Draait de dierenbescherming door m.b.t. paardenmarkten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:37

Woogy schreef:
Ik blijf me afvragen wat er mis is met paarden die naar de slager gaan. Is het niet juist een fijn iets dat er paarden naar de slacht gaan? Gezien anders de wereld aardig overbevolkt raakt met paarden?

Ahum........dat zouden ze eigenlijk bij de mensen moeten doen maar dan met de geboortebeperking, mensen ze zijn juist met veel te veel. Bij de door de mensen gehouden/ beheerde dieren heb je dat nog in de hand en dat is minder ermee gaan fokken er zijn naar mijn idee teveel pretfokken.

saskiakefie

Re: Draait de dierenbescherming door m.b.t. paardenmarkten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:41

En die 500 shetlanders dan? Want die worden vast niet voor de sport ingezet. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:58

saskiakefie schreef:
En die 500 shetlanders dan? Want die worden vast niet voor de sport ingezet. ;)

echt wel hoor...allemaal tegelijk!Heb je dat nooit gezien dan? :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:06

Ragdollcat schreef:
Paarden/ pony's die naar de slacht gaan is niet erg mits er wel netjes mee omgegaan wordt en in eigen land en geen transporten naar het buitenland. Willen ze het naar het buitenland hebben, prima maar dan wel als vlees en geen levende have.

Dat is wat ze zouden moeten gaan regelen en erop toezien!!!

Verder........paardenmarkten zijn heus niet zo heel leuk voor de dieren zelf.........maar ja........dat hou je toch niet tegen.

Het kromme is, dat er door de strengere regels in NL alleen maar meer naar het buitenland gaat. Dus het welzijn alleen maar minder word. Top...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:24

Dinopino schreef:
www.equnews.nl

. En dat een paard een hekel aan muziek heeft, bijvoorbeeld kermismuziek, is je reinste onzin. Kijk hoe een tuigpaard loopt op een concours, of een dressuurpaard op de kür van muziek. Dan gaan gaan de oortjes vooruit staan. Paardenmensen weten wat dat betekent.

Maar dat is maar een paar minuten per keer. Misschien 2 of 3 wedstrijden op de dag en voor de rest staan ze op de trailer op de parkeerplek of op een stal, waar het dus verder rustig is. Dat is heel wat anders dan ACHT UUR lang, wat echt lang is, in keiharde kermismuziek te staan, met schreeuwende mensen, dronken mannen die aan het lallen zijn en de sprekers bij de attracties "Weeee gaaannnn noggg een keeeeerrrrrrrr!!!" Daar geniet een paard echt niet van.. En ik zie ze bij de markt ook niet met de oortjes vooruit staan.

Ik ben niet tegen markten, maar acht uur op dezelfde plek staan met die muziek, zonder water, zonder hooi, vind ik toch niet oké.

Mensen zullen al een stuk minder klagen als de paarden op een strobed stonden en er ook konden liggen ipv de natte koude modderige grond, als ze bij hooi konden en bij een drinkbak.

Liggen is wel moeilijk, want dan moeten de lijnen langer, maar dan loop je het risico dat ze de lijn boven hun nek krijgen en in paniek raken.. Maar goed, als de handelaar er dan gewoon altijd iemand bij heeft om te controleren is dat ook niet zo'n ramp.

Sowieso vind ik dat een handelaar ten alle tijde toezicht moet houden op de pony's.. Maar vaak na 12 uur vind je al bij een aantal pony's geen handelaar meer, want die zitten allemaal in de kroeg te zuipen.

Daarnaast moeten er een paar DA's en handhavers rondlopen om op te letten of de dieren wel genoeg eten en drinken krijgen, en of er een aantal schrijnende gevallen tussen zitten die daar geen 8 uur lang kunnen gaan staan. Je weet wel, van die zielige dunne pony's vol met luis. Die zouden al niet eens door de inspectie moeten komen in de ochtend.

Naar de slager gaan heb ik niet zo'n probleem. Er is nou eenmaal een overschot, dus dat het grote deel van de markt dan naar de slager gaat, ach, het is niet anders... Maar het transport vind ik wel erg sneu. Dan hebben ze al 8 uur gestaan aan een touw zonder goede zorg en mogen ze ook nog uren op transport naar een ander land. Daar zouden regels voor gemaakt moeten worden, dat er sowieso een dag tussen moet zitten, zodat de pony's een dag kunnen rusten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:27

Ragdollcat schreef:
Woogy schreef:
Ik blijf me afvragen wat er mis is met paarden die naar de slager gaan. Is het niet juist een fijn iets dat er paarden naar de slacht gaan? Gezien anders de wereld aardig overbevolkt raakt met paarden?

