Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:35

Rocamor schreef:
Oh het is nu ook al een feit dat dit angst is van het paard?

Wij begrijpen elkaar _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:36

Rocamor schreef:

Kom op, dat is toch overduidelijk te zien? Zet even die oogkleppen af... Je kunt mij niet wijsmaken dat je hier een happy, ontspannen athlete ziet. Bij binnenkomst is het al één brok spanning.

Ik begrijp niet waarom jullie zo'n ontzettende verdedigende houding aannemen. Ik heb niks tegen Edward Gal. Sterker nog, ik vind het een enorm sympathieke ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-16 08:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:37

Wuis schreef:
Rocamor schreef:

Kom op, dat is toch overduidelijk te zien? Zet even die oogkleppen af... Je kunt mij niet wijsmaken dat je hier een happy, ontspannen athlete ziet. Bij binnenkomst is het al één brok spanning.

Maar spanning is niet hetzelfde als angst hoor..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:38

Zullen we het vriendelijk houden?

Ik heb paarden gekend die voor de duvel zijn moer niet bang waren, maar zooooo graag wilden, dat je ook dit soort taferelen kreeg...

Edit: als je niet snapt waarom er (in jouw ogen) een verdedigende houding wordt aangenomen: lees je eigen (in mijn ogen) denigrerende antwoorden dan eens terug.

Angst en spanning hoeven niet hetzelfde te zijn. Een kan met het ander te maken hebben. Maar een feit is het niet en in mijn ogen in deze proef al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 08-04-16 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:39

Er is niets onvriendelijks aan deze hele discussie hoor wat mij betreft. ;)

Als dít kan, dan moet een proef die al spannend is vanwege een windvlaagje helemaal een makkie zijn voor een ruiter van dit kaliber. :)

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-16 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:51

https://vimeo.com/162034220

Hier nog wat beeldmateriaal van voor hij de ring in ging, dit werd echt recht voor mijn neus gedaan, dus meer close-up kan je het niet krijgen ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:59

Tsja het blijft sneu. Lijkt een beetje op Sister te worden. Wanneer ze de spanning weghebben zijn ze ontzettend goed, maar die momenten zijn behoorlijk schaars helaas

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:00

Wuis schreef:

Als dít kan, dan moet een proef die al spannend is vanwege een windvlaagje helemaal een makkie zijn voor een ruiter van dit kaliber. :)

[ Video ]

[ Video ]

Hij heeft ook zat paarden gereden die stukken beter met hun spanning on konden gaan. Kijk naar Toot bijvoorbeeld. Alleen dit is toevallig wel een hele hete bok maar wel een met superveel kwaliteit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:07

Het lijkt alsof hij bij het wegpassageren er al een beetje achter kruipt. Dit paard kan het op dit moment niet allemaal verwerken, waar het aan ligt geen idee. Maar ik zie ook de achterbenen die vaak achter de massa aan komen. Er wordt natuurlijk ook heel veel gevraagd. Weet niet of Under Cover het vol kan houden. Hoop het voor Edward en voor Undercover, deze man kan veel uit zijn paarden halen, misschien is het voor Undercover te veel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:08

Ja inderdaad..je hebt paarden die van nature "cool" zijn en paarden die nerveuzer/ schrikachtiger zijn. Sommige paarden reageren nu eenmaal erg op wind, gaat parelli of TT niks aan oplossen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:09

Leonoor schreef:
Er stond inderdaad wat wind, dat hoor je ook wel op mijn filmpje, maar voor Zeeuwse begrippen was dat niet bijzonder.
Undercover had spanning, dat was duidelijk. Maar Edward bleef rustig en vriendelijk naar hem toe.

Qua scores doe ik geen uitspraken, zolang ik niet verder ben gekomen dan de Z1 kijk ik wel gewoon toe zonder commentaar te geven :+

Je hoeft toch ook geen GP gereden te hebben om te zien of iets goed is of niet.
Ik weet dat dat zo ongeveer het bokt beleid is als het over Gal gaat maar dat is natuurlijk onzin.

