Ruimte voor elkaar, sportief gebaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:18

Ik ben heel beleefd. Maar in dat laatste geval zou ik paardlief stil zetten... vervolgens aanzetten tot galop en heel hard pas op of aan de kant roepen. Zien of ze dan nog niet aan de kant gaan :') Wat een stel aso's zeg!

Ben heel vriendelijk, maar als je dan zulk gedrag terug vertoont. Nee dan kan je hetzelfde terug verwachten. Gelukkig gaat het hier altijd erg goed en beleefd tussen ruiters, wandelaars en fietsers. Op het landgoed zijn veel paden voor fietsers+ruiters en regelmatig ook nog wandelroute erover. Soms is het erg druk en kan je alleen stappen. Maar als het pad heel breed is, niet stoffig en mensen lopen zonder loslopende honden of kinderen, dan passeer ik wel rustig in draf of relax galopje. Mits ze mij al gezien hebben.

Anoniem

Re: Ruimte voor elkaar, sportief gebaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 07:15

In zulke gevallen kan beter de eer bij je zelf houden en dan maar eventjes een ander pad inslaan. Ik zal ze zeker niet de reactie geven die ze graag willen.

Wandelaars passeren in galop vindt ik echt niet kunnen :n
Wat is voor kleine moeite om eventjes je paard terug te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:04

Geen... op plekken waar dat nodig is. Maar op plekken waar het prima kan, zonder mensen te laten schrikken of gevaarlijke situaties te veroorzaken of een stofwolk achter te laten, zie ik niet waarom het nodig is. Op mooie dagen zou dat anders betekenen dat ik enkel maar kan stappen, omdat er altijd wel ergens op een pad een wandelaar loopt. En nee, niet overal heb je de keuze om dan een ander pad in te slaan.

Dit gaat gewoon over kaarsrechte, brede zandpaden. En met een relax galopje halen fietsers op het fietspad ernaast ons nog in. Er is dan nog meters ruimte tussen ons en wandelaars. Als ik ze achterop rij, dan rem ik sowieso ruim op tijd netjes af. Wil niet dat mensen schrikken. En als er honden en kinderen bij zijn passeer ik sowieso stapvoets. Bij kinderen willen ze vaak 'paardje aaien' dus dan stop ik zelfs voor ze :')

Vroeger remde ik op zulke paden altijd af. Want dat hoort toch zo. Maar ik heb een kleine IJslander, die gaat niet zo hard en ziet er niet echt imposant uit. Kreeg bijna altijd dan van wandelaars te horen: je had wel mogen doorrijden hoor er is toch ruimte genoeg? Tja dat doe ik dus tegenwoordig op plekken en momenten waar het verantwoord is. In een verantwoord tempo.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:29

Tobbes schreef:
In zulke gevallen kan beter de eer bij je zelf houden en dan maar eventjes een ander pad inslaan. Ik zal ze zeker niet de reactie geven die ze graag willen.

Wandelaars passeren in galop vindt ik echt niet kunnen :n
Wat is voor kleine moeite om eventjes je paard terug te nemen?

Het is 1 pad. Het loopt gewoon rond en behalve wat ingangen naar stallen en de wegen eromheen kun je nergens heen met je paard. Pad is ook nog zo smal dat je er met 2 mensen naast elkaar kan lopen. Maar meer niet.

Dus we zaten wel redelijk vast.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:17

Veulen84 schreef:
Ik denk dat die dingen ook afhangen waar je woont. Hier kom je alleen met heel slecht weer (soms) geen wandelaars tegen op het ruiterpad. Dat betekend dus dat we 90% van de tijd geen rondje in draf kunnen. Dan is de wens voor een eigen ruiterpad echt wel iets groter. Wandelpaden zijn hier verhard, dat leent zich ook niet voor galop. Dus meer paden hebben we niks aan.

Vanmorgen hebben we met een groepje letterlijk 25 minuten achter een groep joggers gereden. Niet te passeren, want ze gaan niet aan de kant. Toen onze eerste ruiter het vriendelijk vroeg kreeg ze een middelvinger toegestoken. Uiteindelijk een tijd staan grazen. Hopend dat ze af zouden slaan op 1 van de paden die ze wel in mogen maar wij niet. Maar helaas, we reden ze weer achterop, waarop 1 van de achterste renners zegt. "komen ze weer aan met die kut beesten, laat ze op tyfen"
Tja, wij hebben maar 1 pad...

Dat blijf je natuurlijk ook altijd houden. En dan is het jammer dat je niet meer ruiterpaden hebben maar dat moet wel realistisch zijn in het gebied. Het Nederlandse bos waar ik rijdt hebben ze er ook maar 2 als ze daar echt nieuwe ruiterpaden zouden moeten aanleggen zal dat moeilijk zijn want het is hier maar een klein bos. En het wild moet ook gewoon z'n rustplekken blijven behouden. Want je voorkomt het niet als je ruiterpaden maakt dat er ook wandelaars met honden gaan lopen of dat nu mag of niet. Het wordt toch gedaan dat zul je ook bijna niet gaan oplossen met een ruiterpad die alleen voor ruiters/menners zijn. Tenzij ze 7 dagen per week gaan controleren en ook dat zal niet zo veel uithalen.