NVWA voert inspecties uit bij professionele paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:10

TurdusMerula schreef:
Paspoorten in de nabijheid van paarden, het blijft een aparte regel... :/

Dat hangt er maar vanaf wat je onder 'in de nabijheid van' verstaat.

Als jij ergens in de middle of nowhere zelf een weiland huurt en verantwoordelijk bent voor alle zaken eromheen, dan ben jij dus zelf de houder. En of je er nu naast woont, of 10 km verderop, jij mag de paspoorten bij je houden, thuis in een kluis, of waar dan ook.
Jij bent nl de houder van de dieren en bij een controle ben jij dan ook degene die verantwoordelijk is voor het kunnen tonen van de paspoorten. Er is dus geen verplichting om bij je weiland een of ander opslagplaats te maken en daar je paspoorten op te bergen, 'in de nabijheid van de paarden'.

Maar wanneer jij een box huurt op een pensionstal, is formeel de pensionhouder houder van jouw paard, op de momenten dat het paard bij hem op het terrein op stal of in de wei/paddock bivakkeert.

En aangezien de houder de paspoorten van de paarden desgevraagd moet kunnen tonen, moet de pensionhouder deze dus kunnen overleggen.
Als jij dan het paspoort thuis hebt liggen, kan de pensionhouder daar niet aan voldoen.

Maar het is in de regelgeving niet verplicht om het paspoort als het ware aan je paard te knopen en waar het paard gaat, het paspoort binnen een straal van X meter moet zijn.
Alleen de houder van dat moment (en dat is tijdens een ritje in de trailer de chauffeur, tijdens een opname in een kliniek of bijvoorbeeld bij een KI station de verantwoordelijke persoon van die kliniek of dat KI station) moet desgevraagd het paspoort kunnen tonen.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:22

rapido schreef:
Moonlightje schreef:
Bij ons ligt geen enkel paspoort pp stal, veelste onveilig.

Wel goed dat ze gaan controleren. Jammer dat ze het niet op wat kleindere stallen doen.

Hoezo onveilig?
Het is verplicht!! Snap niet dat mensen daar zo een moeite mee hebben.

Er zijn zoveel dingen verplicht, als ze bij ons op stal zoude kijken dan begrijpen ze t wel.
Als je op een normale stal staat heb ik daar heen probleem mee.. ik heb daar geen moeite mee,maar thuis is het veilger! En het is mijn verantwoording. Dus zeur niet over dat mensen er moeite mee hebben als dat niet zo is....

Marije_jiplover

Re: NVWA voert inspecties uit bij professionele paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:23

Nee, het is de verantwoording van de stalhouder. Diens naam komt als overtreder in de boeken, niet die van de eigenaar.
Zelfs als de staleigenaar de evt. bekeuring doorbelast aan de eigenaar, blijft hij of zij als nog zelf verantwoordelijk voor hetgeen er op zijn/haar stalling gebeurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:24

Moonlightje schreef:
Er zijn zoveel dingen verplicht, als ze bij ons op stal zoude kijken dan begrijpen ze t wel.
Als je op een normale stal staat heb ik daar heen probleem mee.. ik heb daar geen moeite mee,maar thuis is het veilger! En het is mijn verantwoording. Dus zeur niet over dat mensen er moeite mee hebben als dat niet zo is....
Het ligt er maar net aan wie de houder is :).

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:26

SusanH schreef:
Ik snap wel wat moonlight zegt. Dat is ook mijn gedachte. Of de paspoorten moeten bij de staleigenaar in huis. Niet handig als je vaak op pad moet, niet voor jezelf en niet voor de staleigenaar. Andere oplossing is dmv kluisjes. Maar daar moet je maar net plek voor hebben in een ruimte die liefst ook afgesloten kan worden. Ik zou een ander document wat wel op stal blijft, maar waar ook alle gegevens op staan, een veel beter idee vinden.

Kluisjes is veilig, nu zou t dan in een open kast moeten. Niet brandveilig.
Op haar kast heb ik formulier met haar gegevens en mijn gegevens erop, dan kunnen ze altijd bellen.
Ik rij toch geen wedstrijden ofzo, dus heb m maar 1x per jaar nodig :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:31

Moonlightje schreef:
SusanH schreef:
Ik snap wel wat moonlight zegt. Dat is ook mijn gedachte. Of de paspoorten moeten bij de staleigenaar in huis. Niet handig als je vaak op pad moet, niet voor jezelf en niet voor de staleigenaar. Andere oplossing is dmv kluisjes. Maar daar moet je maar net plek voor hebben in een ruimte die liefst ook afgesloten kan worden. Ik zou een ander document wat wel op stal blijft, maar waar ook alle gegevens op staan, een veel beter idee vinden.

Kluisjes is veilig, nu zou t dan in een open kast moeten. Niet brandveilig.
Op haar kast heb ik formulier met haar gegevens en mijn gegevens erop, dan kunnen ze altijd bellen.
Ik rij toch geen wedstrijden ofzo, dus heb m maar 1x per jaar nodig :)

Je huis is wel brandveilig :+?

