Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:57

Pantykous schreef:
Moet je ook weer gaan slepen met die beesten en maar hopen dat ze goed terecht komen. Nee, die beestjes hebben daar een mooi leven gehad, dan is slachten toch een prima einde.

Zolang dat slachten dan maar in Nederland gebeurt, en de dieren niet op een veel te lang transport naar een uithoek van Europa met middeleeuwse wanpraktijken gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:05

Zoolgangster schreef:
Pantykous schreef:
Moet je ook weer gaan slepen met die beesten en maar hopen dat ze goed terecht komen. Nee, die beestjes hebben daar een mooi leven gehad, dan is slachten toch een prima einde.

Zolang dat slachten dan maar in Nederland gebeurt, en de dieren niet op een veel te lang transport naar een uithoek van Europa met middeleeuwse wanpraktijken gaan.

Precies! Want er zijn in Nederland niet zoveel paardenslagers meer. Er wordt hier gewoon heel weinig paardenvlees geconsumeerd. In Italie echter wél volop.

Iedereen kan nu wel zo´n beetje hier ´de nuchtere´ uit gaan hangen want dat staat natuurlijk heel `cool`, en slacht kan in sommige gevallen de beste optie zijn, maar dat is hier nog niet helemaal bekeken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:06

Ik begrijp niet goed waar deze mensen zich druk om maken. Het zijn niet hun paarden. Als een eigenaar beslist dat een paard om welke reden dan ook naar de slacht moet, heeft een ander zich daar niet in te mengen. De dieren hebben het blijkbaar heel goed maar worden er uit geselecteerd omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden om uitgezet te worden in het wild dus de eigenaar heeft zelfs een goede en begrijpelijke reden om te doen wat hij doet. Als deze dieren zich voortplanten is er straks een groter probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:09

Desiree schreef:
Precies! Want er zijn in Nederland niet zoveel paardenslagers meer. Er wordt hier gewoon heel weinig paardenvlees geconsumeerd. In Italie echter wél volop.

Iedereen kan nu wel zo´n beetje hier ´de nuchtere´ uit gaan hangen want dat staat natuurlijk heel `cool`, en slacht kan in sommige gevallen de beste optie zijn, maar dat is hier nog niet helemaal bekeken.

Bij elke "gewone" slachter, slacht ook paarden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:10

Dus hengsten castreren en eruit en op een normale manier zoals je in een beschaafd land doet paarden fokken en houden.
Maar dat schijnt niet nodig te zijn in 'natuurgebieden'.
Vind het volkomen belachelijk dat gezonde dieren geslacht worden. En ik snap de redenatie van de meesten hier totaal niet. Het gaat wel om kerngezonde dieren, wat een onzin.
En waar worden ze geslacht? Hoe gaat dat op transport met 'wilde dieren', denk je dat dat leuk is of diervriendelijk? Echt niet.

Als ze hun verantwoording namen zorgden ze direct als het veulen geboren was, dan zie je ook de kleur dat ze het op stal zetten, domesticeren en fatsoenlijk doorverkopen. Maar dat doen ze niet want dat kost a. tijd dus geld b. dan brengen ze nog niet genoeg op voor de slacht.

Vind het een grote oplichterij dat zogenaamde 'wildernisvlees'. Gewoon goedkope bedrijfsvoering over de rug van de subsidies op natuurgebieden.

En niet elke gewone slachter slacht paarden want die moet je op een bepaalde manier schieten en dat kan lang niet iedereen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

VanHuisUit schreef:
Vind het volkomen belachelijk dat gezonde dieren geslacht worden. En ik snap de redenatie van de meesten hier totaal niet. Het gaat wel om kerngezonde dieren, wat een onzin.

Dan maar veganist worden? Alle dieren die op je bord belanden zijn kerngezond en hebben evenveel recht op leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

VanHuisUit schreef:
En niet elke gewone slachter slacht paarden want die moet je op een bepaalde manier schieten en dat kan lang niet iedereen.

Tuurlijk kunnen ze dat wel.
Is niet een heel apart/moeilijk iets; alleen de plaats van het schot is anders.
Maar dat geldt ook voor elk dier; en de meeste slachters slachten naast koeien ook paarden, varkens en schapen.