Ahum........dat zouden ze eigenlijk bij de mensen moeten doen maar dan met de geboortebeperking, mensen ze zijn juist met veel te veel. Bij de door de mensen gehouden/ beheerde dieren heb je dat nog in de hand en dat is minder ermee gaan fokken er zijn naar mijn idee teveel pretfokken.

Dat hebben ze in China gedaan. Je mag maar 1 kind.. En als het een meisje was, dan deden ze die mooi naar het tehuis en probeerden ze nog een keer. Gevolg, alle kindertehuizen vol met meisjes wiens ouders hun hebben achter gelaten. Nu is het nog steeds dat ze maar 1 kind mogen, maar is het een meisje mogen ze voor een tweede proberen, zodat al die meisjes niet gedumpt worden.

Wat als je hier maar 1 kind mag en het gezin krijgt niet wat ze willen. Geslacht niet naar wens, of gehandicapt of iets anders niet wenselijk, huppa, kind weg en nog maar een keer proberen.. En wat moet het gevolg zijn voor per ongeluk wel een tweede krijgen? Gevangenisstraf? Boete?

Je kunt moeilijk aan geboortebeperking doen.. En we kunnen niet een paar duizend mensen naar de slager doen zoals met paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:18

8 uur lang vastgebonden staan is toch geen drama. Mijn paard mag op een wedstrijddag langer niet zelf weten wat hij uithaalt. Eerst wassen en vlechten, daarna op de trailer, op wedstrijd bepaal ik het tempo en de richting, dan een poosje wachten in de trailer en misschien nog een rondje sturen en dan nog weer de rit naar huis. Kan zo 10 uur totaal zijn dat paard niet zijn eigen gang kon gaan. Zielig?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:51

Anne_GTI schreef:
8 uur lang vastgebonden staan is toch geen drama. Mijn paard mag op een wedstrijddag langer niet zelf weten wat hij uithaalt. Eerst wassen en vlechten, daarna op de trailer, op wedstrijd bepaal ik het tempo en de richting, dan een poosje wachten in de trailer en misschien nog een rondje sturen en dan nog weer de rit naar huis. Kan zo 10 uur totaal zijn dat paard niet zijn eigen gang kon gaan. Zielig?

Maar daar geef je zelf precies het verschil aan. Jouw paard staat in de trailer oftewel een schuilplaats tegen de weersomstandigheden en drukte, met op z'n minst eten en/of water beschikbaar. Paarden op de markt is daarentegen een heel ander verhaal, want drukte, schuilmogelijkheid, een fatsoenlijk ligbed en soms zelfs water is daar niet vanzelfsprekend. 8 uur stilstaan is dan wel erg lang. ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:55

KimD schreef:
Woogy schreef:

Ja dit dus! Ik snap het hele taboe ook niet. -O-

Dat is niet het dingetje, maar dat ze de vrachtwagen op gaan naar het buitenland voor een paar dagen en daar als grofvuil worden behandeld. Iig, dat is wat ik heb vernomen, dat ze op transport gaan naar het buitenland

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:02

Ik ben absoluut niet tegen markten, ik vind juist dat ze niet afgeschaft mogen worden.

Maar er moet wel eerlijk over gesproken worden. In de meeste gevallen sta ik wel achter de uitspraken van de marktcommissies, maar dat slechts 1% naar de slacht gaat vind ik wel héél optimistisch gedacht. Daarbij ben ik vorig jaar met iemand naar Zuidlaren geweest en we hadden 15 pony's mee. Er was er GEEN EEN die gecontroleerd werd voordat ze de markt op mochten. Dat ging in Bemmel overigens exact hetzelfde toen ik er zelf pony's aanvoerde. Een dierenarts die de paarden checkt voor ze de markt op mogen is dus dikke larie.

Hooi en water was wel op beide markten aanwezig, evenals in Elst. Helaas kan het sommige eigenaren / handelaren vrij weinig schelen of hun paarden honger of dorst hebben en maakt dus lang niet iedereen er gebruik van.

