Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:23

Milord schreef:
Ik snap dat ze de kudde niet te groot willen laten worden anders krijg je de welbekende OP taferelen maar ik viel wel bijna van mijn stoel toen ik las dat ze deze weg wilden doen vanwege hun kleurtje omdat ze op vielen voor roofdieren. Ik kan me hier in Nederland niet zo snel bedenken welk wild roofdier hier een heel paard kan vangen.
Wild(ernis) vlees is idd wel een goede bestemming. Paarden hebben een mooi leven gehad en worden zelfs na hun dood nog nuttig door opgegeten te worden. En daar hebben ze niet onnodig voor hoeven lijden.
Zou er zo'n zelfde ophef geweest zijn als ze hadden gezegd dat de dieren als voedsel zouden gaan dienen voor de roofdieren in de dierentuinen?

Nee niet in Nederland, maar er worden met regelmaat koniks uit deze groep naar andere landen verplaatst waar ze wel tussen roofdieren moeten leven :) Daarom.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 01-03-16 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:23

Ik denk dat een hoop paarden beter af zijn met een snelle pijnloze dood bij de slager dan bij zo'n stichting die alles wil redden :x

Dit is juist zo een mooi eerlijk stukje vlees, en dat er geselecteerd wordt op kleur... ach.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:31

ralphtdw schreef:
Elmars_Floor schreef:
Kunnen ze misschien nog tig paarden van oostvaardesplassen overnemen.. die hebben het pas slecht.

Deze man denkt tenminste over genoeg eten en welzijn voor de dieren en geen overvloed in het park.
Zou goed en gezond scharrel vlees zijn. De 2 paarden moeten het in de kudde in Spanje ook maar redden inderdaad.

En door 2 paarden minder is er in eens genoeg aan eten?

2 is beter dan geen :p
Kijk wat een paard zo'n beetje weg eet per dag.. daarnaast kunnen deze merries ook geen nakomelingen meer geven dus scheelt weer verdubbeling. Ongeacht hoeveelheid paarden uiteindelijk ;)
Mensen die zielige paarden willen redden moeten maar elders gaan zoeken. Deze hebben gewoon een perfect leven gehad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:32

Stelletje aanstellers.

Gewoon slachten.
Wild vlees. Prima! Ik zou t zo kopen!

Als er teveel paarden staan lopen we met zn allen te brullen dat t zielig is.
En nu dunnen ze ergens eens uit, is t weer niet goed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:33

Als deze twee paarden volwassen merries zijn dan voorkom je dit jaar en de komende jaren ook veulens, en over drie jaar ook weer de veulens daarvan. Door nu twee paarden weg te halen voorkom je in de komende 10 jaar zo'n 30 geboortes!

Eigenlijk had ik wel liever gezien dat de slachtpaarden geselecteerd werden op hun leeftijd en positie in de groep, en niet op kleur. Het weghalen van een leider bijvoorbeeld kan leiden tot een grote machtsstrijd. Maar misschien is dat ook wel gebeurd en was er toen nog genoeg keus om op kleur te kiezen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:39

Het is vanaf het begin af aan de opzet geweest om dieren te slachten als kuddes te groot worden. Niets mis mee lijkt me. Of zijn jullie allemaal vegetariërs?

Wie eens een lekker stukje vlees wil proeven van paarden die een heerlijk leven hebben gehad kunnen naar de site van FreeNature

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:46

Focussed schreef:
Maar Jos Vrolijk van FREE Nature voelt niets voor het plan. "De paarden moeten helemaal naar Spanje en daar krijgen ze ook weer de nodige stress en gedoe van."

Het sneue van zo'n organisatie als Free Nature is dat ze aan de ene kant heel hard roepen dat ze een reis naar Spanje voor hun koniks te stressvol vinden als de bestemming Paard in Nood is, maar dat ze dezelfde koniks zonder enig probleem naar natuurparken in Frankrijk en Spanje verkopen - zie hun vorige persberichten. Zo maken ze het wel erg moeilijk om ze nog serieus te nemen. :')

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met de slacht van de twee koniks: het meest sneue vind ik dat Free Nature dit met allemaal leugens, tegenstrijdigheden en halve waarheden probeert te verdedigen. Zeg gewoon waar het op staat 'mijn paard, mijn vlees, punt'.

Van Paard In Nood snap ik trouwens wel dat ze hierop inhaken, want op deze manier pikken ze mooi een graantje mee van de publiciteit. Maar om Nederlandse paarden naar een stichting te sturen die in Nederland geld inzamelt om paarden in Spanje te redden vind ik nogal vaag. Leuk als publiciteitsstunt, maar aangezien ze geen opvang voor Nederlandse paarden zijn slaat dit aanbod natuurlijk nergens op. In Spanje zijn er meer dan genoeg paarden die ook graag op die 300 ha willen lopen, maar daarvoor geldt regelmatig een opnamestop omdat er geen plek is?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:49

Gratis reclame door (misplaatste) borstklopperij van PiN?

