Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jaime_ schreef:Even serieus, hoeveel paarden hebben jullie in je hele leven ontmoet die écht een trauma aan de staart hadden (en dan ook nog een trekpaard was)?
In alle jaren dat ik met paarden om ga of met paarden hebt gewerkt, is dat bij mij 1x geweest. Dat was overigens een KWPNér en géén Trekpaard. En dan heb ik het over 1 op duizenden paarden.
Met een paard met een kapotte pees door trauma kan je niet meer springen, met een paard met een gecoupeerde staart door trauma kan je niet meer showen. Heel jammer maar helaas.
Goede ontwikkeling!
nine1987 schreef:Ja en nee..
Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."
Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..
Moeilijk..
Ibbel schreef:Da's trouwens wel een mooie oplossing. Indien gecoupeerd om medische noodzaak, mag er aan een show worden deelgenomen met medische verklaring mits een kunststaart wordt gebruikt.
Ibbel schreef:Da's trouwens wel een mooie oplossing. Indien gecoupeerd om medische noodzaak, mag er aan een show worden deelgenomen met medische verklaring mits een kunststaart wordt gebruikt.
nine1987 schreef:Ja en nee..
Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."
Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..
Moeilijk..
djinnie schreef:Dikke prima dit! Gewoon flink verbod en flinke sancties, dan is het zo over met die gecoupeerde staarten. En dan niet alleen sancties voor de eigenaar van het gecoupeerde paard dat toch nog mee doet, maar ook voor de vereniging/het stamboek wat het gecoupeerde dier toe laat op show. Dan is de KVTH zo om...
En inderdaad, geen uitzonderingen. Dat enkele paard met een staart trauma, tja, helaas. Geen shows dan dus.
Zoolgangster schreef:prugelpiet schreef:Dus als je paard z'n staart 16 jaar geleden gecoupeerd is mag je er nu niet meer mee showen of keuren? Beetje dubbel...
Nee, is niet dubbel. Dat heet een beleid voeren om veulens te beschermen.
prugelpiet schreef:Ja, die bekeuringen snap ik wel, maar mensen die een paard hebben waarvan de staart is gecoupeerd mogen niet meer mee doen? Het is een oprechte vraag, en als het antwoord ja is vind ik het nogal dubbel. Ook die paarden kunnen heel mooi zijn, ondanks dat ze dupe zijn geworden van iets wat eingelijk ontzettend lelijk en walgelijk Is.
prugelpiet schreef:Ja, die bekeuringen snap ik wel, maar mensen die een paard hebben waarvan de staart is gecoupeerd mogen niet meer mee doen? Het is een oprechte vraag, en als het antwoord ja is vind ik het nogal dubbel.
Zoolgangster schreef:prugelpiet schreef:Dus als je paard z'n staart 16 jaar geleden gecoupeerd is mag je er nu niet meer mee showen of keuren? Beetje dubbel...
Nee, is niet dubbel. Dat heet een beleid voeren om veulens te beschermen.