Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:26

Dus als je paard z'n staart 16 jaar geleden gecoupeerd is mag je er nu niet meer mee showen of keuren? Beetje dubbel...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:27

tja blijkbaar is er toch genoeg vraag naar korte staarten.
Ook de kopers moeten weigeren, hoe mooi het paard ook is.
En inderdaad het stamboek verdiend helemaal een schop onder hun kont dat ze dit nog toestaan

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:28

prugelpiet schreef:
Dus als je paard z'n staart 16 jaar geleden gecoupeerd is mag je er nu niet meer mee showen of keuren? Beetje dubbel...

Sinds wanneer is het verboden? Dus alle paarden vanaf die leeftijd vallen onder die regels

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:28

prugelpiet schreef:

Nee, is niet dubbel. Dat heet een beleid voeren om veulens te beschermen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:31

Dikke prima dit! Gewoon flink verbod en flinke sancties, dan is het zo over met die gecoupeerde staarten. En dan niet alleen sancties voor de eigenaar van het gecoupeerde paard dat toch nog mee doet, maar ook voor de vereniging/het stamboek wat het gecoupeerde dier toe laat op show. Dan is de KVTH zo om... +:)+

En inderdaad, geen uitzonderingen. Dat enkele paard met een staart trauma, tja, helaas. Geen shows dan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:31

De enige keer dat ik heb meegemaakt dat een beest met zijn staart tussen de deur zat was onze stalkat en dat kwam doordat iemand de deur een zetje gaf.
Hetzelfde verhaal nog steeds (alhoewel) bij diverse hondenrassen het couperen van staarten en oren.
Weet overigens wel waarom vroeger de staarten werden gecoupeerd. Heb ooit wel eens aan een eigenaar gevraagd of ie nog op de oude manier zijn land omploegde ~~}>

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:32

Jaime_ schreef:
Even serieus, hoeveel paarden hebben jullie in je hele leven ontmoet die écht een trauma aan de staart hadden (en dan ook nog een trekpaard was)?

In alle jaren dat ik met paarden om ga of met paarden hebt gewerkt, is dat bij mij 1x geweest. Dat was overigens een KWPNér en géén Trekpaard. En dan heb ik het over 1 op duizenden paarden.

Met een paard met een kapotte pees door trauma kan je niet meer springen, met een paard met een gecoupeerde staart door trauma kan je niet meer showen. Heel jammer maar helaas.

Goede ontwikkeling!

Er bestaan kunststaarten. Dus als een paard een ongeluk heeft gehad met z'n staart kun je die gebruiken. Maar ik heb na 48 jaar met paarden te zijn omgegaan nog helemaal nooit een paard ontmoet die door een ongeval of ziekte zijn staart was kwijtgeraakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:34

Da's trouwens wel een mooie oplossing. Indien gecoupeerd om medische noodzaak, mag er aan een show worden deelgenomen met medische verklaring mits een kunststaart wordt gebruikt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:40

nine1987 schreef:
Ja en nee..

Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."

Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..

Moeilijk..

Dat is dan jammer...zo simpel is het.
En hoevaak gebeurd dat nou?

Het word eens tijd na 15 jaar!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:45

Ibbel schreef:
Da's trouwens wel een mooie oplossing. Indien gecoupeerd om medische noodzaak, mag er aan een show worden deelgenomen met medische verklaring mits een kunststaart wordt gebruikt.

Ja, maar met trekpaardfokkers loop je dan nog het risico dat het "u vraagt, wij draaien" wordt: voor de ene (onderlinge) show staart eraf, voor de andere show heel schijnheilig de kunststaart eraan... Daar zijn de paarden dan nog niet mee geholpen.

Daarbij worden trekpaarden zó achterlijk kort gecoupeerd dat een kunststaart er nauwelijks aan kan hangen. En optillen van de staart tijdens plassen en mesten lukt ook niet met zo'n super-kort stompje. Zitten de haren van de kunststaart dus vlak tegen de anus, en voor een merrie is het ook een ellende, als ze plast hangt die kunststaart gewoon tegen haar doos... lekker fris... :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:47

Dat werd eens tijd zeg. Mooi werk en nu hopen dat het niet alleen bij woorden blijft...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:48

Ibbel schreef:

Ja en dan word er gewoon door gecoupeerd....medische verklaring afgegeven en op de keuring een staart aangeplakt. 8)7

Gewoon een lange staart en ook in het regelment ($%^* hoe schrijf je dit woord) opnemen dat de staart tot de kogel moet hangen anders worden ze alsnog afgeknipt en heeft het dier er nog niks aan.

Ibbel

Re: Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:51

Maar die staarten worden gecoupeerd omdat gecoupeerde staarten op de keuring voordeel bieden. Haal je dat voordeel weg plús moet je de moeite doen voor een kunststaart, dan is de hele 'noodzaak' weg. Niemand coupeert omdat z'n knol voor de ploeg staat. Iedereen doet het vanwege 'dat het mooier is en dat de keurmeesters je hoger plaatsen als je paard geen staart heeft'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:59

De kans bestaat dat keurmeesters dan niet alsnog hogere punten toe gaan kennen aan kunststaarten.Gewoon omdat ze dat leren te zien als iets wenselijks.