Laat die beestjes lekker slachten, goed vlees. Desnoods het vlees naar een dierentuin ofzo

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:52

Paard in nood spanje is een super stichting. Ik heb er een paar weken stage gelopen en alles gaat daar met super veel liefde. De paarden hebben het echt super net als de andere dieren die ze opgevangen hebben daar. Het gaat de stichting niet op de reclame maar echt om de dieren. Ze vangen namelijk niet alleen paarde op maar hebben ook veel honden die zwaar misshandeld of verwaarloost waren en nu hebben ze zelfs een lammentje. Alles daar is welkom dus ook deze paarden vanuit nederland, dit is dus niet voor de reclame. Ik snap dat mensen dat denken maar als je daar een paar weken bent geweest op de stichting en met alle mensen en dieren dan snap je het.

Ik heb er zelf geen probleem mee verder dat ze naar de slacht moeten. Ze hebben een super leven gehad en krijgen zo een pijnloze snelle dood. Wat ik dan wel weer jammer vind zijn de reactie's hier over de stichting zelf zonder dat ze zich echt verdiept hebben in de stichting of er geweest zijn.
Laatst bijgewerkt door Saskia_paard op 01-03-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:53

xyzutu2 schreef:
Focussed schreef:
Maar Jos Vrolijk van FREE Nature voelt niets voor het plan. "De paarden moeten helemaal naar Spanje en daar krijgen ze ook weer de nodige stress en gedoe van."

Het sneue van zo'n organisatie als Free Nature is dat ze aan de ene kant heel hard roepen dat ze een reis naar Spanje voor hun koniks te stressvol vinden als de bestemming Paard in Nood is, maar dat ze dezelfde koniks zonder enig probleem naar natuurparken in Frankrijk en Spanje verkopen - zie hun vorige persberichten. Zo maken ze het wel erg moeilijk om ze nog serieus te nemen. :')

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met de slacht van de twee koniks: het meest sneue vind ik dat Free Nature dit met allemaal leugens, tegenstrijdigheden en halve waarheden probeert te verdedigen. Zeg gewoon waar het op staat 'mijn paard, mijn vlees, punt'.

Van Paard In Nood snap ik trouwens wel dat ze hierop inhaken, want op deze manier pikken ze mooi een graantje mee van de publiciteit. Maar om Nederlandse paarden naar een stichting te sturen die in Nederland geld inzamelt om paarden in Spanje te redden vind ik nogal vaag. Leuk als publiciteitsstunt, maar aangezien ze geen opvang voor Nederlandse paarden zijn slaat dit aanbod natuurlijk nergens op. In Spanje zijn er meer dan genoeg paarden die ook graag op die 300 ha willen lopen, maar daarvoor geldt regelmatig een opnamestop omdat er geen plek is?

Sinds de nieuwe locatie is er zeker geen opnamestop omdat er geen plek is ;)
De stichting is trouwens (te lezen op hun Facebook) zelf door 31 Nederlandse volgers om hulp gevraagd bij deze kwestie. Ze zijn er niet zelf meteen op af gevlogen.

Ik ben zelf ook 2x daar in Spanje geweest. Laura is echt een geweldige vrouw die bij dit soort dingen totaal niet aan iets als een publiciteitsstunt denkt, die heeft alleen maar goede bedoelingen om alle paarden en andere dieren die hulp nodig hebben, te helpen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:54

croyslover schreef:
en dan willen ze nu gezonde paarden om hun kleur laten slachten... verschrikkelijk

Er worden iedere dag gezonde koeien, varkens, kippen en paarden geslacht.
Kom op mensen, lekker hypocriet met zijn allen. Allemaal moeilijk doen over twee pony's, maar vanavond wel lekker een visje bakken of een kippenpootje uit de oven halen.

Esther_r20

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:57

Heerlijk scharrelvlees. Niets mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:02

DideH schreef:
Ik ben zelf ook 2x daar in Spanje geweest. Laura is echt een geweldige vrouw die bij dit soort dingen totaal niet aan iets als een publiciteitsstunt denkt, die heeft alleen maar goede bedoelingen om alle paarden en andere dieren die hulp nodig hebben, te helpen :)

Wat ik persoonlijk dan lastig vind aan zo'n organisatie is dat ze twee gezonde en niet verwaarloosde of mishandelde paarden willen opnemen om te voorkomen dat deze paarden geslacht worden - maar dat ze tegelijkertijd als organisatie ook verwaarloosde en mishandelde honden opnemen die ze - weliswaar waarschijnlijk in brokvorm - geslachte paarden voeren.