Dat hij bij de eerste outdoor gespannen is bij veel wind wil ik aannemen.
Dat hij daardoor strak gehouden wordt en daardoor niet kan ondertreden van achter ook.

Maar helaas zien we dat bij al zijn paarden. Ook in ontspannen proeven.
Helaas is dat tegenwoordig de tendens in de dressuur.

En moet je maar stil zijn want je hebt maar Z gereden.

Ik kan je zeggen, spanning of niet, ik me kapot zou schamen als de achterhand zo erbij hing en de rug zo weg gedrukt als wat tegenwoordig als normaal wordt gezien in de sport.

Geef mij maar weer dressuursport van 30 jaar terug. Toen genoot ik nog bij het kijken. Nu al lang niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:11

Onregelmatigheid komt puur van spanning..weleens een paard gezien die met de staart erop vrolijk rond gallopeert? en dan lekker met 2 achterbenen tegelijk gallopeert? {vergelijkbaar}

30 jaar terug was het niveau veel lager..echt niet vergelijkbaar met nu. In de dressuur draait het om aan en ontspanning..met alleen 1 van de twee kom je er niet, dat zie je hier wel. Maar als de spanning van externe factoren komt is dat wel moeilijker om af te laten vloeien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:14

Dat kan ik niet helemaal met je eens zijn bruintje 123. Als het goed gaat, gaat het tegenwoordig echt beter. Maar ik heb ook wel moeite met de enorme druk die er op ruiters en paarden staat en het niveau wat op een gegegen moment zijn grens bereikt heeft waardoor paarden nog meer gepushed worden om nog hoger , ruimer ,meer spectaculair te gaan en we mijn zijn allen vergeten dat harmonie zo vreselijk belangrijk is en dat harmonie toch ook zeker op basis van ontspanning nodig is. Maar zonder aanspanning zal het ook niet wat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:14

Iris82 schreef:
Wuis schreef:

[ Video ]

[ Video ]

Hij heeft ook zat paarden gereden die stukken beter met hun spanning on konden gaan. Kijk naar Toot bijvoorbeeld. Alleen dit is toevallig wel een hele hete bok maar wel een met superveel kwaliteit.

Dat is ook logisch, dat is een hengst. Die gaan van nature anders om met enge dingen. Hengsten moeten de kudde verdedigen dus zullen eerder aanvallend dan vluchtend reageren. Het is dus niet gek dat een hengst minder snel geneigd is tot schrikken. Wat natuurlijk niet zegt dat een hengst nooit kan schrikken, het blijft een vluchtdier. Maar je kan wel op een dusdanige manier met paarden werken, dat ze ánders gaan reageren. Dat niet meteen de paniek toeslaat. Dat kan alleen als er voldoende vertrouwen in de berijder is, wat start op de grond. Ik vind het jammer en verbazingwekkend dat er in deze tijd nog zó weinig gebruik wordt gemaakt van dit soort dingen. Immers is het altijd beter om wat aan de oorzaak te doen, in plaats van symptoombestrijding te gebruiken. Voor ieder gespannen paard bestaat er een oplossing. Dit vraagt wel een andere aanpak/benadering. Het zou voor paarden een opluchting zijn als meer mensen daar voor open zouden staan. Want geef nou toe, wat hebben we te verliezen?

Dus nee: sommige paarden reageren nu eenmaal op wind en daar gaat parelli niks aan oplossen? Ik vind het serieus verdrietig voor die paarden dat deze denkbeelden nog bestaan in deze tijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-16 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:15

Het niveau is niet hoger. Het is anders.

Ik vind persoonlijk het niveau lager.
Als een paard op dat niveau niet meer erachter onder kan komen hoort het een twee te scoren.

Nogmaals door spanning kan ik het me voorstellen. Maar het is tegenwoordig normaal.

