Risico op hersenletsel het grootst in paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:00

Ik zet altijd mijn cap op als ik op een paard stap en op mijn vorige stal was dat ook verplicht zolang je in de bak / op het erf op je paard zat, ook voor pensionklanten. Er was daar een persoon die altijd aan de weg opstapte om geen cap te dragen.
Op mijn nieuwe stal is het niet verplicht en zie ik best veel zonder cap rijden.

Voor mij voelt het rijden zonder cap, net als autorijden zonder gordel, bloot en onveilig.

Een keer heeft het mij minimaal een flinke bult gescheeld, er viel met buitenrijden iets uit een boom op mijn hoofd, gevolg een barst in mijn cap en niet in mijn kop.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:43

Ayasha schreef:
Dat jij niemand kent betekent niet dat ze bestaan. Neemt soWieso niet weg dat rijden met cap al meer voorkomt als ook nog eens rijden zonder cap.
Ik vind 'het kan naast het paard ook gebeuren' echt een flut-argument om geen cap op te zetten. Ja joh, je kan ook een hersenbloeding krijgen in je bed. Betekent dat dat je verder maar niks moet doen om jezelf te beschermen.

Ik zeg ook niet dat er geen mensen bestaan die ook naast hun paard altijd een cap op hebben, alleen dat ik zelf niemand ken die dat doet. Behoorlijk verschil :+ . En ik reed al met cap toen bijna niemand met een eigen paard met cap reed en stap nog steeds echt niet op zonder. Op mijn vorige paard reed ik zelfs standaard met body protector.

Liindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:24

Voor mij voelt het rijden zonder cap, net als autorijden zonder gordel, bloot en onveilig.

Dit is heel erg herkenbaar, dat gevoel heb ik ook altijd dan haha

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:08

DatBenIkNou schreef:
Roodvos schreef:
Wat hier nog mist is het aantal mensen dat de onderzochte sporten beoefend. Als het aantal mensen dat paardensport bedrijft vele malen hoger is dan het aantal mensen dat bijvoorbeeld skateboard, dan is het logisch dat zich ook meer ruiters dan skateboarders melden. Misschien maakt die 45% van het totale aantal incidenten maar 0.02% van uit de totale populatie paardensporters, maar gaat het om 6% van de skateboarders. Dan kan je alsnog beter op een paard gaan zitten dan op een skateboard stappen.

Kortom, leuk artikel maar er mist essentiële informatie.

Dat hebben ze neen ik aan wel meegerekend, anders is de conclusie natuurlijk waardeloos voor onderzoek. Mij is destijds op de EHBO vertelt dat paardensport op nr 3 van ernstig letsel staat. Waarbij de arts specifiek benoemde dat er veel meer mensen bijvoorbeeld voetballen dan paardrijden, dus dat het een hoog risicosport is. Zijn eigen kinderen mochten het niet, hij had te veel ellende binnen zien komen op de EHBO.

“Assumption is the mother of all fuck-ups”. Kijk, en dan wil ik het weten ook. Ik heb het artikel erbij gezocht:
http://thejns.org/doi/pdfplus/10.3171/2016.1.FOCUS15613
Het betreft een totaal van 4788 gevallen, waarvan 2165 paardensport-gerelateerd (pg. 3). En dat is inderdaad die 45.2%. Geen correctie dus voor aantal beoefenaars.

Yellona

Re: Risico op hersenletsel het grootst in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:20

Ik rijd ook altijd met mijn cap op. Ook al paar keer gevallen met een hersenschudding tot gevolg. Jammer genoeg zie ik er bij ons op stal ook zonder cap rijden en dan zijn er kinderen die dit zien en dit natuurlijk ook willen.