaar met de Commissaris van de Koning in een provincie in Nederland) i.s.m. met de Departementale of Regionale federatie van jagers een specifieke regeling treffen om het aantal dieren te verminderen. In gewoon Nederlands: afschieten.

Voordat iedereen begint te roepen dat dat ook weer zielig is..... We hebben als mens ingegrepen in het natuurlijk evenwicht der soorten (dat voordien ongetwijfeld door ons al verstoord was...). Als dat evenwicht dan onevenwichtig wordt, moet je wederom ingrijpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:51

dan vraag ik mij af hoe gezond het paard dan was?
Over wildbeheer en dat ze dat hier serieus aanpakken...daar zijn de meningen over verdeelt :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:53

tamary schreef:
SandraVerl schreef:
Vroeger mochten de boeren karkassen laten liggen en kwamen de gieren op die manier aan genoeg voeding. Dankzij onze moderne regelgeverij, worden ze nu gedwongen om alles op te ruim, gevolg, de gieren lijden honger. Soms vraag ik me af of wetgevers wereldvreemd zijn. OK, je laat geen dode dieren in een woonwijk liggen, maar in die regio heeft daar niemand last van.

Centrale dump plekken aanwijzen lijkt mij dan een beter plan. Grote groep gieren regelmatig op je terrein is vaak op zijn minst onpraktisch voor een boerenbedrijf en er wordt aardig wat met stukken kadaver gesleept, wat weer verspreiding van ziektes, etc. (vervuilde waterbakken bv) kan geven.

Als in heel Frankrijk kadavers verdeeld liggen, krijg je er geen 100 op 1 meute.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:56

die merrie zal vast iets gemankeerd hebben, een gezond paard laat zich niet levend opeten

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:18

Kuggur schreef:
femo schreef:
de mensheid moet verkleinen en dat zal de enige oplossing zijn voor alle problemen die er ter wereld gaande zijn...

Geef het goede voorbeeld zou ik zo zeggen.... ~~}>

Wat bedoel je hiermee? Ik zeg niet dat er mensen dood moeten.. Ik kaart alleen het probleem aan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:25

ff_stud schreef:
die merrie zal vast iets gemankeerd hebben, een gezond paard laat zich niet levend opeten

Wat wil een gezond paard doen tegen 100'en gieren?

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:31

Ayasha schreef:
ff_stud schreef:

Wat wil een gezond paard doen tegen 100'en gieren?

weglopen denk?!!, een gier is n aaseter en geen jager

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:53

ff_stud schreef:
weglopen denk?!!, een gier is n aaseter en geen jager

Maar als ze verhongeren gaan ze heus niet zitten wachten tot er een paard dood valt, dan jagen ze dus.

Merrie kan best wegelopen zijn, maar ja, staat w.s. in een wei, dus omringd door hekwerk.. en laten gieren daar nou net geen last van hebben..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:01

Idd Drifter, sowieso vrees ik dat een gier langer kan vliegen dan een paard kan rennen.
Ook als er geen hek rond zou staan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:19

ff_stud schreef:

Wat wil een gezond paard doen tegen 100'en gieren?[/quote]
weglopen denk?!!, een gier is n aaseter en geen jager[/quote]

dat is ook mijn punt. een gier is niet sterk genoeg om een paard te doden. gieren hebben geen sterke poten nog een sterke snavel. als het dier niet door is hebben ze zelfs moeite om door de huid heen te komen. hun poten zijn total nie tontwikkeld om prooi te kunnen grijpen of doden. er moet dan ook iets mis zijn met het paard in kwestie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:01

Als ze een snee kunnen trekken is toch voldoende. Er staat nergens dat het paard dodelijk verwond was voor de gieren zich kwamen moeien dus dat moet je er ook niet bij verzinnen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:30

maar hoe kunnen ze dat nu weten?
ik snap ook niet hoe gieren een paard kunnen vermoorden hoor,die gaat idd lopen,en gieren zijn gewoon geen jagers,dus dat ze dan ff met z'n allen een paard gaan achterna zitten,lijkt me zo tegennatuurlijk dat er toch iets in het spel moet geweest zijn om de gieren te laten afkomen op het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:56

Hoe ver kan ie lopen en hoe lang?
Een hongerig dier en zeker een meute hongerige dieren durven nogal eens afwijken van wat wij vinden dat ze horen te doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:39

eentje kan dat,ja,maar dat een hele gorde gieren plots allemaal beslissen om in groep op een paard te gaan jagen....dat lijkt enkel een gemaakt horrorscenario en echt geen realistisch beeld.

want wat ook is.

als ze dit nu echt gedaan hadden,en het was gelukt,eens het paard 'op was',hebben ze een week later,weer dezelfde honger,dus dan is volgens mij de kans heel groot dat ze gewoon opnieuw een paard aanvallen.dit is nog niet in het nieuws gekomen dat het nog voorgevallen is,dus moet er toch bijna iets aan de oorsprong liggen voor dit vreemde gedrag,vooral omdat het 1 malig was,het is niet dat ze nu wekelijks een paard achtervolgen,aanvallen en zo goed als doodpikken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:14

In het bericht staat toch dat ze wel vaker aan vallen, het is alleen nog niet op deze schaal gebeurt, maar er zijn dus wel al een aantal aanvallen aan vooraf gegaan blijkbaar. Gedurende die aanvallen kunnen ze "geleerd" hebben dat als ze samen werken, ze grotere prooien aan kunnen... Helemaal bevestigd zal dat nog niet zijn maar over de tijd zal vanzelf blijken of ze geëvolueerd zijn op basis van hun huidige omstandigheden en of ze vaker grotere prooien zullen uit kiezen met een groepje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:26

Evolutie gaat niet zo snel dat het lichaam zich daarop aan past. En dat is nodig. Gieren hebben heel andere klauwen en snavels dan bijv arenden.
Hoe je het ook wend of keert, het is afwijkend gedrag.
Het zou kunnen dat de merrie gevlucht is voor de grote groep gieren en daarbij bijv ten val is gekomen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:31

Ze passen zich niet fysiek aan maar wel kwa gedrag blijkbaar gezien de voorvallen. Ook dat is evolutie.
Als ze ten val gekomen is dan hebben ze nog steeds dezelfde ontoereikende snavels en klauwen he. :+ Of is ze zo tenval gekomen dat er een gapend gat in haar lichaam zat waardoor ze konden eten?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-04-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:32

Klopt, dat ontken ik ook niet, maar om te doden heb je echt andere wapens nodig dan die van een aaseter