Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:52

Maar je hebt de hele proef nog niet gezien, dan kan je toch ook niet weten of het makkelijker is?

Er is getracht de stappen tussen de verschillende klassen evengroot te maken. Dat houdt in dat het soms makkelijker wordt, soms moeilijker.

Waarom moet het alleen maar moeilijker en moeilijker worden? Dat is het doel van de proeven toch helemaal niet? Het is een leercurve, waarbij je stapje voor stapje jezelf ontwikkeld. Dan is het wel zo fijn als die stappen allemaal evengroot zijn ipv kleine stap, kleine stap, grote stap.
Het einddoel is nog steeds hetzelfde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:55

ingvdh schreef:
Maar je hebt de hele proef nog niet gezien, dan kan je toch ook niet weten of het makkelijker is?

Er is getracht de stappen tussen de verschillende klassen evengroot te maken. Dat houdt in dat het soms makkelijker wordt, soms moeilijker.

Waarom moet het alleen maar moeilijker en moeilijker worden? Dat is het doel van de proeven toch helemaal niet? Het is een leercurve, waarbij je stapje voor stapje jezelf ontwikkeld. Dan is het wel zo fijn als die stappen allemaal evengroot zijn ipv kleine stap, kleine stap, grote stap.

Ik denk dat voor menigeen hier de proef het doel is, niet het middel.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:07

ingvdh schreef:

Dat snap ik en ik ben het met je eens dat de overgang naar elke volgende klasse ongeveer even groot moet zijn als de overgang van de vorige naar de huidige klasse. Ik denk echter dat door het kleiner maken van de stappen, je uiteindelijk te weinig "stappen" overhoudt om de gewenste ontwikkeling te kunnen tonen. Je spoort mensen mijns inziens niet aan om zich te ontwikkelen door de proeven/beoordeling makkelijker te maken, je laat ze alleen sneller doorstromen en later tegen de lamp lopen. In dat licht bezien zou het wellicht beter zijn geweest om een extra klasse toe te voegen (maar dit zou waarschijnlijk op meer verzet stuiten). Maar misschien pakt het in de praktijk wel heel anders uit dan ik nu denk. We zullen zien.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:47

Maar die gewenste ontwikkeling word nu toch ook niet getoond?
Misschien zorgen deze proeven er voor dat bepaalde dingen juist eerder aan het licht komen. Langer schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld moet je het ook echt laten zien en is het niet hoofd naar binnen en weer terug bij wijze van spreken.
Zelfde met 10 meter gebroken lijn in galop.

We weten nog helemaal niet hoe de proeven er precies uit komen te zien, maar nu al een petitie starten? Dat vind ik wel erg ver gaan....

Als de proeven al makkelijker zijn is dat gok ik ook met een reden. :)

Anoeska27

Re: Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:57

Als degenen die nu zo tegen zijn nu eens gewoon naar de regiovergaderingen waren gegaan, dan hadden ze zelf inspraak gehad in de nieuwe proeven. Iedereen kon bij zijn regiobestuur aangeven wat hij graag veranderd zou willen hebben en wat niet. Uit die inventarisatie zijn deze nieuwe proeven gekomen. Dus achteraf klagen heeft echt geen zin. Je moet er dan gewoon voor zorgen dat je de vergaderingen bijwoont in het vervolg zodat je bij de nieuwe veranderingen zelf inspraak hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:58

Anoeska27 schreef:
Als degenen die nu zo tegen zijn nu eens gewoon naar de regiovergaderingen waren gegaan, dan hadden ze zelf inspraak gehad in de nieuwe proeven. Iedereen kon bij zijn regiobestuur aangeven wat hij graag veranderd zou willen hebben en wat niet. Uit die inventarisatie zijn deze nieuwe proeven gekomen. Dus achteraf klagen heeft echt geen zin. Je moet er dan gewoon voor zorgen dat je de vergaderingen bijwoont in het vervolg zodat je bij de nieuwe veranderingen zelf inspraak hebt.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:00

Splinter schreef:
Relaxed ben je gestopt met jureren door de veranderingen of ging je al stoppen?