Nee, serieus. Hoe vaak je het paspoort gebruikt doet er totaal niet toe. Het paspoort moet bij de houder van het paard liggen, daar kun je over discussiëren wat je wilt, het moet nu eenmaal.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:52

Controles op huisvesting etc prima, maar vind dat doet ook veel strenger nagekeken moet worden bij particulieren.
Al zal dit weer misschien geen taak zijn van de VWA.
Ken helaas teveel "hobbyisten "waar de paarden 23 uur op stallen staan van 2,5x2,5 .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:04

rapido schreef:
Moonlightje schreef:
Bij ons ligt geen enkel paspoort pp stal, veelste onveilig.

Wel goed dat ze gaan controleren. Jammer dat ze het niet op wat kleindere stallen doen.

Hoezo onveilig?
Het is verplicht!! Snap niet dat mensen daar zo een moeite mee hebben.

Paspoort is reisdocument, dus heb je die samen in handen maakt het niet uit of je de eigenaar bent, je mag er mee reizen. Bij verkoop wordt aangenomen dat als de verkoper paspoort heeft die ook eigenaar is en dus gerechtigd is paard te verkopen. Dan mag er dik en duidelijk in staan dat het geen eigendomsbewijs is, maar in de praktijk wordt het wel als zodanig gezien.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:53

Paspoorten van de paarden bij ons ook in een eigenkluisje in de zadel kamer wat goed op slot kan.

De boete is niet mis als er een paar Paspoorten niet aanwezig zijn ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:36

Moonlightje schreef:
Dus zeur niet over dat mensen er moeite mee hebben als dat niet zo is....

Ook goedemiddag... :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 06:28

Duidelijk dus. Zoveel onzinnige discussies hierover gehad hier. Maar dit bericht is zeer duidelijk. Ze komen echt niet op ons kleinschalige doe-het-zelf stallinkje/paddock/weiland op particulier terrein, waar de officiële eigenaar niet woont en amper komt (wij doen alles zelf). Dat is duidelijk op te maken uit dit (pers) bericht. Dus mensen, zeur niet meer door dat ik mijn paspoorten bij mijn paarden MOET houden. Die hou ik veilig thuis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:54

Twiggy2008 schreef:
Duidelijk dus. Zoveel onzinnige discussies hierover gehad hier. Maar dit bericht is zeer duidelijk. Ze komen echt niet op ons kleinschalige doe-het-zelf stallinkje/paddock/weiland op particulier terrein, waar de officiële eigenaar niet woont en amper komt (wij doen alles zelf). Dat is duidelijk op te maken uit dit (pers) bericht. Dus mensen, zeur niet meer door dat ik mijn paspoorten bij mijn paarden MOET houden. Die hou ik veilig thuis.

Jij bent hoofdverzorger/houder en dus hoor jij de paspoorten te hebben, daar naast ben je ook de eigenaar, maar voor de regelgeving hiervoor zijn die 2 dingen gescheiden. En ja omdat je de paspoorten veilig moet bewaren is in jouw geval thuis in de kluis gewoon toegestaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:23

tamary schreef:
Twiggy2008 schreef:

Jij bent hoofdverzorger/houder en dus hoor jij de paspoorten te hebben, daar naast ben je ook de eigenaar, maar voor de regelgeving hiervoor zijn die 2 dingen gescheiden. En ja omdat je de paspoorten veilig moet bewaren is in jouw geval thuis in de kluis gewoon toegestaan.

Precies. Maar elke keer weer bij deze discussie, moet ik weeeeeeeer van diverse bokkers aanhoren, dat ik de paspoorten op stal moet bewaren. Want anders.... krijg ik een boete. Yeah, right........ Wij zijn niet professioneel of commercieel. Maar gewoon prive en doe-het-zelf. En hebben de paspoorten dus gewoon lekker thuis, in een laatje (ik heb geen kluis).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:39

Zo ouderwets deze regels. Dat geeft enorm veel gedoe en discussie tussen eigenaren en pensionhouders. Laat de paspoorten toch lekker bij de eigenaren en registreer alle noodzakelijke info op het chipnummer, dan heeft het pas echt nut dat ze die dingen bij elk paard inspuiten. Ook entingen, startkaarten ed zouden met de huidige automatisering zo op het chipnummer digitaal verwerkt moeten kunnen worden. En ook bij vervoer zou het dragen van een chip al genoeg informatie moeten kunnen geven bij eventuele controles.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:26

Inderdaad. Nationale database met chipnummers en dierenartsen etc. kunnen gelijk alle medicijnen registreren op chipnummer. Alle paarden verplicht op naam met vaste staladres en bij verhuizing/verkoop verplicht overschrijven. Nieuwe (stal)houder verplicht het paard aan te melden en af te melden. Paspoort mee bij vervoer evt. kopie paspoort op staladres en dan hoef je alleen nog maar de chip te lezen.

Wel goed dat er nu gecontroleerd gaat worden op welzijnsregels, maar vind bepaalde regeltjes vooral gelden voor paarden die het grootste deel van de dag op stal staan. Als het buiten donker is mag het op stal ook gerust donker zijn...

