Meisje ernstig gewond na val van paard in Jistrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:51

fransje23 schreef:
SANEX schreef:
Er zijn 2 ongevallen gebeurd vandaag, 1 met een meisje van 9 in Oudkarspel (Overijssel?) dat helaas overleden is.

Noord-Holland, boven Alkmaar ;)

Oeps, topografie is nooit mn sterkste kant geweest. Scheelt maar een paar km :Y)

Het meisje van 6 dat getrapt is was niet vandaag,maar afgelopen vrijdag. Alledrie staan wel in de nieuwspost van vandaag op de VP dus vandaar de verwarring

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:51

SANEX schreef:
Bij mij valt de vrijdag al onder het weekend Cayenne :o Zou het weer er iets mee te maken kunnen hebben? Snachts koud, overdag lekker en zonnig, zouden de paarden de lente in de bol hebben en jolig/fris zijn op het moment? Zomaar een overdenking...

Ik denk precies hetzelfde maar dat doe ik al jaren.
Over het algemeen komen paarden gewoon te weinig buiten in de winter.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:55

Zelfs al komen ze buiten Cowgirl, de mijnen staan 24/7 op 3ha weiland, maar hoorde van mijn verzorgster dat zelfs m'n bejaarde shetlander het op de heupen had vanmiddag tijdens een wandeling. En viel mij vanmorgen ook al op dat ze flink actief waren in het land. Vogels zijn actief,katten worden krols, de natuur voelt het voorjaar weer aankomen gok ik

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:59

Cowgirl schreef:
SANEX schreef:
Bij mij valt de vrijdag al onder het weekend Cayenne :o Zou het weer er iets mee te maken kunnen hebben? Snachts koud, overdag lekker en zonnig, zouden de paarden de lente in de bol hebben en jolig/fris zijn op het moment? Zomaar een overdenking...

Ik denk precies hetzelfde maar dat doe ik al jaren.
Over het algemeen komen paarden gewoon te weinig buiten in de winter.

De mijne staan 24/7 buiten en waren vandaag ook als lammetjes door de wei aan het springen.
Licht denk ik ook aan het weer zoals SANEX als zei.

Ragdollcat

Re: Meisje ernstig gewond na val van paard in Jistrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:21

Verschrikkelijk dit!!! Heel veel sterkte voor de familie.

De 3e...........

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:26

Komt door het weer. Lekker fris, 's nachts vrieskou en overdag met een mooi zonnetje geeft ze al snel de kolder in de kop. Dan is het oppassen met de paarden.

Vreselijk wat er gebeurt is. Tevens ook voor de andere twee meisjes uiteraard.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:40

Het gaat hard vandaag... :( Het zal je kind of zusje maar wezen zeg...

Uitgerekend nu ik net weer in een ik-durf-niet-op-mijn-paardfase zit, bang als ik ben voor een dier dat je in theorie de vernieling in kan bokken en trappen. Zal er wel niet beter op worden... En de kans dat de wetgever met strengere regels komt, wordt natuurlijk ook niet kleiner met zulke berichten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:03

hoop dat het, naar omstandigheden, goed gaat met het meisje.....

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:06

Nog steeds aan het herstellen van mijn ongeluk van een val van het paard.. Lees deze berichten met een knoop in mijn maag.. |(

Heel veel sterkte aan de nabestaanden!

En heel veel beterschap aan degene die het nodig hebben!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:35

Las dat ze de trauma heli hadden opgeroepen, maar ze uiteindelijk niet met de helikopter naar het UMCG gebracht. Arts uit helikopter is wel nog meegegaan. Zal een reden hebben gehad dat ze niet met de helikopter mee moest dus ik hoop maar dat die reden was niet ernstig genoeg voor helikopter.
Erg veel beterschap toegewenst.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:38

dit dorp licht achter mijn dorpje :( :(
ken haar zelf niet maar heel veel van mijn school kennen haar wel.
hoop dat ze er snel weer boven op komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:10

laraxXxemma schreef:
Las dat ze de trauma heli hadden opgeroepen, maar ze uiteindelijk niet met de helikopter naar het UMCG gebracht. Arts uit helikopter is wel nog meegegaan. Zal een reden hebben gehad dat ze niet met de helikopter mee moest dus ik hoop maar dat die reden was niet ernstig genoeg voor helikopter.
Erg veel beterschap toegewenst.

Patienten worden niet vaak met de mmt-heli vervoerd.
Volgensmij hebben ze in bovenstaand verhaal een rendez-vous uitgevoerd. Dan is het slachtoffer door het ambulancepersoneel genoeg gestabiliseerd om te worden vervoerd en hebben ze ivm spoed niet genoeg tijd om te wachten op de arts uit de heli. Dan gaan ze dus al rijden om geen tijd te verliezen.
De heli zal landen op de route naar het ziekenhuis waarbij de mmt-arts dus vanuit de heli naar de ambulance gaat om daar de ambulanceverpleegkundige te ondersteunen.

Een reden dat patienten niet vaak met de heli worden vervoerd heeft ook te maken met de tijd. Het overtillen van de patient van ambu naar heli kan kostbare seconden in beslag nemen, en tevens kan de ambulance in enkele gevallen sneller bij het ziekenhuis komen. (Denk aan het opstijgen en landen, snelwegen met weinig verkeer op het moment.)
Maar deze tijdsafweging wordt natuurlijk door de mmt-arts en ambupersoneel gemaakt.

Ik weet van radboud spoed (programma) dat ze vroeger ivm het geluid van de heli ook niet snel vervoeren. De patient is moeilijker in de gaten te houden :)
Maar of dit nog steeds geld weet ik niet zeker.

