Nieuwe dressuurproeven: Veranderingen in de L1 en L2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:20

oji schreef:
Ik zeg toch ook draf en galop. Dat het in stap wel benoemd staat weet ik maar die vind ik het minst interessant.
Klopt yvank, daarom had ik ook in mijn eerdere post gezet dat ALS (weet het niet) dat het verschil is, dat ik dat een aantasting van de basis zou vinden.

Oooh joh, sorry, wist niet dat je boos werd :o

Maar om even in te haken op je discussie met Yvank.. Yvank heeft gelijk, plus, een paard dat te lang wordt en op de voorhand gaat kan wel willen verruimen, maar gaat taktfouten maken. Dus dat is alsnog geen voldoende.

Maar je hebt gelijk, bij draf en galop staat niet echt iets concreets. Ik denk dat ook daarin met name de benaming van belang is en de criteria zo goed als gelijk blijven aan de middengangen, maar er simpelweg minder getoond hoeft te worden.

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:45

Aukelizzy schreef:
Joyce_v schreef:
Dus als ik het goed begrijp mag je dus na 1april de ene oefening doorzitten en de andere oefening lichtrijden in de L?

Dat heb je inderdaad goed begrepen. Je mag zelf bepalen in welke oefeningen je wilt doorzitten en lichtrijden. Je mag dus bij wijze van spreken je hele proef lichtrijden en in je middendraf gaan doorzitten als je dat wilt.

Staat er nergens meer in de proeven dan dat je verplicht moet doorzitten of lichtrijden? of zijn er nog wel verplichtte oefeningen waarbij je verplicht moet doorzitten of lichtrijden?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:53

oji schreef:
Dus vraag ik mij af, is het verschil dat je paard nu lang mag worden en op de voorhand, als ie maar verruimd?

Ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat een dergelijke uitvoering incorrect was, is en blijft. Overigens heb ik nog nooit een paard gezien die op deze manier ruimere passen laat zien. Zoals Janine al aangeeft: er treedt dan taktverlies op. Of het paard gaat versnellen, valt in galop oid.

De redenatie zal zijn dat voor een correcte middengang toch al een flinke verruiming wordt gevraagd. Er wordt dan best al wat gevraagd van de kracht en balans van het paard. De vraag is hoe realistisch dit is in de B/L1, waar we te maken hebben met onervaren ruiters en paarden. Dat mag je van mij vereenvoudigen noemen. Je kan het ook een meer logische opbouw noemen.

En laten we wel zijn, het vernoemen van middengang naar verruiming komt dichter bij wat in de huidige praktijk wordt getoond (en beloond) op dat niveau. Ik voorzie dat dit vooral een redactionele wijziging is, en geen grote verschillen in de beoordeling en uitvoering zal opleveren.

Ik vind het jammer dat velen er zo vol negatief in gaan, terwijl er nog geen proef is gepubliceerd. Kritisch is niets mis mee, maar laten we de proeven eerst maar eens gaan bekijken en rijden.

_jennifer17_ schreef:
Ze mogen wat mij betreft vanaf de nieuwe proeven een nieuw punt toevoegen met 'moeilijkheidsgraad' want het is nogal oneerlijke competitie, als je kiest voor het makkelijkste wat je mag doen of het lastigste en als je paard het makkelijke netjes doet en het lastige net iets minder netjes wordt je gestraft omdat je het probeert? Deze vrijheid maakt de competitie wel ingewikkeld..

Dat onderdeel hebben we al. Dat heet rijvaardigheid. Daar zullen dus zwaardere eisen aan gesteld gaan worden. Het gaat om de correcte uitvoering. Net als nu met het wijken in de L1. Je moet minimaal 5 meter zijwaarts, maar 10 meter zijwaarts (dus tot de hoefslag) is niet fout. Echter, als je paard nog moeite heeft met deze oefening, kan je beter 5 meter correct wijken over een minder schuine lijn, dan 10 meter fout wijken over een schuinere lijn, in de overtuiging dat moeilijker maar fout eerder een hoog cijfer oplevert. Je hebt het risico dan niet goed ingeschat.

