Vier renpaarden overleden tijdens Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:17

_San87_ schreef:
kyrkelover schreef:
Dat komt dus niet in het nieuws wbt knhs uitvallers.
Enige verschil is bijv. dat ze kreupel er uit komen en er later pas weet is wat er aan de hand is.
Daar hoor je dan echt niks meer van hoor.

We horen hier toch ook niks over kleine race'jes en amateurwedstrijdjes? Of wil je de Grand National vergelijken met het springconcoursje in de achtertuin van Ome Jan?

Jawel daar hoor je dus wel van.
Ook de amateurkoersjets etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:21

kyrkelover schreef:
_San87_ schreef:
We horen hier toch ook niks over kleine race'jes en amateurwedstrijdjes? Of wil je de Grand National vergelijken met het springconcoursje in de achtertuin van Ome Jan?

Ook de amateurkoersjets etc.

Ja? Ik heb er op bokt nooit wat over gelezen. Maar dat kan ook aan mij liggen. Als er een paard verongelukt op een amateur springwedstrijd staat het ook gewoon op de voorpagina.

Ik snap het punt niet. Wat is er mis met melden dat er paarden (en ruiters) overlijden? Dat gebeurt ook wanneer er tijdens een endurance wedstrijd een paard doodgaat, laatst nog toen amazone en paard omkwamen tijdens een eventingwedstrijd, zelfde met de poloruiter die zo lang in coma lag. Ik vind dat boe-geroep op de nieuwsredactie wel een beetje calimero gedrag worden zo :).

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:49

Mousmous schreef:
xkimmie zei
In 2015 hebben er 88.377 paarden gekoerst in Engeland en 156 dodelijke ongelukken. Dat is 0.18% en ja dat zijn er 156 teveel maar de sport doet er alles aan om het zo veilig mogelijk te maken.

Ter vergelijking: in 2015 zijn er bij de KNHS 765.133 starts geweest. En hoeveel dodelijke ongelukken zouden er in dat jaar geweest zijn?? Als een paard op een knhs wedstrijd dodelijk verongelukt komt dat echt wel in het nieuws.

Ik heb op een springwedstrijd wel eens een paard zijn been zien breken --> ingeslapen. Kwam niet in het nieuws.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:06

_San87_ schreef:

Ook de amateurkoersjets etc.[/quote]
Ja? Ik heb er op bokt nooit wat over gelezen. Maar dat kan ook aan mij liggen. Als er een paard verongelukt op een amateur springwedstrijd staat het ook gewoon op de voorpagina.

Ik snap het punt niet. Wat is er mis met melden dat er paarden (en ruiters) overlijden? Dat gebeurt ook wanneer er tijdens een endurance wedstrijd een paard doodgaat, laatst nog toen amazone en paard omkwamen tijdens een eventingwedstrijd, zelfde met de poloruiter die zo lang in coma lag. Ik vind dat boe-geroep op de nieuwsredactie wel een beetje calimero gedrag worden zo :).[/quote]
Als je mijn post goed gelezen heb geef ik ook aan dat het wat mij betreft ook op de voorpagina mag staan, dus nee het hoeft niet weg gelaten te worden. Waar ik wel over val is dat de afgelopen zeker 5 jaar er eigenlijk met name negatieve berichten geplaatst worden terwijl er ook zoveel moois te vertellen is
. Maar goed ik ben blij dat ik zowel met de rensport als met verscheidene andere disciplines kennis gemaakt heb om zo een beeld te vormen. En ja naar mijn idee zal er altijd alles aan gedaan moeten worden om alle disciplines te verbeteren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:55

Mousmous schreef:
xkimmie zei
In 2015 hebben er 88.377 paarden gekoerst in Engeland en 156 dodelijke ongelukken. Dat is 0.18% en ja dat zijn er 156 teveel maar de sport doet er alles aan om het zo veilig mogelijk te maken.

Ter vergelijking: in 2015 zijn er bij de KNHS 765.133 starts geweest. En hoeveel dodelijke ongelukken zouden er in dat jaar geweest zijn?? Als een paard op een knhs wedstrijd dodelijk verongelukt komt dat echt wel in het nieuws.

Nu lijkt het me niet fair om een topatleet zoals renpaarden te vergelijken met het gemiddelde dressuurpaard c.q. springpaard dat een B,L of M proefje loopt hier in nL.