Wat mij betreft stopt men dat soort mazen er niet meer in. Kunststaarten had een oplossing kunnen zijn waar ze als stamboek zelf mee hadden kunnen komen. En als dat duidelijk had geleid tot een flinke afname van het couperen, hadden ze die vrijheid gehad en zou het misschien helemaal niet in de wet geregeld hoeven worden. Maar die kans hebben ze niet gepakt, en dergelijke ontsnappingsroutes in de wet opnemen blijft een flink risico.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:06

nine1987 schreef:
Ja en nee..

Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."

Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..

Moeilijk..

Niks moeilijks aan.
Hoeveel gewone rijpaarden ken je die door een trauma staartloos zijn geworden? En hoeveel trekpaarden in die showwereld lopen er rond zonder staart vanwege een "trauma"?
Kortom die lui zijn imo allang het recht op een dergelijke uitzonderingsregel verloren vanwege grof misbruik ervan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:24

djinnie schreef:
Dikke prima dit! Gewoon flink verbod en flinke sancties, dan is het zo over met die gecoupeerde staarten. En dan niet alleen sancties voor de eigenaar van het gecoupeerde paard dat toch nog mee doet, maar ook voor de vereniging/het stamboek wat het gecoupeerde dier toe laat op show. Dan is de KVTH zo om... +:)+

En inderdaad, geen uitzonderingen. Dat enkele paard met een staart trauma, tja, helaas. Geen shows dan dus.

Helemaal mee eens! Hopelijk wordt er streng gecontroleerd ook.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:04

Zoolgangster schreef:
prugelpiet schreef:

Ja, die bekeuringen snap ik wel, maar mensen die een paard hebben waarvan de staart is gecoupeerd mogen niet meer mee doen? Het is een oprechte vraag, en als het antwoord ja is vind ik het nogal dubbel. Ook die paarden kunnen heel mooi zijn, ondanks dat ze dupe zijn geworden van iets wat eingelijk ontzettend lelijk en walgelijk Is.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:09

Ik ben heel blij met dit besluit :D
De mensen met paarden met gecoupeerde staart hebben gewoon pech gehad, het is al zo lang verboden dat die paarden absoluut gewone staarten hadden kunnen hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:11

Fijn dat deze staatssecretaris een poging gaat wagen.
Ik wens hem veel succes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:11

prugelpiet schreef:
Ja, die bekeuringen snap ik wel, maar mensen die een paard hebben waarvan de staart is gecoupeerd mogen niet meer mee doen? Het is een oprechte vraag, en als het antwoord ja is vind ik het nogal dubbel. Ook die paarden kunnen heel mooi zijn, ondanks dat ze dupe zijn geworden van iets wat eingelijk ontzettend lelijk en walgelijk Is.

En precies dat "ja maar" is waar mensen die nog steeds couperen de vinger er achter krijgen.
Zoals ik eerder opmerkte het is duidelijk dat er niet om kan worden gegaan met wat voor uitzondering op de regels dan ook. Dus gewoon radicaal geen dieren showen of keuren met gecoupeerde staarten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:02

prugelpiet schreef:
Ja, die bekeuringen snap ik wel, maar mensen die een paard hebben waarvan de staart is gecoupeerd mogen niet meer mee doen? Het is een oprechte vraag, en als het antwoord ja is vind ik het nogal dubbel.

Wat vind je er dubbel aan? De paarden met gecoupeerde staarten worden niet afgemaakt, en kunnen gewoon verzorgd worden en ook gebruikt. Ze mogen alleen niet meer op keuring, voor de bescherming van hun nakomelingen. Hoe is dat 'dubbel'?
Het stamboek heeft jaren de tijd gehad om andere maatregelen te nemen. Dat hebben ze niet gedaan, en dan zijn dit de consequenties. Het paard is niet de dupe van de wet, maar van het handelen van de fokkers en het stamboek, die de paarden verminken en dat verminken belonen met hoge resultaten op de keuring.
Ook de fokkers en het stamboek zijn niet de dupe van de wet - het was echt al heel erg duidelijk dat er vroeger of later een einde ging komen hieraan. Ze zijn de dupe van hun eigen keuze om niet eerder te veranderen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:08

Zoolgangster schreef:
prugelpiet schreef:

In principe is het wel dubbel
Mijn oudste merrie is van 96, die zou dus niet meer op de keuring mogen ook al was er dan nog 15 jaar geen sprake van een verbod?
Daarnaast, als ze nu alle gecoupeerde verbieden zal er geen opkomst meer zijn, geen opkomst = geen inkomsten, = geen keuringen meer.
Simpelweg alle dieren vanaf 2016 zijn verboden met gecoupeerde staart, hetgeen ervoor kan wel nog. Dan kunnen de keuringen blijven bestaan.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:27

eclair98 schreef:
Eigenlijk moet het op Europese schaal worden verboden, maar dit is al een mooie stap vooruit!

Precies!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:32

En als het nou een soort uitsterf beleid wordt. Paarden die vanaf een bepaald jaar in het buitenland gecoupeerd zijn waar nog mee geshowd wordt die kunsstaarten dragen en het daarna niet meer mag gebeuren?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:00

Dat had dan toch 15 jaar geleden wel bedacht kunnen worden? :)* Dat was toen een mooie "tussen"oplossing geweesr van het KVTH. Maar dat werd niet gedaan. Dus ik zou zeggen, spijkers met koppen slaan. Er worden genoeg veulens geboren die mèt staart naar een (tijdelijk minder volle) keuring kunnen. En er zijn ook al fokkers die niet meer coupeerden, dan kunnen die nu naar de keuring. +:)+