Paard mishandeld Beemster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:36

Yenni schreef:
Maeve schreef:

Er werd mij net verteld dat speculeren over de oorzaak niet gepast is.

Ik heb dat nergens zien staan hoor.

Dan moet je even terug lezen, dat is namelijk letterlijk wat de TS naar mij geschreven heeft hierboven.

maximuss

Re: Paard mishandeld Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:42

Ik ben wel erg benieuwd naar de andere verwondingen want voor die ene snee een paard laten inslapen lijkt me heel erg overdreven...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:49

Wat vreselijk zeg. Gewoon in een stal bij een woning. Honden horen ook niets. Wat een pijn moet dat dier gehad hebben.

Wat is het wel een gigantische onveilige zooi daar zeg.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:02

Maximuss,
1snee kan natuurlijk vanbinnen heel veel schade aanrichten,waardoor ze het besluit hebben moeten nemen om het paard uit haar lijden te verlossen,dat doe de tenslotte niet zomaar!
Het hoeft niet altijd op een slachtpartij te lijken om fataal te zijn.

Het arme dier,veel sterkte voor de eigenaar!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:07

op de foto is geen snee te zien, maar de vulva van het paard. Deze was erg opgezet na de mishandeling. Ik weet via via dat het paard van binnen ook 'stuk' was, waardoor de omgeving factoren kunnen worden genegeerd (de bv troep, gaas, waardoor de verwonding zelf aangebracht zou kunnen zijn)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:11

@ Wodan: de snee die op de foto te zien was, was diep maar had vooral spierweefsel geraakt en dat is niet dodelijk (heb reeds dergelijke snijwonden goed zien genezen).

Interne verwondingen zijn idd een heel andere zaak.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:11

Maar waarom is er zo lang gewacht met het bekijken van de merrie en het inschakelen van een dierenarts?

Een paard wat ligt op een ongebruikelijk tijdstip is niet "schattig", dan horen er gelijk alarmbellen te gaan rinkelen!!
Dan kijk je toch even hoe of wat :?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:14

maximuss schreef:
@ Wodan: de snee die op de foto te zien was, was diep maar had vooral spierweefsel geraakt en dat is niet dodelijk (heb reeds dergelijke snijwonden goed zien genezen).

Interne verwondingen zijn idd een heel andere zaak.

Er is geen snee, dat was de vulva. Deze was enorm opgezwollen waardoor deze 'open' lijkt te staan.

@Shirley, mee eens.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:34

Oeps, sorry :+ , had het verkeerd gezien...

Is mss raar maar dan zou ik de dader wel in de onmiddellijke omgeving/ bekenden gaan zoeken. Binnen in een stal, braaf paard, die moet dat geweten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:40

Ik zie ook geen snee en al helemaal geen door het mes aangebrachte snede. Dit is inderdaad de vulva van het paard zelf. En ik wil echt niet vervelend zijn, maar ik dacht dat die achterkant altijd opzet na overlijden? Hoewel dit er wel extreem uitziet.

Ik wil eigenaren wel heel veel sterkte wensen, lijkt mij vreselijk dit te moeten meemaken.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:12

Nou ik zal dit topic even doorsturen, weet niet of gre zelf bokt heeft maar misschien wil ze anders via mij wel reageren.
Weet niet of de uitslag van Utrecht er al is van het onderzoek.
Dan kan het speculeren ook stoppen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:14

Speculeren?
Lijken mij heel normale vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:25

Oh maar ik geloof direct dat het arme dier mishandeld is, als eigenaar en DA dit melden , wie ben ik om daar aan te gaan twijfelen. Ook vind ik het gezemel over gevaarlijke stalling, totaal niet gepast. Maar ik zie een anus en een vulva die ongelofelijk opgezwollen zijn, en dat heb ik bij eigenlijk bij alle paarden die ingeslapen waren gezien. Ik bedoel dit absoluut niet onrespectvol naar eigenaar toe.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:32

Speculeren, vragen hoe je het ook wil noemen.
Maakt volgens mij niet uit.

Ze stuurt net een berichtje terug dat de dierenarts er wel degelijk in de ochtend nog was.
De dierenarts is ook 3x geweest.
Manier van stalling is ook totaal niet van toepassing.
Wat gezien word is inderdaad de extreem opgezette vulva, merrie is dan ook aan de binnenkant bewerkt.
Zodanig dat het paard, oftewel lieske is ingeslapen.
Aan de buitenkant was ook helemaal niets direct te zien, vandaar dat er in eerste instantie niet gelijk de alarmbellen zijn gaan rinkelen.
Veulen gelukkig niets mee aan de hand, stonden samen in de stal

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:36

Sorry, maar ik denk dat ze haar eigen handelen nu goed tracht te praten, waarom anders die tegenstrijdige verklaringen?

En niets te zien aan de buitenkant?
Die snee zal toch gebloed hebben?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:43

Ik weet het niet, heb het gewoon even gevraagd en ze kan zelf niet inloggen dus ik heb even net verwoord wat ze zei :)
Bedoel dat ook niet verkeerd.

Zelf zie ik in ieder geval geen bloed e.d. op die foto.
Het is wel bevestigd Door de artsen.

Geloof ook niet dat ze bewust "verkeerd" zou handelen. Der trekpaard is der lieveling ...ach ik weet het niet. Feit is dat die misbaksels gepakt moeten worden.

