Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:50

femmielove schreef:
was net blij dat het halstrekken voorbij was, ben er net vanaf
:') |(

maar nu komt het dus weer terug

Precies mijn gedachte :P Ben heel benieuwd naar de proeven!! :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:51

Lielle schreef:
Katja, grote geesten denken gelijk :D
En niet voor het eerst :D

Sjolvir

Wat betreft tellen van halve punten valt ook wel mee, in het mennen mocht het al.

mirjamalvaro

Waar staat eigenlijk dat die halve punten ook echt in gaan? Lees ik namelijk niets over? :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:01

Katja schreef:
Lielle schreef:
Katja, grote geesten denken gelijk :D
En niet voor het eerst :D

:)) sisters in spirit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:04

Fitzroy schreef:
Gem schreef:
https://www.knhs.nl

De nieuwe proeven zijn vloeiender en logischer en daardoor iets korter: niet alle onderdelen per klasse worden in iedere proef gevraagd. In de klasse M wordt bijvoorbeeld 1x schouderbinnenwaarts en 1x travers gevraagd (uiteraard wel met buiging op beide zijden).

Yvank, ik lees hierboven toch echt dat dat niet zo is. Hoe moet ik bovenstaande anders opvatten?

Bijv sb links en travers rechts. 2e Proef sb rechts en travers links.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:07

chamion schreef:
Yvank_ schreef:
dat klopt niet chamion...

Met F8 mag je in de B beginnen, F12 in de L1 maar daar houdt het op. Met F20 mag je dus géén M1 starten.

1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startpashouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het recht
te starten in de dressuur klasse B. De
promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en
degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het
recht te starten in de dressuur klasse B of
L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan
de FNRS-startpashouder alleen in de wedstrijdsport verder met een
combinatiegebonden startpas.
c. Deelname aan kampioenschappen is voor FNRS-startpashouders niet
toegestaan.
2. Startgerechtigdheidsbepalingen:
a. Voor inschaling wordt verwezen naar de inschalingstabel op de
website. Alles met inachtneming van de
minimumleeftijd van het paard voor de desbetreffende klasse. Het F12-
diploma van de FNRS geeft de ruiter de mogelijkheid een L1 of hoger
geklasseerd paard naar keuze uit te brengen in de klasse B of L1.

excuus, dan zijn de regels veranderd in de tussentijd dat ik even wat minder actief was, want ik ben wel degelijk gestart in de L na de F12 te hebben uitgereden omdat er toen geen andere F proeven waren. In het begin van de F13 tot de F20 proeven kreeg ik te horen dat als ik de F20 uitreed dan kon ik M starten.

Bedankt voor deze regels zo ruim te noteren. Zal even goed opslaan.

goed om dat zo even op een rijtje te zien..

Je mag dus niet meer overschakelen naar een gelijkwaardig niveau als je hoger F gereden hebt..

maar dan blijft natuurlijk wel mijn punt staan..
F21 staat ongeveer gelijk aan M1 startgerechtigd..

dan kun je toch niet spreken van 'BB is voor de overstap van F proeven'..
want dan zou BB in mijn ogen dus een vervolgstap moeten zijn op alle F proeven, alsof je dus progressie maakt.

Dat je lager in moet stromen, ok, dat is een genomen beslissing. En dat dat bijvoorbeeld L1 is.. Zonde als je al zover bent doorgegaan in F proeven.. Maar om te stellen dat BB dan je overgangsklasse is, dat vind ik wat vreemd.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:19

Kelly_ann schreef:
Ja, dát snap ik! Maar wanneer mag je paard de hand wel volgen (halsstrekken) en wanneer weet je paard dat hij los moet blijven en niet mag zakken?

Bij uberstreichen met 1 hand is dat logisch. Maar met twee... Hoe maak je dan als ruiter het onderscheid?

