Hoefnagels met koper blijken gezonder voor de hoef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:49

TerraHowrse schreef:
Waarom mag een paard volgens sommigen niet op ijzers? Ik heb een pony die op ijzers moet, anders loopt ze binnen een week stokkreupel.

Dan is er een probleem met de hoeven. En die blijven bestaan met een ijzer alleen zie je het niet meer.

Ook smeden vinden dat er nadelen aan ijzers zitten hoor. In mijn profiel staat een lijstje met nadelen die uit een hoefsmeden boek komen.

Dancyy

Re: Hoefnagels met koper blijken gezonder voor de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:51

Ik weet dat er nadelen zijn, tuurlijk, we hebben drie rondlopen waarvan eentje op ijzers, omdat anders de hoeven te snel slijten en ze dan naar buiten loopt. Das niet problemen verbergen, dat heet voorkomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:01

TerraHowrse schreef:
Ik weet dat er nadelen zijn, tuurlijk, we hebben drie rondlopen waarvan eentje op ijzers, omdat anders de hoeven te snel slijten en ze dan naar buiten loopt. Das niet problemen verbergen, dat heet voorkomen.

Bij normale gezonde hoeven komt de slijtage in evenwicht met de groei

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:04

Citaat:
Bij normale gezonde hoeven komt de slijtage in evenwicht met de groei

ik wens je veel succes met onze paarden die flink wat uren voor de wagen op asfalt lopen. Daar hou je geen hoeven onder...

Dat hele ijzerloze gebeuren lijkt wel een enge sekte.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:04

Bij dit paard niet, de hoeven groeien bijna niet. Dus dan moet ik ze maar gewoon laten slijten? Lekker hoefbevangen laten worden? Ja, ijzers zijn niet natuurlijk, dan het paard maar onnodig pijn laten hebben, slim idee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:07

Er zijn legio andere oplossingen, anders bekappen (van de straal afblijven ), hoefschoenen etc.

Wij hebben juist een puinpad aangelegd omdat we met op straat rijden nog te weinig slijtage hadden. Verder stelcon platen bij de voerbakken, nog steeds meer groei dan slijtage, ondanks 10 20 km buitenritten over straat.

Zeven paarden, verschillende rassen en verschillende hoeven en sommige kwamen van ijzers.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:08

TerraHowrse schreef:
Bij dit paard niet, de hoeven groeien bijna niet. Dus dan moet ik ze maar gewoon laten slijten? Lekker hoefbevangen laten worden? Ja, ijzers zijn niet natuurlijk, dan het paard maar onnodig pijn laten hebben, slim idee.

Want ijzers zijn de enige optie...?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:11

Anderhalfjaar mn paard blootvoets laten lopen. Een halfjaar heeft een natuurlijk bekapper hem bekapt.
Helaas bleef hij slecht lopen op harde en zachte ondergrond. Tja, wat moet je dan? Blijven wachten? Want dit noem ik eerder mishandeling dan een ijzertje. Mn paard is nu happy, dus dan ben ik ook blij ;)

Ik ga dit zeker eens bespreken met mn hoefsmid!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:12

Arabesk schreef:
Er zijn legio andere oplossingen, anders bekappen (van de straal afblijven ), hoefschoenen etc.

Wij hebben juist een puinpad aangelegd omdat we met op straat rijden nog te weinig slijtage hadden. Verder stelcon platen bij de voerbakken, nog steeds meer groei dan slijtage, ondanks 10 20 km buitenritten over straat.

Zeven paarden, verschillende rassen en verschillende hoeven en sommige kwamen van ijzers.

Hier moet je de straal juist verzorgen, anders gaat het hier helemaal fout. We kijken momenteel wel naar hoefschoenen, maar van ijzers gaan ze heus niet dood.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:13

Ik heb mijn paard nog niet beslagen, maar wat is dan de oplossing voor concours op gras? Ik ben t nog niet tegen gekomen.

Als er dan toch ijzers onder moeten ga ik de koperen nagels zeker vragen bij de smid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:26

Ayasha schreef:
En alstie dan stokkreupel loopt dan doen we gewoon alsof dat een extra gang is. :D Problem solved!

Jij zegt het en ik dacht het. :D

Interessante ontwikkeling. Ik had er nog niet van gehoord.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:29

Waarom de discussie nou weer? Soms gebeurd er iets waardoor je speciaal beslag nodig hebt. Dat komt gewoon voor. Hoe fijn is het als de nagels dan minder schade toebrengen?!
Ik vind het goed dat men de traditionele ijzers blijft ontwikkelen. Er komen steeds meer inzichten, steeds meer alternatieven, maar soms kom je er gewoon niet onder uit...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:30

Zullen we een gezellig "hoefijzers wellus nietus" ergens anders voortzetten? :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:30

Heeft iemand toevallig een foto ervan? Ben wel benieuwt hoe het eruit ziet, koperen nagels in de hoef!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:01

proudmama schreef:
Ja, ik heb ook een paard met een dunne hoefwand wat snel brokkelt en tot overmaat van ramp trapt ze ook veel haar ijzers eraf.
Paar weken geleden ook voor het eerst beslagen met koperen nagels ( dag later had ze hem er weer afgetrapt maar goed) ik hoop dat het helpt voor betere hoeven !

Daarom gebruik ik hoefschoenen bevalt mij prima

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:02

Arabesk schreef:
Zullen we een gezellig "hoefijzers wellus nietus" ergens anders voortzetten? :D

Ja doe dat dan, dit topic gaat over een specifiek soort hoefnagel, iets waar jij per definitie geen interesse in hebt (want beslaan =evil).
Verziek dit topic dus niet met wéér een off topic discussie over ijzerloos.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:04

Ze hebben alleen een koper kleur, verder geen verschil, en o ja ook niet in de prijs, ik betaal hetzelfde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:17

proudmama schreef:
Ze hebben alleen een koper kleur, verder geen verschil, en o ja ook niet in de prijs, ik betaal hetzelfde.