Tenslotte vind ik ook dat de dierenbescherming meer zou moeten DOEN i.p.v. zeggen. Bij het laden en lossen zie ik niemand van een dierenwelzijnsorganisatie staan. Dan staan er slechts 15-20 bezoekers omheen met open mond te kijken hoe de pony's wreed op de vrachtwagen worden gezet and that's it. Laat de dierenbescherming DAAR maar eens wat zeggen i.p.v. op internet. (Nee zo gaat het niet altijd, dat weet ik ook, maar zo heb ik het wél vaak gezien)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:48

Een rijdende trailer is geen schuilplaats maar een doodenge doos voor een paard met onverwachte geluiden en bewegingen. Ik weet zeker dat mijn paard liever 8 uur naast de zweefmolen staat. Dan kan hij tenminste zien wat er gebeurt en staat hij met zijn hoeven op vaste grond.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:52

Ik vind het eigenlijk wel grappig deze reacties. Als er een topic wordt geopend met; Wie gaat er naar de Zuidlaardermarkt, is alles slecht, zielig, triest, mager en gaat er niemand. Nu wordt er een bericht anders gebracht en iedereen vind nu dat het best wel meevalt en de markt moet blijven?!?
Valt niemand anders dit op??
Ik ga regelmatig mee naar markten, er zijn er echt wel waar een dierenarts aanwezig is en waar ze wél gecontroleerd worden. Ik vind markten ook niet zielig, nee, ze staan niet met de oortjes naar voren, omdat ze na een half uurtje rondkijken gewoon lekker staan te dommelen! Op eigenlijk alle markten kun je hooi pakken, maar ook dat heeft een nadeel. Want als de handelaar alleen zijn eigen paarden geeft, maar niet die van de buurman, gaan de paarden ook staan etteren en slaan naar elkaar! Hetzelfde met water, ook dat heeft nadelen! Want hoeveel emmers staan er? Dus snot en hoesten is binnen een uurtje heel de markt rond...
Ik vind het prima dat er paardenmarkten zijn en ze moeten ook zeker blijven, met goede controles. Er staat niet alleen "bagger", ik ben toen meegeweest om een paard bij iemand thuis te brengen (we hadden vervoer aangeboden) en dat was een bloedmooie palomino merrie, spring gefokt, strak in de knotten en met prima papieren! Ze zijn er wel... Maar je moet even zoeken ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:57

Woogy schreef:

De oplossing tegen de steeds maar groeiende wereldbevolking *\o/*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:40

Waarom zou je eigenlijk überhaupt een paardje op de markt willen kopen???

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:45

De meeste paarden/ponies die vanaf de Zuidlaardermarkt naar de slacht worden vervoerd zijn Shetlanders, dat is al járen zo. Via de Zuidlaardermarkt (of welke markt dan ook) maken ze nog een (laatste) káns om verkocht te worden naar een particulier.Dat geburt een zeer kleine minderheid ook wel, daar lijkt me niets mis mee.

De tijden dat grote slachttransporteurs het "afval" van de Zuidlaardermarkt en masse kwam ophalen zijn wel voorbij... dat was in het (redelijk recente) verleden echt wel anders, maar nu... het kost teveel,
de controle (hoe gebrekkig ook) is voor de buitenlandse transporteurs (die vaak veel te veel paarden/ponies in hun trucks stouwen) niet echt de moeite waard meer.

Ik woon er vlakbij en heb in 13 jaar tijd de Zuidlaardermarkt qua paardenbehandeling enórm zien veranderen... ten goede.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:47

rapido schreef:
Waarom zou je eigenlijk überhaupt een paardje op de markt willen kopen???

Ondat er vaak best leuk spul staat.. :j
En veelal niet te gek duur, met vaak de mogelijkheid om te onderhandelen.. Veel dieren op 1 plek, dus veel keus.. Redenen genoeg vind ik..

Wedervraag: waarom niet kopen op een markt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:48

Ik koop een paard met een gebruiks doel. Die ga ik niet op de markt zoeken.
kan mij niet voorstellen dat je een paard ,,voor de heb of leuk,, koopt en omdat hij een drol kost.
Maar goed dat is mijn mening.
Puppy's en ander spul koop ik ook niet op de vogeltjes markt. Zo houd je alleen maar de verkeerde manier van Vermeerderen in stand.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:14

Paarden vermeerderen???? Waarom zouden mensen dat doen? Sinds wanneer is dekgeld gratis of goedkoop? Vaak krijg je de kosten er niet eens uit en moet je bijleggen als fokker. En daar zijn ze inmiddels wel achter gekomen.

Zo stonden er jaren terug nog bijvoorbeeld heel veel haflingerveulens op Zuid Laren.
De laatste keer zag ik er maar een paar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:25

ruitje schreef:
Ragdollcat schreef:
Paarden/ pony's die naar de slacht gaan is niet erg mits er wel netjes mee omgegaan wordt en in eigen land en geen transporten naar het buitenland. Willen ze het naar het buitenland hebben, prima maar dan wel als vlees en geen levende have.