Als je al voorstander bent van het voeren van dode beesten aan je eigen beesten, dan is het toch je droom dat dat dode beest zo'n fijn en paardvriendelijk leven heeft geleid als deze twee? Of mogen alleen sneue gevallen geslacht worden? Maar waarom zou je die sneue gevallen dan opnemen in een opvang?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:02

Ik vraag mij af hoeveel Bokkers zich eigenlijk ingelezen hebben gezien de uitspraken die gedaan zijn:
- De koniks worden uitgezet dus selectie op kleur is zeker belangrijk;
- Er wordt eerst gekeken naar zaken als oude en zwakke dieren etc en dan pas naar kleur;
- Minus 2 merries betekent een hoop nakomelingen minder en zo beheer je (in)direct de kudde;
- Heerlijk natuurlijk vlees!
- Wordt er eens voorkomen dat dit OV II wordt, is het weer niet goed. >;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:03

Goof schreef:
croyslover schreef:
en dan willen ze nu gezonde paarden om hun kleur laten slachten... verschrikkelijk

Kom op mensen, lekker hypocriet met zijn allen. Allemaal moeilijk doen over twee pony's, maar vanavond wel lekker een visje bakken of een kippenpootje uit de oven halen.

Nee, ik vind het afschuwelijk, en daarom ben ik 48 jaar geleden al vegetarier geworden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:04

Zelfs ik als vegetariër vind dit geen slecht idee. Deze dieren hebben in vergelijking met dieren uit de vleesindustrie een fantastisch leven gehad, diervriendelijker krijg je je vlees niet!
Neem aan dat iedereen die erover miept dan ook vegetariër is, anders ben je wel héél hypocriet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:07

Het is jammer want ze hadden dus niet dood gemoeten als enige optie.....
Maar tja het is het beleid...lekker Hollands altijd de regels volgen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:09

Waarom is deze keuze lekker Hollands? Er is een overschot aan paarden en daarbij heeft de eigenaar het nog steeds voor het kiezen. Ga je bij mij ook tekeer als ik mijn paard naar de slager breng? Vult mijn vriezer iig wel goed.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:10

anjali schreef:
Goof schreef:

Nee, ik vind het afschuwelijk, en daarom ben ik 48 jaar geleden al vegetarier geworden.[/quote]

Tja heerlijk hoor gegrilde kip die bij ons uitgebroed en rondgescharreld heeft, smaakt heel anders dan uit de winkel ik raad het iedereen aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:11

magda_90 schreef:
Ik vraag mij af hoeveel Bokkers zich eigenlijk ingelezen hebben gezien de uitspraken die gedaan zijn:
- De koniks worden uitgezet dus selectie op kleur is zeker belangrijk;
- Er wordt eerst gekeken naar zaken als oude en zwakke dieren etc en dan pas naar kleur;
- Minus 2 merries betekent een hoop nakomelingen minder en zo beheer je (in)direct de kudde;
- Heerlijk natuurlijk vlees!
- Wordt er eens voorkomen dat dit OV II wordt, is het weer niet goed. >;)

Dit dus.

En los daarvan nog; PiN Spanje heeft al moeite hun kop boven water te houden met de donaties om nu de paarden in spanje te redden. Waarom dan in godsnaam 2 paarden op duur transport naar Spanje brengen als ze daar ook afhankelijk zijn van giften van anderen en ze dan daarna weer hoogstwaarschijnlijk terug naar NL gaan of net zo goed geslacht worden..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:16

magda_90 schreef:
Waarom is deze keuze lekker Hollands? Er is een overschot aan paarden en daarbij heeft de eigenaar het nog steeds voor het kiezen. Ga je bij mij ook tekeer als ik mijn paard naar de slager breng? Vult mijn vriezer iig wel goed.

Waarom moet ik tekeer gaan , de mijne zit ook n de vriezer hoor (bij de slager ).
Het gaat ook niet om het slachten, maar er was wel een keuze naast de dood ..... en dat is toch wel bureaucratisch vind ik!Ik mag ook mijn menig hebben
(graag zou ik die eigenaar zijn beweeg redenen willen weten en bespreken)

wat wil je nu zeggen , ik denk dat je iets mist

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:17

Och, hoe vaak gebeurde het niet dat gezonde veulens van Friezen via de achterdeur weg werden gewerkt want er zat wit aan. Dat is pas erg. Maar in dit geval, gewoon opladen en naar de slager.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:23

Lekker laten slachten! Er moet uitgedund worden, dus de keuze viel op deze 2.
Beter zo dan de hel leven van de Doodsvaardersplassen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:29

Het is aan de eigenaar om te beslissen wat hij met zijn dieren wil doen...

Mooi aanbod van die mevrouw... Maar het is de eigenaar zijn goed recht om zijn eigen plan te trekken...

Of gaan we ons nu met zijn allen ook druk maken over jan, piet, truus of Anja van op de hoek die zijn of haar paard naar de slacht brengt? We eten nou eenmaal vlees... En dus worden er dieren geslacht...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:32

bigone schreef:
Och, hoe vaak gebeurde het niet dat gezonde veulens van Friezen via de achterdeur weg werden gewerkt want er zat wit aan. Dat is pas erg.

En dat is erger, want?

Ik vraag me wel af hoe het komt dat hier zoveel over te doen is. Lijkt haast geen toeval maar een vooropgezet plan.