Dus helaas kan het letsel bij ambuvervoer heftiger zijn dan bij heli-vervoer. Ik hoop zo dat de meid er bovenop komt :(:) De val moet wel heel raar zijn geweest..
Wrang om te bedenken dat er nu een meid aan het vechten is voor haar leven, en ik met dit verhaal in mijn achterhoofd gewoon bij mijn familie op de bank zit tv te kijken.

Ik hoop zo voor die meid en haar familie dat ze later ook lekker met een bak chips voor de tv kan zitten, lachend met haar familieleden over dat ene vriendje waar ze net verkering mee heeft..

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:20

Kwam vanmiddag net bij mijn paard weg toen ik op dit ongeluk stuitte, was net het dorp uit gebeurd. Dit meisje reed wel met 2 meisjes met shetjes, die 2 stonden op hun shetjes in het dorp te wachten leek het (moest keren bij het ongeluk, kon er uiteraard niet langs). De pony waar het om gaat is braaf en goed verkeersmak dus wat er gebeurd is ?

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:52

Altijd weer even schrikken van deze ongelukken.Kan iedereen overkomen. Vooral zo na de winterperiode.

Ook ik was vanmiddag met mijn paard op stap toen ik het ongeluk aantrof. Veel oproep van ambu en politie. Gelukkig mijn paard rustig genoeg om niet in paniek te raken van alle sirenes.

Ik hoop op het beste voor het meisje en haar familie!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:49

hahahatsjoe schreef:
Kwam vanmiddag net bij mijn paard weg toen ik op dit ongeluk stuitte, was net het dorp uit gebeurd. Dit meisje reed wel met 2 meisjes met shetjes, die 2 stonden op hun shetjes in het dorp te wachten leek het (moest keren bij het ongeluk, kon er uiteraard niet langs). De pony waar het om gaat is braaf en goed verkeersmak dus wat er gebeurd is ?

Het blijven vluchtdieren natuurlijk. Kan altijd wat gebeuren, helaas. Hoe braaf het paard of pony ook mogen zijn :\

Ik hoop heel erg dat ze er gewoon weer bovenop komt. Jeetje wat erg.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 07:48

Wat vreselijk. Hoop dat het meisje er weer boven op komt.

Mijn paard is ook uit zichzelf rustig maar gister had ze standje turbo erop zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:35

Tja, paarden zijn nu eenmaal gevaarlijke dieren. Wij als liefhebbers ontkennen het graag, maar een paard is een onbetrouwbaar wezen. Het blijven vluchtdieren.
Enne, http://www.telegraaf.nl/binnenland/2528 ... een__.html

Oftewel, skien is ook gevaarlijk en daar gebeuren nog veel meer ongelukken mee.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:34

Joaltijd schreef:
Patienten worden niet vaak met de mmt-heli vervoerd.
Volgensmij hebben ze in bovenstaand verhaal een rendez-vous uitgevoerd. Dan is het slachtoffer door het ambulancepersoneel genoeg gestabiliseerd om te worden vervoerd en hebben ze ivm spoed niet genoeg tijd om te wachten op de arts uit de heli. Dan gaan ze dus al rijden om geen tijd te verliezen.
De heli zal landen op de route naar het ziekenhuis waarbij de mmt-arts dus vanuit de heli naar de ambulance gaat om daar de ambulanceverpleegkundige te ondersteunen.

Een reden dat patienten niet vaak met de heli worden vervoerd heeft ook te maken met de tijd. Het overtillen van de patient van ambu naar heli kan kostbare seconden in beslag nemen, en tevens kan de ambulance in enkele gevallen sneller bij het ziekenhuis komen. (Denk aan het opstijgen en landen, snelwegen met weinig verkeer op het moment.)
Maar deze tijdsafweging wordt natuurlijk door de mmt-arts en ambupersoneel gemaakt.

Je wordt inderdaad niet snel met de heli vervoerd, over het algemeen is de ambu sneller mits het verkeer niet vast staat.
Ook is er in de heli erg weinig ruimte waardoor je als alles eenmaal is ingeladen niet goed meer bij de patiënt kunt komen. Als bijvoorbeeld de toestand van de patient opeens verslechterd is het handelen niet makkelijk. Denk aan reanimeren.
De ambu kun je even aan de kant zetten om bepaalde handelingen uit te voeren. Met de heli is dat wat lastig...
Reanimeren gaat wat makkelijker met z'n tweeën, en die ruimte is er in de heli dus echt niet!
Vandaar dat meestal de keuze ambu wordt gemaakt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:36

hahahatsjoe schreef:
De pony waar het om gaat is braaf en goed verkeersmak dus wat er gebeurd is ?

Je kan ook van een fiets zodanig vallen dat je ernstig gewond raakt, hell, je kan over je eigen benen struikelen en je nek breken.

Dus ja, misgaan kan altijd, hoeft de pony niet altijd wat aan te kunnen doen.

Ik hoop dat ze er boven op komt, en dat het letsel mee valt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:43

Hylkje schreef:
Wat vreselijk. Hoop dat het meisje er weer boven op komt.

Mijn paard is ook uit zichzelf rustig maar gister had ze standje turbo erop zitten.

Die van mij ook inderdaad en liep s middags in de paddock ook nog te springen, terwijl hij toch ook de hele dag buiten staat. Maar het blijft natuurlijk speculeren of de frissigheid de reden van het ongeluk is.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:15

Jeetje zeg er gebeuren echt veel ongelukkig het zal het weer ook wel zijn :) die van mijn was van de week ook weer aan bokken en gek doen,
Hopelijk komt ze er helemaal bove op ! :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:15

Heeft iemand enig idee hoe het met het meisje gaat? Ik blijf op de een of andere manier met regelmaat aan dit verhaal denken. Verschrikkelijk.