Je handen naar voren steken als met uberstreichen of je paard naar beneden werken als met hals strekken is toch wat anders?
Als ik mijn handen naar voren steek gaan mijn paarden hun halsen niet strekken.
Als ik mijn handen naar voren streek blijven ze paar passen doorlopen in het zelfde ritme, houding en balans, daarmee strekken ze hun halsen niet. Die strekken ze pas als ik ze duidelijk maak dat ze mijn hand maar beneden moeten volgen. Mijn hand naar voren steken geeft die reactie niet.
Het zijn naar mijn idee totaal andere hulpen. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:30

Sannnn schreef:
Het zijn naar mijn idee totaal andere hulpen. :)

Maar 'hoe' gaan die hulpen dan?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen als ruiter. Maar als instructeur...

Naar beneden 'werken' klinkt niet echt lekker.

Anoniem

Re: Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:33

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:35

Ik lees het toch echt anders. Niet alle onderdelen worden in iedere proef gevraagd, dwz als schouderbinnenwaarts een onderdeel is én travers is een onderdeel, dan worden beide onderdelen dus wél gevraagd. Dan staat het er niet goed.
Verder mag je wel kiezen of je de eerste of tweede proef rijdt, wat zou betekenen dat je idd de voor jou makkelijkste proef van de maand kunt kiezen: de eerste of de tweede.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:37

mirjamalvaro schreef:
Waar staat eigenlijk dat die halve punten ook echt in gaan? Lees ik namelijk niets over? :o

Ik lees ook nergens over halve punten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:38

Het staat hier idd niet maar in de e-mail die ik gehad heb van de KNHS wel.

Bokt heeft het waarschijnlijk niet goed overgenomen.

Afbeelding

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:43

trysteffy schreef:
mirjamalvaro schreef:

Ik lees ook nergens over halve punten..

Staat onder het kopje 'Toelichting op de beoordelingscriteria'! :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:45

Gem schreef:
https://www.knhs.nl

Toelichting op de beoordelingscriteria
In het nieuwe dressuurproevenboekje staat per klasse wat er van jou wordt verwacht bij het uitvoeren van de oefeningen en welke beoordelingscriteria de jury daarbij hanteert. Nieuw is dat de jury vanaf 1 april in alle klassen halve punten mag geven. Om juryleden goed voor te bereiden op de nieuwe proeven zijn er vanaf half februari op 28 locaties in het hele land verplichte bijscholingen.

Staat er wel degelijk over halve punten :j. Wat ik er zo allemaal van lees vind ik het niet echt een vooruitgang maar wellicht is dat anders als ik de proeven zie. Denk dat het tellen met halve punten wel mee valt. Hoop dat de KNHS slim is en een extra vakje maakt op de protocollen voor de halve punten. Dan kan je eerst de halve punten bij elkaar op tellen en vervolgens zoals vanouds de hele punten.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 06:58

Uhmm, ik weet nog niet wat ik ervan vind. In mijn ogen wordt het weer iets gemakkelijker.
Als ik hier in de omgeving op wedstrijd ga kijken vind ik het niveau over het algemeen echt niet best met een paar uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben van mening als jij nog niet een midden of uitgestrekte draf kan doorzitten je nog niet in die klasse thuis hoort en dus thuis jezelf moet gaan verbeteren. Je hebt dan nog geen onafhankelijke zit of je paard is in de basis niet goed genoeg waardoor je er niet op kan zitten.
Ik ben bang dat de mensen te makkelijk door gaan stromen zonder de basis goed onder de knie te hebben.

Halsstrekken ben ik wel groot fan fan, dat hoort naar mijn inziens ook echt bij je basis en zonder dat kan je in mijn ogen nooit je paard totaal losgelaten krijgen.

Ik ben van mening om wat langer thuis te blijven zodat je de gevraagde oefeningen in een proef kan uitvoeren, kan je dat niet ben je er nog niet klaar voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:03

Ik wens de KNHS succes met de bijscholingen.. Aangezien er juryleden tussen zitten die al 40 jaar niet zelf op een paard gezeten hebben en nog al vast geroest zijn in hun manier van doen.. ben ik benieuwd wat er van die halve punten terecht gaat komen :=

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:42

Sammie schreef:
Ik wens de KNHS succes met de bijscholingen.. Aangezien er juryleden tussen zitten die al 40 jaar niet zelf op een paard gezeten hebben en nog al vast geroest zijn in hun manier van doen.. ben ik benieuwd wat er van die halve punten terecht gaat komen :=

Als jury's dit niet verplicht zijn om te doen, dan denk ik ook dat er weinig gebruik van gaan maken ja :o

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:17

Aranel schreef:
Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.

