Jonge amazone komt in botsing met dubbeldeksbus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Jonge amazone komt in botsing met dubbeldeksbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:56

Jammer Krugger... Want ook ik zou niet weten hoe ik jou schrijven anders moet zien te begrijpen.

Maargoed jij woont in het iets dunner bevolkte Ijsland. Alle ruimte daar dus tja weinig mogelijkheden tot confrontaties als in bovenstaans nieuwsbericht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:10

Ach ja naast het argument van de kinderen in het verkeer (dat ik wegens verregaande irrelevantie maar heb genegeerd) komt die ook vaak voorbij.

Julie schijnen niet te beseffen wat voor ongewoon bevoorrechte positie jullie als ruiters bekleden in het verkeer in Nederland.

Ik zou in jullie niet de nadruk leggen op hoe gevaarlijk onvoorspelbaar jullie rijdieren kunnen zijn.
Wat in dit soort topics eeuwig voorbij komt, het gejammer dat het vluchtdieren zijn, dat automobisten langzaam achter je moeten blijven rijden, of zelfs stoppen, dat boeren hun werkzaamheden onderbreken (die mensen hebben het drúk) etc etc.
Kortom;Dat jullie een heel speciale behandeling in het verkeer eisen.

Die speciale behandeling is niet zo vanzelfsprekend als je denkt (juliie zijn recreanten) en de wetgever zou op een gegeven moment wel eens een andere conclusie uit jullie bezwaren trekken dan je hoopt....

NB. Hier in IJsland gaat men ervan uit dat iemand die op een paard langs de weg rijdt zijn paard gewoon onder controle heeft en houdt. Ook als er vogels opvliegen of een vrachtwagen (ja die hebben we hier óók) je inhaalt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:14

Maar Kuggur, hoe moeilijk is het nou voor een automobilist om even een minuut rustig aan te doen tot er een veilig punt is om te passeren?
Uiteraard kan dat betekenen dat de ruiters een oprit op kunnen of dat er geen tegenkomend verkeer is en er gewoon veilig in gehaald kan worden.

Mijn paarden zijn op zich gewoon mak, maar als er een auto bijna binnen komt rijden (al toeterend_ kan ik niet garanderen dat ze lekker koel blijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:31

Je kunt natuurlijk aan beide zijden van de zaak extremen beschrijven; ja, er zijn klootzakken van automobilisten, maar er zijn uiteraard óók asociale ruiters.
Daar gaat het niet om.
In ieder van dit soort topics, waar een ongeval gebeurt waar een ruiter slachtoffer van is roept bokt in koor hoe slecht er wel niet rekening met ze wordt gehouden. Ik waag dat te betwijfelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:47

Mijn paard is verkeersmak, maar er zijn punten waar het gewoon gevaarlijk is om in te halen. Niet alleen ruiters, maar ook fietsers bijvb.
En ja als er tegemoet komend verkeer is, het een drukke weg is, dan is het naar mijn mening een grote fout van de automobilist om tóch daar in te halen omdat ze haast hebben in plaats van even te wachten tot paard en ruiter ruimte kunnen geven om te passeren.

En ja vrachtwagens en trekkers kunnen ons gewoon passeren op normale snelheid.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:38

Ik hoop dat het nu eens in Nederland duidelijk wordt
dat bij rijopleidingen meer aandacht geven over paarden en paardenvervoer in het verkeer.

De schoolvakanties zijn weer afgelopen dat kan iedereen dromen en is nelangrijk
maar actieve ruiters/menners in het verkeer krijgen het nakijken en de viervoeters zijn ook onze schatjes!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:26

kugger leer eerst de verkeersregels eens voordat je domme dingen op het internet kwakt!

Ruiters hebben dezelfde regels als bijvoorbeeld fietsers, die ook 2 aan 2 mogen fietsen, ja echt waar!
Ruiters zijn gewone verkeersdeelnemers en dienen met een ruimte van minstens 1 meter tussenruimte ingehaald te worden, net als fietsers!
Dus niks geen rakelings er langs of geduw de berm in.

Nog anders, ruiters mogen niet in de berm rijden, maar moeten op de weg rijden, waar al het verkeer thuis hoort!
Dat het ooit veiliger is om daar toch naar uit te wijken, zegt meer over de laksheid van de overige verkeersdeelnemers.

