Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ingvdh schreef:Maar je hebt de hele proef nog niet gezien, dan kan je toch ook niet weten of het makkelijker is?
Er is getracht de stappen tussen de verschillende klassen evengroot te maken. Dat houdt in dat het soms makkelijker wordt, soms moeilijker.
Waarom moet het alleen maar moeilijker en moeilijker worden? Dat is het doel van de proeven toch helemaal niet? Het is een leercurve, waarbij je stapje voor stapje jezelf ontwikkeld. Dan is het wel zo fijn als die stappen allemaal evengroot zijn ipv kleine stap, kleine stap, grote stap.
Het einddoel is nog steeds hetzelfde.
ingvdh schreef:Er is getracht de stappen tussen de verschillende klassen evengroot te maken. Dat houdt in dat het soms makkelijker wordt, soms moeilijker.
Waarom moet het alleen maar moeilijker en moeilijker worden? Dat is het doel van de proeven toch helemaal niet? Het is een leercurve, waarbij je stapje voor stapje jezelf ontwikkeld. Dan is het wel zo fijn als die stappen allemaal evengroot zijn ipv kleine stap, kleine stap, grote stap.
Anoeska27 schreef:Als degenen die nu zo tegen zijn nu eens gewoon naar de regiovergaderingen waren gegaan, dan hadden ze zelf inspraak gehad in de nieuwe proeven. Iedereen kon bij zijn regiobestuur aangeven wat hij graag veranderd zou willen hebben en wat niet. Uit die inventarisatie zijn deze nieuwe proeven gekomen. Dus achteraf klagen heeft echt geen zin. Je moet er dan gewoon voor zorgen dat je de vergaderingen bijwoont in het vervolg zodat je bij de nieuwe veranderingen zelf inspraak hebt.
Splinter schreef:Relaxed ben je gestopt met jureren door de veranderingen of ging je al stoppen?
Ik vind het halsstrekken goede toevoeging. rest had van mij hetzelfde mogen blijven. Met liever wat meer niveau al in de M1
Janine1990 schreef:ingvdh schreef:Maar je hebt de hele proef nog niet gezien, dan kan je toch ook niet weten of het makkelijker is?
Er is getracht de stappen tussen de verschillende klassen evengroot te maken. Dat houdt in dat het soms makkelijker wordt, soms moeilijker.
Ik denk dat voor menigeen hier de proef het doel is, niet het middel.
Mensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden
Relaxed schreef:Janine1990 schreef:Ik denk dat voor menigeen hier de proef het doel is, niet het middel.
En dat is denk ik een groot deel van het probleemMensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden
Relaxed schreef:En dat is denk ik een groot deel van het probleemMensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden
Janine1990 schreef:Relaxed schreef:
En dat is denk ik een groot deel van het probleemMensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden
Ik denk ook absoluut dat dat het 'probleem' is. Echter denk ik dat de wijzigingen in de proeven er juist toe gaan leiden dat fouten in de opleiding eerder opvallen. Denk aan halsstrekken op een diagonaal. Of binnenkomen op een rechte lijn waarbij je een overgang moet maken.
Daar zie ik mogelijkheden hoor...
listiglistje schreef:Relaxed schreef:En dat is denk ik een groot deel van het probleemMensen zijn lang niet kritisch genoeg meer naar zichzelf, het ligt bijna altijd aan een ander, meestal aan paard en/of jury.. Maar eens kritisch hun eigen proeven onder de loep nemen, dat doen niet veel mensen. En juist daarom vind ik het jammer dat de proeven wéér makkelijker worden
Vergis je niet....veel ruiters weten ook niet beter of zien het zelf echt niet![]()
Veel instructie snapt het zelf niet en diegene die het wel snappen, staan soms ongeintresseerd hun zakken te vullen![]()
Oefeningen zijn ontwikkeld om de gymnastiche waarde te verbeteren, niet om het kunstje an sich...veel ruiters snappen dat niet!
Een proef is bedoeld om te laten zien welk paard het beste gymnastisch ontwikkelt is en het beste onder controle is/aan de hulpen staat.
Ik denk dat de nieuwe wijze van proeven rijden en jureren is,
dat er meer gekeken wordt naar het rijtechnisch/gymnastisch gaan van het paard. (en de harmonie alsof het vanzelf gaat)
Ik zie deze vooruitgang hier in de regio heel erg ontwikkelen.