Het was ook net op sbs

Nog een editje, dierenarts was er de eerste keer om half 11 en smiddags nog een paar x.
Lang niet alles is uitgezonden zegt ze.
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 20-01-16 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:44

Sorry maar hier zegt ze toch echt dat de D.A. er s'middags was?

Quote:Sas vertrouwde het niet en belde de dierenarts. Toen deze 's middags langskwam, werd pas duidelijk dat er iets heel ernstigs aan de hand was met het paard.

Maakt verder niet veel uit,maar als het verhaal anders word verteld,gaan mensen speculeren,wat heel normaal is,daar zijn we mensen voor.
Vind het heel erg voor het paard! en eigenaresse natuurlijk ook.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:47

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:49

Dat bedoel ik dus met tegenstrijdige verklaringen, gohya.

Ze had er zelf gelijk achter moeten komen dat er iets ernstigs was, sorry, blijf het nalatig vinden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:51

Sinds de beul los loopt,kijk ik élke dag onder de staarten v.d. merrie's.
Zo ontdekte ik ook de snede bij mijn merrie in haar geslachtsdeel en kon ik gelijk de politie bellen,en die kwamen meteen.
Als er eentje ligt,ga ik er gelijk heen,ik vertrouw het nooit als ze liggen.En zeker niet als ze blijven liggen.
Laatst bijgewerkt door gohya op 20-01-16 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:52

Shirley schreef:
Sorry, maar ik denk dat ze haar eigen handelen nu goed tracht te praten, waarom anders die tegenstrijdige verklaringen?

En niets te zien aan de buitenkant?
Die snee zal toch gebloed hebben?

Dat kan, maar er is geen uitwendige snee..

Dus als het paard is gaan liggen van de pijn en er is inwendig iets kapot geprikt,
kan het bloed door de zwaartekracht dus in de buikholte gelopen zijn in plaats van het stro in.
immers zwaartekracht is van toepassing, en als het bloed in de buikholte kan komen, dan is dat het laagste punt en komt het pas 'uit de vulva' als de buikholte vol is..

maar dan zijn er dus al organen in de verdrukking, er staat dan al veel druk op longen etc..
en het kan ook nog eens zijn dat er een beschadiging naar de darm is waardoor zware infectie heel snel optreed..

dat zijn allemaal dingen die er kunnen spelen, waardoor er geen bloed aan de buitenkant zichtbaar is..

----

dat gezegd hebbende.. best knap bezig geweest blijkbaar, inwendig verwondingen veroorzaken zonder uitwendig te laten bloeden.

ook ik ben nieuwsgierig naar de uitslag.. Het grootste deel van verwondingen zijn uitwendig en lopen naar inwendig toe.. dat men blijkbaar een voorwerp beschermd heeft binnen laten dringen om dan inwendig schade toe te brengen.. dat heeft niets met 'lust' of macht te maken, maar dat is dan weer pure doortraptheid om een paard schade toe te brengen zonder dat er gelijk aan mishandeling gedacht wordt omdat schade van buiten niet zichtbaar is.

om heel eerlijk te zijn, ik heb ook het gevoel dat het paard misschien wel inwendig letsel heeft, heeft opgelopen.. maar of dat echt door een persoon is toegebracht.. want dan hebben we dus een geheel nieuw type dierenmishandelaar.. een die geen zichtbare schade wil zien.

ik vind de stallen niet om over naar huis te schrijven qua veiligheid..
maar dat sluit natuurlijk mischandeling niet uit..

net zo min als dat een zelf toegebrachte beschadiging niet uitgesloten kan worden omdat stallen en weides netjes op orde lijken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-01-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:56

elenaMM77 Inwendige verwondingen veroorzaken,zonder iets van bloed aan de buitenkant te zien,kan zeer zeker wel.
Hier was een merrie met een stok bewerkt van binnen, verkracht met een stok.[kwamen we vele jaren later pas achter].
Was niks te zien aan de buitenkant,pony ging veel liggen,stond op en rende weg,deed heel vreemd.
D.A. dacht aan koliek en stelde voor om in te slapen,hij was bang dat ze anders zeer pijnlijk in de nacht zou overlijden.
Het kan dus zekers wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:01

gohya, dat zei ik toch?

shirley zei dat het zichtbaar zou moeten zijn..

ik gaf alleen later aan dat er meestal wel wat zichtbaar is... meestal worden de geslachtsdelen bewerkt, of (had ik er niet bij gezegd) zul je bij nader onderzoek schaafwonden aantreffen omdat zoiets ruws als een stok is ingebracht (er is volgens mij geen gek die zo'n stok ook nog eens schuurt en polijst of invet met glijmiddel voor ze aan de slag gaan). maar meestal wat zichtbaar, geeft al aan dat ik dus zeker wel van mening ben dat het kan, dat er weinig tot niets zichtbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:10

Ik vind de meesten hier wel erg makkelijk reageren. En de woorden zoals ondere andere nalatig etc, eigenlijk ronduit schofterig naar eigenaar toe.
Alsof niet iedereen hier niet eens warrig of emotioneel heeft gedaan, met groot verdriet.
Alsof wij niet allemaal wel eens iets echt totaal over het hoofd hebben gezien bij eigen paard. En dan zit je echt niet op dit soort nare opmerkingen te wachten, dan straf je jezelf al meer dan genoeg in je hoofd! Beste trainers staan aan de zijlijn enzo...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:14

Sorry hoor, maar noem jij mij nu schofterig?

Vind jij het dan normaal dat een dier zo lang moet wachten op medische hulp?