femmielove schreef:was net blij dat het halstrekken voorbij was, ben er net vanaf
![]()
maar nu komt het dus weer terug
Precies mijn gedachte
Ben heel benieuwd naar de proeven!!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fitzroy schreef:Gem schreef:https://www.knhs.nl
De nieuwe proeven zijn vloeiender en logischer en daardoor iets korter: niet alle onderdelen per klasse worden in iedere proef gevraagd. In de klasse M wordt bijvoorbeeld 1x schouderbinnenwaarts en 1x travers gevraagd (uiteraard wel met buiging op beide zijden).
Yvank, ik lees hierboven toch echt dat dat niet zo is. Hoe moet ik bovenstaande anders opvatten?
chamion schreef:Yvank_ schreef:dat klopt niet chamion...
Met F8 mag je in de B beginnen, F12 in de L1 maar daar houdt het op. Met F20 mag je dus géén M1 starten.
1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startpashouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het recht
te starten in de dressuur klasse B. De
promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en
degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het
recht te starten in de dressuur klasse B of
L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan
de FNRS-startpashouder alleen in de wedstrijdsport verder met een
combinatiegebonden startpas.
c. Deelname aan kampioenschappen is voor FNRS-startpashouders niet
toegestaan.
2. Startgerechtigdheidsbepalingen:
a. Voor inschaling wordt verwezen naar de inschalingstabel op de
website. Alles met inachtneming van de
minimumleeftijd van het paard voor de desbetreffende klasse. Het F12-
diploma van de FNRS geeft de ruiter de mogelijkheid een L1 of hoger
geklasseerd paard naar keuze uit te brengen in de klasse B of L1.
excuus, dan zijn de regels veranderd in de tussentijd dat ik even wat minder actief was, want ik ben wel degelijk gestart in de L na de F12 te hebben uitgereden omdat er toen geen andere F proeven waren. In het begin van de F13 tot de F20 proeven kreeg ik te horen dat als ik de F20 uitreed dan kon ik M starten.
Bedankt voor deze regels zo ruim te noteren. Zal even goed opslaan.
Kelly_ann schreef:Ja, dát snap ik! Maar wanneer mag je paard de hand wel volgen (halsstrekken) en wanneer weet je paard dat hij los moet blijven en niet mag zakken?
Bij uberstreichen met 1 hand is dat logisch. Maar met twee... Hoe maak je dan als ruiter het onderscheid?
Gem schreef:https://www.knhs.nl
Toelichting op de beoordelingscriteria
In het nieuwe dressuurproevenboekje staat per klasse wat er van jou wordt verwacht bij het uitvoeren van de oefeningen en welke beoordelingscriteria de jury daarbij hanteert. Nieuw is dat de jury vanaf 1 april in alle klassen halve punten mag geven. Om juryleden goed voor te bereiden op de nieuwe proeven zijn er vanaf half februari op 28 locaties in het hele land verplichte bijscholingen.
. Wat ik er zo allemaal van lees vind ik het niet echt een vooruitgang maar wellicht is dat anders als ik de proeven zie. Denk dat het tellen met halve punten wel mee valt. Hoop dat de KNHS slim is en een extra vakje maakt op de protocollen voor de halve punten. Dan kan je eerst de halve punten bij elkaar op tellen en vervolgens zoals vanouds de hele punten.
Sammie schreef:Ik wens de KNHS succes met de bijscholingen.. Aangezien er juryleden tussen zitten die al 40 jaar niet zelf op een paard gezeten hebben en nog al vast geroest zijn in hun manier van doen.. ben ik benieuwd wat er van die halve punten terecht gaat komen
Aranel schreef:Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.
cjb schreef:Aranel schreef:Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.
Ben ik het niet mee eens. Je hebt op een wedstrijd ook schrijvers nodig. En mensen voor andere hand en spandiensten.
Persoonlijk denk ik dat het gevaarlijk gaat worden in de BB.
Ruiters die hun paard niet onder controle hebben. Maar wel willen rijden.
Of paarden die er (nog) niet klaar voor zijn.
Het probleem bij jonge paarden en ruiters is vaak spanning. En dan is het juist van belang dat de controle er is op bekend terrein (thuis/manege), voordat je op een vreemd terrein gaat rijden.
En dan heb ik het nog niet over de mensen met paarden ( dus geen paardenmensen).
toekomst zal het leren!