oji schreef:Dus vraag ik mij af, is het verschil dat je paard nu lang mag worden en op de voorhand, als ie maar verruimd?
Ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat een dergelijke uitvoering incorrect was, is en blijft. Overigens heb ik nog nooit een paard gezien die op deze manier ruimere passen laat zien. Zoals Janine al aangeeft: er treedt dan taktverlies op. Of het paard gaat versnellen, valt in galop oid.
De redenatie zal zijn dat voor een correcte middengang toch al een flinke verruiming wordt gevraagd. Er wordt dan best al wat gevraagd van de kracht en balans van het paard. De vraag is hoe realistisch dit is in de B/L1, waar we te maken hebben met onervaren ruiters en paarden. Dat mag je van mij vereenvoudigen noemen. Je kan het ook een meer logische opbouw noemen.
En laten we wel zijn, het vernoemen van middengang naar verruiming komt dichter bij wat in de huidige praktijk wordt getoond (en beloond) op dat niveau. Ik voorzie dat dit vooral een redactionele wijziging is, en geen grote verschillen in de beoordeling en uitvoering zal opleveren.
Ik vind het jammer dat velen er zo vol negatief in gaan, terwijl er nog geen proef is gepubliceerd. Kritisch is niets mis mee, maar laten we de proeven eerst maar eens gaan bekijken en rijden.
_jennifer17_ schreef:Ze mogen wat mij betreft vanaf de nieuwe proeven een nieuw punt toevoegen met 'moeilijkheidsgraad' want het is nogal oneerlijke competitie, als je kiest voor het makkelijkste wat je mag doen of het lastigste en als je paard het makkelijke netjes doet en het lastige net iets minder netjes wordt je gestraft omdat je het probeert? Deze vrijheid maakt de competitie wel ingewikkeld..
Dat onderdeel hebben we al. Dat heet rijvaardigheid. Daar zullen dus zwaardere eisen aan gesteld gaan worden. Het gaat om de correcte uitvoering. Net als nu met het wijken in de L1. Je moet minimaal 5 meter zijwaarts, maar 10 meter zijwaarts (dus tot de hoefslag) is niet fout. Echter, als je paard nog moeite heeft met deze oefening, kan je beter 5 meter correct wijken over een minder schuine lijn, dan 10 meter fout wijken over een schuinere lijn, in de overtuiging dat moeilijker maar fout eerder een hoog cijfer oplevert. Je hebt het risico dan niet goed ingeschat.
M.b.t. tot halsstrekken op de diagonaal: dat is niet nieuw, maar terug van (jaren) weg geweest.