Deze proef hoort geen voldoende te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:18

Rizette schreef:
Dat kan ik niet helemaal met je eens zijn bruintje 123. Als het goed gaat, gaat het tegenwoordig echt beter. Maar ik heb ook wel moeite met de enorme druk die er op ruiters en paarden staat en het niveau wat op een gegegen moment zijn grens bereikt heeft waardoor paarden nog meer gepushed worden om nog hoger , ruimer ,meer spectaculair te gaan en we mijn zijn allen vergeten dat harmonie zo vreselijk belangrijk is en dat harmonie toch ook zeker op basis van ontspanning nodig is. Maar zonder aanspanning zal het ook niet wat worden.

Hoe vaak zie je in een ontspannen proef nog een paard "zitten" in de piaf?
De ultieme verzameling.

Je ziet de schoft niet het hoogste punt zijn.
Nee een paard in drie stukken die pootjes geeft.

Dat is geen verbetering naar hoger niveau in 30 jaar.

Dat is spektakel en dat wordt als goed beoordeeld.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:21

Het is nog knap dat hij hele stukken helemaal alles er uit kan halen en dan gaat het super. Het is gewoon het paard zijn karakter en dat krijg je er echt niet uit. Het blijft te inconsistent en onberekenbaar voor bijvoorbeeld de Olympische Spelen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:24

Bloodymary schreef:
Het is nog knap dat hij hele stukken helemaal alles er uit kan halen en dan gaat het super. Het is gewoon het paard zijn karakter en dat krijg je er echt niet uit.

Daar gaan we weer.. :) Zie mijn bovenstaande bericht. Het is niet 'gewoon' zijn karakter, het is een manier waarop dit paard dealt met dingen, en die manier kan 'gewoon' doorbroken worden. Net als dat bij íeder paard kan, ongeacht welk niveau.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:26

Ik geloof wel dat er dmv grondwerk a la Tristan Trucker verbetering te halen is op het gebied van spanning/ spanningsopbouw etc. bij Undercover. Hij heeft ook goed werk gedaan bij Thriller van Katja Gevers.. of het helemaal op te lossen is betwijfel ik, want je hebt natuurlijk wel gewoon "de aard van het beestje" en dat bedoelde ik ermee aan te geven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:28

Wuis schreef:
Bloodymary schreef:
Het is nog knap dat hij hele stukken helemaal alles er uit kan halen en dan gaat het super. Het is gewoon het paard zijn karakter en dat krijg je er echt niet uit.

Daar gaan we weer.. :) Zie mijn bovenstaande bericht. Het is niet 'gewoon' zijn karakter, het is een manier waarop dit paard dealt met dingen, en die manier kan 'gewoon' doorbroken worden. Net als dat bij íeder paard kan, ongeacht welk niveau.

Ja dat zeg jij en ik zeg van niet. Heb ook heel lang zo'n paard gehad dat voor allerlei dingen angstig was en altijd wel gespannen. Daar kun je zo goed mogelijk mee om leren gaan, ik kon ook alleen met hem buitenritten maken. Maar het blijft er in zitten. Nu is hij met pensioen en staat 24-7 op het land, relaxter kan het niet, maar ook daar heeft hij nog steeds zijn paniekmomenten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:30

Bloodymary schreef:

Daar gaan we weer.. :) Zie mijn bovenstaande bericht. Het is niet 'gewoon' zijn karakter, het is een manier waarop dit paard dealt met dingen, en die manier kan 'gewoon' doorbroken worden. Net als dat bij íeder paard kan, ongeacht welk niveau.[/quote]
Ja dat zeg jij en ik zeg van niet. Heb ook heel lang zo'n paard gehad dat voor allerlei dingen angstig was en altijd wel gespannen. Daar kun je zo goed mogelijk mee om leren gaan, ik kon ook alleen met hem buitenritten maken. Maar het blijft er in zitten. Nu is hij met pensioen en staat 24-7 op het land, relaxter kan het niet, maar ook daar heeft hij nog steeds zijn paniekmomenten.[/quote]