Dat is wat ze zouden moeten gaan regelen en erop toezien!!!

Verder........paardenmarkten zijn heus niet zo heel leuk voor de dieren zelf.........maar ja........dat hou je toch niet tegen.

Het kromme is, dat er door de strengere regels in NL alleen maar meer naar het buitenland gaat. Dus het welzijn alleen maar minder word. Top...

Ja, helaas en dat is vreselijk voor de dieren!!! Dat is wat ze zouden moeten gaan regelen dat er geen levende have meer het land uitgaan voor het vlees maar als vlees het land uit, scheelt een hoop dierenleed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:27

Maar als paardenmarkten niet diervriendelijk zijn, stoten ze ook weer een hoop publiek af. Je ziet hier al signalen voorbij komen als `dat hoef ik niet te zien`.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:07

Desiree schreef:
Maar als paardenmarkten niet diervriendelijk zijn, stoten ze ook weer een hoop publiek af. Je ziet hier al signalen voorbij komen als `dat hoef ik niet te zien`.

Er zijn toch veel mensen met giga oogkleppen voor of met totaal andere normen...

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 02:59

Wat ik trouwens wel grappig vind is dat pony's op de markt die 8 uur lang aan een touw staan met kermis herrie zielig zijn.... en iemand verteld over een lange drukke wedstrijddag waar haar paard zijn eigen ding niet kan doen voor 10 uur lang, en dat is allemaal prima?

Wie zegt dat dat paard daar oh zo van geniet? Zoals je misschien wel merkt ben ik echt geen wedstrijd mens en ben ik juist een voorstander van een paard een paard laten. Ik vind dat je dingen moet doen wat voor beiden leuk is. En wedstrijden op hoog niveau waar je steeds naar op en neer rijd vind ik persoonlijk net zo sneu als een pony die 8 uur lang vast moet staan. Je zal vast uitzonderingen hebben maar denk niet dat veel paarden daar echt gelukkig van worden om elke keer naar wedstrijd te gaan. Is vooral omdat de mens dit zo leuk vind.

Van mij mogen de markten ook zeker blijven mits het netjes en goed gebeurd wordt.
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 20-03-16 03:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:01

*dubbel post*

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 04:03

marianne1980 schreef:
Ik vind het eigenlijk wel grappig deze reacties. Als er een topic wordt geopend met; Wie gaat er naar de Zuidlaardermarkt, is alles slecht, zielig, triest, mager en gaat er niemand. Nu wordt er een bericht anders gebracht en iedereen vind nu dat het best wel meevalt en de markt moet blijven?!?
Valt niemand anders dit op??

Waarschijnlijk omdat bokt niet 1 grote entiteit is met dezelfde mening maar een platform voor honderden mensen met een eigen mening die reageren op topics, posts en artikelen die hun aanstaan en hun interesse wekt. Ook post je snel als je het ergens niet mee eens bent. Al die de markt is zielig artikelen, het overgrote deel dat reageert is het daar niet mee eens, het is niet zielig. Al die het is inderdaad niet zielig topics staan vol met reacties, het is wel zielig! Omdat mensen sneller reageren als ze een andere mening hebben dan de openingspost. Niets raars aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:36

geerke schreef:
Desiree schreef:

Er zijn toch veel mensen met giga oogkleppen voor of met totaal andere normen...

Ook al hebben ze andere normen dan hoeven ze nog niet ongelijk te hebben.

Ik heb er ook moeite mee als ik paarden zie kleumen op de paardenmarkt. Zeker na een lange vermoeiende dag omdat hun al dan niet nieuwe eigenaar nog effe in de kroeg wil zuipen. Zet ze dan liever op de trailer met een hooinet vol hooi. Maar daar zijn die lui te lamlendig voor. Denken alleen aan zichzelf. Ik stoor me daar echt aan.

Manon_S schreef:
Wat ik trouwens wel grappig vind is dat pony's op de markt die 8 uur lang aan een touw staan met kermis herrie zielig zijn.... en iemand verteld over een lange drukke wedstrijddag waar haar paard zijn eigen ding niet kan doen voor 10 uur lang, en dat is allemaal prima?

Nou, ik vond het vroeger ook niets om mijn paard de godganse dag in de trailer te laten staan op wedstrijd. Dan nam ik hem mee en kon hij wat grazen.