Zizipicoleo schreef:mrie schreef:Waarin verschillen de uitdrukkingen van katten olifanten of wolven van elkaar als het gaat om gezichtsuitdrukking. Gezichtsuitdrukking is onder zoogdieren redelijk universeel. Ja een olifant met de blik ik ga je verscheuren kom je niet zo snel tegen, dat is meer iets voor een roofdier. Maar zo groot zijn de verschillen niet.
Misschien, maar menselijke gelaatsuitdrukkingen, en dan vooral lachen, zijn toch redelijk uniek... 'Lachen' met de tanden bloot heeft een heel andere betekenis bij andere primaten bijvoorbeeld...
Grappig feitje. Bij primaten is het lachen inderdaad bedoeld als afweersysteem. Ik voel me bedreigd, of ik voel me niet prettig. Maar bij mensen werkt het ook zo hoor. Heb je al eens in een heel erg vervelend gesprek gezeten met je baas of leidinggevende. Moest je toen niet ook lachen? Zo'n geforceerd lachje? Dat is hetzelfde lachje als wat primaten naar elkaar geven in zo'n situatie. Ik voel me niet prettig ik laat op deze manier aan jou zien dat ik niet gevaarlijk ben.