Desiree

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:18

Paardenslagers is toch een vak apart. Met paarden wordt minder grootschalig omgegaan in de sport. En koeien en varkens gaan in rijen dik achter elkaar door. Hoef je met paarden niet te proberen want die worden helemaal hysterisch. Dus ik weet niet of een gewone slachterij wel eens paarden doet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:19

Hier kunnen ze bij de oostvaarderplassen een voorbeeld aan nemen.
Klinkt cru, maar dit is wel gewoon goed natuurbeheer, het is geen dierentuin. Daarbij inderdaad eerlijk vlees.
Ben wel benieuwd hoe een voskleurige konik eruit ziet trouwens.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:23

er staat een foto in de link, meot zeggen dat die witte erg leuk is. ik snap het concept en ben het er ook mee eens. als er te veel wild is moet er ingegrepen worden. of roofdieren introduceren (hier is NL te klein voor) of jagen. dat gebeurt met herten, zwijnen, vogels elk wild dier wel. Hadden ze er misschien meer aanverident als ze verkocht warden? misschien wel, maar vind het raar dat ze neit geslacht Mogen worden omdat het paarden zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:28

Tanja Boode begeleidt ook excursies tussen de kuddes van Free Nature bij Slot Loevestein. Daar ben ik ook bij geweest en dan worden dit soort vragen ook open en eerlijk behandeld. Via deze link is er ook een verslag van zo'n excursie te lezen. Komend jaar zal dat ongetwijfeld weer plaats vinden voor de liefhebbers.

http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl/ ... eefgebied/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:30

Desiree schreef:
Paardenslagers is toch een vak apart. Met paarden wordt minder grootschalig omgegaan in de sport. En koeien en varkens gaan in rijen dik achter elkaar door. Hoef je met paarden niet te proberen want die worden helemaal hysterisch. Dus ik weet niet of een gewone slachterij wel eens paarden doet.

Bij "fabrieks"slagers gaan de varkens in 1 lijn door.
Bij gewone slachters gaan koeien en paarden allemaal 1 voor 1 in een box waar ze geschoten worden.

En ja "gewone" slachters slachten ook paarden.
Heb er meerdere (mee) weggebracht bij diverse slachters in Nederland.

Dit is er 1 in Wolvega
Citaat:
Van der Meulen Slachterij BV is een middelgroot slachthuis, gevestigd in het Friese Wolvega. Wij slachten voornamelijk grootvee, zoals runderen en paarden, maar ook met schapen en varkens kunt u bij ons terecht.

http://www.vandermeulenslachterij.nl/cms/index.php

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:31

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:37

Ilse_123 schreef:
Hier kunnen ze bij de oostvaarderplassen een voorbeeld aan nemen.
Klinkt cru, maar dit is wel gewoon goed natuurbeheer, het is geen dierentuin. Daarbij inderdaad eerlijk vlees.
Ben wel benieuwd hoe een voskleurige konik eruit ziet trouwens.

Daar ben ik het wel mee eens. Het is schandalig wat daar gebeurt. Maar de jacht is daar óók verboden en dat zou niet moeten.

Brainless schreef:
Desiree schreef:

Bij "fabrieks"slagers gaan de varkens in 1 lijn door.
Bij gewone slachters gaan koeien en paarden allemaal 1 voor 1 in een box waar ze geschoten worden.

En ja "gewone" slachters slachten ook paarden.
Heb er meerdere (mee) weggebracht bij diverse slachters in Nederland.

Dit is er 1 in Wolvega
Citaat:
Van der Meulen Slachterij BV is een middelgroot slachthuis, gevestigd in het Friese Wolvega. Wij slachten voornamelijk grootvee, zoals runderen en paarden, maar ook met schapen en varkens kunt u bij ons terecht.

http://www.vandermeulenslachterij.nl/cms/index.php

En in Twente? Weet je ze daar te zitten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:42

Lisaterburg schreef:
FREE heeft een prachtig product genaamd Wildernisvlees. Bedenk daarbij dat deze dieren een prachtig leven hebben gehad en de dieren niet verhongeren zoals in de oostvaardersplassen. Mensen die tegen het slachten van deze dieren zijn, zouden zich even moeten verdiepen in Wildernisvlees :-)

Nou inderdaad, hier ben ik het mee eens. Eerlijker vlees kun je eigenlijk niet krijgen. Daarbij worden de paarden niet geslacht omdat ze een afwijkende kleur hebben. Er zouden paarden worden geslacht en bij het selecteren hebben ze toen gekozen voor de twee paarden met een afwijkende kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:46

Hengsten castreren en het zo laten is niet zo simpel, ik heb van iemand die een bedrijf gehad heeft in landschapbeheer (hadden oa exmoorpony's) gehoord dat de merries snel hoefbevangen raken en dat dat voorkomen kan worden door ze drachtig te laten worden en veulens te laten krijgen.
Als je de hengsten zou laten castreren zit je dus weer met dat probleem.

Ik vind het hypocriet dat er zo'n ophef over de slacht is, deze dieren mogen niet dood/gegeten worden, maar de varkens en de koeien uit de bio-industrie wel?
Dan heb ik toch liever een stukje vlees van een dier dat een goed leven gehad heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:52

Desiree schreef:
Om tegemoet te komen aan het gevoel van die mensen, zouden ze natuurlijk óók de paarden ter adoptie aan kunnen bieden. Met een contract daarin dat ze natuurlijk niet naar de slacht gaan.