Het feit dat er vier paarden zijn overleden tijdens de Grand National, is wel zorgwekkend, vind ik. Dat vraagt om een betere controle en wellicht een strengere selectie op welke paarden er mogen koersen. Dat zal ongetwijfeld al gebeuren maar het vraagt om verandering of verbetering. In de dressuursport zie je het ook. Maar ook hier zitten randgevallen in (voorbeeld Totilas die beter tijdens de vetcheck vorig jaar een nogo had moeten ontvangen). Maar een ader is zo geknapt (Hickstead). Een beenblessure kan een paard zo oplopen (Okidoki). Dat is echt domme pech.
Het vraagt ook om beter na te denken over de hindernissen. Maar dan nog, er moet altijd weer iets naars gebeuren om weer verder te veranderen of verbeteren. Dit soort situaties zijn niet eenmalig. Zolang instanties wel blijven veranderen en verbeteren, zullen dit soort incidenten wel verder verminderen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:47

terpentijn schreef:
Propaganda vanuit de hoek van het Pro-Kamp maakt natuurlijk sowieso al weinig indruk, dat is preken voor eigen parochie.

Geld datzelfde dan niet voor de anti reacties uit het anti-kamp? Tuurlijk bekijkt elk kamp het vanuit zijn eigen perspectief, maar de wereld zou een stuk fijner zijn als we ten eerste al niet in kampen op gaan delen, en ten tweede als men beide kanten gaat proberen te zien.

knooopje

Re: Vier renpaarden overleden tijdens Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:20

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:24

ik mis nog de standaard opmerking dat dit in de wei ook kan gebeuren....afschaffen...alle takken van paardensport!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:49

xkimmie schreef:
Ja natuurlijk zijn er risico's en gebeuren er ongelukken. Maar voor mensen die niks met de sport te make hebben is het erg makkelijk om te zeggen dat het 'zielig' is en dan het afgeschaft moet worden. Zeker als vrijwel alleen negatieve berichten op de voorpagina komen.

British Racing is open and transparent about the risks involved. Within the last 20 years, the equine fatality rate in British Racing has fallen by one-third (from 0.3% to just over 0.2% of runners). In recent years the average number of runners per annum has been around 90,000.

http://www.britishhorseracing.com/wp-co ... -02-16.pdf

Maar dit is vlakke baan erbij. Hoeveel paarden kwamen er nu aan start bij alleen deze race waarbij er 4 omkwamen. Als je dan kijkt naar percentages is t ineens wel een heel linke race.

Tenopzichte van hoeveel dressuurstarts in 2015 en paarden die daar dood bij neer vielen?
Welk spring 2 daags spring concours vielen er 4 dood neer?
Hoeveel eventing starts waren er in 2015 en hoeveel percentage viel daar uit?

Ik kan me niet voorstellen dat t percentage in de andere sporten net zo hoog is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:47

knooopje schreef:
Absoluut waar dat het niet normaal is dat er zoveel paarden overlijden tijdens een event van 3 dagen.ik vind dat ook niet normaal.ik ben dit weekend naar de grand national geweest en wat ik nu ga zeggen zullen weinig mensen hier op bokt begrijpen denk ik.
Maar deze paarden worden zo geweldig verzorgd!het ontbreekt ze echt aan niks.en zodra ze de baan opkomen gaan zie je dat de paarden echt doen wat ze geweldig vinden!dan denk ik kijk naar die paarden die dagenlijks in een zware bak rond moeten sjouwen en als een hondje de oefeningen moeten doen.een uurtje per dag in een paddock buiten mogen..in onnatuurlijke houdingen gedrukt worden met sjor en trek werk.kijk op concour eens om je heen hoeveel leed er is!een volbloed doet waar hij voor geboren is en ik heb met eigen ogen gezien hoe geweldig de paarden het vinden.tijdens de koers rijd er een auto naast met een dierenarts zodra er iets gebeurt is de arts binnen 2 min bij het paard.en is het paard niet te redden dan is het echt heel snel voorbij.
Dat is heel sneu en vreselijk maar het welzijn van de paarden staat wel voorop!
En ook ik vind dat de paarden veel risico lopen en er veel te veel ongelukken gebeuren.ze zijn er echt mee bezig om het veiliger te maken.

Dit vooral! Ik denk dat er geen gelukkiger paard is dan een top verzorgde Engels volbloed in New Market!

Deze dodelijke ongelukken zijn vreselijk. Maar ik denk dat het aantal sterfgevallen onder amateur dressuurpaarden die in de basis lopen veel hoger is. Als ik om mij heen kijk hoeveel amateur paarden voor hun 10e er niet meer zijn puur door slecht rijden en slecht management, dan is dat lijden langduriger en op grotere schaal dan bij deze dieren. Op een gemiddelde B/L dressuurwedstrijd krijg je soms van 75% van de paarden die er loopt pijn in je ogen en medelijden.
Deze paarden doen dat waar ze voor zijn gemaakt, lopen! Ik heb zelf gevoeld hoe het is om zo op de baan te galopperen met een volbloed en dan voel je hoe die beesten genieten.