Onze hoefsmid zei dat ze inkoop wel duurder zijn dan gewone nagels. Maar inderdaad wordt niet doorberekend.

Maar wat het scheelt? Geen idee...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:21

Er zit een koper laagje over de nagel en van koper is al bekend dat het goed werkt tegen schimmels en andere ellende.

Volgens mij wordt het bijvoorbeeld ook over aardappelen gespoten tegen schimmels.

Ik ben benieuwd of het ook groen gaat uitslaan zoals koper wel eens kan doen.
En of er kopervergiftiging kan optreden op langere termijn en of er extra risico's zijn als een smid een paard vernageld met deze nagels.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:24

In het originele artikel staat het verhaal van 1 smid uit de trial die maar liefst 4 maanden de nagels gebruikt en 1 voorbeeld geeft van een geval waar de hoefwand sterker LIJKT(volkomen subjectief),niet is(zoals in dit bokt-artikel,gaarne accuraat vertalen)
Koper is antibacterieel,níet fungicide terwijl de schimmels vaak de boosdoener zijn.
Het gedurende langere tijd vervolgen van rvs vs koper ondersteund door microbiologisch en microscopisch onderzoek...dát is bewijs en zou hogere kosten rechtvaardigen(overigens zouden deze paarden dan vrij moeten zijn van onderliggende pathologie, op een zelfde dieet moeten zijn en op een zelfde manier gehouden moeten worden.
Er is nl wel overweldigend wetenschappelijk bewijs dat hoefgezondheid vnml van binnenuit komt en enorm beïnvloed word door het bodemklimaat (en door ijzers }> maar dat is een andere discussie)
Het is onwaarschijnlijk dat met meerdere uitgebreide onderzoeken met eenduidig eindresultaat(denk bv aan de desastreuze gevolgen van bandages en peesbeschermers op pezen)nauwelijks iets gedaan gedaan word in paardenland.
Hier roept een fabrikant dat hij het ei van columbus heeft en op basis van feitelijk geen enkel bewijs en is ieder zo om...
Het staat wel mooier vind ik :+ nu nog koperen ijzers *\o/* en koperen inlegzooltjes voor alle smeden en paardeneigenaars die nog met droge ogen durven te beweren dat zo'n groot percentage van de paarden ijzers nodig heeft...dat kan echt veel minder..

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:26

LBLGypsyCobs schreef:
Er zit een koper laagje over de nagel en van koper is al bekend dat het goed werkt tegen schimmels en andere ellende.

Volgens mij wordt het bijvoorbeeld ook over aardappelen gespoten tegen schimmels.

En of er kopervergiftiging kan optreden op langere termijn en of er extra risico's zijn als een smid een paard vernageld met deze nagels.

Kopersulfide of -oxide is fungicide...dit komt niet vrij bij het gebruik van koperen nagels

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:29

LBLGypsyCobs schreef:

Hier nog geen groene uitslag gezien... Maar was ik ook wel benieuwd naar.
Denk dat het niet gaat gebeuren, er gebeurt te veel met de hoeven om groen uit te slaan. En dan bedoel ik het ene moment staan ze in het zand of vochtig gras en het volgende moment weer in het strooisel van de stal.

knollentuin

Ik zie geen verschil met gewone nagels hoor, ik weet dat ze gebruikt zijn, maar als hé t niet weet zie je er niks van

Arabesk

piepenfiets schreef:
In het originele artikel staat het verhaal van 1 smid uit de trial die maar liefst 4 maanden de nagels gebruikt en 1 voorbeeld geeft van een geval waar de hoefwand sterker LIJKT(volkomen subjectief),niet is(zoals in dit bokt-artikel,gaarne accuraat vertalen)
Koper is antibacterieel,níet fungicide terwijl de schimmels vaak de boosdoener zijn.
Het gedurende langere tijd vervolgen van rvs vs koper ondersteund door microbiologisch en microscopisch onderzoek...dát is bewijs en zou hogere kosten rechtvaardigen(overigens zouden deze paarden dan vrij moeten zijn van onderliggende pathologie, op een zelfde dieet moeten zijn en op een zelfde manier gehouden moeten worden.
Er is nl wel overweldigend wetenschappelijk bewijs dat hoefgezondheid vnml van binnenuit komt en enorm beïnvloed word door het bodemklimaat (en door ijzers }> maar dat is een andere discussie)
Het is onwaarschijnlijk dat met meerdere uitgebreide onderzoeken met eenduidig eindresultaat(denk bv aan de desastreuze gevolgen van bandages en peesbeschermers op pezen)nauwelijks iets gedaan gedaan word in paardenland.
Hier roept een fabrikant dat hij het ei van columbus heeft en op basis van feitelijk geen enkel bewijs en is ieder zo om...
Het staat wel mooier vind ik :+ nu nog koperen ijzers *\o/* en koperen inlegzooltjes voor alle smeden en paardeneigenaars die nog met droge ogen durven te beweren dat zo'n groot percentage van de paarden ijzers nodig heeft...dat kan echt veel minder..

_/-\o_ mooi onderbouwd en uitgezocht +:)+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:36

piepenfiets schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Kopersulfide of -oxide is fungicide...dit komt niet vrij bij het gebruik van koperen nagels

Maar in het stukje in de OP wordt wel aangegeven dat de nagels een goed effect zouden hebben bij schimmels in de hoef.

Dus wat doet het nu echt?

Wat piepenfiets al schrijft, een echt volledig onderzoek is er blijkbaar niet.