Dat bedoel ik ook..heb met heel veel verschillende paarden gewerkt. Maar die dieren die zo angstig zijn van zichzelf, daar kun je een hoop aan "verbeteren" maar het blijft er wel in zitten.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:31

En toch denk ik dat ondanks het er uitziet of Edward rustig en relaxed is, hij toch tijdens deze proef spanning had waar Undercover extreem op reageert. Eerste keer weer in de ring na Aken. En we weten allemaal dat we nog zo rustig kunnen lijken, als we spanning in de onderbuik hebben dat paarden dat voelen. Zijn Edward en Undercover niet in een visuele cirkel terecht gekomen? Soms kan een andere ruiter dan net de oplossing zijn.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 08-04-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:33

Wuis schreef:
Bloodymary schreef:

tijd voor de T&T mode dan ;)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:33

Hoezo de discussies weer hier? Paard is een tijd uit de running geweest, eerste buitenconcours. Normaal veilig in een binnenbak. Ik snap heel goed dat hij er z'n handen vol aan heeft.

Als dit een willekeurige bokker was geweest, had iedereen gezegd dat ze nog lekker kilometers moesten maken.

Toevallig Is het EG. En dan ligt het meteen aan de band met ruiter en paard? :x En krijgt die meteen het advies om parreli te gaan doen :')

Ik vind het knap dat hij hem nog zo kan rondsturen met zoveel spanning. In het filmpje voor hij de ring in gaat laat die een mooie piaffe zien met veel ruimte van voren. Pas daarna bouwt die weer spanning op. Dat hele hete haal je toch niet meer uit dit paard. Daar is die te gevoelig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:47

N0a schreef:
Hoezo de discussies weer hier? Paard is een tijd uit de running geweest, eerste buitenconcours. Normaal veilig in een binnenbak. Ik snap heel goed dat hij er z'n handen vol aan heeft.

Als dit een willekeurige bokker was geweest, had iedereen gezegd dat ze nog lekker kilometers moesten maken.

Toevallig Is het EG. En dan ligt het meteen aan de band met ruiter en paard? :x En krijgt die meteen het advies om parreli te gaan doen :')

Ik vind het knap dat hij hem nog zo kan rondsturen met zoveel spanning. In het filmpje voor hij de ring in gaat laat die een mooie piaffe zien met veel ruimte van voren. Pas daarna bouwt die weer spanning op. Dat hele hete haal je toch niet meer uit dit paard. Daar is die te gevoelig voor.

Bij ieder ander persoon had ik hetzelfde gezegd. Wat maakt het mij uit dat dit EG is met Undercover. Dat is net zo goed een paard dat hooi eet en schijt, een paard is een paard. Dus of dit nu Undercover is of Pietje Puk van bokker Jan de Vries, een paard is een paard en dat is één pot nat. En aan probleemgedrag kun je iets doen. Dat is bij niemand een kwestie van kilometers maken wat dit soort problemen betreft. Want hoeveel kilometers je ook maakt, als er niets veranderd, blijft een paard op dezelfde manier dealen met zijn omgeving. Dat komt na heel veel kilometers misschien niet meer op deze heftige manier tot uiting, maar inwendig bestaat het probleem dan nog steeds. Maar als je die manier van reageren nu doorbréékt, kun je écht iets veranderen.

'Dat hete haal je er niet meer uit, daar is hij te gevoelig voor'. Als je eens wist over hoeveel paarden dit soort beweringen zijn gedaan, en die nu toch vrij van problemen zijn. :) En dan heb je het niet alleen over futiliteiten als dit, maar ook over écht gevaarlijke problemen. Die kop in het zand reacties 'dit krijg je er niet meer uit' getuigen i.m.o. van immense onwetendheid waardoor kansen gemist worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-16 09:50, in het totaal 3 keer bewerkt