En nee Steepelaars zijn niet afgeleefd met 5 jaar. Een 15 jarige die de national loopt is geen uitzondering.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:58

Ik snap niet dat sommigen van jullie dit zien als een aanval op de rensport. Dat heeft er toch niets mee te maken? Het is gewoon een feit dat er in deze race en voornamelijk op deze hindernis al decennia lang relatief veel paarden het leven laten. Dat is puur kritiek op dit parcours, niet op de sport an sich.
Persoonlijk snap ik niet waarom deze hindernis nog steeds in het parcours zit. Ze zeggen iedere keer aan de veiligheid te werken, maar ieder jaar gaat het weer mis. Waarom kan deze er dan niet uitgehaald worden? Doet dat nou echt zoveel af aan de prestige van deze race?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:00

Die hindernis in kwestie blijft een lastige maar ze hebben er al het een en ander aan veranderd, begreep ik. Dus wellicht is aanpassing of deze eruit halen de beste optie. En toch is het ook wel een beetje domme pech. Het paard zet zich verkeerd af of landt verkeerd en het is zo gebeurd. Dat zie je ook nog steeds in de eventing. Ondanks dat hindernissen veiliger zijn geworden, ongelukken gebeuren nog steeds door verkeerd afzetten of landen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:43

Kun je met vier dode paarden in 1 race nog praten van domme pech?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:49

Hier ga ik toch ingrijpen.
De titel is namelijk nogal misleidend.
Er zijn GEEN paarden overleden tijdens de grote ren DE grand National zelf.
Maar om de Grand National heen zit een heel "festival" zoals ze dat noemen.
Er zijn op Aintree van donderdag t/m zaterdag rennen.
Een kleine uiteenzetting hieronder, absoluut Niet om de dode paarden goed te praten dat is al erg genoeg.
Wel om een iets beter beeld te geven.

Op donderdag waren er 7 rennen:

1e koers 5 jaar en oudere paarden 8 gestart,4005m, steeple ren.
2e voor 4 jaar en oudere 9 gestart,3410m hordes.
3e 7 jaar en ouder 9 starts,5020m steeple.
4e 6 jaar en ouder 6 gestart,4023m, hordes.
5e 8 jaar en ouder 23 gestart,4242m huntersteeple (2 overleden ruinen 10 jaar)
6e 6 jaar en ouder 13 gestart,3178m steeple.
7e 4 t/m 6 jarige 18 gestart,3410m vlakke baan ren.
(Donderdag 86 gestart 2 overleden, overleden paarden niet gevallen tijdens de koers gestopt later "ingestort")

Op vrijdag 7 rennen:
1e 5 jaar en oudere, 22 starters,4023m, horderen.
2e 5 jaar en ouder 11 starters,3313m , horderen.
3e 6 jaar en ouder, 8 starters, 5020m, steeple.
4e 6 jaar en ouder, 6 starters, 4005m, steeple.
5e 6 jaar en ouder 30 starters, 4242m, steeple. ( 2 overleden beide ruin en 10 jaar)
6e 5 jaar en ouder, 16 starts,4964m, hordes.
7e 4 tm 6 jaar, 18 starts, 3410m, vlakke baan.
(Vrijdag 111 starts 2 overleden)

Op zaterdag 7 rennen:
1e 5 jaar en ouder, 22 starters,4964m, hordes
2e 5 jaar en ouder, 7 starters, 4023m, hordes.
3e 6 jaar en ouder, 5 starters,3718m, steeple.
4e 6 jaar en ouder, 6 starters,4964m, hordes.
5e 6 jaar en ouder, 15 starters,5020m, steeple.
6e 7 jaar en ouder, 40 starters,6907m, huntersteeple. ( Grand National)
7e 4 jaar en ouder, 22 starters, 3313m, hordes.
(Zaterdag 117 starters, 0 overleden)
Wbt bezoekers/kijkers op de laatste dsg ruim 70.000 bezoekers op de baan en ruim 10 miljoen kijkers via channel 4.

Hoop dat het zo iets duidelijker is hoe en wat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:54

Heb gisteren nog een filmpje gekeken van de GN2015. Het is ook wel een enorme afvalrace.
Je ziet ze echt massaal over de kop slaan.