Als er geen mogelijkheid is om mij met tussenruimte van 1 m in te halen, mag er dus niet ingehaald worden en ik mag niet in de berm dus zorg ik dat er ook niet rakelings ingehaald wordt omdat 1 of andere druktemaker geen paar minuten kan wachten en blijkbaar te laat van huis is vertrokken.

Ik verwijd gevaarlijke wegen en omstandigheden maar soms kun je niet anders en dan hebben ze maar even geduld.
In de regel zijn het de jonkies die net een rijbewijs hebben(en dus net de regels geleerd hebben) die het slechts reageren.
Soms 16 jarige met net een traktor rijbewijs en 17 jarige met een theorie rijbewijs die de weg opmogen.
Maar soms ook volwassen vrachtwagenchauffeurs die menen binnendoor tijd in te halen en dan op mij even stranden.
Ik laat me niet van mijn sokken rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:20

Je trekt vreemde conclusies uit wat ik schrijf, maar dat komt vaker voor.
Jouw toon en woord gebruik (evenals die van Desiree overigens) maken dat ik verdere toelichting niet zinnig acht. Als mijn punt nu niet duidelijk is (en dat is het blijkbaar niet) dan is daar verder niets aan te doen.
Ik hoop dat jullie niets overkomt op jullie "vluchtdieren" zo midden op de autowegen....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:25

Jouw punt Kugger is inderdaad niet duidelijk. Geeft niets... Als wij met zijn allen maar kunnen genieten van onze buitenritten en vooral veilig weer thuiskomen.
Net als de ( al dan niet) haastige automobilist.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:53

Tja, ik kan er niet meer van maken als jij hier schrijft krugger.

Ik rij graag en veel buiten, ook langere ritten waardoor je nog al eens verkeer treft, hier geen grote natuurgebieden dus ben in de loop der jaren wel wat gewend.
Ben inmiddels van gemiddelde leeftijd en heb met meerdere paarden gereden dus genoeg ervaring en ook behoorlijk wat overwicht, heb ik gemerkt, op bestuurders .
Meestal dimmen ze wel in als ik mijn paardje even omdraai en duidelijk aangeef dat ze moeten indimmen ~~}> en ik rij niet eens met zweep.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:59

spatter schreef:
kugger leer eerst de verkeersregels eens voordat je domme dingen op het internet kwakt!

Ruiters hebben dezelfde regels als bijvoorbeeld fietsers, die ook 2 aan 2 mogen fietsen, ja echt waar!
Ruiters zijn gewone verkeersdeelnemers en dienen met een ruimte van minstens 1 meter tussenruimte ingehaald te worden, net als fietsers!
Dus niks geen rakelings er langs of geduw de berm in.

Nog anders, ruiters mogen niet in de berm rijden, maar moeten op de weg rijden, waar al het verkeer thuis hoort!
Dat het ooit veiliger is om daar toch naar uit te wijken, zegt meer over de laksheid van de overige verkeersdeelnemers.

Als er geen mogelijkheid is om mij met tussenruimte van 1 m in te halen, mag er dus niet ingehaald worden en ik mag niet in de berm dus zorg ik dat er ook niet rakelings ingehaald wordt omdat 1 of andere druktemaker geen paar minuten kan wachten en blijkbaar te laat van huis is vertrokken.

Ik verwijd gevaarlijke wegen en omstandigheden maar soms kun je niet anders en dan hebben ze maar even geduld.
In de regel zijn het de jonkies die net een rijbewijs hebben(en dus net de regels geleerd hebben) die het slechts reageren.
Soms 16 jarige met net een traktor rijbewijs en 17 jarige met een theorie rijbewijs die de weg opmogen.
Maar soms ook volwassen vrachtwagenchauffeurs die menen binnendoor tijd in te halen en dan op mij even stranden.
Ik laat me niet van mijn sokken rijden.

In Nederland mag je naast elkaar tenzij je het overige verkeer hindert (dat geldt trouwens ook voor fietsers).
Daarnaast moet je uiterst rechts houden en waar mogelijk is de berm pakken.
1 meter?
Dat gaat hier op de dijkjes echt niet lukken.