_San87_ schreef:Mijn paard is op zijn tiende jaar met pensioen gegaan wegens chronisch ziek na een zware allergische reactie. Slecht stalmanagement hier

.
Hij had dus ook diverse blessures gehad zoals paard uit de OP of was het deze ene allergische reactie?
Mousmous schreef:Dat vind ik heel goed te vergelijken eigenlijk. Niet anders dan dat de een bijv.oud wordt met roken en de ander er vroeg aan overlijdt. Er zijn ook topsporters waar het ineens over is. Ik heb een neef gehad die net een medische sportkeuring achter de rug had en de week er op lag hij overleden op bed. 20 jaar oud geworden. Grand prix lopen is geen garantie om gezond te blijven. Ieder paard komt een keer aan het einde van zijn kunnen, grand prix of recreatie. Er kunnen idd oorzaken zoals verkeerd management voor zijn, maar dat hoeft ook zeker niet.
Neuh, ik vind dat niet te vergelijken. Want dan zou ook Hickstead bijvoorbeeld onder slecht management vallen of Grancorrado. Deze hengsten zijn beide ineens dood neer gestort. De ene bij het verlaten van het parcours, de ander op stal.
Maar een lichaam is ook maar een natuurlijk produkt en deze zijn nooit helemaal perfect. Wij hier allemaal kunnen rondlopen met een foutje, een bommetje. Ik ken vitale mensen die in de bloei van hun leven aan hun hart stierven zonder ooit eerder het aan het hart te hebben gehad. Ik hoor van jonge mensen die nooit meer wakker worden toen ze een tukje gingen doen, hersenbloeding. Dit gebeurt ook bij paarden of honden, ondanks goed fokbeleid.
dat zijn dingen waar niemand iets aan kan doen, die kunnen ten alle tijden ieder levend wezen overkomen.
Maar als er op een stal bijvoorbeeld meerdere paarden kreupel staan, ga ik me bijvoorbeeld afvragen wat die lui met hun paarden doen.
En als een bepaald paard diverse blessures oploopt, denk ik ook na hoe dat kan. Is dat paard gewoon een domme kluns? Dat is namelijk best mogelijk. Een impulsief schrikkerig paard, of juist heel lomp en onvoorzichtig. Of hij wordt overvraagt, of hij wordt rijtechnisch niet goed gereden, of te veel ingezet op wedstrijden, komt te weinig in beweging omdat hij alleen uit stal komt voor stapmolen en rijden. Of heeft het paard een slecht gestel?
Die bestaan ook. Je hebt van die mensen die altijd wat hebben. Die heb je bij paarden ook. Trouwens, met sommige auto´s heb je dat ook, dat er altijd iets mis mee is. alles kan.
Ik uit hiermee dus geen beschuldigingen. Ik vind het alleen maar raar. Dat is alles.