M.b.t. tot halsstrekken op de diagonaal: dat is niet nieuw, maar terug van (jaren) weg geweest.

oji

Re: Nieuwe dressuurproeven: Veranderingen in de L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:02

@roodvos. Als je mijn eerst post had gelezen had je begrepen dat ik dat wel snap ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:26

Voorheen zat er hals strekken over de diagonaal in en daarbij een overgang naar stap als ik het goed heb. Nooit begrepen waarom ze die oefening verwijderd hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:29

vonneke schreef:
Voorheen zat er hals strekken over de diagonaal in en daarbij een overgang naar stap als ik het goed heb. Nooit begrepen waarom ze die oefening verwijderd hebben.

Leuk voor over 5 jaar :D

Jammer dat er vandaag geen artikel online is gegaan over het M...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:31

Dat komt vast van de week.

Volgens mij was de oefening toen zo:

MXK van hand veranderen
Tussen X en K overgang arbeidsstap en daarna teugels op maat maken.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:33

evdpanne schreef:
Zelf kiezen of je mag lichtrijden of doorzitten is inderdaad wel fijn! Maar goed in het M moet je daarna wel weer doorzitten volgens mij. En die voltes, vooral die op het midden de 10/15 meter was altijd lastig. Maar volgens mij keken jury leden daar ook niet heel nauw of ie exact die omvang had. Tenzij je hem echt veel te groot/klein reed.

Alleen vind het wel apart staan bij het wijken, het maakt niet uit hoe schuin je je lijn rijd..... En waar je op de hoefslag komt. Als je vanaf A 10 meter moet wijken moet je toch op de hoefslag uit komen.... Of mag je straks in de nieuwe proeven zelf bedenken waar je wijken inzet en al voor de A afwenden ofzo :?. Ben benieuwd!

Je moet wel gewoon a afwenden 10 meter wijken, maar de schuinte van je lijn gaat erom hoeveel zijwaarts je pakt. Ga je erg schuin kom je bij de E of de B al uit, ga je minder schuin kom je H of de M uit. (als die letters goed staan :p ) maar het hangt dus af van hoeveel je je paard laat scharen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:37

vonneke schreef:

MXK van hand veranderen

Misschien iets voor de M proeven? Lange teugel, overgang en dan de teugels op maat maken... Ik voorzie een hoop taktfouten! Goede oefening!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:58

ik zou graag willen weten wat de veranderingen zijn in de Z1 en Z2

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:04

Janine1990 schreef:
vonneke schreef:

MXK van hand veranderen

Misschien iets voor de M proeven? Lange teugel, overgang en dan de teugels op maat maken... Ik voorzie een hoop taktfouten! Goede oefening!

Die oefening doe ik thuis vaak! Lijkt mij wel een goede toevoeging aan een proef :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:09

vonneke schreef:

Die mag er van mij wel weer in!
Fijne oefening die ik nog iedere dag gebruik bij de cooling-down

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:17

splenius schreef:

Ik vrees dat je nog een paar dagen moet wachten...

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:58

Janine1990 schreef:
splenius schreef:

Ik vrees dat je nog een paar dagen moet wachten...

ja dan maar afwachten wil toch pas in april Z1 starten maar ben wel benieuwd wat er anders is.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:29

@roodvos, rijvaardigheid heeft met de moeilijkheidsgraad te maken? Dat is nogal een vreemde uitspraak. Maar er zullen genoeg mensen zijn die nu altijd de makkelijkst uitvoerbare proef gaan rijden, nergens risico nemen en de mensen die hard oefenen doen dat wellicht wel om te zien of ze al genoeg geoefend hebben. Ik wijk ook al in de L1 10 meter omdat mijn paard er geen moeite mee heeft, maar dan krijg ik echt geen hoger cijfer voor mijn rijvaardigheid ;-) ik krijg hooguit op die oefening een hoger cijfer. Uiteindelijk denk ik dat deze proeven het niveau van de wedstrijdsport (nog verder) naar beneden halen. Zonde...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:34

