KNHS/FNRS en WRAN willen ruiters laten proeven van western

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:19

luckyfarm schreef:
Misschien wil de KNHS de Amerikaanse USDF achterna en juist western ruiters binnen halen. Hier zijn ze namelijk met Western Dressage begonnen. Zou uiteindelijk ook nog kunnen. https://www.usef.org/_IFrames/breedsdis ... Tests.aspx

Westerndressage bestaat al in Europa :D En dat is een hele andere club.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:38

rina schreef:
Rije schreef:
Het is proeven, hè, niet 75 scores halen. En zodra je na dat proeven bij een trainer komt zal die je al heel gauw (hopelijk) vertellen dat er dan nog wel wat meer bij komt kijken dan vanuit galop je paard "op de rem trekken". Ik zie er niet zoveel kwaads in

En precies dat is nou net fout. Ze zouden eerst moeten gaan trainen voordat ze dat op een wedstrijd gaan proberen. Dan zou die trainer op voorhand dus al zeggen dat de reining geen optie is.

Waarom is reining nou gelijk weer geen optie zonder dat je weet over wat voor paarden het gaat? Hoeveel niet-quarters zijn er wel niet die het toch heel aardig doen? Let op: ik zeg niet dat het reiningkanonnen zijn of kunnen worden, maar meekomen bij de WRAN kunnen ze best. Waarom toch altijd van tevoren al die mitsen en maren? Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt met kapotte paarden. Laat ze trouwens eerst maar 's kijken of er überhaupt voldoende animo voor is, want das nog wel een puntje denk ik...

rina

Re: KNHS/FNRS en WRAN willen ruiters laten proeven van western

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:25

Omdat ik heel simpel geen behoefte heb aan alle ruk en plukwerk die je dan weer in de ring gaat zien. Die heb ik in alle jaren dat ik western rijdt al genoeg gezien. Dat gaat de naam van de westernsport gewoon fijn weer onderuit halen. En er is zo hard gewerkt aan het imago.

Of denk je nou echt dat een engels gereden paard, wat zo even de ring ingesmeten wordt voor een reiningproef, er echt iets netjes van kan maken? Volle poele op de grote cirkel op de rem getrokken voor de kleine langzame. De stops die het niet kent, rollbacks die het niet kent, wissels die door het tempo dan in omgooien veranderen.
Echt ik heb het allemaal al gezien. Dat ze willen proeven ok. maar doe dat dan echt in de andere onderdelen. Laat ze maar eens een goede Ranch Riding proef laten zien.

Het hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van gaan maken, tja dat is een heel ander verhaal, maar ja op voorhand zeg ik al blijf van die reining af. het onderdeel waar toch de meeste voor komen kijken en wat dan weer de westernsport onderuit gaat halen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:38

Janine1990 schreef:
Ga eerst maar eens op een western opgeleid paard wat lessen volgen.

Waarom per se op een opgeleid paard? Ik heb altijd engels gereden en besloot afgelopen zomer dat dressuur niks voor ons was en sindsdien zijn we overgestapt. Mijn paard had 0,0 ervaring met western en ik net zo min. Heb nog nooit op een 'echt' westernpaard gereden maar we kunnen inmiddels toch wel als western combinatie ervoor door hoor. Uiteraard heb ik wel wekelijks enorm goede begeleiding.
Dus dat je het moet leren op een ervaren paard is ook niet helemaal waar lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:38

SuperAssie schreef:
Janine1990 schreef:
Ga eerst maar eens op een western opgeleid paard wat lessen volgen.

Waarom per se op een opgeleid paard? Ik heb altijd engels gereden en besloot afgelopen zomer dat dressuur niks voor ons was en sindsdien zijn we overgestapt. Mijn paard had 0,0 ervaring met western en ik net zo min. Heb nog nooit op een 'echt' westernpaard gereden maar we kunnen inmiddels toch wel als western combinatie ervoor door hoor. Uiteraard heb ik wel wekelijks enorm goede begeleiding.
Dus dat je het moet leren op een ervaren paard is ook niet helemaal waar lijkt me.

Het idee is ruiters te laten proeven van western. Ik wil dat best hoor. Maar ik ga mn paard er niet voor (laten) omscholen. En met mijn paard een western iets gaan doen doet afbreuk aan het imago van western en dat zullen alle andere Engels opgeleide paarden ook doen in een western situatie. Het is gewoon geen toegevoegde waarde om ergens van te proeven zonder enige vorm van scholing. Prima dat de ruiters niey geschoold hoeven zijn, maar zet ze dan iig op geschoolde paarden zodat ze ook echt weten wat ze doen en of wat ze doen ook leuk is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:40

Toch lees ik hier veel negatiefs, maar als ik nog zou rijden zou ik me zo ingeschreven hebben,
Net zo als de show at halter als het hier in de buurt was zou ik me zo inschrijven

Ik ben heel kenmerkend door juist het verkeerde ras bij de verkeerde wedstrijden te gebruiken maar ondertussen zijn en waren mijn paardjes wel allround, ja dan ben je nergenst keigoed in maar je doet wel veel verschillende leuke dingen! Zo had ik met mijn hafje dressuur ,spring, en menlessen. En ooit met mijn verzorg trekpaard western lessen en dat ging ons verrassend goed af.
Omdat ik nu niet meer rijd, men ik met een slacht afdankertje...een konik pony.
Deze wil niet engels in een bak werken maar bij de westernlessen zou ze het prima doen!

Maar juist het kunnen proeven van iets heeft mij destijds besloten om western lessen te volgen en juist dat dressuur gedag te zeggen! Je verpest er echt je paard niet mee je weet immers wat hij wel en niet kan en wat je niet beheerst moet je eerst trainen en kies je wel of niet uitvoeren!