Esteban2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:04

Door de controle en alles erom heen wordt het niet leuker om een paard te houde.
De huisvesting moet aan eisen voldoen, prima. Maar welke stallen voldoen hier al aan? De 5 sterren maneges, stallen.
Het is over het algemeen bekend dat de meeste stallen te klein, donker en vaak wel scherpe punten hebben.

Op deze manier zal de paardsprot volledig weer verdwijnen voor de "normale" en zal het weer een elite sport worden.

Als men duidelijkheid geeft welke stallen volstaan aan de eisen dan zal dat een stuk makkelijker worden.
Geef een lijst vrij met goedgekeurde stallen.

Helaas ken ik wel stallen die absoluut niet goedgekeurd zullen worden.

Onze pony stond op het land en is helaas overleden aan de gevolgen van een slokdarmverstopping.
Als we nu een andere pony willen zou ik niet weten naar welke stal ik zou moeten.
Het wordt er niet leuker op op deze manier en daarom hebben wij besloten
Om dan maar geen pony meer te nemen.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:40

Die eisen weet ik niks van. Maar scherpe voorwerpen. Daar zou ik mijn paard niet eens neerzetten. Maargoed. De controles zijn voornamelijk of de paspoorten bij de paarden zijn. De stal waar ik sta is ook niet groot of chique maar wel functioneel en zal gewoon goedgekeurd worden. En daarbij nog wel 1000 van die kleinere stallingen. Als een stal niet zou worden goedgekeurd zou ik me ook eens goed bedenken of het wel slim is om je pony/paard daar te zetten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:40

Ze zijn vandaag ook bij ons op stal geweest, alle chips werden uitgelezen en genoteerd en de boxen werden nagemeten. Ook vroegen ze naar voerbeleid etc. De paspoorten weet ik niet, ik wassen er toevallig en toen mijn paard zijn chip werd gecontroleerd vroeg de inspecteur of ik mijn paspoort op stal hadden, dat was toevallig zo dus dat is gelijk bekeken of de inenting klopt en of ik er een medisch inlegvel in heb en of er duidelijk instaat bestemd voor de slacht of niet. Geen idee of er naar de andere paspoorten gekeken is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:57

Of de intenting klopt? Je bent toch niet verplicht te enten...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:05

Goeie zaak, paspoortcontrole kun je lang over discussiëren - maar ik begrijp wel waarom ze het doen. Er zijn veel voorbeelden van louche paardenhandel met paspoortfraude, hoop dat ze dat nu ook wat gestructureerder aan gaan pakken....

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:15

Ja hij moet bij je paard zijn maar als ze bij je op de stoep staan moet je hem thuis hebben liggen... Ja ze stonden 2 jaar geleden op de stoep om het paspoort te controleren. (Ik woon in een woonwijk) Paard stond in Brabant toen en ik woon in provincie Utrecht. Gelukkig was het paspoort nog thuis anders had ik een probleem gehad. Ze wilde het paard eigenlijk ook nog bezoeken maar Brabant was toch te ver weg voor ze. Ook dat paspoort werd helemaal door gebladerd, verder alles oké er aan.
Ik heb hem dus gewoon thuis liggen nu.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:33

Stonden ze bij je op de stoep?? Heb je stallen aan huis dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:50

een paard hoeft niet op naam te staan. Lijkt me sterk dat wanneer het paspoort bij het paard moet blijven, ze op woonadressen van paardeneigenaren gaan controleren als het paard daar niet gestald staat...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:15

TurdusMerula schreef:
Of de intenting klopt? Je bent toch niet verplicht te enten...

Er werd een hele lijst ingevuld en ook of hij ingeënt is, geen idee verder.
Ik vond het wel apart, ik vroeg wat ze kwamen doen (liepen ineens rond met de dochter van de stalhouder)en gingen de chips controleren. Dus ik loop vlak voordat ze bij mijn paard zijn er naar toe en vraag wat de bedoeling is omdat dat mijn eigen paard is. Nou, we controleren alleen de chip hoor, we doen hem geen pijn ofzo. Nee duh, dat snap ik maar volgens mij heb ik het volste recht te vragen wat er gebeurd toch, het is mijn eigendom. Dat vonden ze maar raar geloof ik. Toen ik herhaalde dat ik gewoon graag wilde weten wie ze waren en wat ze kwamen doen kreeg ik uiteindelijk normaal uitleg.
Ik heb geen moeite met deze controles maar wil wel graag even weten hoe en wat.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:16

cissy schreef:
Stonden ze bij je op de stoep?? Heb je stallen aan huis dan?

Nee mijn paarden staan op een pensionstal een dorp verder op alleen toen tijdens de controle stond die in Brabant op een Dressuurstal. Via de dierenarts zijn ze aan mijn adres gekomen. Alleen ik ben toen gecontroleerd niemand anders van de pensionstal en ook op de stal waar mijn paard toen stond, wat ik natuurlijk heb gezegd toen ze er naar vroegen, zijn ze naderhand nooit geweest.