_jennifer17_ schreef:
@roodvos, rijvaardigheid heeft met de moeilijkheidsgraad te maken? Dat is nogal een vreemde uitspraak. Maar er zullen genoeg mensen zijn die nu altijd de makkelijkst uitvoerbare proef gaan rijden, nergens risico nemen en de mensen die hard oefenen doen dat wellicht wel om te zien of ze al genoeg geoefend hebben. Ik wijk ook al in de L1 10 meter omdat mijn paard er geen moeite mee heeft, maar dan krijg ik echt geen hoger cijfer voor mijn rijvaardigheid ;-) ik krijg hooguit op die oefening een hoger cijfer. Uiteindelijk denk ik dat deze proeven het niveau van de wedstrijdsport (nog verder) naar beneden halen. Zonde...

Als jij gaat doorzitten en je stoort je paard waardoor deze aanleuningsfouten gaat maken, krijg je echt een lager cijfer op de rijvaardigheid ja. Dat is de enige keuze die je hebt.
Wijken is gewoon een oefening die je moet doen en die je goed of niet goed uitvoert. Daar maken die meters niet veel voor uit. Verstandig zijn wel.

Ik denk dat je het allemaal een beetje zwarter in ziet dan het is hoor...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:10

Ik denk dat het nivo juist niet naar beneden gaat maar omhoog met de nieuwe proeven. Ik zie veel voordelen voor zover ik nu kan beoordelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:44

@_jennifer17_: Dat zeg ik niet. Ik zeg dat rijvaardigheid te maken heeft met het goed inschatten van hoe jouw paard de gevraagde oefening (op dat moment) het beste uitvoert. Dat heeft te maken met ruitergevoel en weten welke keuzes welke risico's met zich meebrengen.

Jij koppelt lichtrijden/doorzitten aan moeilijkheidsgraad, ik niet. Dat is ook paard- en ruiterafhankelijk. Ik krijg het gevoel dat jij iets verwacht als:
volte 12 meter doorzitten =8
volte 12 meter lichtrijden =7
volte 15 meter doorzitten = 7
volte 15 meter lichtrijden =6
Terwijl het dus best kan zijn:
Combinatie 1: volte 12 meter doorzitten =4 (want taktverlies en achter loodlijn) en combinatie 2: volte 15 meter lichtrijden =8 (want zeer mooi taktmatig, gelijkmatig gebogen en mooi stil in de aanleuning).
Aan jou als ruiter de keuze wat je wilt.

Het staat je natuurlijk volledig vrij dingen je thuis geoefend hebt uit te proberen in de proef om te zien hoe je voortgang is. Als dat lukt is het mooi, als het mislukt heb je pech. Je krijgt hoe dan ook de informatie die je wilde.

@Janine: jij hebt het door.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 07:34

Ik vind lichtrijden of doorzitten ook niks met de 'moeilijkheidsgraad' te maken hebben. Sommige ruiters zullen juist liever doorzitten omdat ze dit makkelijker vinden. Terwijl andere daar meer moeite mee hebben. En correct doorzitten is inderdaad iets wat onderin beoordeeld wordt. En de invloed die het heeft op het paard zal je misschien terug zien in takt fouten, onrustige aanleuning e.d. en daarom op het onderdeel zelf minder punten. Maar dat heeft met moeilijkheidsgraad niks te maken. De ene ruiter zal misschien met doorzitten beter zijn handen stil kunnen houden en een rustige aanleuning kunnen hebben terwijl iemand die lichtrijd de handen meeneemt in lichtrijden en daardoor juist onrustige aanleuning heeft.