Ik vind het halsstrekken goede toevoeging. rest had van mij hetzelfde mogen blijven. Met liever wat meer niveau al in de M1

Een combinatie van meerdere factoren, maar toen ik deze veranderingen aangekondigd zag worden, was het de spreekwoordelijke druppel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:12

Janine1990 schreef:
ingvdh schreef:

En dat is denk ik een groot deel van het probleem :j Mensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:50

Relaxed schreef:
Janine1990 schreef:

En dat is denk ik een groot deel van het probleem :j Mensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden :j

Ik denk ook absoluut dat dat het 'probleem' is. Echter denk ik dat de wijzigingen in de proeven er juist toe gaan leiden dat fouten in de opleiding eerder opvallen. Denk aan halsstrekken op een diagonaal. Of binnenkomen op een rechte lijn waarbij je een overgang moet maken.
Daar zie ik mogelijkheden hoor...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:13

Relaxed schreef:

Vergis je niet....veel ruiters weten ook niet beter of zien het zelf echt niet ;)
Veel instructie snapt het zelf niet en diegene die het wel snappen, staan soms ongeintresseerd hun zakken te vullen :7

Oefeningen zijn ontwikkeld om de gymnastiche waarde te verbeteren, niet om het kunstje an sich...veel ruiters snappen dat niet!
Een proef is bedoeld om te laten zien welk paard het beste gymnastisch ontwikkelt is en het beste onder controle is/aan de hulpen staat.

Ik denk dat de nieuwe wijze van proeven rijden en jureren is,
dat er meer gekeken wordt naar het rijtechnisch/gymnastisch gaan van het paard. (en de harmonie alsof het vanzelf gaat)
Ik zie deze vooruitgang hier in de regio heel erg ontwikkelen.
Er rijden voortaan hele fijne combinaties tussen en dat wordt ook zeer dik beloond!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:21

Ik ben iig blij dat er tot nu toe meer goede argumenten zijn voor de nieuwe proeven ipv tegen.
Ik ben heel benieuwd naar de proeven en hoop echt dat het duidelijker gaat worden voor de ruiters wat nou het doel is van dressuur rijden en waarvoor de oefeningen zijn ipv alleen maar kunstjes aan te leren en te mopperen op dat halsstrekken te lastig is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:28

*aangepast, lezen is ook een vak }:0

Verder eerst maar eens zien hoe de proeven eruit zien, ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:34

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:

Ik denk ook absoluut dat dat het 'probleem' is. Echter denk ik dat de wijzigingen in de proeven er juist toe gaan leiden dat fouten in de opleiding eerder opvallen. Denk aan halsstrekken op een diagonaal. Of binnenkomen op een rechte lijn waarbij je een overgang moet maken.
Daar zie ik mogelijkheden hoor...

Ja precies, jij noemt nu juist de goede veranderingen op.. Maar de rest van de aanpassingen maken het weer simpeler, keuze doorzitten/lichtrijden is dan wel paardvriendelijker, maar naar de ruiters toe symptoombestrijding. Keert wendingen zijn een hele goede oefening (let op, geen doel/kunstje) en die versoepelen ze nu voor de 2e x..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:36

listiglistje schreef:
Relaxed schreef:

Vergis je niet....veel ruiters weten ook niet beter of zien het zelf echt niet ;)
Veel instructie snapt het zelf niet en diegene die het wel snappen, staan soms ongeintresseerd hun zakken te vullen :7

Oefeningen zijn ontwikkeld om de gymnastiche waarde te verbeteren, niet om het kunstje an sich...veel ruiters snappen dat niet!
Een proef is bedoeld om te laten zien welk paard het beste gymnastisch ontwikkelt is en het beste onder controle is/aan de hulpen staat.

Ik denk dat de nieuwe wijze van proeven rijden en jureren is,
dat er meer gekeken wordt naar het rijtechnisch/gymnastisch gaan van het paard. (en de harmonie alsof het vanzelf gaat)
Ik zie deze vooruitgang hier in de regio heel erg ontwikkelen.
Er rijden voortaan hele fijne combinaties tussen en dat wordt ook zeer dik beloond!

Klopt hoor, er zou op veel meer gebieden iets moeten veranderen dan alleen in de proeven :j maar verander (met name de oudere) juryleden hun werkwijze maar eens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:00

We moeten eerst nog maar eens zien of de proeven er echt gaan zijn over een maand.
Wanneer we de proeven een half jaar gereden hebben kunnen we serieus reflecteren op wat het geworden is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:12

Relaxed schreef:
Ja precies, jij noemt nu juist de goede veranderingen op.. Maar de rest van de aanpassingen maken het weer simpeler, keuze doorzitten/lichtrijden is dan wel paardvriendelijker, maar naar de ruiters toe symptoombestrijding. Keert wendingen zijn een hele goede oefening (let op, geen doel/kunstje) en die versoepelen ze nu voor de 2e x..

