Onderzoek: paarden herkennen gelaatsuitdrukkingen van mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:51

Zizipicoleo schreef:
mrie schreef:
Waarin verschillen de uitdrukkingen van katten olifanten of wolven van elkaar als het gaat om gezichtsuitdrukking. Gezichtsuitdrukking is onder zoogdieren redelijk universeel. Ja een olifant met de blik ik ga je verscheuren kom je niet zo snel tegen, dat is meer iets voor een roofdier. Maar zo groot zijn de verschillen niet.

Misschien, maar menselijke gelaatsuitdrukkingen, en dan vooral lachen, zijn toch redelijk uniek... 'Lachen' met de tanden bloot heeft een heel andere betekenis bij andere primaten bijvoorbeeld...

Grappig feitje. Bij primaten is het lachen inderdaad bedoeld als afweersysteem. Ik voel me bedreigd, of ik voel me niet prettig. Maar bij mensen werkt het ook zo hoor. Heb je al eens in een heel erg vervelend gesprek gezeten met je baas of leidinggevende. Moest je toen niet ook lachen? Zo'n geforceerd lachje? Dat is hetzelfde lachje als wat primaten naar elkaar geven in zo'n situatie. Ik voel me niet prettig ik laat op deze manier aan jou zien dat ik niet gevaarlijk ben.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:51

Ik ga morgen het originele onderzoek eens zoeken... Ben benieuwd tot in hoeverre paarden echt gezichtsuitdrukkingen lezen of dat ze niet toevallig gewoon reageerde op de hele persoon.
En een groep van 28 paarden vindt ik ook een beetje weinig eigenlijk.

Kaatje_S

Re: Onderzoek: paarden herkennen gelaatsuitdrukkingen van mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 02:05

Ik denk toch dat ze meer informatie halen uit emotie/energie die de persoon uitstraalt.
Als iemand met kwade intentie de wei in komt denken ze niet 'oooh maar hij kijkt wél blij, dan zal t wel goed zijn'.

Dus ben dan wel benieuwd hoe de reacties op de niet levende foto's zich vertalen naar reacties op gezichtsuitdrukkingen van levende personen.

En ga er ook vanuit dat er een controle groep was of controle foto's van iets heel anders waarop de paarden totaal anders reageren dan het met 1 oog onderzoeken, de verhoogde hartslag, etc.

Ohja en zou wel willen weten of ze de hersenactiviteit echt gemeten hebben of dat ze alleen geobserveerd hebben dat de paarden met het linker oog de foto bekijken.

Verder ben ik heus niet kritisch hoor :D

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:05

AbbyBlues schreef:
Zizipicoleo schreef:
Misschien, maar menselijke gelaatsuitdrukkingen, en dan vooral lachen, zijn toch redelijk uniek... 'Lachen' met de tanden bloot heeft een heel andere betekenis bij andere primaten bijvoorbeeld...

Grappig feitje. Bij primaten is het lachen inderdaad bedoeld als afweersysteem. Ik voel me bedreigd, of ik voel me niet prettig. Maar bij mensen werkt het ook zo hoor. Heb je al eens in een heel erg vervelend gesprek gezeten met je baas of leidinggevende. Moest je toen niet ook lachen? Zo'n geforceerd lachje? Dat is hetzelfde lachje als wat primaten naar elkaar geven in zo'n situatie. Ik voel me niet prettig ik laat op deze manier aan jou zien dat ik niet gevaarlijk ben.

Haha, nee dat gelukkig niet, maar soms borrelt er wel een lach omhoog in situaties waar dat echt niet kan :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:00

xyzutu2 schreef:
Dat van dat linkeroog wist ik ook niet. Grappig, want verschillende NH-guru's (oa Parelli) vinden het een teken van dominantie als een paard voor je staat en je met één oog bekijkt, en eisen daarom dat het paard altijd met een recht hoofd en 'twee ogen' voor ze staat. :')

Tja, dat bewijst maar weer eens dat goeroes óók niet alwetend zijn. :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:47

Zoolgangster schreef:
xyzutu2 schreef:
Dat van dat linkeroog wist ik ook niet. Grappig, want verschillende NH-guru's (oa Parelli) vinden het een teken van dominantie als een paard voor je staat en je met één oog bekijkt, en eisen daarom dat het paard altijd met een recht hoofd en 'twee ogen' voor ze staat. :')

Tja, dat bewijst maar weer eens dat goeroes óók niet alwetend zijn. :')

Het bewijst vooral dat men graag voor "goeroes" denkt zonder zich echt te verdiepen in wat die "goeroes" zeggen.
Want wat daar beweerd wordt van die "goeroes" klopt niet.

saskiakefie

Re: Onderzoek: paarden herkennen gelaatsuitdrukkingen van mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:13

Volgens mij heeft dat er meer mee te maken als het paard weg kijkt en zijn aandacht bij jou moet houden, dat van dominantie heb ik echt nog nooit gehoord.