Ik rij zelf ook wedstrijden, en rijd dit vooral voor mezelf. Natuurlijk is het leuk als ik met een lintje thuis kom maar het is niet mijn hoofddoel. Ik ben ook blij met laatste eindigen en toch een winstpunt rijden. En ga me dan echt niet druk maken dat een andere ruiter het 'makkelijk doet' door te lichtrijden en eerste wordt.

Overigens vind ik dat ze halsstrekken tot en met de Grand Prix erin mogen gooien! Fijne oefening die ook laat zien of de aanleuning echt correct is! Als ze je hand niet willen volgens is er duidelijk iets niet in orde!

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:14

Ik weet niet waar jullie vandaan halen dat ik lichtrijden en doorzitten als moeilijkheidsgraad zie, dat heb ik namelijk nooit gezegd. Daarnaast gaf ik aan dat er een punt bij zou moeten komen voor moeilijkheidsgraad, niet dat je op basis van je gekozen oefening een X-cijfer krijgt. Dat zie ik namelijk in jouw post staan Roodvos.

Nogmaals, iemand die een correcte proef in de moeilijkste versie van de proef rijdt en iemand die de makkelijkste versie correct uitvoert, dat vind ik oneerlijke concurrentie. Dit staat los van mijn eigen keuze, dit is gewoon mijn algemene gevoel bij de nieuwe proeven.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:58

ik wacht de bijscholing wel af :j dan bekijk ik of ik er nog genoeg uitdaging in zie om het te rijden en om het te jureren. Vind er een paar positieve punten in, maar ook dingen waar ik vind dat ze plank volledig misslaan. Hoop dat ik op de bijscholing er overall een positief gevoel over krijg :j

Veulen84 schreef:
Bij halthouden en groeten ging het er toch om dat dat er al best wat keren inzit. Mensen die er goed inzijn hebben er dan een groter voordeel mee dan mensen die er niet goed in zijn.

als je je paard correct voor elkaar hebt kan je gewoon halthouden, naast een stukje gehoorzaamheid is het ook een stukje jeu van de sport, stukje respect dat men elkaar groet voordat je begint. Ik vind het echt een gemis. :j

Over de middenlijn binnenkomen ook in de B en l1 vind ik heel positief, nu is er geen discussie meer wanneer iemand is begonnen en is het duidelijk. Ik kom het vaak tegen dat men na het startsein voorbij A reed maar niet begon, dat wist ik dan pas een halve ronde later, werkt niet prettig :n

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:18

_jennifer17_ schreef:
Ik weet niet waar jullie vandaan halen dat ik lichtrijden en doorzitten als moeilijkheidsgraad zie, dat heb ik namelijk nooit gezegd. Daarnaast gaf ik aan dat er een punt bij zou moeten komen voor moeilijkheidsgraad, niet dat je op basis van je gekozen oefening een X-cijfer krijgt. Dat zie ik namelijk in jouw post staan Roodvos.

Nogmaals, iemand die een correcte proef in de moeilijkste versie van de proef rijdt en iemand die de makkelijkste versie correct uitvoert, dat vind ik oneerlijke concurrentie. Dit staat los van mijn eigen keuze, dit is gewoon mijn algemene gevoel bij de nieuwe proeven.

Hoe bedoel je dan makkelijke of moeilijke variant kiezen? Iedereen rijd toch dezelfde proef? Enige waar je keuze in hebt in de proef is lichtrijden/doorzitten en of je je volte iets kleiner of groter rijd. Maar dat vind ik ook niet echt iets met moeilijkheidsgraad te maken hebben.

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:40

Zijn er in de B ook veranderingen? of blijven die het zelfde? Niet dat ik de B rij, maar ik vind het wel zo fijn om dat te weten als ik iemand weer heb bij een proefje in de B help en ik dus niet verkeerde dingen zeg.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:04

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:56