Is het lichtrijden simpeler? Als je goed kan doorzitten kan je de uitgestrekte draf een stuk beter uit de verf laten komen... Als je goed kan doorzitten, kan je ook goed lichtrijden hoeft het verschil niet enorm te zijn.

Maar als je niet kan doorzitten en kan je ook niet goed lichtrijden. Dus wordt de middendraf/uitgestrekte draf niet mooi/goed getoond. Je verplaatst immers telkens je gewicht omdat je geen middenpunt kan behouden in je lichaam ten opzichte van je paard. Dus of het nu echt zoveel eenvoudiger is?

Wat betreft de kwartkeertwending ben ik het wel met je eens, het was mooi geweest als die naar het M1 was gegaan.

vonneke schreef:
We moeten eerst nog maar eens zien of de proeven er echt gaan zijn over een maand.
Wanneer we de proeven een half jaar gereden hebben kunnen we serieus reflecteren op wat het geworden is.

Waarom zouden de proeven er nog niet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:18

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:

Is het lichtrijden simpeler? Als je goed kan doorzitten kan je de uitgestrekte draf een stuk beter uit de verf laten komen... Als je goed kan doorzitten, kan je ook goed lichtrijden hoeft het verschil niet enorm te zijn.

Maar als je niet kan doorzitten en kan je ook niet goed lichtrijden. Dus wordt de middendraf/uitgestrekte draf niet mooi/goed getoond. Je verplaatst immers telkens je gewicht omdat je geen middenpunt kan behouden in je lichaam ten opzichte van je paard. Dus of het nu echt zoveel eenvoudiger is?

Wat betreft de kwartkeertwending ben ik het wel met je eens, het was mooi geweest als die naar het M1 was gegaan.

Ja maar de juist de hele zit is toch bij veel het probleem? Kunnen amper 40 meter achtereen doorzitten, laat staan als er dan ook nog een verruiming gereden moet worden.. Lichtrijden is dan makkelijker en dat zullen veel ruiters gaan doen. Ipv het oorspronkelijke probleem (zit/balans) aan te pakken. Ik noem het maar uitstel van.. :j
Je ziet dat in de B al, doorzitten en op de 2e helft vd volte moeten ze aangaloperen. Hoeveel paarden er op de 1e helft van de volte al spanning opbouwen of zelfs al zelf aangaloperen, waarom? Omdat men veelste weinig het doorzitten van begin af aan meeneemt. En daar kom je weer bij de opmerking dat veel mensen de proef als een doel ziet en niet als middel. Doorzitten hoeft nog niet, dus oefenen we het ook nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:22

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

Waarom zouden de proeven er nog niet zijn?

De nieuwe proeven zijn al even klaar maar of ze 1 maart bekend gemaakt gaan worden?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:26

Wat ben ik blij te lezen dat er in dit topic eindelijk meerdere mensen zijn die positief kritisch naar de nieuwe proeven kijken. En niet gelijk bij een verandering staan te steigeren dat het slechter is. Er is nog geen proef gepubliceerd, en de bijscholingen van de juryleden beginnen deze maand.

Juist Vonneke. Misschien concluderen we wel dat met de nieuwe proeven (en aangepaste beoordeling?) het allemaal niet echt simpeler is geworden. Want we krijgen ook halve punten hè. Krijg je nu nog een 6-je, krijg je dadelijk een 5,5.
Ik voorzie een nieuwe klacht: de 6-jes jury wordt een 5,5-jury.

@Relaxed: en die spanning zou niet komen omdat de paarden al weten dat dan de galop eraan komt? En dat de ruiters (onbewust?) een stukje spanning opbouwen "oh, als 'ie maar goed aanspringt"? Zeker in de B is dat nog wel een dingetje hoor. En ik kan echt wel een stukje doorzitten, maar mijn paard weet ook al in de proef dat als ik ga zitten de galop eraan komt. En die heeft nog maar 4 wedstrijden (5 proefjes) gelopen. Of heb ik zo'n slim paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:29

Roodvos schreef:
@Relaxed: en die spanning zou niet komen omdat de paarden al weten dat dan de galop eraan komt? En dat de ruiters (onbewust?) een stukje spanning opbouwen "oh, als 'ie maar goed aanspringt"? Zeker in de B is dat nog wel een dingetje hoor. En ik kan echt wel een stukje doorzitten, maar mijn paard weet ook al in de proef dat als ik ga zitten de galop eraan komt. En die heeft nog maar 4 wedstrijden (5 proefjes) gelopen. Of heb ik zo'n slim paard?