Net als die mislukte poging in Amerika?
:P
De wet is vrij simpel, verkocht is verkocht daar kun je geen eissen bij stellen.
Je kunt inderdaad adoptiecontracten maken zoals bij asieldieren.
Maar denk je echt dat daar zoveel interesse voor is? Ik geloof er niets van.
Die paar recreatie ruiters die zelf in staat zijn een paard in te rijden en dan ook nog een adoptiecontract voor lief nemen....klein handje vol denk ik.
Je kunt ook gewoon een Konik kopen.
Bokt staat er ook niet bepaald vol mee zoals je ziet. Het zijn nou eenmaal geen paarden die de gemiddelde ruiter zoekt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:55

Ik denk niet dat er veel interesse voor is nee. Maar je kunt het proberen en dan kun je achteraf toch tenminste zeggen `we hebben ons best gedaan` en dan kunnen ze alsnog naar de slacht.

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:07

ik vind het onzin dat ze meteen geslacht moeten worden er zijn vast wel mensen die de paarden wil hebben . /3 en zoizo het is eigelijk kleur discriminatie op de paarden er zijn ook geen roofdieren :(

(ik ben zelf tegen oostvadersplassen gewoon veel te klein voor al die dieren en s,winters krijgen ze honger )

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:08

Ik snap niet waarom dat slachten zo erg is. Beestjes hebben toch een mooi leven gehad, waarom moet je ze dan nog eens aan de stress van opvoeden etc onderwerpen. Dood gaan is niet perse erg hoor. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:40

VanHuisUit schreef:
Dus hengsten castreren en eruit en op een normale manier zoals je in een beschaafd land doet paarden fokken en houden.
Maar dat schijnt niet nodig te zijn in 'natuurgebieden'.
En waar worden ze geslacht? Hoe gaat dat op transport met 'wilde dieren', denk je dat dat leuk is of diervriendelijk? Echt niet.

Als ze hun verantwoording namen zorgden ze direct als het veulen geboren was, dan zie je ook de kleur dat ze het op stal zetten, domesticeren en fatsoenlijk doorverkopen. Maar dat doen ze niet want dat kost a. tijd dus geld b. dan brengen ze nog niet genoeg op voor de slacht.

Vind het een grote oplichterij dat zogenaamde 'wildernisvlees'. Gewoon goedkope bedrijfsvoering over de rug van de subsidies op natuurgebieden.

Free Nature heeft een website hoor. Als je die nu eens leest en bekijkt voor je je gal spuugt had je de helft van je betoog in kunnen slikken.. :)

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:02

Een paard schieten is niet zo lastig hoor! En weinig anders als bij een rund. Je moet alleen met een paar kleine dingen rekening houden wanneer je gewend bent om runderen te schieten en je gaat een paard schieten.

Ten eerste schiet je een paard op een iets andere plek als een rund. Bij een rund maak je een denkbeeldig kruis tussen de hoornbasis en de ogen. Een paard heeft geen hoorns (en ook dat bot dus niet op zijn kop zitten), dus wanneer je daar een kruis van ogen naar de bovenkant van de kop (bij het paard dus de oren) maakt, zit je te laag. Je moet bij een paard ongeveer 2 cm hoger schieten.

Verder heb je een verschil wanneer je een paard of rund aan het halster (dus niet in een box) schiet. Een paard stort net op een andere manier naar de grond, die valt wat meer naar voren in vergelijking met een rund. Je moet dus niet vlak voor zijn kop gaan staan :)

Als ik een paard zou zijn geweest zou ik heel graag daar gelopen hebben, zelfs met een witte vlek of een bijzonder kleurtje! Liever lekker onbezorgd op het land lopen, weinig stress en niet verhongeren zoals in de Oostvaardersplassen. Tam gemaakt worden en de handel in lijkt mij geen pretje, evenals uren op stal doorbrengen, een mens op je rug, vaak blootgesteld worden aan stressvolle situaties, etc.
Laat mij dan maar lekker in bij Free Nature en daarna geslacht en opgegeten worden! :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:11

Het lijkt me dat 2 ballen onder je buik meer een criterium is dan een wit vlekje.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:15

Wat een paarden liefhebbers zitten hier toch op Bokt. Kraaien als er iets met hun eigen paard gebeurd, maar als er dieren zonder reden geslacht worden dan is dit opeens goed.

Het hele idee om op deze plaats "wilde dieren" te laten lopen is zoal belachelijk. Weer een uit de hand gelopen plannetje van een idiote geite wollen sokken instantie.

Ze mogen zo bij mij gebracht worden, dan krijgen ze een goed leven!!! En voor de zeurders onder ons, ik zal ookcontact opnemen met deze instantie!! -:(-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:25

Toch grappig dat veel mensen het concept van free nature niet snappen... En dat ze ook gelijk slecht voor hun dieren zouden zorgen..

De enige geiten wolle sokken in dit verhaal zijn de buurtbewoners van dat gebied.. Oh wat zielig, maar s avonds wel een gehaktbal achter hun kiezen duwen.. Ja ja..