Lisa Wilcox moet Pikko del Cerro met pensioen laten gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:28

Lante schreef:
Ik vind een aandoening aan de luchtwegen geen blessure, maar een ziekte.

Een blessure ontstaat niet vanuit een virus, bacterie of allergische reactie o.i.d. maar door bijvoorbeeld overbelasting of verstappen.

True. Maar wel een reden om het paard met pensioen te zetten zonder dat er sprake is van mismanagement. Wat ook bij GP paarden heel goed voor kan komen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:45

_San87_ schreef:
nine1987 schreef:
Wat ik wil zeggen is dat met eigen gp oaarden wel degelijk anders om wordt gegaan dan pensionpaarden..

Die beesten krijgen bij elke scheet al de da, kraker, wichelroedeloper of wat dan ook nodig is over de vloer.. Worden heel anders getraind dan het paard van om de hoek.. Er worden veel meer tegennatuurlijke dingen gevraagd van het lichaam van een gp paard, dan van t paard om de hoek.. De vrije beweging (of weidegang als die er al is) is voor een gp heel anders (gedoseerd) als voor t paard om de hoek.. En zo kan ik nog wel even doorgaan..
Klopt. Toch kunnen die alsnog geblesseerd raken door een rare beweging of eens klem liggen.

Dat gebeurt dan wel vaak bij dit paard..

Billy

Re: Lisa Wilcox moet Pikko del Cerro met pensioen laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:32

Je hebt er lomperiken bij...
Maar goed dit is allemaal speculatie niemand weet aard of oorzaak van d'r blessure

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:05

nine1987 schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Toch kunnen die alsnog geblesseerd raken door een rare beweging of eens klem liggen.

Dat gebeurt dan wel vaak bij dit paard..

Of het is dezelfde blessure die weer op komt spelen. Zie je bij sporters ook, eens een zwakke plek, altijd een zwakke plek.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:21

_San87_ schreef:
Mijn paard is op zijn tiende jaar met pensioen gegaan wegens chronisch ziek na een zware allergische reactie. Slecht stalmanagement hier ;(.

Hij had dus ook diverse blessures gehad zoals paard uit de OP of was het deze ene allergische reactie?

Mousmous schreef:
Dat vind ik heel goed te vergelijken eigenlijk. Niet anders dan dat de een bijv.oud wordt met roken en de ander er vroeg aan overlijdt. Er zijn ook topsporters waar het ineens over is. Ik heb een neef gehad die net een medische sportkeuring achter de rug had en de week er op lag hij overleden op bed. 20 jaar oud geworden. Grand prix lopen is geen garantie om gezond te blijven. Ieder paard komt een keer aan het einde van zijn kunnen, grand prix of recreatie. Er kunnen idd oorzaken zoals verkeerd management voor zijn, maar dat hoeft ook zeker niet.

Neuh, ik vind dat niet te vergelijken. Want dan zou ook Hickstead bijvoorbeeld onder slecht management vallen of Grancorrado. Deze hengsten zijn beide ineens dood neer gestort. De ene bij het verlaten van het parcours, de ander op stal.

Maar een lichaam is ook maar een natuurlijk produkt en deze zijn nooit helemaal perfect. Wij hier allemaal kunnen rondlopen met een foutje, een bommetje. Ik ken vitale mensen die in de bloei van hun leven aan hun hart stierven zonder ooit eerder het aan het hart te hebben gehad. Ik hoor van jonge mensen die nooit meer wakker worden toen ze een tukje gingen doen, hersenbloeding. Dit gebeurt ook bij paarden of honden, ondanks goed fokbeleid.

dat zijn dingen waar niemand iets aan kan doen, die kunnen ten alle tijden ieder levend wezen overkomen.

Maar als er op een stal bijvoorbeeld meerdere paarden kreupel staan, ga ik me bijvoorbeeld afvragen wat die lui met hun paarden doen.
En als een bepaald paard diverse blessures oploopt, denk ik ook na hoe dat kan. Is dat paard gewoon een domme kluns? Dat is namelijk best mogelijk. Een impulsief schrikkerig paard, of juist heel lomp en onvoorzichtig. Of hij wordt overvraagt, of hij wordt rijtechnisch niet goed gereden, of te veel ingezet op wedstrijden, komt te weinig in beweging omdat hij alleen uit stal komt voor stapmolen en rijden. Of heeft het paard een slecht gestel?
Die bestaan ook. Je hebt van die mensen die altijd wat hebben. Die heb je bij paarden ook. Trouwens, met sommige auto´s heb je dat ook, dat er altijd iets mis mee is. alles kan.

Ik uit hiermee dus geen beschuldigingen. Ik vind het alleen maar raar. Dat is alles.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:41

Nog nooit een blessure gehad.

Uit de OP blijkt ook niet hoe vaak Pikko blessures had. Kan heel goed de tweede, carrière beëindigende blessure zijn. Daar kan je gewoon geen oordeel aan hangen, vind ik. Wij hebben allen geen flauw idee hoe zijn blessure ontstaan is, dus om er een waardeoordeel aan te hangen gaat wat ver, vind ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:14

Als het een tweede blessure is, kan het inderdaad nog gewoon domme pech zijn. Domme pech is altijd zuur.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:27

Ook als het zijn tiende blessure is kan het domme pech zijn hoor.
Het is gewoon jammer als zo'n goed paard zo jong al moet stoppen, maar alle andere aannames hierover zijn gewoon volkomen overbodig. Of een paard gezond blijft of niet hangt van zoveel factoren af, als je een beetje paardenmens bent dan weet je dat je nooit kunt beweren dat je management geweldig is en je paarden daardoor dus altijd gezond zijn, maar ook niet dat iemands management fout is als ze een paard hebben wat al jong of vaak geblesseerd is. Iedereen doet gewoon zo goed mogelijk zijn best, en soms zit het dan mee, soms zit het tegen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:36

Ben het niet geheel met je eens. Omdat hier verderop een handelstal is met paarden die alleen voor trainer uit de stal komen, en waar veel luchtzuigers staan. ik vind niet dat die mensen hun best doen. En dat moeten wel dure springpaarden zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:51

Jij begint over een ander onderwerp en geeft daarover je mening, het gaat hier over blessures en of ze te voorkomen zijn met goed management.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:34

Ik reageerde op `iedereen doet z´n best`. Ik vind niet dat iedereen goed z´n best doet. Dat is alles.