O dat speelt ook zeker mee, maar de zit laat 9 vd 10x ook te wensen over. Daarbij kun je thuis heel goed oefenen, stukje gehoorzaamheid :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:31

Relaxed schreef:
Ja maar de juist de hele zit is toch bij veel het probleem? Kunnen amper 40 meter achtereen doorzitten, laat staan als er dan ook nog een verruiming gereden moet worden.. Lichtrijden is dan makkelijker en dat zullen veel ruiters gaan doen. Ipv het oorspronkelijke probleem (zit/balans) aan te pakken. Ik noem het maar uitstel van.. :j
Je ziet dat in de B al, doorzitten en op de 2e helft vd volte moeten ze aangaloperen. Hoeveel paarden er op de 1e helft van de volte al spanning opbouwen of zelfs al zelf aangaloperen, waarom? Omdat men veelste weinig het doorzitten van begin af aan meeneemt. En daar kom je weer bij de opmerking dat veel mensen de proef als een doel ziet en niet als middel. Doorzitten hoeft nog niet, dus oefenen we het ook nog niet.

Klopt... De zit is een heikel punt bij menig ruiter. Daarop mag wat mij betreft dan ook strenger gejureerd worden. Maar ik vind al jaren dat er eigenlijk wel een systeem mag komen waarbij er een aantal punten minimaal voldoende (een 6!) moeten zijn (voornamelijk in het onderste rijtje) voordat de ruiter de winstpunt ook daadwerkelijk mag noteren. Dus dan kan je nog 65% hebben, als die cijfers niet allemaal voldoende zijn tellen je 2 winstpunten niet.

Maar ik begrijp ook dat dat niet echt haalbaar is. Dus vind ik het erg mooi dat er nu proeven lijken te komen waarbij de opleiding van het paard zo duidelijk zichtbaar moet zijn. Of er nu een aantal juryleden zijn die zich daar niet in kunnen vinden en op hun eigen ouderwetse manier gaan jureren, dat vind ik geen punt. Het gaat er om dat de KNHS er haar best voor doet. Dus proeven ontwikkeld en jury's bijgeschoold. En juryleden van de oude stempel zullen dit toch juist toejuichen lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:33

Relaxed schreef:
Roodvos schreef:

O dat speelt ook zeker mee, maar de zit laat 9 vd 10x ook te wensen over. Daarbij kun je thuis heel goed oefenen, stukje gehoorzaamheid :j

Hmmm... veel stukken zit moet je vooral niet thuis op je paard oefenen. Maar in de sportschool of thuis naast je paard... Met wat fitness materiaal...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:34

In het begin had ik m'n bedenkingen bij de nieuwe proeven maar inmiddels denk ik: waar maken mensen zich eigenlijk druk om? Bedoel, zelfs al zou het niveau wat omlaag gaan en het probleem een klasse verschoven worden, wat maakt dat uit voor jou als individuele ruiter? Wellicht win je wat vaker maar je rijdt altijd nog zelf voor je eigen punten. Ik denk zelf dat het niet zoveel uit gaat maken. In grote lijnen verandert er niet eens zoveel, dat de kws in de M2 een wat meer arbeidsvorm gaan krijgen vind ik alleen maar goed. Een galopspirouette hoeft ook niet meteen op de plaats gereden te worden als deze voor het eerst gereden moet worden.
En heel eerlijk, in alle klasses zie ik meer dan genoeg mensen rondrijden dat ik me afvraag hoe zij in hemelsnaam daar terecht zijn gekomen. Denk niet dat dat nu per se erger gaat worden. Dat de proeven an sich wat simpeler worden betekent niet dat de oefeningen minder streng beoordeeld gaan worden. De kwaliteit van de oefeningen staat op zich. Ik wacht in elk geval maar rustig af hoe de proeven gaan worden. Over een jaartje (of enkele maanden) zijn we er allemaal weer aan gewend.

Enige waar ik wel voorstander voor zou zijn is dat mensen niet met 10x net 180 zouden kunnen promoveren. Mja hoe zou je dat in elkaar zetten..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:46

Myour schreef:
Enige waar ik wel voorstander voor zou zijn is dat mensen niet met 10x net 180 zouden kunnen promoveren. Mja hoe zou je dat in elkaar zetten..

Tja.. en dat vind ik dan weer eigen verantwoordelijkheid en die van hun instructeur.
Als je met 10x net 180 promoveert hoef je geen Einstein te zijn om te bedenken dat een klasse hoger wel even wat problemen gaat opleveren.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:51

Daar komen mensen snel genoeg achter in een hogere klasse.