Er rijden voortaan hele fijne combinaties tussen en dat wordt ook zeer dik beloond!
maar verander (met name de oudere) juryleden hun werkwijze maar eens.. Relaxed schreef:Ja precies, jij noemt nu juist de goede veranderingen op.. Maar de rest van de aanpassingen maken het weer simpeler, keuze doorzitten/lichtrijden is dan wel paardvriendelijker, maar naar de ruiters toe symptoombestrijding. Keert wendingen zijn een hele goede oefening (let op, geen doel/kunstje) en die versoepelen ze nu voor de 2e x..
vonneke schreef:We moeten eerst nog maar eens zien of de proeven er echt gaan zijn over een maand.
Wanneer we de proeven een half jaar gereden hebben kunnen we serieus reflecteren op wat het geworden is.
Janine1990 schreef:Relaxed schreef:Ja precies, jij noemt nu juist de goede veranderingen op.. Maar de rest van de aanpassingen maken het weer simpeler, keuze doorzitten/lichtrijden is dan wel paardvriendelijker, maar naar de ruiters toe symptoombestrijding. Keert wendingen zijn een hele goede oefening (let op, geen doel/kunstje) en die versoepelen ze nu voor de 2e x..
Is het lichtrijden simpeler? Als je goed kan doorzitten kan je de uitgestrekte draf een stuk beter uit de verf laten komen... Als je goed kan doorzitten, kan je ook goed lichtrijden hoeft het verschil niet enorm te zijn.
Maar als je niet kan doorzitten en kan je ook niet goed lichtrijden. Dus wordt de middendraf/uitgestrekte draf niet mooi/goed getoond. Je verplaatst immers telkens je gewicht omdat je geen middenpunt kan behouden in je lichaam ten opzichte van je paard. Dus of het nu echt zoveel eenvoudiger is?
Wat betreft de kwartkeertwending ben ik het wel met je eens, het was mooi geweest als die naar het M1 was gegaan.

Janine1990 schreef:[naam] schreef:We moeten eerst nog maar eens zien of de proeven er echt gaan zijn over een maand.
Wanneer we de proeven een half jaar gereden hebben kunnen we serieus reflecteren op wat het geworden is.
Waarom zouden de proeven er nog niet zijn?

Roodvos schreef:@Relaxed: en die spanning zou niet komen omdat de paarden al weten dat dan de galop eraan komt? En dat de ruiters (onbewust?) een stukje spanning opbouwen "oh, als 'ie maar goed aanspringt"? Zeker in de B is dat nog wel een dingetje hoor. En ik kan echt wel een stukje doorzitten, maar mijn paard weet ook al in de proef dat als ik ga zitten de galop eraan komt. En die heeft nog maar 4 wedstrijden (5 proefjes) gelopen. Of heb ik zo'n slim paard?
Relaxed schreef:Ja maar de juist de hele zit is toch bij veel het probleem? Kunnen amper 40 meter achtereen doorzitten, laat staan als er dan ook nog een verruiming gereden moet worden.. Lichtrijden is dan makkelijker en dat zullen veel ruiters gaan doen. Ipv het oorspronkelijke probleem (zit/balans) aan te pakken. Ik noem het maar uitstel van..
Je ziet dat in de B al, doorzitten en op de 2e helft vd volte moeten ze aangaloperen. Hoeveel paarden er op de 1e helft van de volte al spanning opbouwen of zelfs al zelf aangaloperen, waarom? Omdat men veelste weinig het doorzitten van begin af aan meeneemt. En daar kom je weer bij de opmerking dat veel mensen de proef als een doel ziet en niet als middel. Doorzitten hoeft nog niet, dus oefenen we het ook nog niet.
Relaxed schreef:Roodvos schreef:@Relaxed: en die spanning zou niet komen omdat de paarden al weten dat dan de galop eraan komt? En dat de ruiters (onbewust?) een stukje spanning opbouwen "oh, als 'ie maar goed aanspringt"? Zeker in de B is dat nog wel een dingetje hoor. En ik kan echt wel een stukje doorzitten, maar mijn paard weet ook al in de proef dat als ik ga zitten de galop eraan komt. En die heeft nog maar 4 wedstrijden (5 proefjes) gelopen. Of heb ik zo'n slim paard?
O dat speelt ook zeker mee, maar de zit laat 9 vd 10x ook te wensen over. Daarbij kun je thuis heel goed oefenen, stukje gehoorzaamheid
Myour schreef:Enige waar ik wel voorstander voor zou zijn is dat mensen niet met 10x net 180 zouden kunnen promoveren. Mja hoe zou je dat in elkaar zetten..