Ben ik het niet mee eens. Je hebt op een wedstrijd ook schrijvers nodig. En mensen voor andere hand en spandiensten.

Persoonlijk denk ik dat het gevaarlijk gaat worden in de BB.
Ruiters die hun paard niet onder controle hebben. Maar wel willen rijden.
Of paarden die er (nog) niet klaar voor zijn.
Het probleem bij jonge paarden en ruiters is vaak spanning. En dan is het juist van belang dat de controle er is op bekend terrein (thuis/manege), voordat je op een vreemd terrein gaat rijden.
En dan heb ik het nog niet over de mensen met paarden ( dus geen paardenmensen).

toekomst zal het leren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:19

Bij het mennen mogen de halve punten al eventjes. Sommige jury's gebruiken het nooit, een aantal (jongere) jury's regelmatig. Ik vind het zelf wel fijn. Ook al ben ik ook wel eens op 179,5 blijven hangen (of 194,5 maar ook eens 150,5 :o ).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:45

Waarom wordt het toch constant aangekondigd alsof het een geheel nieuw gegeven is.
Er staat weinig nieuws in dit nieuwsbericht, enkel wat concrete dingen.

We weten het al vanaf september ofzo. En voor de mensen die al wat langer meelopen, die weten ook prima wanneer de nieuwe proeven komen.

Ik zie het best positief in, was eerst ook in twijfel, maar na een aantal discussies hier op Bokt hebben een aantal mensen me toch weten te overtuigen van de positieve kanten. :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:14

Weet iemand misschien of de F proeven ook gaan veranderen? Ik lees hier dat er tm de klasse L zelf gekozen mag worden voor doorzitten of lichtrijden, maar in de F proeven wordt tm F8 al doorzitten gevraagd ( vanaf F5 ) maar vanaf de F9 moet er al flink worden doorgezeten ( raar woord haha ) en als je F10 start is het al 'doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd ). Voor mij toch wel een struikelblok.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:44

cjb schreef:
Aranel schreef:
Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.

Ben ik het niet mee eens. Je hebt op een wedstrijd ook schrijvers nodig. En mensen voor andere hand en spandiensten.

Persoonlijk denk ik dat het gevaarlijk gaat worden in de BB.
Ruiters die hun paard niet onder controle hebben. Maar wel willen rijden.
Of paarden die er (nog) niet klaar voor zijn.
Het probleem bij jonge paarden en ruiters is vaak spanning. En dan is het juist van belang dat de controle er is op bekend terrein (thuis/manege), voordat je op een vreemd terrein gaat rijden.
En dan heb ik het nog niet over de mensen met paarden ( dus geen paardenmensen).

toekomst zal het leren!

Daar ben ik het juist niet mee eens..

Nu start men veel te vroeg in de B, waarin veel meer verlangd wordt dan in BB het geval kan zijn.
Want ook starten in de B heeft niet of nauwelijks eisen vooraf.

juist de BB, door het laagdrempelige wat er gevraagd wordt, zorgt ervoor dat er meer ontspanning kan zijn bij een ruiter.

ik rijd bijvoorbeeld al van kinds af aan.. Ik peins er niet over om officieel te gaan starten, omdat ik straksta van de faalangst op het moment dat ik aan een wedstrijdje deelneem.. Natuurlijk kan ik middendraf, middenstap, hals laten strekken.. of wijken, schouderbinnenwaards, keertwending, we laten een keurige verzamelde galop zien etc etc etc..

maar op het moment dat ik zo'n ring inrijd en ik moet van alles tegelijk onthouden, dan is alles weg.. ben ik veel te bang dat wat ik doe niet goed is, dus ik verstrak, paard voelt dat ook en plof weg proef.