Wel min of meer grappig om te zien dat het paard zonder ruiter nog zolang op kop ligt:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:56

Bij sport horen geen doden te vallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:48

Rule the World heeft overigens gewoon op de voorpagina gestaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:51

Dat klopt heb ik ook in een eerdere post gezegd dat dat super was. Aangezien de winnaar er vaak niet eens op wordt gezet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:53

Pensioen van Cirrus des Aigles ook.
Niet al het nieuws haalt de voorpagina. Maar dat geldt ook voor alle disciplines overigens. Daar zijn richlijnen voor.
Enige dat je kunt doen is doorsturen en eventueel informeren wanneer het niet geplaatst is.
De NR zit er echt niet om disciplines in negatief daglicht te zetten, maar om het nieuws te verslaan. En niet al het nieuws zal de voorpagina halen. Net als bij een echte krant ;)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:02

anjali schreef:
Bij sport horen geen doden te vallen.

in de loop der eeuwen zijn we iets meer gecifiliceerd geworden, sport / spelen is ontstaan uit gevechten van leven op dood. het rijtje sporten met doden als min of meer een geaccepteerd risico is nog altijd lang. Het rijtje met sporten met grote gevolgen zoals zwaar hersenletsel is ook aanzienlijk en we leren nog elke dag over de gevolgen van bv een te zware leren voetbal.

Als outsider dit soort sporten zo te bekritiseren vind ik populistisch. makkelijk scoren over de rug van anderen. Het begint hier met een titel die niet klopt, een hoop commentaren die kant nog wal raken omdat men het soort van hunt races hier in nederland helemaal niet kent.
paarden te jong en ga maar door.

Ik heb geen enkel commentaar gelezen wat het goedkeurd dat er paarden zijn verongelukt en overleden. Twee paarden zijn naderhand bezweken aan de inspanning, deze ongelukken vinden we ook terug bij andere soorten van races en eventing, maar ook bij de springsport zijn er jaarlijks op deze wijze slachtoffers.

Het is OK als je het niets vind, maar het is jullie eigen keus om te kijken of te reageren.
Dat de meeste opmerkingen kant nog wal raken is jammer, je helpt daarmee niet mee met aan een normale discussie of verbeteringen.

ik heb ook grote moeite met de titel omdat die onjuist en misleidend is. De titel is voor velen denk ik de reden om gelijk schande te spreken van deze sport. De kritiek op bokt is terecht, een verkeerde sensatie zoekende titel zet de toon in alle verdere commentaren. Dat de tekst alleen vertaald en gekopieerd is doet niets af aan de verantwoording van de nieuwsredactie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:06

Maar het is toch gebeurd tijdens het Grand National festival? Is dat in de volksmond niet gewoon één event?

Daarnaast maakt het imo niet uit wáár het gebeurt (Grand National of een festival eromheen), feit blijft dat het niet zou mogen gebeuren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:40

Dat het niet mag gebeuren, is emotioneel gezien logisch. Rationeel gezien gebeuren ongelukken nu eenmaal. Je kan het simpelweg niet uitsluiten dat er doden vallen. Linksom of rechtsom. Ik kan morgen ook even verkeerd van het stoeprandje vallen en met mijn hoofd op de grond kletsen waarbij het licht uitgaat. Of dat een adertje in mijn hoofd knapt...
Feit is wel dat er opnieuw gekeken moet worden naar die betreffende hindernis lijkt mij, als die toch met enige regelmaat voor ongelukken zorgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:24

Kyrkelover; Ik begrijp niet hoe je kan verdedigen dat op 1 evenement (verschillende races maar 1 evenement) 4 dode paarden vallen op een weekend. Als dat in een andere paardensport tak gebeurt wordt er ook schande gesproken en dan komt niemand verdedigen. En terecht. Als er met regelmaat zoveel doden vallen in een weekend wordt het gewoon hoog tijd om e.e.a eens a te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:39

karijn schreef:
Dat het niet mag gebeuren, is emotioneel gezien logisch. Rationeel gezien gebeuren ongelukken nu eenmaal. Je kan het simpelweg niet uitsluiten dat er doden vallen. Linksom of rechtsom. Ik kan morgen ook even verkeerd van het stoeprandje vallen en met mijn hoofd op de grond kletsen waarbij het licht uitgaat. Of dat een adertje in mijn hoofd knapt...
Feit is wel dat er opnieuw gekeken moet worden naar die betreffende hindernis lijkt mij, als die toch met enige regelmaat voor ongelukken zorgt.

adertjes knappen over het algemeen eerder bij een hart wat flink moet kloppen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:03

karijn schreef:

Daar is men bij voortduring mee bezig: https://en.wikipedia.org/wiki/Becher%27s_Brook