BB ligt dusdanig laag neem ik aan, vooral de basisgangen en grote figuren + paard niet mogen storen in zijn balans bijvoorbeeld.. Dat daar heel weinig aan mis kan gaan..

met BB in de maak heb je kans dat ik misschien toch eens een keer ga starten. En als ik eenmaal ontspannen kan rondrijden op z'n wedstrijd.. dan ga ik wel eens in de B kijken..

Idem met springen.. als je een beetje aan het springen bent, dan zijn de B sprongen enorme hekwerken in je ogen.. of je bent nooit een held dit bijna een meter de lucht in durft te gaan.. Super blij dat er een BB bestaat.. ik vind BB hoogte van de cross heerlijk, springen vind ik 50 cm prima.. Daarboven voel ik mij gewoon niet fijn.. Dan kun je trainen wat je wilt en met lessen over 1.20m gaan, maar als de wedstrijdspanning een B parcours in enorme muren veranderd, dan is het prima om BB een aantal keer te doen tot je die rust in je hoofd hebt dat een B parcours geen mensetende monsters zijn maar gewoon sprongen zoals je die thuis ook al doet.

ik vraag mij af waar volgens jou het 'gevaar' in schuilt..

want dan zou je ook nooit voor het eerst los moeten gaan van een longeerlijn?

juist kleine babypasjes maken voor je gaat kruipen, lopen en rennen, is ontzettend verstandig..

Daarom is er ook bixie, laagdrempelig spelenderwijs ben je toch al bezig en kun je daarna zo aan het echte werk beginnen als je dat wilt.

----

De opbouw van de F proeven vind ik bijvoorbeeld prima.. Zeer laagdrempelig en er wordt niet echt wat verlangd wat je redelijkerwijs niet kan. F1 proefje zonder galop met hele grote simpele lijnen..

Je moet toch ergens beginnen, en waarom niet zo vroeg mogelijk de vinger leggen op wat wel goed gaat en niet goed gaat bij het paardrijden? dat maakt het juist veiliger in plaats van onveiliger..

Tegen de tijd dat je dan aan B toekomt (F8 begrijp ik), zit er al heel wat meer rust in het hoofd en heel wat meer tijd in de ring voor je een compleet B proefje moet tonen..

in plaats van thuis aanmodderen om vervolgens in de B te verschijnen uit het niets.

ik snap niet goed wat mensen hebben tegen een laagdrempelige instroom, voor mij klinkt het altijd een beetje afgunstig.. alsof l/m rijden je bijzonder maakt en iedereen die dat niet in een keer kan laten zien gewoon niets op wedstrijden te zoeken zou hebben..

wedstrijden zijn niets anders dan het competatief meten van een sport op een bepaald niveau..

van mijn part maken ze een BBBBBB, waarin je moet kunnen laten zien dat je je paard correct kan optuigen (want daar hebben sommigen in de 'zogenaamde' wedstrijdsport zelfs nog wel eens moeite mee als je ziet hoe sommige bitten bijna tussen de oren geknoopt worden en sperriempjes ingesnoerd)
gevolgd door een rondje stappen en draf aan de longeerlijn om de zit en teugelvoering te beoordelen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:04

Nou dat laatste is misschien wat overdreven, maar ergens zijn er nog voordelen ook. Er zijn genoeg combinaties waarbij ze thuis als een Anky rijden maar het terrein niet afgaan vanwege die spanning. Dan is die laagdrempeligheid juist zo fijn! Thuis kun je de beste controle en ontspanning hebben, als je dat op vreemd terrein wil hebben zul je toch ooit een keertje moeten en dan kan zo'n BB net de tussenstap zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:15

dat is precies wat ik bedoel inderdaad Sammie..
de overdrijving gebruikte ik meer om mensen hopelijk uit dat idee te krijgen dat je de sterren van de hemel moet kunnen rijden voor je uberhaupt ooit je neus op een wedstrijd mag laten zien. niet iedereen is in die luxe positie dat ze direct tegen wedstrijddruk kunnen met een volle B proef.